Oh ja. Det kommer ju hela tiden fram bevis för vilket inflytande de har. Den här kom ju för bara ett par dagar sen: http://www.svd.se/volvo-uppges-motverka ... appssystemNicke Nyfiken skrev:Man ska inte heller underskatta Volvos inflytande i detta. (Dom är väl den tyngsta remissinstansen i frågan enligt regeringens sätt att se på saken) Historiskt sett har i princip alla gränser i Sverige som kan påverka försäljningssiffrorna, justerats efter vad Volvo mäktat med att prestera. Det gäller såväl miljö som tjänstebilsreglerna. Och det kommer sannolikt inte att bli annorlunda denna gången.danni skrev:Sen är ju siffran för just XC90 T8 redan idag extremt polerad. NEDC-siffrorna har sällan nåt med verkligheten att göra, men just XC90 T8 tar priset. Det är absurt. Så risken finns ju att det helt enkelt blir mer av den sortens "polering" som vi får se när man sätter upp såna här hårda och viktiga gränser.joel80 skrev:Beror väl på vad dom måste göra för att få ner den dit.. Kanske är det en dubblering av batteriet.. och då går den nog nära 6 mil skulle jag tro.. De flesta resos som görs (generellt) är betydligt kortare än så. Så snittförbrukningen på en sån skulle kunna bli så pass låg.apkungen skrev:Gillar inte att förslaget ger 45 000kr till bilar som släpper ut max 35g. Det är enligt nedc antar jag. Om Volvo bara "effektiviserar" sin t8 lite grann så är den typ där. Den kommer två mil på el och släpper ut nästan en liter per mil när den går på bensin. Och den ska enligt det här förslager vara en supermiljöbil. Nej 80k för 0g bilar och typ 25k för 0-25 o 15k för 25-50 tror jag är mer balanserat.
Men vi får väl se.. kanske kommer bli rejält svårt att nå dom siffrorna om man inte har väldigt stort batteri och liten motor... om nu NEDC-testet ändras som det har lovats!
Bonus-malus-utredningen
Moderator: Redaktion
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Bonus-malus-utredningen
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Bonus-malus-utredningen
Ja, de hotar väl med att arbetstillfällen kommer att gå förlorade, och det vågar ingen regering att ta på sig ansvaret för. Men att de skulle undvika det genom att ställa om till elbilstillverkning är det ingen som talar om. De skulle säkert kunna förhandla sig till att staten gick in och sponsrade bygget av en batterifabrik, men vill man inte, så vill man inte... (Ja, jag vet, det skulle inte gå för EU, men på nåt sätt borde de kunna mygla till sig statligt stöd.)danni skrev:Oh ja. Det kommer ju hela tiden fram bevis för vilket inflytande de har. Den här kom ju för bara ett par dagar sen: http://www.svd.se/volvo-uppges-motverka ... appssystem
Re: Bonus-malus-utredningen
Ytterligare en anledning till att inte vilja köpa en Volvo i framtiden.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Bonus-malus-utredningen
Fast så här håller alla biltillverkare på typ..bjelkeman skrev:Ytterligare en anledning till att inte vilja köpa en Volvo i framtiden.
Re: Bonus-malus-utredningen
Oavsett om den skulle gå 6mil på el gillar jag inte tanken på att en suv med 320hk bensinmotor som drar 1l milen ska få miljöbilsavdrag. Inte så länge elmotorn är på typ 80hk där bensinmotorn går igång så fort man accar lite fler åker snabbt eller det är kallt ute.
Re: Bonus-malus-utredningen
Jo visst. Vilket är varför nästa bil blir en Tesla.apkungen skrev:Fast så här håller alla biltillverkare på typ..bjelkeman skrev:Ytterligare en anledning till att inte vilja köpa en Volvo i framtiden.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Bonus-malus-utredningen
+1bjelkeman skrev:Jo visst. Vilket är varför nästa bil blir en Tesla.apkungen skrev:Fast så här håller alla biltillverkare på typ..bjelkeman skrev:Ytterligare en anledning till att inte vilja köpa en Volvo i framtiden.
