skyller solcellskatten på EU felaktigt.

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: skyller solcellskatten på EU felaktigt.

Inlägg av LarsL »

Fastighetsskatten görs om till solskatt. Den bygger på den solenergi som träffar din fastighet och som du borde utnyttja.
Det hade faktiskt varit att föredra när jag tänker efter... :?

Men som sagt vi betalar tillräckligt med skatt i Sverige och behöver inga nya skatter. Politikerna måste lära sig att vara rädda om de pengar de har tillgängligt och hushålla med dem.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: skyller solcellskatten på EU felaktigt.

Inlägg av Mickep »

Jerker skrev:
Vi har ju redan såna skatter idag. Det man idag kallar fastighetsavgift med som är en skatt. Varför ska man skatta för att man äger en fastighet? Skatten på förmögenhet togs bort, för en förmögenhet kan man ta med sig ut ur landet. Går inte lika bra med fastigheter.
tycker hellre det borde finnas en tomtskatt, so skall täcka samhällets kostnader för att tillgängliggöra den (oftast är det kommunala gator och samhällsservice som står för den, samt en administrativ avgift för lagfarter och juridiken kring det med tomtmätning och arkivering et.c.) Men jag vet inte om det skulle bli billigare, vilket oftast är anledningen att fastighetsägare klagar -> de vill helt enkelt få färre utgifter (och vem vill inte det). Men kostnaden för samhället måste betalas och det går bara att effektivisera så mycket.

men wtf?
LarsL skrev:
Fastighetsskatten görs om till solskatt. Den bygger på den solenergi som träffar din fastighet och som du borde utnyttja.
Det hade faktiskt varit att föredra när jag tänker efter... :?
är det ett skämt? är det på riktigt? har inte satt mig in i det för att ge en kommentar. men det låter lite lustigt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: skyller solcellskatten på EU felaktigt.

Inlägg av LarsL »

Mickep skrev:
...
men wtf?
LarsL skrev:
Fastighetsskatten görs om till solskatt. Den bygger på den solenergi som träffar din fastighet och som du borde utnyttja.
Det hade faktiskt varit att föredra när jag tänker efter... :?
är det ett skämt? är det på riktigt? har inte satt mig in i det för att ge en kommentar. men det låter lite lustigt.
Nej det var bara en tanke liknade din.

Men jag vet inte om det där med kommunal schablon avgift är så bra. Jag har knappt någon kommunal service alls där jag bor och det är ännu värre längre ut. Men det är klart det skulle ju också kunna regleras så att de som bor inne i stan/samhället betalar mer och vi utanför mindre.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: skyller solcellskatten på EU felaktigt.

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Men jag vet inte om det där med kommunal schablon avgift är så bra. Jag har knappt någon kommunal service alls där jag bor och det är ännu värre längre ut. Men det är klart det skulle ju också kunna regleras så att de som bor inne i stan/samhället betalar mer och vi utanför mindre.
+1
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: skyller solcellskatten på EU felaktigt.

Inlägg av JonasH »

bjelkeman skrev:
JonasH skrev:
Det ligger väl helt k linje med Miljöpartiets nuvarande politik.
De har ju blivit mer vänster än Vänsterpartiet och mindre miljöinriktade än Moderaterna...
Kan man få lite bra exempel på det?
Skatt på solceller är en sak som ligger nära till hands.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Skriv svar