Bonus-malus-utredningen

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av 12man »

IVL strikes again
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av Leo »

Och IVL har tydliga kopplingar till Volvo dessutom. Man börjar ju fundera i konspiratorisk banor när man ser det...
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av joel80 »

Dom undersöker ju nu för att dom ser att om 10-15 år säljs bara elbilar.. Sånna här utredningar tar 10-15 år.
Bilar som kör på gatorna sliter på gatorna.. Får dom inte in pengar via bensin och dieselskatt måste dom väl utreda hur den minskningen påverkar och om det behövs en annan skatt som tas in oavsett bränsle.

Det är ingen specifik skatt för Tesla eller för elbilar som alla media verkar vilja få det till. Det är inget klart än ju men av vad man kan utläsa är att dom undersöker en kilometerskatt för personbilar. Inget om hur dom drivs.. Ingen inriktning på vare sig elbilar eller Tesla.
Sen kan man vara emot en kilometerskatt! Men jag gillar inte att alla media, och alla tolkningar får det till att det skulle bli en elbilsskatt enbart.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av LarsL »

Vi har ju redan en vägskatt, räckte inte de pengarna? Staten kanske måste växa upp och börja hushålla med den veckopeng jag redan ger dem?
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av joel80 »

Om man fimpar ett par jobbskattebidrag (ja.. Hu va härligt med alla nya bidrag vi arbetare fått!) blir det faktiskt mer till staten än vad bensin och diesel för personbilar drar in..

Å andra sidan skulle det kanske göra att de som faktiskt inte kör så mkt bil och sliter på vägarna får betala också..

Nån måste i allafall betala för att hålla vägarna igång.. Jag skippar gärna vägtullar likt USA....
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av Svenssons »

Jag är inte för bidrag, inte heller för elbilar. Jag anser att skatt skall användas som styrmedel förutom som inkomstkälla för staten. Vill staten ha mindre CO2-utsläpp eller färre avgasbilar så beskatta man dessa. Vill man ha färre elbilar beskattar man dessa vill man ha färre som jobbar så beskattar man jobb (jobbskatteavdrag är inte bidrag, det är sänkt skatt alternativt skulle man kunna säga sänkt bidrag till staten).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av Verdi »

joel80 skrev:
Om man fimpar ett par jobbskattebidrag (ja.. Hu va härligt med alla nya bidrag vi arbetare fått!) blir det faktiskt mer till staten än vad bensin och diesel för personbilar drar in..

Å andra sidan skulle det kanske göra att de som faktiskt inte kör så mkt bil och sliter på vägarna får betala också..

Nån måste i allafall betala för att hålla vägarna igång.. Jag skippar gärna vägtullar likt USA....
Avdrag på skatten är INTE bidrag. ;-) Det förutsätter att man anser att alla pengar egentligen tillhör staten och att allt man får behålla efter skatt är bidrag... Jag är av motsatt åsikt.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av Mickep »

lite hårklyveri, hade man kallat avdraget för bidrag så hade det varit exakt samma sak. staten tar in skatten och sedan lämnas en del tillbaka. om man är bekväm med att kalla det bidrag eller avdrag beror på vilken refereens man har.
Många bidrag som folk får skulle jag egentligen kall avdrag, då många är nettoinbetalare av skatt.
Jag skulle egentligen vilja säga att man gör en omdefiniering av orden. alla tillbakabetalningar en person får från staten är avdrag om de är mindre än skatteinbetaningen, är de högre så betecknas överskjutande del som bidrag (och den delen skulle kunna i vissa fall vara skattepliktig). tänk er att man får barn(bidrags)-avdrag bostadsavdrag, arbetslöshetsavdrag + bidrag.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av joel80 »

Ska man sänka skatten anser jag att man ska sänka skattesatsen.. Inte ge ett bidrag på en skatt som redan är uttagen. Folk tror fortfarande att man betalar kring 30-33% inkomstskatt i det här landet men i verkligheten ligger det på runt 25% eller mindre för en medelinkomsttagare. Jag betalade ca 24% inkomstskatt förra året efter alla "bidrag".

Man verkar vilja förvirra och försvåra för folk att enkelt se hur och vad man betalar.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av leiflodde »

Funderar på bonus manus och premien höjs till 60000 för rena elbilar men den 5 åriga skattebefrielsen försvinner.

Vad blir skatten för en tung Tesla?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av bylund »

360 kr/år är den nu.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av leiflodde »

bylund skrev:
360 kr/år är den nu.
Funderar på fem års skattebefrielse för miljöbilar slopas och skatten blir väl mer än 360kr?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av chaffis75 »

leiflodde skrev:
bylund skrev:
360 kr/år är den nu.
Funderar på fem års skattebefrielse för miljöbilar slopas och skatten blir väl mer än 360kr?
Vägskatten är baserad på utsläpp huvudsakligen. 360kr är någon slags grund skatt. Ja med tanke på Teslas höga utsläpp så bli skatten inte sådär jättetung :D
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av bylund »

chaffis75 skrev:
leiflodde skrev:
bylund skrev:
360 kr/år är den nu.
Funderar på fem års skattebefrielse för miljöbilar slopas och skatten blir väl mer än 360kr?
Vägskatten är baserad på utsläpp huvudsakligen. 360kr är någon slags grund skatt. Ja med tanke på Teslas höga utsläpp så bli skatten inte sådär jättetung :D
Precis, numera är det utsläpp som avgör. Nollutsläppsbilar får alltså grundbeloppet, och jag har inte sett att det ska höjas. På äldre bilar avgör vikt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av mati »

Den enbart viktbaserade skatten försvann 2006. Sedan dess har skatten varit koldioxidbaserad, med en massa konstiga formler hur den ska beräknas. Det var då alla bilar plötsligt släppte ut 119g/km eftersom det var gränsen för att klassas som miljöbil. Sen ändrades det och bilens vikt ingick igen i beräknigen. 360kr/år är grundskatten som även nuvarande Teslor och andra elbilar får betala efter att skattebefrielsen har gått ut. Det handlar alltså inte om en jättevinst att man slipper betala skatt med nuvarande regelverk.
Bilar som har registrerats före 2006 beskattas fortfarande enbart efter vikt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av leiflodde »

Regeringen och riksdagen har beslutat om ett bonus malus-system för nya personbilar klass I och II, lätta bussar och lätta lastbilar. Ändringen träder i kraft den 1 juli 2018.

Men varför undanta de tunga lastbilarna de bör ju släppa mycket mer än en liten bil?
Användarvisningsbild
igu
Teslaägare
Inlägg: 142
Blev medlem: 25 jan 2018 12:45
Ort: Stockholm

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av igu »

leiflodde skrev:
Regeringen och riksdagen har beslutat om ett bonus malus-system för nya personbilar klass I och II, lätta bussar och lätta lastbilar. Ändringen träder i kraft den 1 juli 2018.

Men varför undanta de tunga lastbilarna de bör ju släppa mycket mer än en liten bil?
Jag tror inte man vill att de slipper undan. Problemet med dagens utformning har varit att utländska åkerier slipper undan och svenska åkerier drabbas (går i konken ganska omedelbums om bonus-malus skulle införas). Jag är inte tillräckligt politiskt intresserad för alla detaljer men gissar att ingen vill släppa en sådan bomb, och speciellt inte när det närmar sig valtider. Regeringen har dock nu föreslagit en vägslitageskatt för tunga transporter (alltså en sån där "kilometerskatt"), men många frågetecken kvarstår med det praktiska. Ambitionen finns där, det är bara det praktiska att få till det som saknas!
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av Monark1954 »

Nya miljöpremien innehåller en broms för export av en ny bil.

Från nyregistrering skall det som jag förstår det vara samma ägare i 6 månader när man läser av rätt till premien.

Jämför man nyregisteringar hos bil sweden från jan 2014
http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar
med elbilsstatistik.se som räknar nu registrerade bilar och inser att några bilar försvunnit av andra orsaker än export.
Tesla modell s 3084 inregistrerade . 3072 kvar registrerade i Sverige. 97% kvar.
Nissan Leaf. 3400 inregistrerade 2797 kvar registrerade i Sverige. 91% kvar.
VW e-Golf. 810 inregistrerade . 668 kvar registrerade i Sverige. 82% kvar.

Bromsen har troligen viss effekt av export av nya bilar, leasingbilar kan åka iväg när leasingperioden tagit slut. Har ingen kunskap hur stor nybilsexporten varit.
Har man naturliga behov av att byta bil så får man avvakta om man vill erhålla preminen.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av bonath »

Jag har bokat två Model3. Min dotter kanske tar den ena, hur gör man då?
Verkar bli problem...

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av vigge50 »

bonath skrev:
Jag har bokat två Model3. Min dotter kanske tar den ena, hur gör man då?
Verkar bli problem...

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Är det inte möjligt att flytta reservationer inom familjen?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av LarsL »

Hur gör handlarna med demobilar då?
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av Kulingen »

De som vill ha dieselbilar kan väl importera lite från VW USA :lol:

https://www.reuters.com/article/us-volk ... SKBN1H50GQ
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
Hur gör handlarna med demobilar då?
De ställer inte på dem, utan kör på saluvagnsskyltar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av Pontus »

Monark1954 skrev:
Nya miljöpremien innehåller en broms för export av en ny bil.

Från nyregistrering skall det som jag förstår det vara samma ägare i 6 månader när man läser av rätt till premien.

Jämför man nyregisteringar hos bil sweden från jan 2014
http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar
med elbilsstatistik.se som räknar nu registrerade bilar och inser att några bilar försvunnit av andra orsaker än export.
Tesla modell s 3084 inregistrerade . 3072 kvar registrerade i Sverige. 97% kvar.
Nissan Leaf. 3400 inregistrerade 2797 kvar registrerade i Sverige. 91% kvar.
VW e-Golf. 810 inregistrerade . 668 kvar registrerade i Sverige. 82% kvar.

Bromsen har troligen viss effekt av export av nya bilar, leasingbilar kan åka iväg när leasingperioden tagit slut. Har ingen kunskap hur stor nybilsexporten varit.
Har man naturliga behov av att byta bil så får man avvakta om man vill erhålla preminen.
Blir inte 3072 av 3084 = 99,6% och
2797 av 3400 = 82,2%?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av LarsL »

bylund skrev:
LarsL skrev:
Hur gör handlarna med demobilar då?
De ställer inte på dem, utan kör på saluvagnsskyltar.
Fast de Leaf och Inoniq jag tittade på nu i februari var alla registrerade av handlaren redan, så miljöpremie var dragen.
Leafen jag provkörde för 2,5 år s3dan var också registrerad och påställd.

Men ja, det kan ju funka att inte ställa på demobilarna så klart.
Skriv svar