Kärnkraft kan bli dyrt

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kärnkraft kan bli dyrt

Inlägg av mati »

jonas skrev:
mati skrev:
joel80 skrev:
Med 500k-1000k elbilar inkopplade i elnätet så småningom kommer vi också ha en fantastiskt bra reglerkraft där om det görs på rätt sätt. Tänk vad bara 2-3% av batterikapaciteten på en miljon elbilar skulle kunna göra! :)
Framförallt om det hade varit möjligt med en Tesla. Då hade man sluppit köpa en Powerwall, men det är kanske meningen att man ska göra det
Verkar ju som om Tesla aktivt motverkat denna möjlighet :-(
Det finns kanske en anledning till detta, bortsett från att det är kanske batteritekniska skäl. Hade det gått så hade folk förmodligen kört till närmaste SuC, laddat fullt, och sedan kört hem med en bil full med gratis el som sedan hade kunnat användas för husets strömförsörjning. Det är klart som katten att Tesla inte vill det. Och det är svårt att förhindra det tekniskt. Möjligen om huset bara får dra den mängd el som tidigare har laddats från samma uttag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Kärnkraft kan bli dyrt

Inlägg av jonas »

Det skulle nog vara enkelt att styra så att man inte kan komma full från en SC och sedan "tanka hem". Alla övriga fall skulle ju inte vara några problem. krävs ju en DC/AC omvandlare för 50 Hz kanske kunde bilens egna klara detta redan idag.

Antag att 300 000 Teslor med 11kW, står inkopplade på nätet samtidigt. Då skulle de kunna agera reglerkraft för dagens skillnad mellan dag och natt på ca 3300MW.
Idag finns det drygt 2000 Teslor i Sverige.

På ett år säljs ca 300 000 bilar. Det är inte helt orimligt att det finns 300 000 elbilar i Sverige om 10 år. Då har vi löst dygnslagringen på sommaren.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Kärnkraft kan bli dyrt

Inlägg av bullen »

På de bilar som betalar för Suc borde det inte vara nåt problem. Men på övriga kan det bli svårt. Fast då får dom ju sälja färre power walls.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Kärnkraft kan bli dyrt

Inlägg av joel80 »

Model S och Model X kommer ju inte precis vara dussinmodeller när det gäller elbilar/bilar om några år.

De flesta elbilar lär nog bli lite billigare varianter. Även om M3 är en av de stora då så skulle det ju ändå kunna funka. De kommer väl inte få fri SC.

Sen går det säkert att spärra på så sätt att för att få ge en kwh måste du minst ha laddat 1kwh på samma ställe innan. Så igentligen borde det funka för de som har fri SuC också om man skulle vilja.

Att Tesla konkurrerar lite med sig själv då är ju nått som kanske får just Tesla att hoppa på det rätt sent. Men att folk ska ha ett stort dyrt batteri i garaget varje dag utan att få använda det även i hemmet känns trist. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kärnkraft kan bli dyrt

Inlägg av mati »

Ja. Det kanske blir ett köp- (eller icke köp) argument för elbilar framöver, dvs om och på vilket sätt man kan använda bilens batteri för hemmet. Nu när jag har solceller skulle jag lätt kunna tänka mig att betala en liten extraslant för denna möjlighet. Men det måste ju bli klart billigare och bättre än att köpa ett separat batteri, dvs en powerwall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kärnkraft kan bli dyrt

Inlägg av Bjelke »

Elförsörjning i sommarstugan vore ju klart intressant iaf ;)
Eller hemma vid strömavbrott oxo för den delen då det händer hos oss typ 1/år...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Pontington
Inlägg: 18
Blev medlem: 19 jun 2017 10:01
Ort: Varberg

Re: Kärnkraft kan bli dyrt

Inlägg av Pontington »

joel80 skrev:
Fast nu var det ju mer prat om som reglerkraft för att jämna ut produktionen från sol och vindkraft. Då vi inte har vindstilla i hela Sverige samtidigt kommer inte heller all vindkraft stå stilla. Solkraften går att till viss det förutspå..

Med 500k-1000k elbilar inkopplade i elnätet så småningom kommer vi också ha en fantastiskt bra reglerkraft där om det görs på rätt sätt. Tänk vad bara 2-3% av batterikapaciteten på en miljon elbilar skulle kunna göra! :)
Hej,

Vet att det inte var ett bra exempel jag gav och gjorde istället en enklare beräkning av vad som behövs i batterikapacitet för att komma ner i ett rullande medelvärde på fem dagar för vindkraftsproduktionen 2016. Tas de största outliers bort behövs det typ 100 GWh (om jag nu räknat rätt, vilket jag inte garanterar). 2016 hade vindkraften en medelproduktion på 1800 MW med en standardavvikelse på 1141 MW. Intressant att standardavvikelsen endast faller till 880 MW med ett rullande medelvärde på fem dagar (detta behöver inte vara något negativt i sig då det nog beror på de säsongsvariationer i produktion som vindkraften har med ökad produktion över vintern).

Några procent av en miljon bilar räcker tyvärr inte så långt. Lägg där till infrastrukturen som behövs och någon form av prismodell för lagring.

Är inte på något sätt emot batterilagring. Det kan säkert göra sig väldigt bra i länder med låg säsongsvariation i solinstrålning. Men att reglera vindkraft tror jag tyvärr blir svårt och att agera reglerkraft för säsongsvariationer är en omöjlighet.
Hyundai Ioniq Electric
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Kärnkraft kan bli dyrt

Inlägg av Teslalink »

http://www.reuters.com/article/edf-fran ... SL5N1K94RO
"PARIS, July 18 (Reuters) - French utility EDF cut output at two reactors at its Tricastin nuclear plant in southern France on Tuesday, due to scorching temperatures, to reduce the amount of heated water from the reactors' cooling system flowing into the Rhone river."

"A company spokeswoman said that, due to a heatwave in France on Tuesday, the company decided to reduce the amount of heated non-radioactive water from the cooling systems that flows into a canal near the plant and into the Rhone river.

"This was done so as not to increase the temperature of the already heated water and thus preserve plant and animal life," she said, adding that a heavy thunderstorm forecast for the area later on Tuesday was expected to cool the situation."


Vad genererar elektriciteten som ersätter bortfallet från kärnkraftverken ovan? Någon på nyteknik brukar alltid hävda att kärnkraft behöver backupverk. Det är ganska mycket kraft som försvinner om en reaktor går ner som snabbt behöver ersättas. Miljöproblem likt ovan var nytt för mig.
Model 3 LR AWD 19"
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kärnkraft kan bli dyrt

Inlägg av Svenssons »

Bjelke skrev:
Elförsörjning i sommarstugan vore ju klart intressant iaf ;)
Eller hemma vid strömavbrott oxo för den delen då det händer hos oss typ 1/år...
Fast PowerWall lär troligen inte heller funka vid strömavbrott, i alla fall inte vid normal installation eller vid installation med bidrag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kärnkraft kan bli dyrt

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
Bjelke skrev:
Elförsörjning i sommarstugan vore ju klart intressant iaf ;)
Eller hemma vid strömavbrott oxo för den delen då det händer hos oss typ 1/år...
Fast PowerWall lär troligen inte heller funka vid strömavbrott, i alla fall inte vid normal installation eller vid installation med bidrag.
Jag tänkte mest på att kunna använda bilen som strömkälla :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kärnkraft kan bli dyrt

Inlägg av Svenssons »

Bjelke skrev:
Svenssons skrev:
Bjelke skrev:
Elförsörjning i sommarstugan vore ju klart intressant iaf ;)
Eller hemma vid strömavbrott oxo för den delen då det händer hos oss typ 1/år...
Fast PowerWall lär troligen inte heller funka vid strömavbrott, i alla fall inte vid normal installation eller vid installation med bidrag.
Jag tänkte mest på att kunna använda bilen som strömkälla :)
Själv skulle jag gärna använda både batteribackup och bilen som strömkälla vid strömavbrott men detta funkar inte om man inte på något smidigt sätt i Sverige.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kärnkraft kan bli dyrt

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
Bjelke skrev:
Elförsörjning i sommarstugan vore ju klart intressant iaf ;)
Eller hemma vid strömavbrott oxo för den delen då det händer hos oss typ 1/år...
Fast PowerWall lär troligen inte heller funka vid strömavbrott, i alla fall inte vid normal installation eller vid installation med bidrag.
Hur fungerar en Powerwall egentligen? En växelriktare för solceller stängs ju tyvärr av vid strömavbrott. Är det samma sak med en powerwall? Vad ska man ha den till då? Det är ju vid strömavbrott jag vill ha den.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Kärnkraft kan bli dyrt

Inlägg av +46 »

Teslalink skrev:
http://www.reuters.com/article/edf-fran ... SL5N1K94RO
"PARIS, July 18 (Reuters) - French utility EDF cut output at two reactors at its Tricastin nuclear plant in southern France on Tuesday, due to scorching temperatures, to reduce the amount of heated water from the reactors' cooling system flowing into the Rhone river."

"A company spokeswoman said that, due to a heatwave in France on Tuesday, the company decided to reduce the amount of heated non-radioactive water from the cooling systems that flows into a canal near the plant and into the Rhone river.

"This was done so as not to increase the temperature of the already heated water and thus preserve plant and animal life," she said, adding that a heavy thunderstorm forecast for the area later on Tuesday was expected to cool the situation."


Vad genererar elektriciteten som ersätter bortfallet från kärnkraftverken ovan? Någon på nyteknik brukar alltid hävda att kärnkraft behöver backupverk. Det är ganska mycket kraft som försvinner om en reaktor går ner som snabbt behöver ersättas. Miljöproblem likt ovan var nytt för mig.
Jag tror inte att det finns något kärnkraftverk som är konstruerat som ett kraftvärmeverk. Det innebär att cirka 70 procent av tillförd energi släpps ut i närliggande hav, floder och atmosfär istället för att utnyttjas till fjärrvärme och fjärrkyla.
Elforsks rapport från 2009 ”Miljöeffekter av stora kylvattenutsläpp – erfarenheter
från de svenska kärnkraftverken” visar att kylvattnet redan idag periodvis når temperaturer, som är kritiska för överlevnaden av vissa arter av fisk och andra organismer.
De skriver också att i framtiden kan den pågående klimatförändringen medföra en förhöjning av dagens havsvattentemperatur och därmed också på det utgående kylvattnet. Detta innebär att risken för skador på de marina ekosystemen vid kraftverkslägena och i deras omgivningar ökar.
Installerat 13,2 kWp solceller
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kärnkraft kan bli dyrt

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Svenssons skrev:
Bjelke skrev:
Elförsörjning i sommarstugan vore ju klart intressant iaf ;)
Eller hemma vid strömavbrott oxo för den delen då det händer hos oss typ 1/år...
Fast PowerWall lär troligen inte heller funka vid strömavbrott, i alla fall inte vid normal installation eller vid installation med bidrag.
Hur fungerar en Powerwall egentligen? En växelriktare för solceller stängs ju tyvärr av vid strömavbrott. Är det samma sak med en powerwall? Vad ska man ha den till då? Det är ju vid strömavbrott jag vill ha den.
För att få bidrag så måste batteribackup kopplas in on-grid och om den kopplas in on-grid måste den bryta strömmen på kort tid vid eventuellt strömavbrott. Det är exakt samma sak som med solceller och det kan ju vara exakt samma växelriktare. Nu kommer PowerWall 2 tyvärr med en inbyggd växelriktare för den svenska marknaden och tyvärr är den dessutom bara på enfas. Hade varit bättre om den hade skippats eller näst bäst hade varit trefas-växelriktare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kärnkraft kan bli dyrt

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
Nu kommer PowerWall 2 tyvärr med en inbyggd växelriktare för den svenska marknaden och tyvärr är den dessutom bara på enfas. Hade varit bättre om den hade skippats eller näst bäst hade varit trefas-växelriktare.
Oj. Tack för infon. Det visste jag inte. Att den har enfas-växelriktare gör den ju i praktiken ointressant. Jag var lite inne på att komplettera min solcellsanläggning så småningom med ett batteri, men då blir det ingen powerwall alltså. Så dumt. :cry:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kärnkraft kan bli dyrt

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Svenssons skrev:
Nu kommer PowerWall 2 tyvärr med en inbyggd växelriktare för den svenska marknaden och tyvärr är den dessutom bara på enfas. Hade varit bättre om den hade skippats eller näst bäst hade varit trefas-växelriktare.
Oj. Tack för infon. Det visste jag inte. Att den har enfas-växelriktare gör den ju i praktiken ointressant. Jag var lite inne på att komplettera min solcellsanläggning så småningom med ett batteri, men då blir det ingen powerwall alltså. Så dumt. :cry:
Teslas solelsprodukter är fortfarande bara anpassade till USA-marknaden.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kärnkraft kan bli dyrt

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
mati skrev:
Svenssons skrev:
Nu kommer PowerWall 2 tyvärr med en inbyggd växelriktare för den svenska marknaden och tyvärr är den dessutom bara på enfas. Hade varit bättre om den hade skippats eller näst bäst hade varit trefas-växelriktare.
Oj. Tack för infon. Det visste jag inte. Att den har enfas-växelriktare gör den ju i praktiken ointressant. Jag var lite inne på att komplettera min solcellsanläggning så småningom med ett batteri, men då blir det ingen powerwall alltså. Så dumt. :cry:
Teslas solelsprodukter är fortfarande bara anpassade till USA-marknaden.
Solen lyser nog bara över USA, om man frågar en viss person där iaf (han som bestämmer typ jättemycket)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Kärnkraft kan bli dyrt

Inlägg av mickeisol »

mati skrev:
Svenssons skrev:
Nu kommer PowerWall 2 tyvärr med en inbyggd växelriktare för den svenska marknaden och tyvärr är den dessutom bara på enfas. Hade varit bättre om den hade skippats eller näst bäst hade varit trefas-växelriktare.
Oj. Tack för infon. Det visste jag inte. Att den har enfas-växelriktare gör den ju i praktiken ointressant. Jag var lite inne på att komplettera min solcellsanläggning så småningom med ett batteri, men då blir det ingen powerwall alltså. Så dumt. :cry:
En lösning på det är ju att ha 3st powerwall (en för varje fas).
Ska man ändå fylla elbilen efter dagens strapatser så är ju 14 (13,5)kwh lite lite, speciellt om man tänker använda all solel på natten också.
40 kwh bör kanske räcka till 10 mils laddning + huset den mörka delen av dygnet.
Det är nog inte fel att vänta in ännu lägre priser på batterilagret samt att när skattereduktionen minskar eller försvinner (alternativt att elpriset tokhöjs).
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Kärnkraft kan bli dyrt

Inlägg av Teslaspolen »

Men man får väl dra en Elon själv då! Dvs, finns det ett problem? Klaga inte, lös det!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kärnkraft kan bli dyrt

Inlägg av LarsL »

Skada ladda bilen så spelar det ju ingen roll om det är 1-fas. Bilen kan ju laddas med höga strömmar på en fas om man vill.

Synd att Tesla inte har ett färdigt kit för laddning från solceller. Det kan man ju tycka skulle passa i affärsupplägget?
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Kärnkraft kan bli dyrt

Inlägg av Nicklas »

Denna tråd saknar länk till den prisbelönta dokumentären Pandora's Promise för att få en lite mer nyanserad bild av verkligheten.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Kärnkraft kan bli dyrt

Inlägg av joel80 »

Nicklas skrev:
Denna tråd saknar länk till den prisbelönta dokumentären Pandora's Promise för att få en lite mer nyanserad bild av verkligheten.

Det går så snabbt nu så många detaljer och "fakta" i den där dokumentären stämmer inte längre.
En extremt viktig sån detalj är att kol är inte längre det snabbas växande energislaget. (Som dom säger i början utav del 2)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Kärnkraft kan bli dyrt

Inlägg av Teslaspolen »

Ja det är sant. Har hänt en väldas massa på den fronten sedan 2013 som filmen släpptes.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Kärnkraft kan bli dyrt

Inlägg av joel80 »

Sen kallar dom tyskland för "green Germany" när dom vill visa på hur grönt Frankrike var i jämförelse! Där försvann lite av trovärdigheten direkt! Kan dom inte kolla upp sånna siffror innan dokumentären, som bara är en googling bort, funderar man ju på vad mer dom bara chansar på.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Pontington
Inlägg: 18
Blev medlem: 19 jun 2017 10:01
Ort: Varberg

Re: Kärnkraft kan bli dyrt

Inlägg av Pontington »

joel80 skrev:
Sen kallar dom tyskland för "green Germany" när dom vill visa på hur grönt Frankrike var i jämförelse! Där försvann lite av trovärdigheten direkt! Kan dom inte kolla upp sånna siffror innan dokumentären, som bara är en googling bort, funderar man ju på vad mer dom bara chansar på.
Vad är det för faktafel du avser? Utsläpp av Co2/capita?
Hyundai Ioniq Electric
Skriv svar