Laddmöjlighet via hyresrätt

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Inlägg av joel80 »

De flesta motorvärmaruttag häromkring (Gävle/Stockholm) är 10A eller mer.. Längre norrut ligger de flesta på 16A.

Det funkar utmärkt att ladda från motorvärmaruttag, och på de flesta kan man kolla under luckan om den sitter en 10A eller 16A-säkring.

Jag laddar ofta i motorvärmaruttag med 10A. Får i ungefär en mil i timmen och eftersom jag bara har en hybrid är det oftast fulladdat på 2-3h.. 5h om jag har helt slut innan.. Och i dom fallen kan det vara problem ibland med tiden, då vissa uttag har timer som bara brukar låta det vara ström igång i 3h.
Har du ett uttag med konstant ström kommer du ju kunna ladda 10-12mil per natt från ett 10A-uttag utan problem.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
neriksson
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 09 sep 2016 19:43
Referralkod: ts.la/stefan784459

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Inlägg av neriksson »

mati skrev:
neriksson skrev:
Bumpar tråden en aning.
e5m1r skrev:
Problemet med motorvärmaruttag är att den inte är avsedd för full belastning under lång tid så de flesta är olämpliga för att ladda elbil
Jag har beställd Model 3 och har också tillgång till motorvärmar-uttag. Du skriver att "de flesta inte är lämpliga" - hur kan en vanlig dödlig människa se om den är lämplig för att ladda elbil eller inte?
Har planer på att snart börja bearbeta min bostadsrättsförening med laddlösning för bil, men tänkte samla på mig lite kött på benen på det här forumet först. :)
Motorvärmaruttag är inte dimensionerade för konstant belastning med 10 A under många timmar. En elbil som förbrukar runt 2kW/milen laddas med ungefär 1mil/timme i ett motorvärmaruttag eller vägguttag på 10A. Det fungerar, men det rekommenderas inte över en längre tid. Man kan strypa laddströmmen så att belastningen blir mindre, men då tar det naturligtvis ännu längre tid att ladda.
Bästa lösningen för destinationsladdning (dvs hemma) är en fast installerad laddbox.
Betyder det att jag kan dra ner laddningen till (typ) 8A utan risk eller är det just den konstanta belastningen under många timmar som är problemet?
Min dagliga "pendling" ligger bara på ca 3-4 mil så det är inte så mycket ström jag behöver. 8A i 3 timmar skulle nästan täcka hela mitt behov.
Tesla Model Y | Long Range AWD | 2023
Kia e-Niro | Advance Plus Tech | 2021
Nissan Leaf | Tekna 30kWh | 2017
Reserverat Avbokat Model 3 | 31 augusti 2016
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Inlägg av mati »

neriksson skrev:
Betyder det att jag kan dra ner laddningen till (typ) 8A utan risk eller är det just den konstanta belastningen under många timmar som är problemet?
Min dagliga "pendling" ligger bara på ca 3-4 mil så det är inte så mycket ström jag behöver. 8A i 3 timmar skulle nästan täcka hela mitt behov.
Det låter som en fungerande plan. Jag skulle göra precis så. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Inlägg av joel80 »

Det är full belastning på typ maxeffekt som kan vara tokigt. Inte säkert att det inte skulle vara okej, men är det gamla grejer så skulle det kunna bli lite väl mkt värme. En nyinstallation av ett 10 eller 16A-uttag skulle jag inte känna att det var några problem att ladda länge i på anvisad effekt.

Att dra ner det till 8A i ett 10A-uttag gör säkerhetsmarginalen högre. :)
Även om du nån dag skulle komma hem med typ tomt batteri kommer du ju då ha rätt många mil på morgonen. Minst det dubbla av vad du använder en "normal' dag.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
neriksson
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 09 sep 2016 19:43
Referralkod: ts.la/stefan784459

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Inlägg av neriksson »

joel80 skrev:
Det är full belastning på typ maxeffekt som kan vara tokigt. Inte säkert att det inte skulle vara okej, men är det gamla grejer så skulle det kunna bli lite väl mkt värme. En nyinstallation av ett 10 eller 16A-uttag skulle jag inte känna att det var några problem att ladda länge i på anvisad effekt.

Att dra ner det till 8A i ett 10A-uttag gör säkerhetsmarginalen högre. :)
Även om du nån dag skulle komma hem med typ tomt batteri kommer du ju då ha rätt många mil på morgonen. Minst det dubbla av vad du använder en "normal' dag.
mati skrev:
Det låter som en fungerande plan. Jag skulle göra precis så. :)
Tusen tack för svaren!
Nu ska jag bara reda ut betalningen med BRF och kan låta den här tråden åter åka ner i sin grav.
Tesla Model Y | Long Range AWD | 2023
Kia e-Niro | Advance Plus Tech | 2021
Nissan Leaf | Tekna 30kWh | 2017
Reserverat Avbokat Model 3 | 31 augusti 2016
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Inlägg av Bjelke »

neriksson skrev:
joel80 skrev:
Det är full belastning på typ maxeffekt som kan vara tokigt. Inte säkert att det inte skulle vara okej, men är det gamla grejer så skulle det kunna bli lite väl mkt värme. En nyinstallation av ett 10 eller 16A-uttag skulle jag inte känna att det var några problem att ladda länge i på anvisad effekt.

Att dra ner det till 8A i ett 10A-uttag gör säkerhetsmarginalen högre. :)
Även om du nån dag skulle komma hem med typ tomt batteri kommer du ju då ha rätt många mil på morgonen. Minst det dubbla av vad du använder en "normal' dag.
mati skrev:
Det låter som en fungerande plan. Jag skulle göra precis så. :)
Tusen tack för svaren!
Nu ska jag bara reda ut betalningen med BRF och kan låta den här tråden åter åka ner i sin grav.
Ett sista tips om man är osäker på något uttag är att känna på kontakten efter en tids laddning (alltså mer än några minuter sas) och känns det riktigt varmt så är det dålig kontakt någonstans
och kan leda till smält plast osv... En ny fin skarvsladd kan vara smart när man testar ett okänt ottag så slipper man att original-laddkabelns kontakt smälter iaf (inte så kul).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
neriksson
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 09 sep 2016 19:43
Referralkod: ts.la/stefan784459

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Inlägg av neriksson »

Bjelke skrev:
neriksson skrev:
joel80 skrev:
Det är full belastning på typ maxeffekt som kan vara tokigt. Inte säkert att det inte skulle vara okej, men är det gamla grejer så skulle det kunna bli lite väl mkt värme. En nyinstallation av ett 10 eller 16A-uttag skulle jag inte känna att det var några problem att ladda länge i på anvisad effekt.

Att dra ner det till 8A i ett 10A-uttag gör säkerhetsmarginalen högre. :)
Även om du nån dag skulle komma hem med typ tomt batteri kommer du ju då ha rätt många mil på morgonen. Minst det dubbla av vad du använder en "normal' dag.
mati skrev:
Det låter som en fungerande plan. Jag skulle göra precis så. :)
Tusen tack för svaren!
Nu ska jag bara reda ut betalningen med BRF och kan låta den här tråden åter åka ner i sin grav.
Ett sista tips om man är osäker på något uttag är att känna på kontakten efter en tids laddning (alltså mer än några minuter sas) och känns det riktigt varmt så är det dålig kontakt någonstans
och kan leda till smält plast osv... En ny fin skarvsladd kan vara smart när man testar ett okänt ottag så slipper man att original-laddkabelns kontakt smälter iaf (inte så kul).
Tack för tipset. Tar tacksamt emot alla tips då jag börjar känna på riktigt att Model 3 är på gång. :)
Tesla Model Y | Long Range AWD | 2023
Kia e-Niro | Advance Plus Tech | 2021
Nissan Leaf | Tekna 30kWh | 2017
Reserverat Avbokat Model 3 | 31 augusti 2016
Användarvisningsbild
Bozzman
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 sep 2018 21:25

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Inlägg av Bozzman »

Har någon nån gång lyckas att lada i en motorvärmare stolpe? Isåfall kan du berätta hur du gjorde?
Jag har provat och det gick inte alls eftersom det blir en röd sken i UMC och det kommer ett fel i laddning varning in i bilen. Försökte lura UMC med en omvandlare från schucko till en kontakt för husvagnar och icke det heller...
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Inlägg av Leo »

Vänd själva 230V stickproppen/kontakten andra vägen? UMC är känslig så att fas och nolla kommer rätt.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Inlägg av NEO »

Bozzman skrev:
Har någon nån gång lyckas att lada i en motorvärmare stolpe? Isåfall kan du berätta hur du gjorde?
Jag har provat och det gick inte alls eftersom det blir en röd sken i UMC och det kommer ett fel i laddning varning in i bilen. Försökte lura UMC med en omvandlare från schucko till en kontakt för husvagnar och icke det heller...
Har laddat ur många olika motorvärmarstolpar både i Sverige och Norge, det är absolut inga problem. Saken är att man egentligen inte ska ladda ur uttag som inte är säkrade med en B-jordfelsbrytare vid tillfälle strömmen går fel väg, har du en 85kWh bil är det rätt mycket ström som kan göra stor skada. Med det sagt är det inga problem att ladda, men mer en säkerhetsfaktor som man bör ta i beaktning om man investerar i en elbil och ska ladda hemma. Men att ladda ur motorvärmaruttag ska inte vara några som helst problem.

Jag sätter min femma på att din UMC är defekt, eftersom du beskriver att du får röd led på UMC. Hade motorvärmaruttaget varit dött hade din UMC inte reagerat. Åk in till service center och byt ut.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Inlägg av bylund »

MDurante skrev:
Bozzman skrev:
Har någon nån gång lyckas att lada i en motorvärmare stolpe? Isåfall kan du berätta hur du gjorde?
Jag har provat och det gick inte alls eftersom det blir en röd sken i UMC och det kommer ett fel i laddning varning in i bilen. Försökte lura UMC med en omvandlare från schucko till en kontakt för husvagnar och icke det heller...
Har laddat ur många olika motorvärmarstolpar både i Sverige och Norge, det är absolut inga problem. Saken är att man egentligen inte ska ladda ur uttag som inte är säkrade med en B-jordfelsbrytare vid tillfälle strömmen går fel väg, har du en 85kWh bil är det rätt mycket ström som kan göra stor skada. Med det sagt är det inga problem att ladda, men mer en säkerhetsfaktor som man bör ta i beaktning om man investerar i en elbil och ska ladda hemma. Men att ladda ur motorvärmaruttag ska inte vara några som helst problem.

Jag sätter min femma på att din UMC är defekt, eftersom du beskriver att du får röd led på UMC. Hade motorvärmaruttaget varit dött hade din UMC inte reagerat. Åk in till service center och byt ut.
Den norska perken är att ni får en UMC som inte är känslig för fas och nolla. Så att det fungerar med en norsksåld UMC innebär inte att det fungerar med en svensksåld: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 29#p101229
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Inlägg av bylund »

Bozzman skrev:
Har någon nån gång lyckas att lada i en motorvärmare stolpe? Isåfall kan du berätta hur du gjorde?
Jag har provat och det gick inte alls eftersom det blir en röd sken i UMC och det kommer ett fel i laddning varning in i bilen. Försökte lura UMC med en omvandlare från schucko till en kontakt för husvagnar och icke det heller...
Räkna blinken om att vända 180 grader inte fungerar. Det ger en fingervisning om vad som är fel:
Bild
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bozzman
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 sep 2018 21:25

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Inlägg av Bozzman »

Leo skrev:
Vänd själva 230V stickproppen/kontakten andra vägen? UMC är känslig så att fas och nolla kommer rätt.
Ja det tänker jag prova idag.... tack
Användarvisningsbild
Bozzman
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 sep 2018 21:25

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Inlägg av Bozzman »

bylund skrev:
Bozzman skrev:
Har någon nån gång lyckas att lada i en motorvärmare stolpe? Isåfall kan du berätta hur du gjorde?
Jag har provat och det gick inte alls eftersom det blir en röd sken i UMC och det kommer ett fel i laddning varning in i bilen. Försökte lura UMC med en omvandlare från schucko till en kontakt för husvagnar och icke det heller...
Räkna blinken om att vända 180 grader inte fungerar. Det ger en fingervisning om vad som är fel:
Bild
Jag såg den blinka röd men inte var eller hue många blinkar så tack för bilden. Ska prova idag och om det inte fungerar att vända 180 grader då ska kolla det med bilden. Tack för svaret
Skriv svar