Sida 1 av 2

Laddmöjlighet via hyresrätt

Postat: 01 jun 2016 11:51
av Lasse
Bor sen några år tillbaka i en hyresrättslägenhet via Willhem i centrala Karlstad. Kör i dagsläget en biogasdriven BMW men funderar på att gå över till elbil men hade frågetecken kring laddning.
Hade sen tidigare läst om willhems stora miljöengagemang på deras hemsida.

Saxat från deras hemsida:
"På Willhem arbetar vi för att våra hus och hyresgäster ska må bra utifrån de ekonomiska, miljömässiga och sociala perspektiven. Hållbarhetsarbetet är närvarande i alla delar av verksamheten..."
och " Hållbara lösningar för sophantering, val av alternativa energikällor och byte till elbilar på våra områden är några exempel."

Det låter ju bra. Ringde igår till kundtjänsten för att höra om vilka möjligheter de har att erbjuda kring laddning och kommande planer.
Talade med en trevlig tjej som förklarade att det fanns planer på laddstolpar. Kanon, tänkte jag som inte riktigt tänkt slå till på bil imorgon. Hon frågade om det var gratis laddning eller betalladdning jag undrade över.
Sa att det ju självklart är ett stort plus om det skulle vara gratis och bra morot för folk att gå över till elbil men att det viktigaste hade varit att ha en laddstolpe på plats. Berättade även om att jag var helt övertygad om att det kommer gå väldigt fort med övergången till elbilar nu kommande åren och att det kan vara bra att de förbereder sig vilket hon verkade hålla med om.
Frågade vidare om hon visste på ett ungefär när det skulle kunna tänkas komma laddstolpar? Hon lät ganska osäker men sa tillslut "Ja, inom 5-20år i alla fall". Jag blev tyst en stund och funderade över det svar jag precis fått och kände att jag inte skulle komma mycket längre med diskussionen och tackade för informationen och avslutade samtalet.

Ska man vara tvungen att åka till ikea för att ladda elbil?

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Postat: 01 jun 2016 15:35
av NikkolajVessla
Haha, jag har oxo Willhem (Linköping) och har fått ungefär samma svar (samt: "Jag tar med mig frågan...")

Så mycket för de miljömässiga, ekonomiska och hållbara perspektiven... :-/

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Postat: 01 jun 2016 16:26
av bylund
Samma hyresvärd, och ni ser dessutom väldigt lika ut måste jag säga.

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Postat: 01 jun 2016 18:28
av NikkolajVessla
Tesla som Tesla, vad säger man... :-)

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Postat: 01 jun 2016 18:33
av chpaulin
bylund skrev:
Samma hyresvärd, och ni ser dessutom väldigt lika ut måste jag säga.
:lol:

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Postat: 02 jun 2016 05:49
av NikkolajVessla
Fast... Skillnaden är att jag sitter i en bil. En Tesla, för att vara mer exakt.
:-)

Äh, nu blev det för meta-invecklat...! :-D

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Postat: 02 jun 2016 12:29
av Teslaspolen
5-20 år?!? :shock: Skojjar dom eller?


Suck... :roll:

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Postat: 02 jun 2016 15:18
av Surfaren
5 år är ju redan det ganska slappt. Men 20?!

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Postat: 07 feb 2017 15:02
av Lasse
Uppdatering: Passade på att höra med Willhem igen ang laddstolpar när jag ändå var i kontakt med dem ang ett annat ärende. Denna gång kollade de upp lite mer och återkom med beskedet att de i dagsläget inte har några som helst planer på laddstolpar.

Däremot skulle det vara möjligt att ändra om motorvärmaruttagen så de skulle kunna ge ström året om vilket enligt personen på willhem gott och väl skulle täcka behoven för laddning av elbil och menade samtidigt på att merparten av deras p-platser idag redan har motorvärmaruttag. Dock var det inte helt klart än hur själva debiteringen skulle ske men klart var ju ändå att de inte skulle bjuda på elen.

Förhoppningsvis har jag hunnit flytta tills det är dags för elbil.

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Postat: 07 feb 2017 19:04
av Bjelke
Pruttig förening med falsk marknadsföring :(

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Postat: 07 feb 2017 22:25
av LarsL
Lasse skrev:
Uppdatering: Passade på att höra med Willhem igen ang laddstolpar när jag ändå var i kontakt med dem ang ett annat ärende. Denna gång kollade de upp lite mer och återkom med beskedet att de i dagsläget inte har några som helst planer på laddstolpar.

Däremot skulle det vara möjligt att ändra om motorvärmaruttagen så de skulle kunna ge ström året om vilket enligt personen på willhem gott och väl skulle täcka behoven för laddning av elbil och menade samtidigt på att merparten av deras p-platser idag redan har motorvärmaruttag. Dock var det inte helt klart än hur själva debiteringen skulle ske men klart var ju ändå att de inte skulle bjuda på elen.

Förhoppningsvis har jag hunnit flytta tills det är dags för elbil.
Fast ett motorvärmaruttag kan räcka så har du tillgång till ett sånt så kan du ha elbil. 6A ger ungefär 6km/h så på 12 timmar får du tillbaka 7,2 mil.

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Postat: 07 feb 2017 22:46
av bullen
Och de flesta mv uttag går att säkra upp till 10A.

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Postat: 09 feb 2017 00:11
av joel80
Kanske är mesigare uttag neråt landet.. Men jag har laddat hybriden i många motorvärmaruttag och aldrig stött på något med lägre säkring än 10A. Jag brukar kunna få åtminstone en mil i timmen på det.. (förbrukning på drygt 2kwh/mil)

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Postat: 09 feb 2017 02:39
av Vasp
Jag ser ofta till motorvärmaruttag med 16A säkring. Men 10A verkar vara vanligare. Känner till en del kompisar som har haft problem att köra motorvärmare/kupévärmare när säkringen är på 10A.

Om kupévärmaren är på 1800 watt + motorvärmaren så går även en 10A säkring åt. Fast alla kupévärmare har så att man kan ställa ner watten. Så 16A är mer lyx än nödvändighet. 6A däremot skulle inte funka där jag bor.

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Postat: 09 feb 2017 06:51
av Bjelke
Absolut vanligare med kraftigare säkringar norrut, behovet är ju större ju längre norrut man kommer så...

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Postat: 09 feb 2017 07:09
av e5m1r
Problemet med motorvärmaruttag är att den inte är avsedd för full belastning under lång tid så de flesta är olämpliga för att ladda elbil

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Postat: 09 feb 2017 08:06
av Mickep
Jag tror att motorvärmar platser kommer bli lösningen. Problemet är att lösa debiteringen. Tror inte byte av stationen är en så stor kostnad i galet (inte mer än vad en normal stolpe med motorvärmare kostar) säg5000 + installationsarbete.

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Postat: 20 mar 2017 12:50
av neriksson
Bumpar tråden en aning.
e5m1r skrev:
Problemet med motorvärmaruttag är att den inte är avsedd för full belastning under lång tid så de flesta är olämpliga för att ladda elbil
Jag har beställd Model 3 och har också tillgång till motorvärmar-uttag. Du skriver att "de flesta inte är lämpliga" - hur kan en vanlig dödlig människa se om den är lämplig för att ladda elbil eller inte?
Har planer på att snart börja bearbeta min bostadsrättsförening med laddlösning för bil, men tänkte samla på mig lite kött på benen på det här forumet först. :)

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Postat: 20 mar 2017 13:01
av mati
neriksson skrev:
Bumpar tråden en aning.
e5m1r skrev:
Problemet med motorvärmaruttag är att den inte är avsedd för full belastning under lång tid så de flesta är olämpliga för att ladda elbil
Jag har beställd Model 3 och har också tillgång till motorvärmar-uttag. Du skriver att "de flesta inte är lämpliga" - hur kan en vanlig dödlig människa se om den är lämplig för att ladda elbil eller inte?
Har planer på att snart börja bearbeta min bostadsrättsförening med laddlösning för bil, men tänkte samla på mig lite kött på benen på det här forumet först. :)
Motorvärmaruttag är inte dimensionerade för konstant belastning med 10 A under många timmar. En elbil som förbrukar runt 2kW/milen laddas med ungefär 1mil/timme i ett motorvärmaruttag eller vägguttag på 10A. Det fungerar, men det rekommenderas inte över en längre tid. Man kan strypa laddströmmen så att belastningen blir mindre, men då tar det naturligtvis ännu längre tid att ladda.
Bästa lösningen för destinationsladdning (dvs hemma) är en fast installerad laddbox.

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Postat: 20 mar 2017 18:05
av Bjelke
mati skrev:
neriksson skrev:
Bumpar tråden en aning.
e5m1r skrev:
Problemet med motorvärmaruttag är att den inte är avsedd för full belastning under lång tid så de flesta är olämpliga för att ladda elbil
Jag har beställd Model 3 och har också tillgång till motorvärmar-uttag. Du skriver att "de flesta inte är lämpliga" - hur kan en vanlig dödlig människa se om den är lämplig för att ladda elbil eller inte?
Har planer på att snart börja bearbeta min bostadsrättsförening med laddlösning för bil, men tänkte samla på mig lite kött på benen på det här forumet först. :)
Motorvärmaruttag är inte dimensionerade för konstant belastning med 10 A under många timmar. En elbil som förbrukar runt 2kW/milen laddas med ungefär 1mil/timme i ett motorvärmaruttag eller vägguttag på 10A. Det fungerar, men det rekommenderas inte över en längre tid. Man kan strypa laddströmmen så att belastningen blir mindre, men då tar det naturligtvis ännu längre tid att ladda.
Bästa lösningen för destinationsladdning (dvs hemma) är en fast installerad laddbox.
Och det går inte att SE på ett uttag om det funkar för 10A även om det är fullt möjligt med rätt komponenter i uttaget...

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Postat: 20 mar 2017 19:00
av joel80
De flesta motorvärmaruttag häromkring (Gävle/Stockholm) är 10A eller mer.. Längre norrut ligger de flesta på 16A.

Det funkar utmärkt att ladda från motorvärmaruttag, och på de flesta kan man kolla under luckan om den sitter en 10A eller 16A-säkring.

Jag laddar ofta i motorvärmaruttag med 10A. Får i ungefär en mil i timmen och eftersom jag bara har en hybrid är det oftast fulladdat på 2-3h.. 5h om jag har helt slut innan.. Och i dom fallen kan det vara problem ibland med tiden, då vissa uttag har timer som bara brukar låta det vara ström igång i 3h.
Har du ett uttag med konstant ström kommer du ju kunna ladda 10-12mil per natt från ett 10A-uttag utan problem.

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Postat: 20 mar 2017 19:13
av neriksson
mati skrev:
neriksson skrev:
Bumpar tråden en aning.
e5m1r skrev:
Problemet med motorvärmaruttag är att den inte är avsedd för full belastning under lång tid så de flesta är olämpliga för att ladda elbil
Jag har beställd Model 3 och har också tillgång till motorvärmar-uttag. Du skriver att "de flesta inte är lämpliga" - hur kan en vanlig dödlig människa se om den är lämplig för att ladda elbil eller inte?
Har planer på att snart börja bearbeta min bostadsrättsförening med laddlösning för bil, men tänkte samla på mig lite kött på benen på det här forumet först. :)
Motorvärmaruttag är inte dimensionerade för konstant belastning med 10 A under många timmar. En elbil som förbrukar runt 2kW/milen laddas med ungefär 1mil/timme i ett motorvärmaruttag eller vägguttag på 10A. Det fungerar, men det rekommenderas inte över en längre tid. Man kan strypa laddströmmen så att belastningen blir mindre, men då tar det naturligtvis ännu längre tid att ladda.
Bästa lösningen för destinationsladdning (dvs hemma) är en fast installerad laddbox.
Betyder det att jag kan dra ner laddningen till (typ) 8A utan risk eller är det just den konstanta belastningen under många timmar som är problemet?
Min dagliga "pendling" ligger bara på ca 3-4 mil så det är inte så mycket ström jag behöver. 8A i 3 timmar skulle nästan täcka hela mitt behov.

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Postat: 20 mar 2017 19:16
av mati
neriksson skrev:
Betyder det att jag kan dra ner laddningen till (typ) 8A utan risk eller är det just den konstanta belastningen under många timmar som är problemet?
Min dagliga "pendling" ligger bara på ca 3-4 mil så det är inte så mycket ström jag behöver. 8A i 3 timmar skulle nästan täcka hela mitt behov.
Det låter som en fungerande plan. Jag skulle göra precis så. :)

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Postat: 20 mar 2017 19:44
av joel80
Det är full belastning på typ maxeffekt som kan vara tokigt. Inte säkert att det inte skulle vara okej, men är det gamla grejer så skulle det kunna bli lite väl mkt värme. En nyinstallation av ett 10 eller 16A-uttag skulle jag inte känna att det var några problem att ladda länge i på anvisad effekt.

Att dra ner det till 8A i ett 10A-uttag gör säkerhetsmarginalen högre. :)
Även om du nån dag skulle komma hem med typ tomt batteri kommer du ju då ha rätt många mil på morgonen. Minst det dubbla av vad du använder en "normal' dag.

Re: Laddmöjlighet via hyresrätt

Postat: 20 mar 2017 19:57
av neriksson
joel80 skrev:
Det är full belastning på typ maxeffekt som kan vara tokigt. Inte säkert att det inte skulle vara okej, men är det gamla grejer så skulle det kunna bli lite väl mkt värme. En nyinstallation av ett 10 eller 16A-uttag skulle jag inte känna att det var några problem att ladda länge i på anvisad effekt.

Att dra ner det till 8A i ett 10A-uttag gör säkerhetsmarginalen högre. :)
Även om du nån dag skulle komma hem med typ tomt batteri kommer du ju då ha rätt många mil på morgonen. Minst det dubbla av vad du använder en "normal' dag.
mati skrev:
Det låter som en fungerande plan. Jag skulle göra precis så. :)
Tusen tack för svaren!
Nu ska jag bara reda ut betalningen med BRF och kan låta den här tråden åter åka ner i sin grav.