Laddmöjlighet via hyresrätt

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Inläggav LarsL » 07 feb 2017 23:25

Lasse skrev:Uppdatering: Passade på att höra med Willhem igen ang laddstolpar när jag ändå var i kontakt med dem ang ett annat ärende. Denna gång kollade de upp lite mer och återkom med beskedet att de i dagsläget inte har några som helst planer på laddstolpar.

Däremot skulle det vara möjligt att ändra om motorvärmaruttagen så de skulle kunna ge ström året om vilket enligt personen på willhem gott och väl skulle täcka behoven för laddning av elbil och menade samtidigt på att merparten av deras p-platser idag redan har motorvärmaruttag. Dock var det inte helt klart än hur själva debiteringen skulle ske men klart var ju ändå att de inte skulle bjuda på elen.

Förhoppningsvis har jag hunnit flytta tills det är dags för elbil.

Fast ett motorvärmaruttag kan räcka så har du tillgång till ett sånt så kan du ha elbil. 6A ger ungefär 6km/h så på 12 timmar får du tillbaka 7,2 mil.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Användarvisningsbild
LarsL

Inläggav Teslaägare bullen » 07 feb 2017 23:46

Och de flesta mv uttag går att säkra upp till 10A.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inläggav joel80 » 09 feb 2017 01:11

Kanske är mesigare uttag neråt landet.. Men jag har laddat hybriden i många motorvärmaruttag och aldrig stött på något med lägre säkring än 10A. Jag brukar kunna få åtminstone en mil i timmen på det.. (förbrukning på drygt 2kwh/mil)
joel80

Inläggav Vasp » 09 feb 2017 03:39

Jag ser ofta till motorvärmaruttag med 16A säkring. Men 10A verkar vara vanligare. Känner till en del kompisar som har haft problem att köra motorvärmare/kupévärmare när säkringen är på 10A.

Om kupévärmaren är på 1800 watt + motorvärmaren så går även en 10A säkring åt. Fast alla kupévärmare har så att man kan ställa ner watten. Så 16A är mer lyx än nödvändighet. 6A däremot skulle inte funka där jag bor.
Vasp

Inläggav Teslaägare Bjelke » 09 feb 2017 07:51

Absolut vanligare med kraftigare säkringar norrut, behovet är ju större ju längre norrut man kommer så...
Även jag har en refferallänk och den är http://ts.la/mikael1178
Använd denna och få 9000kr i rabatt och en mini-SuC! :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inläggav Teslaägare e5m1r » 09 feb 2017 08:09

Problemet med motorvärmaruttag är att den inte är avsedd för full belastning under lång tid så de flesta är olämpliga för att ladda elbil
Har du en Tesla Model S och funderar på Dashcam eller annat roligt tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
På väg att beställa en Model S eller Model X och känner att jag bidragit. Använd min länk http://ts.la/esmir2564 och få 8.000kr rabatt
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare

Inläggav Mickep » 09 feb 2017 09:06

Jag tror att motorvärmar platser kommer bli lösningen. Problemet är att lösa debiteringen. Tror inte byte av stationen är en så stor kostnad i galet (inte mer än vad en normal stolpe med motorvärmare kostar) säg5000 + installationsarbete.
Mickep

Inläggav neriksson » 20 mar 2017 13:50

Bumpar tråden en aning.

e5m1r skrev:Problemet med motorvärmaruttag är att den inte är avsedd för full belastning under lång tid så de flesta är olämpliga för att ladda elbil

Jag har beställd Model 3 och har också tillgång till motorvärmar-uttag. Du skriver att "de flesta inte är lämpliga" - hur kan en vanlig dödlig människa se om den är lämplig för att ladda elbil eller inte?
Har planer på att snart börja bearbeta min bostadsrättsförening med laddlösning för bil, men tänkte samla på mig lite kött på benen på det här forumet först. :)
Reserverat Model 3
neriksson

Inläggav Teslaägare mati » 20 mar 2017 14:01

neriksson skrev:Bumpar tråden en aning.

e5m1r skrev:Problemet med motorvärmaruttag är att den inte är avsedd för full belastning under lång tid så de flesta är olämpliga för att ladda elbil

Jag har beställd Model 3 och har också tillgång till motorvärmar-uttag. Du skriver att "de flesta inte är lämpliga" - hur kan en vanlig dödlig människa se om den är lämplig för att ladda elbil eller inte?
Har planer på att snart börja bearbeta min bostadsrättsförening med laddlösning för bil, men tänkte samla på mig lite kött på benen på det här forumet först. :)

Motorvärmaruttag är inte dimensionerade för konstant belastning med 10 A under många timmar. En elbil som förbrukar runt 2kW/milen laddas med ungefär 1mil/timme i ett motorvärmaruttag eller vägguttag på 10A. Det fungerar, men det rekommenderas inte över en längre tid. Man kan strypa laddströmmen så att belastningen blir mindre, men då tar det naturligtvis ännu längre tid att ladda.
Bästa lösningen för destinationsladdning (dvs hemma) är en fast installerad laddbox.
Model S P85 (såld)
Model S 90D | lev 2017-03-27 | Deep Blue Metallic | gratis SuC för livet!
14kW solceller på gång för fossilfritt driv-med-el
http://ts.la/marcus8304 - 9000kr i rabatt och fri SuC
Användarvisningsbild
mati
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Bjelke » 20 mar 2017 19:05

mati skrev:
neriksson skrev:Bumpar tråden en aning.

Motorvärmaruttag är inte dimensionerade för konstant belastning med 10 A under många timmar. En elbil som förbrukar runt 2kW/milen laddas med ungefär 1mil/timme i ett motorvärmaruttag eller vägguttag på 10A. Det fungerar, men det rekommenderas inte över en längre tid. Man kan strypa laddströmmen så att belastningen blir mindre, men då tar det naturligtvis ännu längre tid att ladda.
Bästa lösningen för destinationsladdning (dvs hemma) är en fast installerad laddbox.

Och det går inte att SE på ett uttag om det funkar för 10A även om det är fullt möjligt med rätt komponenter i uttaget...
Även jag har en refferallänk och den är http://ts.la/mikael1178
Använd denna och få 9000kr i rabatt och en mini-SuC! :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Miljö