Jag brukar rekommendera folk att hålla sig borta från Fiat, Ford och Franskt när det gäller bilköp. Får börja lägga till Fuskare också. Men det blir inte många märken kvar att välja på...
Nostalgi.... min första bil var en Peugot 504 Diesel (78) som jag fick av farsan och på den tiden fick man "glöda" motorn i ca 50 sek om jag minns rätt innan den startade.
Tänkt vad tiden går och varför värma upp något bara för det skall gå att starta? men så var 80-talet
Du behöver inte gå så långt tillbaks för att hitta bilar där man fick förglöda dieslar. Har för mig VW hade det för typ 15år sen
Är nog så har bara haft en.
Lite off men hur fungerar det i NO men kameror osv på vägarna är det vägtullar och får jag med en SE-bil köra i el-filen?
Kanske skulle läst på innan men snabbaste svaren får man ju här
Alla regler för elbilar i Norge gäller även för oss, dvs även det där med att köra i elbilsfiler/bussfiler/parkering gratis (där det nu gäller) osv.
Det funkar även utan transponder men då blir det lite bökigare eftersom dom då skickar en faktura på avgifterna men som man slipper betala om man "bestrider" den sas.
Man kommer inte undan alla tullar eller färjekostnader. Svinesundsbron tror jag kostar ca 25 kr och färjan Moss-Horten kring 40 kr.
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Jag säljer fordon baserade på lätta lastbilar, 2017 kom Euro 6 motorerna, Renault och Ford använder Adblue, Fiat säger att det inte behövs, VW igen?
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Jag brukar rekommendera folk att hålla sig borta från Fiat, Ford och Franskt när det gäller bilköp. Får börja lägga till Fuskare också. Men det blir inte många märken kvar att välja på...
Nostalgi.... min första bil var en Peugot 504 Diesel (78) som jag fick av farsan och på den tiden fick man "glöda" motorn i ca 50 sek om jag minns rätt innan den startade.
Tänkt vad tiden går och varför värma upp något bara för det skall gå att starta? men så var 80-talet
Du behöver inte gå så långt tillbaks för att hitta bilar där man fick förglöda dieslar. Har för mig VW hade det för typ 15år sen
Är nog så har bara haft en.
Lite off men hur fungerar det i NO men kameror osv på vägarna är det vägtullar och får jag med en SE-bil köra i el-filen?
Kanske skulle läst på innan men snabbaste svaren får man ju här
Alla regler för elbilar i Norge gäller även för oss, dvs även det där med att köra i elbilsfiler/bussfiler/parkering gratis (där det nu gäller) osv.
Det funkar även utan transponder men då blir det lite bökigare eftersom dom då skickar en faktura på avgifterna men som man slipper betala om man "bestrider" den sas.
Nej, transponder är ett krav för avgiftsfrihet på betalvägar. Eller är du säker på att det är ändrat? 2015 var det ett krav.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag slapp betala fakturan första gången 2015 (September) och även året efter fast jag hade transponder så kom en faktura eftersom det inte fanns något avtal kopplat (på rätt sätt) till transpondern.
Men jag blev tvungen att "bestrida" fakturan och ange skäl, vilket såklart var att det var en elbil osv. Deras svar var att kasta fakturan och rekommenderades att skaffa transponder för framtida resor...
Jag har skaffat transponder då jag åker mycket i Norge. Vægtullar behøver man inte betala med svensk elbil, man man får skicka in en kopia av registreringsbeviset før att bli avgiftsbefriad. Googla på bomsellskap. Færjor ær gratis før elbilen (men inte før føraren/passagerarna).
Det finns många andra kameror som man definitivt ska se upp med ! De ær inte gratis med elbil....
/70D
Transponder har jag från Öresundsbron, jag antar att den funkar överallt i Norge. Men vart ska man skicka regbeviset nu då?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag har skaffat transponder då jag åker mycket i Norge. Vægtullar behøver man inte betala med svensk elbil, man man får skicka in en kopia av registreringsbeviset før att bli avgiftsbefriad. Googla på bomsellskap. Færjor ær gratis før elbilen (men inte før føraren/passagerarna).
Det finns många andra kameror som man definitivt ska se upp med ! De ær inte gratis med elbil....
/70D
Transponder har jag från Öresundsbron, jag antar att den funkar överallt i Norge. Men vart ska man skicka regbeviset nu då?
Skaffa ett fritaksavtal med något bomföretag, t ex http://fjellinjen.no/. De lär vilja se en kopia på regbeviset för att bevilja detta.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS