Inresol Genius Rapport studiebesök

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Shven
Teslaägare
Inlägg: 206
Blev medlem: 18 jun 2014 06:19
Ort: Landskrona

Inresol Genius Rapport studiebesök

Inlägg av Shven »

Studiebesök Inresol 31/5 2016
Guide Daniel Walsh

En kompis och jag reste upp till Inresol för att se deras lösning på decentraliserad energiproduktionen som en dag kommer. På sommarhalvåret producerar mina solpaneler mer el än jag behöver till mitt hus och till min Tesla. Men på vintern vad ska vi då ta energin ifrån. Om effektskatten blir kvar stannar det sista kärnkraftverket 2024? Vattenkraften utgör reglerkraften och vindkraften utgör en olika stor del av ersättningen beroende på vind men vi behöver större volymer reglerkraft.

Inresols svar på detta är Genius
med effekt värme 15 kW och el 5 kW (kortvarigt upp till 10 kW). Om alla Sveriges 200 000 ved- och pelletseldare ersätter sina pannor med motsvarande Inresol-anläggningar motsvarar detta effekten av ett kärnkraftverk.

Dessa små kombinerade kraft-värme-anläggningar räknas som reglerkraft eftersom de enkelt kan fjärrstyras. Kräver ackumulatortank.

Kommande Inresols mikro-CHP Genius är 920x560x880 mm stor och portabel på små hjul. Genom små förändringar ska man kunna tillverka reservkraftverk eller koppla till ett befintligt värmesystem.
Pelletstank för 2 säckar.
Motorn är en Stirling fylld av kvävgas 20 bar. Kvävgasen behöver kontrolleras/kompletteras 1 gång per halvår. Genom en normal händighet bör man kunna fylla på kvävgas från en gasflaska. Service efter 20000 timmar och efter ca 8 års användning beräknar Inresol.
Växelriktare 5 kW inbyggd. Programmerbar för att kunna producera till nätet eller för eget behov. Man kan också koppla till solceller på max 5 kW. Ingångar på panelen.
Batteri på 1 kWh (Lithiumjärnfosfat). Finns som startbatteri.
Elektronik. Genius kan programmeras för on- eller offgrid. Kan också styras för vilken el-effekt man vill ta ut. I panelen finns tre 1-fasuttag och ett 3-fas uttag. Kan fjärrstyras från Svenska Kraftnät.
Till enheten hör också elektronisk brytare som bryter mot nätet om spänningen på grid bortfaller.

De enheter man nu kan sälja innehåller panel, motor, pelletslager och brännare men brytare mot grid, batteri och växelriktare sitter på panel vid sidan om. Det mål man har är att all utrustning ska finnas inom skalet på maskinen. Detta ska finnas klart om ca 6 månader? Priset? Ringt till återförsäljare och fått ett pris på drygt 90 kkr inkl moms.

Funderingar. Tycker att det är väldigt rätt tänkt. Tänk alla länder med opålitligt elsystem eller hos oss med en effektbrist i sikte med egen el till bilen även på vintern. Kommande sannolikt höga elpriser på vintern kan dämpas för egen del och ge en intäkt när många anläggningar sluter samman och blir en viktig/stor aktör på elmarknaden. Om hur lång tid?

Men varför en mobil enhet? Jag skulle hellre ha en enhet fast monterad. Och hur bra mår elektroniken när den sitter monterad tillsammans med motor, generator och brännare?
Och servicebehovet. Det vill till att den som skaffar en sådan här anläggning har ett teknisk intresse. Både pelletsbrännare och Stirling kräver en del omsorg.
En stor service efter 20000 timmar. Vilket pris? Enligt återförsäljare ca 7 kkr (får tas med en nypa salt).
Annars mycket väl omhändertagen och produkten presenterades på ett trevligt sätt.

Slå till nu om ett halvår eller vänta på konkurrent? Ingen konkurrent har någon produkt framme eller på gång för närvarande eller?
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Inresol Genius Rapport studiebesök

Inlägg av mickeisol »

Tackar, det var en fin redogörelse.

Hörde ifrån en involverad i företaget att det var på gång en vedpanna med denna lösning, inom ett halvår det också tror jag han sa.

Hoppas att dom lyckas med detta.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Inresol Genius Rapport studiebesök

Inlägg av apkungen »

Kul kul! Låter inte alls dumt. Stirling brukar dock vara svårt. Vi får väl se :)

Finns många liknande lösningar, mini chp kraftverk, ute i Europa. Var på ett studiebesök för ett vakuumisolerat hus i München där hade de en liknande lösning som visserligen var större så det var ett flerbostadshus och kontor.
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Inresol Genius Rapport studiebesök

Inlägg av Challe76a »

Hur mycket pellets drar den undrar jag...skulle gärna köpa en om den fungerar. Vore perfekt här hemma, speciellt vintertid som komplement till bergvärmen som inte riktigt orkar med efter tillbyggnaden.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Inresol Genius Rapport studiebesök

Inlägg av mickeisol »

ja du har ju mellan 4,7-5 kwh per kilo pellets och ifall brännarens verkningsgrad är drygt 90%
4,8*,9=4,3kwh. och ifall det stämmer då med vad dom säger att den ger 5kw el och 15kw värme 20/4,3=4,65 kg pellets per timme vid full effekt.

byggmax 42,95 för 16kg pellets= 2,68/kg. 2,68kr/4,3kwh ger ju 0,62kr/kwh.
ja det är ju bara att bedöma om det är värt det.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Inresol Genius Rapport studiebesök

Inlägg av joel80 »

Fast precis som med inköp av bilar bör man väl räkna "livslängd" och slå ut inköpspris på antalet troligen producerade kwh också.

Har man alternativ där man redan har el indraget i huset tar det nog ett tag innan man tjänar på det, (jämfört med att t.ex köra direktverkande el eller luftvärmepump.

Däremot tror jag det kan vara en väldigt bra lösning för off grid-lösningar eller om man vill ha reservkraft och vara självförsörjande om det händer något med eltillförseln.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Inresol Genius Rapport studiebesök

Inlägg av 12man »

mickeisol skrev:
ja du har ju mellan 4,7-5 kwh per kilo pellets och ifall brännarens verkningsgrad är drygt 90%
4,8*,9=4,3kwh. och ifall det stämmer då med vad dom säger att den ger 5kw el och 15kw värme 20/4,3=4,65 kg pellets per timme vid full effekt.

byggmax 42,95 för 16kg pellets= 2,68/kg. 2,68kr/4,3kwh ger ju 0,62kr/kwh.
ja det är ju bara att bedöma om det är värt det.
är väl ännu mindre bra, vem behöver 15kw värme samtidigt? göra biobränsle? värma utomhuspool?

5kwh per kilo pellets ger 4kg pellets i timmen(5+15)/5, 4kg kostar knappt 11kr, ger 5kwh el och massa värme till vaddå?
dvs elen kostar 11/5; 2.20:-per kwh , felräknat av mig?,

+ avskrivingen på själva apparaten
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Inresol Genius Rapport studiebesök

Inlägg av gellerstam »

12man skrev:
mickeisol skrev:
ja du har ju mellan 4,7-5 kwh per kilo pellets och ifall brännarens verkningsgrad är drygt 90%
4,8*,9=4,3kwh. och ifall det stämmer då med vad dom säger att den ger 5kw el och 15kw värme 20/4,3=4,65 kg pellets per timme vid full effekt.

byggmax 42,95 för 16kg pellets= 2,68/kg. 2,68kr/4,3kwh ger ju 0,62kr/kwh.
ja det är ju bara att bedöma om det är värt det.
är väl ännu mindre bra, vem behöver 15kw värme samtidigt? göra biobränsle? värma utomhuspool?

5kwh per kilo pellets ger 4kg pellets i timmen(5+15)/5, 4kg kostar knappt 11kr, ger 5kwh el och massa värme till vaddå?
dvs elen kostar 11/5; 2.20:-per kwh , felräknat av mig?,

+ avskrivingen på själva apparaten
Kanske inte fel räknat men du hade lite otur när du tänkte. ;-)

För den som endast behöver EL köper ju inte denna maskin! Tillika den som endast behöver värme. I båda de fallen finns det bättre lösningar. Denna maskin är till för dem som har behov av BÅDE värme OCH el. Därför skall man även räkna med värdet på värmen i kalkylen.
Tesla Model Y
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Inresol Genius Rapport studiebesök

Inlägg av 12man »

make me lucky... ;) vad ska man köpa om man bara behöver 5kw på eftermiddagen i december?...preppa julbordet? honda elverk?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Inresol Genius Rapport studiebesök

Inlägg av mickeisol »

12man skrev:
mickeisol skrev:
ja du har ju mellan 4,7-5 kwh per kilo pellets och ifall brännarens verkningsgrad är drygt 90%
4,8*,9=4,3kwh. och ifall det stämmer då med vad dom säger att den ger 5kw el och 15kw värme 20/4,3=4,65 kg pellets per timme vid full effekt.

byggmax 42,95 för 16kg pellets= 2,68/kg. 2,68kr/4,3kwh ger ju 0,62kr/kwh.
ja det är ju bara att bedöma om det är värt det.
är väl ännu mindre bra, vem behöver 15kw värme samtidigt? göra biobränsle? värma utomhuspool?

5kwh per kilo pellets ger 4kg pellets i timmen(5+15)/5, 4kg kostar knappt 11kr, ger 5kwh el och massa värme till vaddå?
dvs elen kostar 11/5; 2.20:-per kwh , felräknat av mig?,

+ avskrivingen på själva apparaten

Har hört ryktas att den här lösningen kan kombineras med vedpanna istället för pelletsbrännare.

Men om man tänker solceller, batterilager, accumulatortank och inresollösning så är man ju i princip flott.

februari till november= solceller + batterilager + sporadisk eldning med inresol fram i november, slutet av november fram till februari el och värme från inresol in i accumulatortankar och batterilager.
Kräver ganska stora solcellcanläggningar ≈20kwp

Allt detta i mitten av sverige, mera inresolenergi i norra sverige och mera solcellenergi i södra sverige.

En inte helt orealistisk tanke ifall inresollösningarna fungerar. Uppskattningsvis om 5år eller så kanske...
Användarvisningsbild
Shven
Teslaägare
Inlägg: 206
Blev medlem: 18 jun 2014 06:19
Ort: Landskrona

Re: Inresol Genius Rapport studiebesök

Inlägg av Shven »

Inte ett ljud om vedpanna vid besöket. Ingen fråga om ved heller å andra sidan. Nu kräver Stirlingmotorn 600 gr runt hela den varma delen för att starta så det borde väl gå.

Tror att de har fullt upp med projektet med att få in alla enheter i samma skal.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Inresol Genius Rapport studiebesök

Inlägg av AGCF »

Läser att de anställer och har gjort en stor beställning av en underleverantör. Går det att köpa deras grejer nu?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Inresol Genius Rapport studiebesök

Inlägg av joel80 »

**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Inresol Genius Rapport studiebesök

Inlägg av AGCF »

De ringde mig från agera energi och gav ett pris på 150 000 kr installerat och klart samt att man kunde ROTa 35 000 kr. Den senare siffran låter orimlig i mina öron. Om jag hörde fel kanske? ROT är väl bara 30% på arbetskostnad. De skulle maila mer info i alla fall.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
rmokvist
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 okt 2016 11:22
Ort: Karlskrona

Re: Inresol Genius Rapport studiebesök

Inlägg av rmokvist »

Läste elinstallatörens artikel och kikade lite på deras hemsida. Vi är i renoveringsplaner och där finns solceller med men har inte hittat något jag är nöjd med för energi på vintern. Inte många alternativ dock men här dök ju ett upp. Vedeldning hade kunnat vara allternativ, om det funkar i kombination med denna. Min fråga är dock, förlorar jag värme på att använda denna motorn eller är det bara elvinst med att sätta dit denna? Inte läst på så ingående än.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Inresol Genius Rapport studiebesök

Inlägg av 12man »

hur går det för dem? konkurs men, omstart?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Inresol Genius Rapport studiebesök

Inlägg av taliz »

Inte hört om detta tidigare. No offense men grundtanken låter ju inte särskilt bra.
När det kommer till förbränning så är det mycket effektivare att göra det storskaligt och centraliserat.
Att hävda att decentraliserad, småskalig, förbränning vore bra är faktiskt som att säga att bensin och dieselbilar är bra och bättre än elbilar som drivs via tex ett oljeeldat kraftverk.
Alla här vet nog att det senare är långt mycket bättre.

Förövrigt är just vedeldning en gigantisk källa till utsläpp av partiklar som är hälsovådliga.
Många, inkl jag själv, tycker det kan vara mysigt med en brasa som sprakar och ger värme. Men just av miljö och hälsoskäl skulle jag aldrig satsa på det som primär värmekälla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Inresol Genius Rapport studiebesök

Inlägg av Zalman3 »

taliz skrev:
Inte hört om detta tidigare. No offense men grundtanken låter ju inte särskilt bra.
När det kommer till förbränning så är det mycket effektivare att göra det storskaligt och centraliserat.
Att hävda att decentraliserad, småskalig, förbränning vore bra är faktiskt som att säga att bensin och dieselbilar är bra och bättre än elbilar som drivs via tex ett oljeeldat kraftverk.
Alla här vet nog att det senare är långt mycket bättre.

Förövrigt är just vedeldning en gigantisk källa till utsläpp av partiklar som är hälsovådliga.
Många, inkl jag själv, tycker det kan vara mysigt med en brasa som sprakar och ger värme. Men just av miljö och hälsoskäl skulle jag aldrig satsa på det som primär värmekälla.
Städar hyfsat mycket åkerkanter från träd varje år.
Har sålt 100ton träddelar till Umeå Energi, för att eldas i Dåva2 biobränsle panna.

Nu tar de inte emot mina träddelar längre.

Vad göra?
1. Göra en gigantisk majbrasa och elda upp det på åkern?
2. Göra ved av det och elda i vedpannan i huset?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Inresol Genius Rapport studiebesök

Inlägg av ochso »

Zalman3 skrev:
taliz skrev:
No offense men grundtanken låter ju inte särskilt bra.
Städar hyfsat mycket åkerkanter från träd varje år.
Har sålt 100ton träddelar till Umeå Energi, för att eldas i Dåva2 biobränsle panna.

Nu tar de inte emot mina träddelar längre.

Vad göra?
1. Göra en gigantisk majbrasa och elda upp det på åkern?
2. Göra ved av det och elda i vedpannan i huset?
Exakt, detta blir ju dessutom ett kretslopp som man kan ordna själv om man äger mark/tomt, att odla och sedan elda träd.

Lägg dessutom till möjligheten att slippa elnätsavgifter, effektbrist och allt sånt!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Inresol Genius Rapport studiebesök

Inlägg av taliz »

ochso skrev:
Zalman3 skrev:
taliz skrev:
No offense men grundtanken låter ju inte särskilt bra.
Städar hyfsat mycket åkerkanter från träd varje år.
Har sålt 100ton träddelar till Umeå Energi, för att eldas i Dåva2 biobränsle panna.

Nu tar de inte emot mina träddelar längre.

Vad göra?
1. Göra en gigantisk majbrasa och elda upp det på åkern?
2. Göra ved av det och elda i vedpannan i huset?
Exakt, detta blir ju dessutom ett kretslopp som man kan ordna själv om man äger mark/tomt, att odla och sedan elda träd.

Lägg dessutom till möjligheten att slippa elnätsavgifter, effektbrist och allt sånt!
Du missade hela texten om att det är miljövidrigt?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Inresol Genius Rapport studiebesök

Inlägg av tor-ake »

Om det räknas som miljövidrigt att hugga skog lokalt och elda för att värma bostäder i gles bebyggelse då har vi syndat sedan stenåldern.

Och ändå har det fungerat ganska bra ända fram till industriella revolutionen... konstigt.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Inresol Genius Rapport studiebesök

Inlägg av ochso »

taliz skrev:
.
Du missade hela texten om att det är miljövidrigt?
Nej då, inte alls. Jag tror dock att vi har lite olika definition av vad som är miljövidrigt och inte, jag relativiserar helt enkelt småskalig eldning i villor med all annat skit vi släpper ut. Det fina med en stirlingmotor är ju att den kan kopplas till en befintlig värmekälla och på det sättet höja verkningsgraden. Sedan vet jag faktiskt inte hur utsläppen av partiklar skiljer sig mellan ved och pellets.
Skriv svar