skyller solcellskatten på EU felaktigt.

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: skyller solcellskatten på EU felaktigt.

Inlägg av Teslaspolen »

Det är urbota korkat. Ska jag beskattas för om jag torkar kläderna ute i solen, istället för en avfuktare inne? Ska jag beskattas för den delen energi som solljuset ger i form av värme till mitt hus? Jag vet inte vad jag ska säga... :roll:
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: skyller solcellskatten på EU felaktigt.

Inlägg av joel80 »



Kunde inte säga det bättre själv...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: skyller solcellskatten på EU felaktigt.

Inlägg av Anders77 »

Nu är iofs skatten på solel i Sverige nästan borta. Vill inte vara för politisk men vi i C gick ju ut hårt mot den. Så de sänkte med 98% från 29.2 öre till 0.5 öre per Kilowattmma.

Att 0.5 öre är kvar är fortfarande för att de hävdar att EU kräver det.

Men det är ju ganska stor skillnad nu mot innan.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: skyller solcellskatten på EU felaktigt.

Inlägg av Jerker »

Men nu är det så att staten måste ha in sina skattepengar annars fungerar inte vårt samhälle. Även om man kan ha synpunkter på hur våra skattepengar används så har jag i princip inga invändningar emot att skatt tas ut.

Om nu saker och ting ändras så att skatteunderlag försvinner så måste ju lagstiftningen ändras så att pengarna kommer in ändå. Vi vet ju redan att det kommer att ändras vad gäller elbilar eftersom det stora skatteunderlag som fossila bränslen innebär kommer att försvinna. Klart att staten kommer att kompensera sig. Samma sak med solel. Om alla skulle sluta köpa el av elbolag och producera hemma för eget bruk så måste ju staten kompensera det bortfallet på ett eller annat sätt.

Man kan inte bara gnälla över skatter, de gör faktiskt något gott. Jag tycker faktiskt att den svenska modellen är rätt OK på det hela taget. Sen ska man ju inte för den skull bara stillatigande acceptera allt som beslutas i våra folkvalda församlingar utan det ska granskas och skatter ska vara väl motiverade. Men att tro att de två stora inkomstkällorna energi- och drivmedelsskatt inte kommer att kompenseras är nog lite naivt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: skyller solcellskatten på EU felaktigt.

Inlägg av mati »

Det handlar inte om att staten behöver dra in skattepengar. Det är klart att de måste göra det. Det handlar om att (danska) staten uppenbarligen inte förstår vad en grön skatteväxling är för nåt. Om de behöver dra in mer pengar så får de höja skatten på ful-el och fossila bränslen. Att höja skatt på solel och elbilar innan de har fått fotfäste är samma sak som att säga att man skiter i miljön och vill fortsätta använda fossila bränslen. Men det är kanske precis det de vill.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: skyller solcellskatten på EU felaktigt.

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Det handlar inte om att staten behöver dra in skattepengar. Det är klart att de måste göra det. Det handlar om att (danska) staten uppenbarligen inte förstår vad en grön skatteväxling är för nåt. Om de behöver dra in mer pengar så får de höja skatten på ful-el och fossila bränslen. Att höja skatt på solel och elbilar innan de har fått fotfäste är samma sak som att säga att man skiter i miljön och vill fortsätta använda fossila bränslen. Men det är kanske precis det de vill.
Jag vet, det är trådens ämne, men jag kände av en vindkantring i tråden mot allmänt skattehat.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: skyller solcellskatten på EU felaktigt.

Inlägg av Anders77 »

Jerker skrev:
mati skrev:
Det handlar inte om att staten behöver dra in skattepengar. Det är klart att de måste göra det. Det handlar om att (danska) staten uppenbarligen inte förstår vad en grön skatteväxling är för nåt. Om de behöver dra in mer pengar så får de höja skatten på ful-el och fossila bränslen. Att höja skatt på solel och elbilar innan de har fått fotfäste är samma sak som att säga att man skiter i miljön och vill fortsätta använda fossila bränslen. Men det är kanske precis det de vill.
Jag vet, det är trådens ämne, men jag kände av en vindkantring i tråden mot allmänt skattehat.
Jerker, det du glömmer är att staten även har mål som skall uppnås.

Som det mest uppenbara för oss elbilsvänner. CO2 skall vara nere med 70% om 13 år. Utan utgifter/minskade inkomster kan inte målen nås.

Staten har mål att öka energiproduktionen från förnyelsebara källor. Då blir en skatt på såna kontraproduktivt.

Att säga att skatt "alltid" är bra blir därmed fel. Om man då intr gillar bidragasamhället. Skatta sönder allt så alla blir beroende av bidrag. Något jag är emot.

Oavsett land måste man titta på både inkomster/utgifter samt mål. Annars får man ta bort målen och då sker ingen utveckling.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: skyller solcellskatten på EU felaktigt.

Inlägg av Jerker »

Anders77 skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
Det handlar inte om att staten behöver dra in skattepengar. Det är klart att de måste göra det. Det handlar om att (danska) staten uppenbarligen inte förstår vad en grön skatteväxling är för nåt. Om de behöver dra in mer pengar så får de höja skatten på ful-el och fossila bränslen. Att höja skatt på solel och elbilar innan de har fått fotfäste är samma sak som att säga att man skiter i miljön och vill fortsätta använda fossila bränslen. Men det är kanske precis det de vill.
Jag vet, det är trådens ämne, men jag kände av en vindkantring i tråden mot allmänt skattehat.
Jerker, det du glömmer är att staten även har mål som skall uppnås.

Som det mest uppenbara för oss elbilsvänner. CO2 skall vara nere med 70% om 13 år. Utan utgifter/minskade inkomster kan inte målen nås.

Staten har mål att öka energiproduktionen från förnyelsebara källor. Då blir en skatt på såna kontraproduktivt.

Att säga att skatt "alltid" är bra blir därmed fel. Om man då intr gillar bidragasamhället. Skatta sönder allt så alla blir beroende av bidrag. Något jag är emot.

Oavsett land måste man titta på både inkomster/utgifter samt mål. Annars får man ta bort målen och då sker ingen utveckling.
Nejdå, jag glömmer inte alls detta och det tyckte jag att jag uttryckte väl i mitt tidigare inlägg. Jag vände mig emot att vissa inlägg tenderade till att inte ta hänsyn till nåt annat än sitt egenintresse.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: skyller solcellskatten på EU felaktigt.

Inlägg av StefL »

Jag tror snarare det handlade om att det man tar ut skatt på måste upplevas som rimligt och rättvist. Att ta ut skatt på något man själv gör utan någon form av utbyte med omgivningen uppfattas dels som orimligt och kommer dessutom att inbjuda till fusk då det blir svårt att mäta och kontrollera.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: skyller solcellskatten på EU felaktigt.

Inlägg av Anders77 »

Jag kan logiskt förstå en skatt på den solel som man säljer. För då är man ett energibolag.

Men för att gynna omställningen behövs all solel vi kan få ut på nätet. Vilket gör att skippa skatten är bättre än att ha skatt och sen kanske subventionera för att gynna och påskynda omställningen.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
neriksson
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 09 sep 2016 19:43
Referralkod: ts.la/stefan784459

Re: skyller solcellskatten på EU felaktigt.

Inlägg av neriksson »

Anders77 skrev:
Jag kan logiskt förstå en skatt på den solel som man säljer. För då är man ett energibolag.

Men för att gynna omställningen behövs all solel vi kan få ut på nätet. Vilket gör att skippa skatten är bättre än att ha skatt och sen kanske subventionera för att gynna och påskynda omställningen.
Om jag säljer elen så håller jag med, då är det en helt annan diskussion.
Men skatta på något jag själv producerar för egen användning är helt galet. Vad ska vi inte skatta på då?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Model Y | Long Range AWD | 2023
Kia e-Niro | Advance Plus Tech | 2021
Nissan Leaf | Tekna 30kWh | 2017
Reserverat Avbokat Model 3 | 31 augusti 2016
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: skyller solcellskatten på EU felaktigt.

Inlägg av JonasH »

Det ligger väl helt k linje med Miljöpartiets nuvarande politik.
De har ju blivit mer vänster än Vänsterpartiet och mindre miljöinriktade än Moderaterna...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: skyller solcellskatten på EU felaktigt.

Inlägg av bjelkeman »

JonasH skrev:
Det ligger väl helt k linje med Miljöpartiets nuvarande politik.
De har ju blivit mer vänster än Vänsterpartiet och mindre miljöinriktade än Moderaterna...
Kan man få lite bra exempel på det?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: skyller solcellskatten på EU felaktigt.

Inlägg av Teslaspolen »

neriksson skrev:
Anders77 skrev:
Jag kan logiskt förstå en skatt på den solel som man säljer. För då är man ett energibolag.

Men för att gynna omställningen behövs all solel vi kan få ut på nätet. Vilket gör att skippa skatten är bättre än att ha skatt och sen kanske subventionera för att gynna och påskynda omställningen.
Om jag säljer elen så håller jag med, då är det en helt annan diskussion.
Men skatta på något jag själv producerar för egen användning är helt galet. Vad ska vi inte skatta på då?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Precis det jag menade med. Det är stor skillnad på dom två!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: skyller solcellskatten på EU felaktigt.

Inlägg av Jerker »

Vi har ju redan såna skatter idag. Det man idag kallar fastighetsavgift med som är en skatt. Varför ska man skatta för att man äger en fastighet? Skatten på förmögenhet togs bort, för en förmögenhet kan man ta med sig ut ur landet. Går inte lika bra med fastigheter.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: skyller solcellskatten på EU felaktigt.

Inlägg av LarsL »

Fastighetsskatten görs om till solskatt. Den bygger på den solenergi som träffar din fastighet och som du borde utnyttja.
Det hade faktiskt varit att föredra när jag tänker efter... :?

Men som sagt vi betalar tillräckligt med skatt i Sverige och behöver inga nya skatter. Politikerna måste lära sig att vara rädda om de pengar de har tillgängligt och hushålla med dem.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: skyller solcellskatten på EU felaktigt.

Inlägg av Mickep »

Jerker skrev:
Vi har ju redan såna skatter idag. Det man idag kallar fastighetsavgift med som är en skatt. Varför ska man skatta för att man äger en fastighet? Skatten på förmögenhet togs bort, för en förmögenhet kan man ta med sig ut ur landet. Går inte lika bra med fastigheter.
tycker hellre det borde finnas en tomtskatt, so skall täcka samhällets kostnader för att tillgängliggöra den (oftast är det kommunala gator och samhällsservice som står för den, samt en administrativ avgift för lagfarter och juridiken kring det med tomtmätning och arkivering et.c.) Men jag vet inte om det skulle bli billigare, vilket oftast är anledningen att fastighetsägare klagar -> de vill helt enkelt få färre utgifter (och vem vill inte det). Men kostnaden för samhället måste betalas och det går bara att effektivisera så mycket.

men wtf?
LarsL skrev:
Fastighetsskatten görs om till solskatt. Den bygger på den solenergi som träffar din fastighet och som du borde utnyttja.
Det hade faktiskt varit att föredra när jag tänker efter... :?
är det ett skämt? är det på riktigt? har inte satt mig in i det för att ge en kommentar. men det låter lite lustigt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: skyller solcellskatten på EU felaktigt.

Inlägg av LarsL »

Mickep skrev:
...
men wtf?
LarsL skrev:
Fastighetsskatten görs om till solskatt. Den bygger på den solenergi som träffar din fastighet och som du borde utnyttja.
Det hade faktiskt varit att föredra när jag tänker efter... :?
är det ett skämt? är det på riktigt? har inte satt mig in i det för att ge en kommentar. men det låter lite lustigt.
Nej det var bara en tanke liknade din.

Men jag vet inte om det där med kommunal schablon avgift är så bra. Jag har knappt någon kommunal service alls där jag bor och det är ännu värre längre ut. Men det är klart det skulle ju också kunna regleras så att de som bor inne i stan/samhället betalar mer och vi utanför mindre.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: skyller solcellskatten på EU felaktigt.

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Men jag vet inte om det där med kommunal schablon avgift är så bra. Jag har knappt någon kommunal service alls där jag bor och det är ännu värre längre ut. Men det är klart det skulle ju också kunna regleras så att de som bor inne i stan/samhället betalar mer och vi utanför mindre.
+1
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: skyller solcellskatten på EU felaktigt.

Inlägg av JonasH »

bjelkeman skrev:
JonasH skrev:
Det ligger väl helt k linje med Miljöpartiets nuvarande politik.
De har ju blivit mer vänster än Vänsterpartiet och mindre miljöinriktade än Moderaterna...
Kan man få lite bra exempel på det?
Skatt på solceller är en sak som ligger nära till hands.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Skriv svar