Model S P85DL+
Re: Bonus-malus-utredningen
danni skrev:Oh ja. Det kommer ju hela tiden fram bevis för vilket inflytande de har. Den här kom ju för bara ett par dagar sen: http://www.svd.se/volvo-uppges-motverka ... appssystem
Fy faan... Jävla idioti, att dom inte fattar att dom måste vara en del av förändringen, inte motarbeta den.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5310
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Bonus-malus-utredningen
Ja de flesta som köper en XC90 T8 kommer inte att fisköra korta sträckor sakta i stan, och ladda stup i kvarten. Sådana bilar skaffar främst de som ofta kör hyggligt långa sträckor och således i högre hastigheter. Och då kommer den helt orealistiska körcykelberäkningen för laddhybrider att bli ännu mer verklighetsfrånvänd. En sådan bil är inget annat än Greenwashing för att få skattefördelar. Det är extremt få miljömedvetna människor som kommer att åka omkring i en XC90 T8.apkungen skrev:Oavsett om den skulle gå 6mil på el gillar jag inte tanken på att en suv med 320hk bensinmotor som drar 1l milen ska få miljöbilsavdrag. Inte så länge elmotorn är på typ 80hk där bensinmotorn går igång så fort man accar lite fler åker snabbt eller det är kallt ute.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Bonus-malus-utredningen
Mja.. Jag tror vi har väldigt många stadsmänniskor som precis som vanligt vill åka runt i stan med feta suvar.. Dom kör ofta korts resor inom stan... Och jag tror faktiskt så, att när man väl får känn på eldrift blir de flesta lite frälsta. Man försöker köra så mycket det bara går på el och pressa sin förbrukning maximalt.
Jag hoppas jag har rätt här... Finns ju rätt många här som gått över till den tyngre drogen elbil från inkörsdrogen hybrid.
Jag hoppas jag har rätt här... Finns ju rätt många här som gått över till den tyngre drogen elbil från inkörsdrogen hybrid.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5310
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Bonus-malus-utredningen
Visst finns den sortens människor också och jag hoppas du har rätt. Men jag tror snarare att miljömedvetna människor som funderar på att skaffa en Volvo laddhybrid gör precis som du. Dvs köper en lite mer realistisk modell, som med en hygglig arbetsinsats går att köra på batteridrift relativt stor del av användandet.joel80 skrev:Mja.. Jag tror vi har väldigt många stadsmänniskor som precis som vanligt vill åka runt i stan med feta suvar.. Dom kör ofta korts resor inom stan... Och jag tror faktiskt så, att när man väl får känn på eldrift blir de flesta lite frälsta. Man försöker köra så mycket det bara går på el och pressa sin förbrukning maximalt.
Jag hoppas jag har rätt här... Finns ju rätt många här som gått över till den tyngre drogen elbil från inkörsdrogen hybrid.
Men majoriteten av de som väljer att köpa den största, starkaste och fläskigaste bilen i hela modellprogrammet bryr sig inte ett skit om miljön och kommer därför inte att ladda den så ofta, men ser gärna att bilen har "fina siffror på pappret" för att döva samvetet lite. Om bilen dessutom har fått någon sorts miljöpremie så är det fritt fram att gasa så mycket det går. -Jag kör ju miljöbil.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Bonus-malus-utredningen
Jag har en kollega som har köpt en xc90, fd vdn. Han säger att han kör många korta sträckor och laddar varje dag på jobbet. Snittförbr har ändå varit 0.6l/mil. Drar mer än pappas ford focus liksom
Re: Bonus-malus-utredningen
KISS
År 1, Bensin/diesel = 20.-/liter
År 2, Bensin/diesel = 25.-/liter
År 3, Bensin/diesel = 30.-/liter
osv....eller med 20%/år från år 1 (10% om året om man vill vara snäll...)
voilà ! Case closed.
År 1, Bensin/diesel = 20.-/liter
År 2, Bensin/diesel = 25.-/liter
År 3, Bensin/diesel = 30.-/liter
osv....eller med 20%/år från år 1 (10% om året om man vill vara snäll...)
voilà ! Case closed.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Re: Bonus-malus-utredningen
Jo, men på papperet gör den inte det, och det är tyvärr det enda som räknas. Jag har en kollega som kör en Cheva nånting V8 som drar över 1 liter milen. Den räknas också som miljöbil eftersom det går att tanka etanol i den. Vilket han aldrig gör såklart. Helt fullständigt galet, men så är det tyvärr.apkungen skrev:Jag har en kollega som har köpt en xc90, fd vdn. Han säger att han kör många korta sträckor och laddar varje dag på jobbet. Snittförbr har ändå varit 0.6l/mil. Drar mer än pappas ford focus liksom
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Bonus-malus-utredningen
Exakt vad Miljöpartiet lyckats få igenom. Men det blev 2%.drakbane skrev:KISS
År 1, Bensin/diesel = 20.-/liter
År 2, Bensin/diesel = 25.-/liter
År 3, Bensin/diesel = 30.-/liter
osv....eller med 20%/år från år 1 (10% om året om man vill vara snäll...)
voilà ! Case closed.
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Re: Bonus-malus-utredningen
Nej lägg inte pålagor på bensinen eller diesel, av det blir det inget snabbare övergång till eldrift.
Det är väl ingen biltillverkare som säger att oj vad bensinen är dyr, nu måste vi göra fler elbilar.
Det är väl bara om dom inte kan sälja pga av konkurrens (tack tesla så småningom).
Se istället till att NYA!!!! bilar som kan gå på bensin eller diesel blir dyrare att ha (dyrare inköp, jmf norge) än bilar som inte kan gå bensin eller diesel.
Motsvarande ska det vara billigt att ha bilar som inte kan gå på bensin och diesel etc som tjänstebilar (dyrt för dom andra)
Då får vi ju upp en begagnat marknad så att folk som inte har råd med nya bilar kan köpa begagnade elbilar så småningom.
Utan att plåga folk med höga drivmedelskostnader (som är höga redan nu) oavsett om man bor på landet eller storstan.
Detta blir ju mer och mer realistiskt ju fler olika vettiga elbilar som kommer på marknaden.
Det är väl ingen biltillverkare som säger att oj vad bensinen är dyr, nu måste vi göra fler elbilar.
Det är väl bara om dom inte kan sälja pga av konkurrens (tack tesla så småningom).
Se istället till att NYA!!!! bilar som kan gå på bensin eller diesel blir dyrare att ha (dyrare inköp, jmf norge) än bilar som inte kan gå bensin eller diesel.
Motsvarande ska det vara billigt att ha bilar som inte kan gå på bensin och diesel etc som tjänstebilar (dyrt för dom andra)
Då får vi ju upp en begagnat marknad så att folk som inte har råd med nya bilar kan köpa begagnade elbilar så småningom.
Utan att plåga folk med höga drivmedelskostnader (som är höga redan nu) oavsett om man bor på landet eller storstan.
Detta blir ju mer och mer realistiskt ju fler olika vettiga elbilar som kommer på marknaden.
Re: Bonus-malus-utredningen
Jo.. Du har nog i stort rätt. Just XC90 T8 lockar nog fler p.g.a kraft och storlek än miljötänk.. Men den borde gå stt köra skapligt snålt om man laddar ofta.Nicke Nyfiken skrev:Visst finns den sortens människor också och jag hoppas du har rätt. Men jag tror snarare att miljömedvetna människor som funderar på att skaffa en Volvo laddhybrid gör precis som du. Dvs köper en lite mer realistisk modell, som med en hygglig arbetsinsats går att köra på batteridrift relativt stor del av användandet.joel80 skrev:Mja.. Jag tror vi har väldigt många stadsmänniskor som precis som vanligt vill åka runt i stan med feta suvar.. Dom kör ofta korts resor inom stan... Och jag tror faktiskt så, att när man väl får känn på eldrift blir de flesta lite frälsta. Man försöker köra så mycket det bara går på el och pressa sin förbrukning maximalt.
Jag hoppas jag har rätt här... Finns ju rätt många här som gått över till den tyngre drogen elbil från inkörsdrogen hybrid.
Men majoriteten av de som väljer att köpa den största, starkaste och fläskigaste bilen i hela modellprogrammet bryr sig inte ett skit om miljön och kommer därför inte att ladda den så ofta, men ser gärna att bilen har "fina siffror på pappret" för att döva samvetet lite. Om bilen dessutom har fått någon sorts miljöpremie så är det fritt fram att gasa så mycket det går. -Jag kör ju miljöbil.
Jag skulle ju själv kunna tänka mig att ha Volvos minsta och snålaste motor i min hybrid.. Men det valet fanns inte.. Dock har dom i allafall möjligheten att inte ha den största motorn i hybriden.
Hade man kunnat få den minsta motorn, kanske lite billigare, samt några extra kwh i batteriet hade det varit ett enkelt val för mig.
Nya reglerna blir kanske inte så tokigt.. Det kommer som det är nu inte gå att få näst högsta premien med volvos hybrider.. Då måste det till större batterier i dom!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Bonus-malus-utredningen
Nu blir det tydligen en Teslaskatt.
Måste alla vi Teslaägare flytta till Stockholm nu?
http://www.frojdh.se/2016/05/01/nya-tes ... lpendling/
Måste alla vi Teslaägare flytta till Stockholm nu?
http://www.frojdh.se/2016/05/01/nya-tes ... lpendling/
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Re: Bonus-malus-utredningen
Ännu en journalist som inte är nöjd att han inte får hummersås av Tesla...Lembritt skrev:Nu blir det tydligen en Teslaskatt.
Måste alla vi Teslaägare flytta till Stockholm nu?
http://www.frojdh.se/2016/05/01/nya-tes ... lpendling/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Bonus-malus-utredningen
Precis. Det är tyvärr inte mycket i denna text som stämmer. Jag orkade inte räkna alla elbilsmyter han räknar upp.Svenssons skrev:Ännu en journalist som inte är nöjd att han inte får hummersås av Tesla...Lembritt skrev:Nu blir det tydligen en Teslaskatt.
Måste alla vi Teslaägare flytta till Stockholm nu?
http://www.frojdh.se/2016/05/01/nya-tes ... lpendling/
Roligt nog bor jag på landsbygden, långt utanför storstäderna, och jag tillhör inte heller den välbärgade överklassen.
Allt detta till trots har jag lyckats skaffa en Tesla som dessutom fungerar utmärkt i vardagen. Jag orkar bara inte bemöta sånt trams.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Bonus-malus-utredningen
Vilket troll
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
-
- Inlägg: 455
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Bonus-malus-utredningen
- som hänvisar till det kanske största trollet av alla; Bjørn LomborgSurfaren skrev:Vilket troll
Re: Bonus-malus-utredningen
Vad jag hör i artikeln är:
- Låt marknaden bestämma, inga bidrag för miljövänliga bilar
- Kärnkraft och kolkraft är de enda två energislag som funkar
- Köp utsläppsrätter istället.
Låter som en skitbra plan för att skapa en fossilfri transportsektor.
- Låt marknaden bestämma, inga bidrag för miljövänliga bilar
- Kärnkraft och kolkraft är de enda två energislag som funkar
- Köp utsläppsrätter istället.
Låter som en skitbra plan för att skapa en fossilfri transportsektor.
Re: Bonus-malus-utredningen
I princip håller jag med om att det inte skall vara några bidrag. Det gäller dock oavsett drivmedel och biltyp. Dock så är jag inte för en helt avreglering eller utsläppsrätter heller. Kostnaden för miljöpåverkan måste påverka priset och detta får då tas ut av staten t.ex. genom drivmedelsskatt. Även el ska ha skatt men det är miljöpåverkan som får styra och för el är det ju produktionen som påverkar och för bensin/diesel är det både produktion och konsumtion som påverkar.Jerka skrev:Vad jag hör i artikeln är:
- Låt marknaden bestämma, inga bidrag för miljövänliga bilar
- Kärnkraft och kolkraft är de enda två energislag som funkar
- Köp utsläppsrätter istället.
Låter som en skitbra plan för att skapa en fossilfri transportsektor.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Bonus-malus-utredningen
Vad gäller nu och när vid köpa av nya elbilar?
I en text från regeringen.se står att premien föreslås ökas upp till 60 000 kr.
http://www.regeringen.se/artiklar/2017/ ... nslebytet/
I en artikel i dag i DN om skatten på "Volvobilar" står att supermiljöbilspremien höjs till 50 000 kr 1/7 2018.
Vad händer med elbilsmarknaden tiden innan en höjning?
I en text från regeringen.se står att premien föreslås ökas upp till 60 000 kr.
http://www.regeringen.se/artiklar/2017/ ... nslebytet/
I en artikel i dag i DN om skatten på "Volvobilar" står att supermiljöbilspremien höjs till 50 000 kr 1/7 2018.
Vad händer med elbilsmarknaden tiden innan en höjning?
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro