Bonus-malus-utredningen

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

olza
Inlägg: 222
Blev medlem: 05 jul 2014 13:09
Ort: Karlstad

Bonus-malus-utredningen

Inlägg av olza »

Bonus-malus-utredaren presenterar sin utredning för regeringen den 29 april 2016.
http://2030-sekretariatet.se/bonusmalus

Men om detta är slutliga rapporten så har den varit klar sedan början på mars!?!
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av danni »

olza skrev:
Bonus-malus-utredaren presenterar sin utredning för regeringen den 29 april 2016.
http://2030-sekretariatet.se/bonusmalus

Men om detta är slutliga rapporten så har den varit klar sedan början på mars!?!
Det där är självklart inte rapporten överhuvudtaget. Det är en tredje parts synpunkter på hur ett sånt system borde utformas. Det står ju klart både i artikeln och den länkade PDF:en att rapporten ska presenteras den 29:e april, dvs imorgon.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av TiborBlomhall »

Det är inte den slutliga rapporten från utredaren, bara 2030-sekretariatets förslag.
olza
Inlägg: 222
Blev medlem: 05 jul 2014 13:09
Ort: Karlstad

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av olza »

Då är kanske detta mer relevant:
Tankeförbud om bonus-malus försvårar snabb utsläppsminskning – 2030-sekretariatet skeptiska
http://2030-sekretariatet.se/tankeforbu ... -skeptiska
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av Daoops »

Men hur fungerar sånt där, skall det presenteras i nånstans? Eller blir det en pdf tillgänglig? Eller är det above vanliga medborgares paygrade att få ta del innan nån fattat beslut på det?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av bylund »

Normalgången är att utredningen presenteras och skickas på remiss. Remissinstanserna de skickas till brukar vara berörda myndigheter och organisationer, men alla som känner sig manade kan skicka in synpunkter på utredningen.

Statens offentliga utredningar:
http://www.sou.gov.se/

Bonus-malus-utredningen (Fi 2015:05 Bonus-malus-utredningen) sorterar under Finansdepartementet:
http://www.sou.gov.se/utredningar/?owne ... n=pagaende
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av LarsL »

Naturligtvis kvalificerar Bränsleceller i grupp A trots att de bara tankas med glorifierad naturgas.
olza
Inlägg: 222
Blev medlem: 05 jul 2014 13:09
Ort: Karlstad

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av olza »

Idag presenteras Bonus-malus-utredningen! Någon som vet när, var och hur?
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av bylund »

Jag hittar ingenting på http://www.regeringen.se/, så jag gissar att den kommer att presenteras för ett statsråd på Finansdepartementet (gissningsvis finansministern) och sedan läggas ut på http://www.sou.gov.se/. Men om det händer just idag bara för att utredningen ska vara klar idag låter jag vara osagt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av bonath »

Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av bylund »

Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av bylund »

289 sidor. Då har man något att läsa innan man går och lägger sig...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av vigge50 »

Tydligen så föreslås det att fördelen med slopad fordonsskatt för bilar med låga utsläpp tags bort så de lär väll äta upp en del av fördelen med högre premie. Däremot ska en ny avgift på fordonsskatten komma för alla bilar med utsläpp över 95 gram CO2 per kilometer.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av bylund »

vigge50 skrev:
Tydligen så föreslås det att fördelen med slopad fordonsskatt för bilar med låga utsläpp tags bort så de lär väll äta upp en del av fördelen med högre premie. Däremot ska en ny avgift på fordonsskatten komma för alla bilar med utsläpp över 95 gram CO2 per kilometer.
Nuvarande fordonsskattebefrielse på elbilar är en ickefråga. Det är alltså 360 kr om året det rör sig om under fem år. Totalt 1800 kr m a o. Sedan kommer säkert fordonsskatten på elbilar gå upp i framtiden när de börjar bli vanligare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av lator »

Att det ska vara så svårt att besluta om att all skatt ska ligga på bränslet! Bilen drar mera, dyrare att köra. Bilen parkerad i garaget och används knappt, billigare!

Problemet är väl att ett antal tjänster skulle försvinna med ett så enkelt system... :evil:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
wing
Inlägg: 56
Blev medlem: 13 apr 2016 19:10

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av wing »

Det är vid inköpstillfället som det mesta avgörs. Då bestäms hur mycket utsläpp fordonet kommer att släppa ut under sin livstid. Således gäller det att påverka detta beslut. När det väl är taget kommer det att vara för sent - de flesta bilar kommer att köras och några deciliter mer eller mindre i bränsleförbrukning kommer inte att påverka särskilt mycket.

Alltså är det alldeles utmärkt att vi får ett system som direkt påverkar inköpsbeslutet - istället för att försöka påverka detta indirekt med löpande bränsle- eller fordonsskatter.

Fast suck. Malus-delen ska alltså tas ut som fordonsskatt istället för ett högre inköpspris. Dåligt.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av TiborBlomhall »

bylund skrev:
289 sidor. Då har man något att läsa innan man går och lägger sig...
Sammanfattningen för er som har andra kvällsplaner ;)
Nytt bonus–malus-system för nya lätta fordon
Utredningen föreslår att det införs ett nytt bonus–malus-system
för personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar av fordonsår 2018
eller senare som registreras i vägtrafikregistret den 1 januari 2018
eller senare. Malusdelen ska även för det nya bonus–malus-systemet
regleras i vägtrafikskattelagen (2006:227) och bonusdelen regleras i
den nu gällande förordningen (2011:1590) om supermiljöbilspremie.
Bonusen ska benämnas supermiljöbilsbonus. Liksom tidigare tas
ett grundbelopp på 360 kronor ut för alla lätta fordon oavsett om
fordonet berättigar till bonus eller belastas med malus. Den femåriga
befrielsen från fordonsskatt slopas i och med att det nya bonus–
malus-systemet införs.

För fysiska personer som förvärvar en bonusberättigande bil
uppgår bonusen till 60 000 kronor om fordonet vid blandad körning
släpper ut noll gram koldioxid per kilometer, till 45 000 kronor om
fordonet släpper ut mer än noll gram men högst 35 gram koldioxid
per kilometer och till 35 000 kronor om fordonet har ett koldioxidutsläpp
på mer än 35 gram men högst 50 gram per kilometer.
Beloppen och nivåerna är desamma för bonusar till juridiska perso-
ner, men för dessa finns det en begränsning som innebär att bonusen
kan vara maximalt 35 procent av skillnaden i nypriset mellan bonusbilen
och närmast jämförbara bil. För såväl fysiska som juridiska
personer får bonus medges endast med ett belopp som motsvarar
25 procent av fordonets nypris.

Malusdelen av fordonsskatten för nya fordon ska vara högre
under de tre första åren från det att fordonet tas i trafik. För bensinoch
dieselfordon innebär det att malusen under denna period utgår
i form av en koldioxidkomponent i fordonsskatten om 80 kronor
per gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut
per kilometer utöver 95 gram. För tiden därefter är koldioxidbeloppet
22 kronor per gram koldioxid, räknat från samma utsläppsgräns.
För fordon som kan drivas med alternativa bränslen är koldioxidkomponenten
11 kronor per gram koldioxid som fordonet
släpper ut per kilometer utöver 95 gram, under alla år fordonet är i
trafik.

I den variant av bonus–malus-system för nya lätta fordon som
beaktar fordonets vikt bestäms gränsen för när koldioxidbeloppet
tas ut i stället utifrån fordonets utsläpp av koldioxid per kilometer i
förhållande till fordonets tjänstevikt. För fordon med en tjänstevikt
på 1 392 kilogram är gränsen densamma som i systemvarianten
som är oberoende av fordonets vikt. För fordon som väger mer
eller mindre än 1 392 kilogram görs en viktjustering av koldioxidkomponenten
så att gränsen för koldioxidutsläpp blir högre respektive
lägre. Viktdifferentieringen gäller oavsett vilket drivmedel fordonet
kan drivas med och under fordonets hela livslängd.
Bränslefaktorn för nya dieselbilar ska vara 1,97 i varianten av
bonus–malus-system utan viktdifferentiering och 2,13 i varianten
med viktdifferentiering. Miljötillägget för dieseldrivna fordon tas
bort för fordon som uppfyller utsläppsklass Euro 6.

Förändringar av fordonsskatten för lätta fordon
som inte omfattas av det nya bonus–malus-systemet

Mot bakgrund av utformningen av det nya bonus–malus-systemet
föreslås en del ändringar i fordonsbeskattningen för lätta fordon
som inte är nya. Gränsen för när ett koldioxidbelopp tas ut i det
koldioxidbaserade fordonsskattesystemet sänks från nuvarande
111 gram till 95 gram för alla lätta fordon som beskattas i detta
system. Någon ändring föreslås inte när det gäller storleken på
koldioxidbeloppen 22 kronor per gram för fordon som drivs med
bensin eller diesel och 11 kronor för fordon som kan drivas med
alternativa bränslen.

Miljötillägget för dieseldrivna fordon tas bort även för lätta
fordon som inte omfattas av det nya bonus–malus-systemet om
kraven för utsläppsklass Euro 6 är uppfyllda. Bränslefaktorn för
dieselfordon sänks till 2,10 för dessa fordon.
De lätta fordon som ingår i det viktbaserade systemet för uttag
av fordonsskatt inordnas inte i systemet för koldioxidbaserad
fordonsskatt. En del skattesatser justeras dock som en följd av
fordonsskattehöjningen för lätta fordon som beskattas i det koldioxidbaserade
fordonsskattesystemet och för vilka ett koldioxidbelopp
tas ut.

Nya motorcyklar, som blir skattepliktiga efter utgången av 2017,
inordnas i det koldioxidbaserade fordonsskattesystemet. För dessa
fordon ska fordonsskatt tas ut med ett grundbelopp om 360 kronor
och ett koldioxidbelopp som för ett skatteår uppgår till 11 kronor
per gram koldioxid som fordonet släpper ut per kilometer utöver
95 gram. Fordonsskatten för övriga motorcyklar höjs till 360 kronor.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av TiborBlomhall »

Intressant är att alla bilar med utsläpp över 95 g CO2 / km klassas som "snuskiga" :D
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av bylund »

Tyvärr verkar dock malusen blir alldeles för svag för att det ska påverka nybilsköpet tillräckligt mycket. Då det läggs på fordonsskatten och inte inköpspriset så påverkar det inte förmånsvärdet för tjänstebilar.
Dessutom innebär förslaget att blir halv extraskatt för bilar som kan drivas med alternativa drivmedel, t ex etanol. Det betyder inte att de verkligen kommer att köras på etanol såklart...
Men, detta är alltså inte ett färdigt förslag. Nu ska det ut på remiss. Sedan ska regeringen formulera en proposition. Sedan ska propositionen genom riksdagen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av TiborBlomhall »

Beloppen och nivåerna är desamma för bonusar till juridiska perso-
ner, men för dessa finns det en begränsning som innebär att bonusen
kan vara maximalt 35 procent av skillnaden i nypriset mellan bonusbilen
och närmast jämförbara bil.
Hur kommer detta påverka elbilar som förmånsbil?
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av joel80 »

Är det nån som kan förklara hur det skulle fungera med det andra alternativet som baseras på vikt? Det blev lite för rörigt för att jag skulle hänga med. Hur räknar man där? Om man t.ex har en bil som väger 1600kg i tjänstevikt och släpper ut 119g/km...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av Mickep »

Holy Cheeezzzusss...
Tycker att skatten är hög tillräckligt för min hyffsat moderna bil (10 år gammal, skiljer ung 1000 kr/året mot vad en ny bensinare får)
Tittar faktiskt på vad skatten är (även om den är låg i sammanhanget - så är det psykologisk betydelsefullt) och gör faktiskt att jag kan avböja en affär på en bil som jag egentligen velat ha. Miljödiesel är väl ok men allt jag tänker när jag kör en är: cancer, död, smuts, cancer, cancer, cancer...

Så visst har skatten effekt, men risken är att den låser fast gamla ägare om de måste "investera" mer i sin gamla fordon. (skulle hellre se en skotningspremie när man byter en gammal bil mot en 0-utsläppare) skulle man få 60000 (eller mer)för en gammal bil så skulle man nog ta det, det finansieras med höja utsläppsskatter). Det är medelklassen man skall försöka gulla med inte de som redan har förmögenheter att köpa de dyra el/hybrid bilarna). Det här är lite psykologi, men även praktiskt, det är lika viktigt att få bort de gamla som att få in nya.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av TiborBlomhall »

Måste förslaget vara så här krångligt?

Skulle räckt med typ belopp = -60000 + g CO2 per km * 631

Men det får man kanske inte några utredningsanslag för?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av Jerker »

TiborBlomhall skrev:
Måste förslaget vara så här krångligt?

Skulle räckt med typ belopp = -60000 + g CO2 per km * 631

Men det får man kanske inte några utredningsanslag för?
Antagligen inte. Det måste ju synas att man har jobbat. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Bonus-malus-utredningen

Inlägg av Jerker »

Mickep skrev:
Holy Cheeezzzusss...
Tycker att skatten är hög tillräckligt för min hyffsat moderna bil (10 år gammal, skiljer ung 1000 kr/året mot vad en ny bensinare får)
Tittar faktiskt på vad skatten är (även om den är låg i sammanhanget - så är det psykologisk betydelsefullt) och gör faktiskt att jag kan avböja en affär på en bil som jag egentligen velat ha. Miljödiesel är väl ok men allt jag tänker när jag kör en är: cancer, död, smuts, cancer, cancer, cancer...

Så visst har skatten effekt, men risken är att den låser fast gamla ägare om de måste "investera" mer i sin gamla fordon. (skulle hellre se en skotningspremie när man byter en gammal bil mot en 0-utsläppare) skulle man få 60000 (eller mer)för en gammal bil så skulle man nog ta det, det finansieras med höja utsläppsskatter). Det är medelklassen man skall försöka gulla med inte de som redan har förmögenheter att köpa de dyra el/hybrid bilarna). Det här är lite psykologi, men även praktiskt, det är lika viktigt att få bort de gamla som att få in nya.
Man skulle ju också kunna tänka sig en vägtrafikskatt som är dyrare ju äldre bilen är och därmed ökar för varje år med en viss procent. Då ökar det incitamentet att skrota bilen, och gör den svårsåld på begagnatmarknaden.
Skriv svar