Sida 5 av 5

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 12 jan 2018 08:22
av bylund
360 kr/år är den nu.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 12 jan 2018 08:45
av leiflodde
bylund skrev:
360 kr/år är den nu.
Funderar på fem års skattebefrielse för miljöbilar slopas och skatten blir väl mer än 360kr?

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 12 jan 2018 09:03
av chaffis75
leiflodde skrev:
bylund skrev:
360 kr/år är den nu.
Funderar på fem års skattebefrielse för miljöbilar slopas och skatten blir väl mer än 360kr?
Vägskatten är baserad på utsläpp huvudsakligen. 360kr är någon slags grund skatt. Ja med tanke på Teslas höga utsläpp så bli skatten inte sådär jättetung :D

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 12 jan 2018 10:26
av bylund
chaffis75 skrev:
leiflodde skrev:
bylund skrev:
360 kr/år är den nu.
Funderar på fem års skattebefrielse för miljöbilar slopas och skatten blir väl mer än 360kr?
Vägskatten är baserad på utsläpp huvudsakligen. 360kr är någon slags grund skatt. Ja med tanke på Teslas höga utsläpp så bli skatten inte sådär jättetung :D
Precis, numera är det utsläpp som avgör. Nollutsläppsbilar får alltså grundbeloppet, och jag har inte sett att det ska höjas. På äldre bilar avgör vikt.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 12 jan 2018 11:37
av mati
Den enbart viktbaserade skatten försvann 2006. Sedan dess har skatten varit koldioxidbaserad, med en massa konstiga formler hur den ska beräknas. Det var då alla bilar plötsligt släppte ut 119g/km eftersom det var gränsen för att klassas som miljöbil. Sen ändrades det och bilens vikt ingick igen i beräknigen. 360kr/år är grundskatten som även nuvarande Teslor och andra elbilar får betala efter att skattebefrielsen har gått ut. Det handlar alltså inte om en jättevinst att man slipper betala skatt med nuvarande regelverk.
Bilar som har registrerats före 2006 beskattas fortfarande enbart efter vikt.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 03 apr 2018 23:10
av leiflodde
Regeringen och riksdagen har beslutat om ett bonus malus-system för nya personbilar klass I och II, lätta bussar och lätta lastbilar. Ändringen träder i kraft den 1 juli 2018.

Men varför undanta de tunga lastbilarna de bör ju släppa mycket mer än en liten bil?

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 04 apr 2018 00:01
av igu
leiflodde skrev:
Regeringen och riksdagen har beslutat om ett bonus malus-system för nya personbilar klass I och II, lätta bussar och lätta lastbilar. Ändringen träder i kraft den 1 juli 2018.

Men varför undanta de tunga lastbilarna de bör ju släppa mycket mer än en liten bil?
Jag tror inte man vill att de slipper undan. Problemet med dagens utformning har varit att utländska åkerier slipper undan och svenska åkerier drabbas (går i konken ganska omedelbums om bonus-malus skulle införas). Jag är inte tillräckligt politiskt intresserad för alla detaljer men gissar att ingen vill släppa en sådan bomb, och speciellt inte när det närmar sig valtider. Regeringen har dock nu föreslagit en vägslitageskatt för tunga transporter (alltså en sån där "kilometerskatt"), men många frågetecken kvarstår med det praktiska. Ambitionen finns där, det är bara det praktiska att få till det som saknas!

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 07 apr 2018 20:34
av Monark1954
Nya miljöpremien innehåller en broms för export av en ny bil.

Från nyregistrering skall det som jag förstår det vara samma ägare i 6 månader när man läser av rätt till premien.

Jämför man nyregisteringar hos bil sweden från jan 2014
http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar
med elbilsstatistik.se som räknar nu registrerade bilar och inser att några bilar försvunnit av andra orsaker än export.
Tesla modell s 3084 inregistrerade . 3072 kvar registrerade i Sverige. 97% kvar.
Nissan Leaf. 3400 inregistrerade 2797 kvar registrerade i Sverige. 91% kvar.
VW e-Golf. 810 inregistrerade . 668 kvar registrerade i Sverige. 82% kvar.

Bromsen har troligen viss effekt av export av nya bilar, leasingbilar kan åka iväg när leasingperioden tagit slut. Har ingen kunskap hur stor nybilsexporten varit.
Har man naturliga behov av att byta bil så får man avvakta om man vill erhålla preminen.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 07 apr 2018 21:30
av bonath
Jag har bokat två Model3. Min dotter kanske tar den ena, hur gör man då?
Verkar bli problem...

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 07 apr 2018 21:39
av vigge50
bonath skrev:
Jag har bokat två Model3. Min dotter kanske tar den ena, hur gör man då?
Verkar bli problem...

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Är det inte möjligt att flytta reservationer inom familjen?

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 07 apr 2018 21:59
av LarsL
Hur gör handlarna med demobilar då?

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 07 apr 2018 22:06
av Kulingen
De som vill ha dieselbilar kan väl importera lite från VW USA :lol:

https://www.reuters.com/article/us-volk ... SKBN1H50GQ

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 07 apr 2018 22:15
av bylund
LarsL skrev:
Hur gör handlarna med demobilar då?
De ställer inte på dem, utan kör på saluvagnsskyltar.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 07 apr 2018 22:39
av Pontus
Monark1954 skrev:
Nya miljöpremien innehåller en broms för export av en ny bil.

Från nyregistrering skall det som jag förstår det vara samma ägare i 6 månader när man läser av rätt till premien.

Jämför man nyregisteringar hos bil sweden från jan 2014
http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar
med elbilsstatistik.se som räknar nu registrerade bilar och inser att några bilar försvunnit av andra orsaker än export.
Tesla modell s 3084 inregistrerade . 3072 kvar registrerade i Sverige. 97% kvar.
Nissan Leaf. 3400 inregistrerade 2797 kvar registrerade i Sverige. 91% kvar.
VW e-Golf. 810 inregistrerade . 668 kvar registrerade i Sverige. 82% kvar.

Bromsen har troligen viss effekt av export av nya bilar, leasingbilar kan åka iväg när leasingperioden tagit slut. Har ingen kunskap hur stor nybilsexporten varit.
Har man naturliga behov av att byta bil så får man avvakta om man vill erhålla preminen.
Blir inte 3072 av 3084 = 99,6% och
2797 av 3400 = 82,2%?

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 07 apr 2018 22:42
av LarsL
bylund skrev:
LarsL skrev:
Hur gör handlarna med demobilar då?
De ställer inte på dem, utan kör på saluvagnsskyltar.
Fast de Leaf och Inoniq jag tittade på nu i februari var alla registrerade av handlaren redan, så miljöpremie var dragen.
Leafen jag provkörde för 2,5 år s3dan var också registrerad och påställd.

Men ja, det kan ju funka att inte ställa på demobilarna så klart.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 08 apr 2018 08:22
av Bjelke
Nästan alla Leafs jag sett som demo har oxo vart påställda men med nya reglerna lär dom nog göra precis tvärtom...

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 12 apr 2018 18:53
av Monark1954
Pontus skrev:
Monark1954 skrev:
......t.
Tesla modell s 3084 inregistrerade . 3072 kvar registrerade i Sverige. 99,6% kvar.
Nissan Leaf. 3400 inregistrerade 2797 kvar registrerade i Sverige. 82,2 % kvar.
VW e-Golf. 810 inregistrerade . 668 kvar registrerade i Sverige. 82% kvar.
.......
Blir inte 3072 av 3084 = 99,6% och
2797 av 3400 = 82,2%?
Tack för rättelsen.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 01 maj 2018 10:11
av Monark1954
Effekter av "Bonus-malus" i Sverige?

I Europa är 6 av 7 laddbara bilar rena elbilar för mars månad.
http://ev-sales.blogspot.se/2018/04/eur ... -2018.html

I Sverige är en av 7 laddbara bilar en ren elbil.
http://ev-sales.blogspot.se/2018/04/swe ... -2018.html

När jag läste det försökte jag förstå hur bonus-malus kommer att förändra denna fördelning.

Inser att det nu är högtryck på bilbyten innan 1/7 för de som inte avser byta till ren elbil eller laddhybrid med låga koldioxid utsläpp.
Förändringar sätter tryck på förmånsbilsmarknaden där företag och anställd får ökade kostnader.
Förklarar varför en bilhandlare säger att biltransportföretagen kör för högtryck nu.

Enligt Berners bil.
"En dieselbil som släpper ut 120 gram koldioxid per kilometer
Totalt innebär det en ökad kostnad för företag på 3694 kr/år och en ökad kostnad för tjänstebilsförare på 3108 kr/år."

Bonusförändringen.
Att för en ren elbil ökar premien från 40.000 till 60.000 kr
Men räcker det för att ändra fördelningen mellan laddbara och rena elbilar?
VW Golf GTE – 38 g premie 28 333 kr
Volvo XC90 – 49 g premie 19 167 kr

Hur tror ni det kommer att se ut t.ex i augusti i år mellan rena elbilar och hybrider?

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 01 maj 2018 11:31
av Smutt
Jag tror man starkt underskattat hur mycket det här och även prat om att bara rena elbilar får köra på vissa platser påverkar människors val, nästan alla jag pratar med säger att dom förstår att fosilen dom har nu blir deras sista och att dom självklart köper en elbil nästa gång

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 01 maj 2018 12:52
av vigge50
Monark1954 skrev:
Effekter av "Bonus-malus" i Sverige?

I Europa är 6 av 7 laddbara bilar rena elbilar för mars månad.
http://ev-sales.blogspot.se/2018/04/eur ... -2018.html
Va?
Du kan inte bara kolla på vilka bilar som ligger i toppen och sen dra slutsats för totala försäljningen, om du läser artikeln du länkar så står PHEV för 51% och BEV 49%. Ja, plug in hybrider har fördel över antalet valbara modeller men det betyder också att de som vill köpa en plug in hybrid delas upp mellan fler bilar. Skulle de finnas 100 olika rena elbilar så skulle de nog inte ha 6 av 7 topplatser.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 01 maj 2018 14:33
av LarsL
Fanns det hundra olika elbilar så skulle många, många fler köpa elbil. Vi är nog en hel del, inklusive mig, som hänger kvar i fossilvärlden (dit jag räknar phev) för att det inte finns ett elbils alternativ som funkar. Men den dagen alternativet kommer så byter vi direkt.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 01 maj 2018 18:54
av nek0
LarsL skrev:
Fanns det hundra olika elbilar så skulle många, många fler köpa elbil. Vi är nog en hel del, inklusive mig, som hänger kvar i fossilvärlden (dit jag räknar phev) för att det inte finns ett elbils alternativ som funkar. Men den dagen alternativet kommer så byter vi direkt.
+1
Samma här.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 02 maj 2018 19:43
av Monark1954
vigge50 skrev:
Monark1954 skrev:
Effekter av "Bonus-malus" i Sverige?

I Europa är 6 av 7 laddbara bilar rena elbilar för mars månad.
http://ev-sales.blogspot.se/2018/04/eur ... -2018.html
Va?
Du kan inte bara kolla på vilka bilar som ligger i toppen och sen dra slutsats för totala försäljningen, om du läser artikeln du länkar så står PHEV för 51% och BEV 49%. Ja, plug in hybrider har fördel över antalet valbara modeller men det betyder också att de som vill köpa en plug in hybrid delas upp mellan fler bilar. Skulle de finnas 100 olika rena elbilar så skulle de nog inte ha 6 av 7 topplatser.
Att 6 av 7 i topplistan är rena elbilar för mars månad tolkar artikelförfattaren som ett tänkbart trendbrott för rena elbilar jämfört med laddhybrider i Europa.
49 % för rena elbilar är utfallet för 2018 och artikeln ställer frågan om mars är ett trendbrott som jag tolkar texten.

Jag funderade på vad som händer 1 juli men nya beskattningsregler i Sverige och om dagens regler förklarar laddhybridernas stora andel eller om det är okunskap om rena elbilar.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 02 maj 2018 20:56
av Bjelke
Överhörde när en kollega pratade om att han beställt en ny diesel-BMW, han var liiite orolig för om han skulle få den före den sista Juni osv...
Förutom dubbla skatten hade han inga betänkligheter angående diesel osv...
Den han pratar mest bilar med här (en fd SAAB-ingenjör faktiskt) velar däremot mellan en hybrid eller helt batteridriven (Hyundai), kan
säga att diskussionen där var lite lustig (jag lägger mig inte i sånt längre, orkar helt enkelt inte, dom får köpa vad fan dom vill bara dom inte står
i närheten den dag dom ångrar sig, om dom nu skulle göra det vill säga)