Bonus-malus-utredningen

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av bylund »

360 kr/år är den nu.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av leiflodde »

bylund skrev:
360 kr/år är den nu.
Funderar på fem års skattebefrielse för miljöbilar slopas och skatten blir väl mer än 360kr?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av chaffis75 »

leiflodde skrev:
bylund skrev:
360 kr/år är den nu.
Funderar på fem års skattebefrielse för miljöbilar slopas och skatten blir väl mer än 360kr?
Vägskatten är baserad på utsläpp huvudsakligen. 360kr är någon slags grund skatt. Ja med tanke på Teslas höga utsläpp så bli skatten inte sådär jättetung :D
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av bylund »

chaffis75 skrev:
leiflodde skrev:
bylund skrev:
360 kr/år är den nu.
Funderar på fem års skattebefrielse för miljöbilar slopas och skatten blir väl mer än 360kr?
Vägskatten är baserad på utsläpp huvudsakligen. 360kr är någon slags grund skatt. Ja med tanke på Teslas höga utsläpp så bli skatten inte sådär jättetung :D
Precis, numera är det utsläpp som avgör. Nollutsläppsbilar får alltså grundbeloppet, och jag har inte sett att det ska höjas. På äldre bilar avgör vikt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av mati »

Den enbart viktbaserade skatten försvann 2006. Sedan dess har skatten varit koldioxidbaserad, med en massa konstiga formler hur den ska beräknas. Det var då alla bilar plötsligt släppte ut 119g/km eftersom det var gränsen för att klassas som miljöbil. Sen ändrades det och bilens vikt ingick igen i beräknigen. 360kr/år är grundskatten som även nuvarande Teslor och andra elbilar får betala efter att skattebefrielsen har gått ut. Det handlar alltså inte om en jättevinst att man slipper betala skatt med nuvarande regelverk.
Bilar som har registrerats före 2006 beskattas fortfarande enbart efter vikt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av leiflodde »

Regeringen och riksdagen har beslutat om ett bonus malus-system för nya personbilar klass I och II, lätta bussar och lätta lastbilar. Ändringen träder i kraft den 1 juli 2018.

Men varför undanta de tunga lastbilarna de bör ju släppa mycket mer än en liten bil?
Användarvisningsbild
igu
Teslaägare
Inlägg: 142
Blev medlem: 25 jan 2018 12:45
Ort: Stockholm

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av igu »

leiflodde skrev:
Regeringen och riksdagen har beslutat om ett bonus malus-system för nya personbilar klass I och II, lätta bussar och lätta lastbilar. Ändringen träder i kraft den 1 juli 2018.

Men varför undanta de tunga lastbilarna de bör ju släppa mycket mer än en liten bil?
Jag tror inte man vill att de slipper undan. Problemet med dagens utformning har varit att utländska åkerier slipper undan och svenska åkerier drabbas (går i konken ganska omedelbums om bonus-malus skulle införas). Jag är inte tillräckligt politiskt intresserad för alla detaljer men gissar att ingen vill släppa en sådan bomb, och speciellt inte när det närmar sig valtider. Regeringen har dock nu föreslagit en vägslitageskatt för tunga transporter (alltså en sån där "kilometerskatt"), men många frågetecken kvarstår med det praktiska. Ambitionen finns där, det är bara det praktiska att få till det som saknas!
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av Monark1954 »

Nya miljöpremien innehåller en broms för export av en ny bil.

Från nyregistrering skall det som jag förstår det vara samma ägare i 6 månader när man läser av rätt till premien.

Jämför man nyregisteringar hos bil sweden från jan 2014
http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar
med elbilsstatistik.se som räknar nu registrerade bilar och inser att några bilar försvunnit av andra orsaker än export.
Tesla modell s 3084 inregistrerade . 3072 kvar registrerade i Sverige. 97% kvar.
Nissan Leaf. 3400 inregistrerade 2797 kvar registrerade i Sverige. 91% kvar.
VW e-Golf. 810 inregistrerade . 668 kvar registrerade i Sverige. 82% kvar.

Bromsen har troligen viss effekt av export av nya bilar, leasingbilar kan åka iväg när leasingperioden tagit slut. Har ingen kunskap hur stor nybilsexporten varit.
Har man naturliga behov av att byta bil så får man avvakta om man vill erhålla preminen.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av bonath »

Jag har bokat två Model3. Min dotter kanske tar den ena, hur gör man då?
Verkar bli problem...

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av vigge50 »

bonath skrev:
Jag har bokat två Model3. Min dotter kanske tar den ena, hur gör man då?
Verkar bli problem...

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Är det inte möjligt att flytta reservationer inom familjen?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av LarsL »

Hur gör handlarna med demobilar då?
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av Kulingen »

De som vill ha dieselbilar kan väl importera lite från VW USA :lol:

https://www.reuters.com/article/us-volk ... SKBN1H50GQ
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
Hur gör handlarna med demobilar då?
De ställer inte på dem, utan kör på saluvagnsskyltar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av Pontus »

Monark1954 skrev:
Nya miljöpremien innehåller en broms för export av en ny bil.

Från nyregistrering skall det som jag förstår det vara samma ägare i 6 månader när man läser av rätt till premien.

Jämför man nyregisteringar hos bil sweden från jan 2014
http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar
med elbilsstatistik.se som räknar nu registrerade bilar och inser att några bilar försvunnit av andra orsaker än export.
Tesla modell s 3084 inregistrerade . 3072 kvar registrerade i Sverige. 97% kvar.
Nissan Leaf. 3400 inregistrerade 2797 kvar registrerade i Sverige. 91% kvar.
VW e-Golf. 810 inregistrerade . 668 kvar registrerade i Sverige. 82% kvar.

Bromsen har troligen viss effekt av export av nya bilar, leasingbilar kan åka iväg när leasingperioden tagit slut. Har ingen kunskap hur stor nybilsexporten varit.
Har man naturliga behov av att byta bil så får man avvakta om man vill erhålla preminen.
Blir inte 3072 av 3084 = 99,6% och
2797 av 3400 = 82,2%?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av LarsL »

bylund skrev:
LarsL skrev:
Hur gör handlarna med demobilar då?
De ställer inte på dem, utan kör på saluvagnsskyltar.
Fast de Leaf och Inoniq jag tittade på nu i februari var alla registrerade av handlaren redan, så miljöpremie var dragen.
Leafen jag provkörde för 2,5 år s3dan var också registrerad och påställd.

Men ja, det kan ju funka att inte ställa på demobilarna så klart.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av Bjelke »

Nästan alla Leafs jag sett som demo har oxo vart påställda men med nya reglerna lär dom nog göra precis tvärtom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av Monark1954 »

Pontus skrev:
Monark1954 skrev:
......t.
Tesla modell s 3084 inregistrerade . 3072 kvar registrerade i Sverige. 99,6% kvar.
Nissan Leaf. 3400 inregistrerade 2797 kvar registrerade i Sverige. 82,2 % kvar.
VW e-Golf. 810 inregistrerade . 668 kvar registrerade i Sverige. 82% kvar.
.......
Blir inte 3072 av 3084 = 99,6% och
2797 av 3400 = 82,2%?
Tack för rättelsen.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av Monark1954 »

Effekter av "Bonus-malus" i Sverige?

I Europa är 6 av 7 laddbara bilar rena elbilar för mars månad.
http://ev-sales.blogspot.se/2018/04/eur ... -2018.html

I Sverige är en av 7 laddbara bilar en ren elbil.
http://ev-sales.blogspot.se/2018/04/swe ... -2018.html

När jag läste det försökte jag förstå hur bonus-malus kommer att förändra denna fördelning.

Inser att det nu är högtryck på bilbyten innan 1/7 för de som inte avser byta till ren elbil eller laddhybrid med låga koldioxid utsläpp.
Förändringar sätter tryck på förmånsbilsmarknaden där företag och anställd får ökade kostnader.
Förklarar varför en bilhandlare säger att biltransportföretagen kör för högtryck nu.

Enligt Berners bil.
"En dieselbil som släpper ut 120 gram koldioxid per kilometer
Totalt innebär det en ökad kostnad för företag på 3694 kr/år och en ökad kostnad för tjänstebilsförare på 3108 kr/år."

Bonusförändringen.
Att för en ren elbil ökar premien från 40.000 till 60.000 kr
Men räcker det för att ändra fördelningen mellan laddbara och rena elbilar?
VW Golf GTE – 38 g premie 28 333 kr
Volvo XC90 – 49 g premie 19 167 kr

Hur tror ni det kommer att se ut t.ex i augusti i år mellan rena elbilar och hybrider?
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av Smutt »

Jag tror man starkt underskattat hur mycket det här och även prat om att bara rena elbilar får köra på vissa platser påverkar människors val, nästan alla jag pratar med säger att dom förstår att fosilen dom har nu blir deras sista och att dom självklart köper en elbil nästa gång
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av vigge50 »

Monark1954 skrev:
Effekter av "Bonus-malus" i Sverige?

I Europa är 6 av 7 laddbara bilar rena elbilar för mars månad.
http://ev-sales.blogspot.se/2018/04/eur ... -2018.html
Va?
Du kan inte bara kolla på vilka bilar som ligger i toppen och sen dra slutsats för totala försäljningen, om du läser artikeln du länkar så står PHEV för 51% och BEV 49%. Ja, plug in hybrider har fördel över antalet valbara modeller men det betyder också att de som vill köpa en plug in hybrid delas upp mellan fler bilar. Skulle de finnas 100 olika rena elbilar så skulle de nog inte ha 6 av 7 topplatser.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av LarsL »

Fanns det hundra olika elbilar så skulle många, många fler köpa elbil. Vi är nog en hel del, inklusive mig, som hänger kvar i fossilvärlden (dit jag räknar phev) för att det inte finns ett elbils alternativ som funkar. Men den dagen alternativet kommer så byter vi direkt.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
Fanns det hundra olika elbilar så skulle många, många fler köpa elbil. Vi är nog en hel del, inklusive mig, som hänger kvar i fossilvärlden (dit jag räknar phev) för att det inte finns ett elbils alternativ som funkar. Men den dagen alternativet kommer så byter vi direkt.
+1
Samma här.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av Monark1954 »

vigge50 skrev:
Monark1954 skrev:
Effekter av "Bonus-malus" i Sverige?

I Europa är 6 av 7 laddbara bilar rena elbilar för mars månad.
http://ev-sales.blogspot.se/2018/04/eur ... -2018.html
Va?
Du kan inte bara kolla på vilka bilar som ligger i toppen och sen dra slutsats för totala försäljningen, om du läser artikeln du länkar så står PHEV för 51% och BEV 49%. Ja, plug in hybrider har fördel över antalet valbara modeller men det betyder också att de som vill köpa en plug in hybrid delas upp mellan fler bilar. Skulle de finnas 100 olika rena elbilar så skulle de nog inte ha 6 av 7 topplatser.
Att 6 av 7 i topplistan är rena elbilar för mars månad tolkar artikelförfattaren som ett tänkbart trendbrott för rena elbilar jämfört med laddhybrider i Europa.
49 % för rena elbilar är utfallet för 2018 och artikeln ställer frågan om mars är ett trendbrott som jag tolkar texten.

Jag funderade på vad som händer 1 juli men nya beskattningsregler i Sverige och om dagens regler förklarar laddhybridernas stora andel eller om det är okunskap om rena elbilar.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av Bjelke »

Överhörde när en kollega pratade om att han beställt en ny diesel-BMW, han var liiite orolig för om han skulle få den före den sista Juni osv...
Förutom dubbla skatten hade han inga betänkligheter angående diesel osv...
Den han pratar mest bilar med här (en fd SAAB-ingenjör faktiskt) velar däremot mellan en hybrid eller helt batteridriven (Hyundai), kan
säga att diskussionen där var lite lustig (jag lägger mig inte i sånt längre, orkar helt enkelt inte, dom får köpa vad fan dom vill bara dom inte står
i närheten den dag dom ångrar sig, om dom nu skulle göra det vill säga)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar