Laddmöjlighet via hyresrätt

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Inläggav joel80 » 20 mar 2017 20:00

De flesta motorvärmaruttag häromkring (Gävle/Stockholm) är 10A eller mer.. Längre norrut ligger de flesta på 16A.

Det funkar utmärkt att ladda från motorvärmaruttag, och på de flesta kan man kolla under luckan om den sitter en 10A eller 16A-säkring.

Jag laddar ofta i motorvärmaruttag med 10A. Får i ungefär en mil i timmen och eftersom jag bara har en hybrid är det oftast fulladdat på 2-3h.. 5h om jag har helt slut innan.. Och i dom fallen kan det vara problem ibland med tiden, då vissa uttag har timer som bara brukar låta det vara ström igång i 3h.
Har du ett uttag med konstant ström kommer du ju kunna ladda 10-12mil per natt från ett 10A-uttag utan problem.
joel80
 
Inlägg: 1323
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Inläggav neriksson » 20 mar 2017 20:13

mati skrev:
neriksson skrev:Bumpar tråden en aning.

e5m1r skrev:Problemet med motorvärmaruttag är att den inte är avsedd för full belastning under lång tid så de flesta är olämpliga för att ladda elbil

Jag har beställd Model 3 och har också tillgång till motorvärmar-uttag. Du skriver att "de flesta inte är lämpliga" - hur kan en vanlig dödlig människa se om den är lämplig för att ladda elbil eller inte?
Har planer på att snart börja bearbeta min bostadsrättsförening med laddlösning för bil, men tänkte samla på mig lite kött på benen på det här forumet först. :)

Motorvärmaruttag är inte dimensionerade för konstant belastning med 10 A under många timmar. En elbil som förbrukar runt 2kW/milen laddas med ungefär 1mil/timme i ett motorvärmaruttag eller vägguttag på 10A. Det fungerar, men det rekommenderas inte över en längre tid. Man kan strypa laddströmmen så att belastningen blir mindre, men då tar det naturligtvis ännu längre tid att ladda.
Bästa lösningen för destinationsladdning (dvs hemma) är en fast installerad laddbox.


Betyder det att jag kan dra ner laddningen till (typ) 8A utan risk eller är det just den konstanta belastningen under många timmar som är problemet?
Min dagliga "pendling" ligger bara på ca 3-4 mil så det är inte så mycket ström jag behöver. 8A i 3 timmar skulle nästan täcka hela mitt behov.
neriksson
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 09 sep 2016 19:43
Ort: Örebro

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Inläggav Teslaägare mati » 20 mar 2017 20:16

neriksson skrev:Betyder det att jag kan dra ner laddningen till (typ) 8A utan risk eller är det just den konstanta belastningen under många timmar som är problemet?
Min dagliga "pendling" ligger bara på ca 3-4 mil så det är inte så mycket ström jag behöver. 8A i 3 timmar skulle nästan täcka hela mitt behov.

Det låter som en fungerande plan. Jag skulle göra precis så. :)
Model S P85 på väg bort...kanske
Model S 90D med leverans vilken torsdag som helst...eller inte?
http://ts.la/marcus8304
Användarvisningsbild
mati
Teslaägare
 
Inlägg: 2809
Blev medlem: 22 mar 2016 11:08
Ort: Götene

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Inläggav joel80 » 20 mar 2017 20:44

Det är full belastning på typ maxeffekt som kan vara tokigt. Inte säkert att det inte skulle vara okej, men är det gamla grejer så skulle det kunna bli lite väl mkt värme. En nyinstallation av ett 10 eller 16A-uttag skulle jag inte känna att det var några problem att ladda länge i på anvisad effekt.

Att dra ner det till 8A i ett 10A-uttag gör säkerhetsmarginalen högre. :)
Även om du nån dag skulle komma hem med typ tomt batteri kommer du ju då ha rätt många mil på morgonen. Minst det dubbla av vad du använder en "normal' dag.
joel80
 
Inlägg: 1323
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Inläggav neriksson » 20 mar 2017 20:57

joel80 skrev:Det är full belastning på typ maxeffekt som kan vara tokigt. Inte säkert att det inte skulle vara okej, men är det gamla grejer så skulle det kunna bli lite väl mkt värme. En nyinstallation av ett 10 eller 16A-uttag skulle jag inte känna att det var några problem att ladda länge i på anvisad effekt.

Att dra ner det till 8A i ett 10A-uttag gör säkerhetsmarginalen högre. :)
Även om du nån dag skulle komma hem med typ tomt batteri kommer du ju då ha rätt många mil på morgonen. Minst det dubbla av vad du använder en "normal' dag.
mati skrev:Det låter som en fungerande plan. Jag skulle göra precis så. :)


Tusen tack för svaren!
Nu ska jag bara reda ut betalningen med BRF och kan låta den här tråden åter åka ner i sin grav.
neriksson
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 09 sep 2016 19:43
Ort: Örebro

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Inläggav Teslaägare Bjelke » 21 mar 2017 07:37

neriksson skrev:
joel80 skrev:Det är full belastning på typ maxeffekt som kan vara tokigt. Inte säkert att det inte skulle vara okej, men är det gamla grejer så skulle det kunna bli lite väl mkt värme. En nyinstallation av ett 10 eller 16A-uttag skulle jag inte känna att det var några problem att ladda länge i på anvisad effekt.

Att dra ner det till 8A i ett 10A-uttag gör säkerhetsmarginalen högre. :)
Även om du nån dag skulle komma hem med typ tomt batteri kommer du ju då ha rätt många mil på morgonen. Minst det dubbla av vad du använder en "normal' dag.
mati skrev:Det låter som en fungerande plan. Jag skulle göra precis så. :)


Tusen tack för svaren!
Nu ska jag bara reda ut betalningen med BRF och kan låta den här tråden åter åka ner i sin grav.


Ett sista tips om man är osäker på något uttag är att känna på kontakten efter en tids laddning (alltså mer än några minuter sas) och känns det riktigt varmt så är det dålig kontakt någonstans
och kan leda till smält plast osv... En ny fin skarvsladd kan vara smart när man testar ett okänt ottag så slipper man att original-laddkabelns kontakt smälter iaf (inte så kul).
Även jag har hittat min refferallänk och den är http://ts.la/mikael1178
Använd denna och få 8000kr i rabatt och en mini-SuC! :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 4291
Blev medlem: 24 mar 2015 13:27
Ort: Bollnäs

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Inläggav neriksson » 21 mar 2017 18:46

Bjelke skrev:
neriksson skrev:
joel80 skrev:Det är full belastning på typ maxeffekt som kan vara tokigt. Inte säkert att det inte skulle vara okej, men är det gamla grejer så skulle det kunna bli lite väl mkt värme. En nyinstallation av ett 10 eller 16A-uttag skulle jag inte känna att det var några problem att ladda länge i på anvisad effekt.

Att dra ner det till 8A i ett 10A-uttag gör säkerhetsmarginalen högre. :)
Även om du nån dag skulle komma hem med typ tomt batteri kommer du ju då ha rätt många mil på morgonen. Minst det dubbla av vad du använder en "normal' dag.
mati skrev:Det låter som en fungerande plan. Jag skulle göra precis så. :)


Tusen tack för svaren!
Nu ska jag bara reda ut betalningen med BRF och kan låta den här tråden åter åka ner i sin grav.


Ett sista tips om man är osäker på något uttag är att känna på kontakten efter en tids laddning (alltså mer än några minuter sas) och känns det riktigt varmt så är det dålig kontakt någonstans
och kan leda till smält plast osv... En ny fin skarvsladd kan vara smart när man testar ett okänt ottag så slipper man att original-laddkabelns kontakt smälter iaf (inte så kul).


Tack för tipset. Tar tacksamt emot alla tips då jag börjar känna på riktigt att Model 3 är på gång. :)
neriksson
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 09 sep 2016 19:43
Ort: Örebro

Föregående

Återgå till Miljö

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst