Sida 1 av 3

Hypermiling

Postat: 15 sep 2016 13:45
av MSO
Robert von Bahr här har satt ribban och visat att förbrukningen går att få ner riktigt ordentligt under långkörningar.
Med ett fantastiskt snitt på 124Wh/km på en resa över 55 mil trots en total medelhastighet på 73km/h inkl autobahnköer har vi andra nåt att sikta på! Och, förbrukningen verkar ha nåtts utan slipstreaming. Istället ska pulse and glide ha praktiserats.

Bild

Den här tråden
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 6&start=40
drog iväg en aning, så behovet av en separat plats för dessa diskussioner blev tydlig.

Det går alltså att minimera laddtider och hoppa över Superchargers om man bara lägger manken till. Har nån annan varit i närheten, eller tom "överträffat" (läs: underträffat) ovan nämnda noteringar?

Re: Hypermiling

Postat: 15 sep 2016 14:11
av zyax
Varför det där trixet funkar får någon förklara. Jag tror mig vara duktig på vetenskapsgrejer får inte ihop det riktigt. Fråga Lund kanske vet.

Re: Hypermiling

Postat: 15 sep 2016 15:08
av apkungen
I en förbr motorbil där verkningsgraden är låg o mycket energi blir värme i motorn kan det vara intressant med gasa och rulla teknik. Då får man ned medelvarvtalet på motorn genom att den åker mycket på tomgång, dvs. mindre värme.

En elmotor har redan hög verkningsgrad men även där kanske man kan få ned det totala varvtalet och därmed öka verkningsgraden på elmotorn med ett par procent. Mer än så tror jag inte på.

Re: Hypermiling

Postat: 15 sep 2016 15:21
av kontakten2
skulle tro mycket av vinstern ligger i den uteblivna førlusten som kommer av att regenerera med elmotorn. Mycket tapp dær som ær klart bættre att gøra något med med hjælp av køra den i N. som vi ser ;)

Re: Hypermiling

Postat: 15 sep 2016 15:43
av apkungen
Jo det är klart men jag jämförde bara konstant fart med att gasa o rulla.

Re: Hypermiling

Postat: 15 sep 2016 16:30
av mati
apkungen skrev:
I en förbr motorbil där verkningsgraden är låg o mycket energi blir värme i motorn kan det vara intressant med gasa och rulla teknik. Då får man ned medelvarvtalet på motorn genom att den åker mycket på tomgång, dvs. mindre värme.

En elmotor har redan hög verkningsgrad men även där kanske man kan få ned det totala varvtalet och därmed öka verkningsgraden på elmotorn med ett par procent. Mer än så tror jag inte på.
Jag håller med. Det är logiskt varför metoden fungerar med en ice, men uppenbarligen fungerar den även i en elbil. Jag får inte heller riktigt ihop det.

Re: Hypermiling

Postat: 15 sep 2016 16:37
av 12man
mati skrev:
Jag håller med. Det är logiskt varför metoden fungerar med en ice, men uppenbarligen fungerar den även i en elbil. Jag får inte heller riktigt ihop det.
en elmotor i neutral frisnurrar helt
en fossilmotor går på tomgångsvarv med bränsleåtgång om än lite, finns väl de som stängt av motorn också med tråkiga följder, styr och broms utan servo

Re: Hypermiling

Postat: 15 sep 2016 16:47
av mati
12man skrev:
mati skrev:
Jag håller med. Det är logiskt varför metoden fungerar med en ice, men uppenbarligen fungerar den även i en elbil. Jag får inte heller riktigt ihop det.
en elmotor i neutral frisnurrar helt
en fossilmotor går på tomgångsvarv med bränsleåtgång om än lite, finns väl de som stänt av motorn också med tråkiga följder, styr och broms utan servo
Med en ice-motor är metoden häpnadsväckande effektiv. Det beror mest på (vad jag förstår) att icemotorn är något effektivare vid moderata accelerationer än vid konstant hastighet. När man rullar blir förbrukningen nära noll. Summan av accelerationer och rullandet blir bättre än att bara köra konstant fart. Jag läste nånstans att effekten är som störst i hybridbilar som Prius, eftersom de kan rulla fritt utan att icemotorn är igång.
Att det är likadant för en elbil som har en mycket effektivare drivlina var nytt för mig.

Re: Hypermiling

Postat: 15 sep 2016 18:14
av Jerker
Jag har hela tiden, sedan jag köpte min Zoe, känt att jag skulle vilja ha en "frihjulsfunktion". Man har ju ingen glädje alls av att bilen bromsar i nerförsbackar på motorväg eller landsvägskörning. Vi har diskuterat detta bland Zoeägare och undrat vad bilen tycker om att man växlar mellan D och N under färd. En del tror att det kan förstöra något i drivlinan att göra det. I instruktionsboken står uttryckligen att man inte ska göra det, men det kan ju bara vara en säkerhetsfråga för att man inte av misstag ska lägga i backen.

Men hur som helst, hoppas elbilstillverkare i framtiden inser att det finns efterfrågan på att man ska kunna ställa in 0 regen, dvs köra med frihjul, så man slapp hålla på och växla hela tiden för att få den effekten. Rent logiskt måste det ju vara så att man utnyttjar rörelseenergin bäst genom att låta bilen rulla längre än att regenerera eftersom regen innebär mer förluster innan energin är tillbaka i batteriet.

Re: Hypermiling

Postat: 15 sep 2016 18:27
av mati
Jerker skrev:
Rent logiskt måste det ju vara så att man utnyttjar rörelseenergin bäst genom att låta bilen rulla längre än att regenerera eftersom regen innebär mer förluster innan energin är tillbaka i batteriet.
Visst. När man rullar måste man bara övervinna luft- och rullmotståndet. Vid regen tillkommer förluster från motorn (som då blir generator) och laddning av batteriet. Därmed minskar effektiviteten. Regen är bara bra när man ändå vill minska farten snabbt eller stanna helt, istället för att använda "fossilbilsbromsen".

Re: Hypermiling

Postat: 15 sep 2016 18:41
av Leo
Jerker: e-Golf och e-up har precis den möjligheten sen flera år, så framtiden fanns redan förr :lol:

Re: Hypermiling

Postat: 15 sep 2016 18:44
av Jerker
Leo skrev:
Jerker: e-Golf och e-up har precis den möjligheten sen flera år, så framtiden fanns redan förr :lol:
Ah! :D Jag har nog hört det, nu när du påminner mig!

Vem ringer Elon?

Re: Hypermiling

Postat: 15 sep 2016 20:20
av Crappy
Jerker skrev:
[
Vem ringer Elon?
Ringer? han hänger väl här mer än oss?

Re: Hypermiling

Postat: 15 sep 2016 20:48
av e5m1r
Så optimalt är regen på bromspedalen och fri rullning vid minskning av gaspedalen
Borde gå att lösa med sw uppdate

Re: Hypermiling

Postat: 15 sep 2016 21:30
av Jerker
e5m1r skrev:
Så optimalt är regen på bromspedalen och fri rullning vid minskning av gaspedalen
Borde gå att lösa med sw uppdate
Har faktiskt tänkt i de banorna. Men det går ju stick i stäv med det som man marknadsför som "one pedal driving", så det kanske är lite svårt att backa ifrån. Men som förare kan man få välja hur man vill ha det?

Re: Hypermiling

Postat: 15 sep 2016 22:53
av matsm
Jerker skrev:
e5m1r skrev:
Så optimalt är regen på bromspedalen och fri rullning vid minskning av gaspedalen
Borde gå att lösa med sw uppdate
Har faktiskt tänkt i de banorna. Men det går ju stick i stäv med det som man marknadsför som "one pedal driving", så det kanske är lite svårt att backa ifrån. Men som förare kan man få välja hur man vill ha det?
Hade varit perfekt om man kunde få välja. Ett alternativt till under regen (none som tillägg till standard och low). Samt ett nytt val under braking (regen/no regen).

Gillar att utmana mig själv och köra snålt. Gillar frirull eller puls and glide. Har kört den lilla vw lupo 3L (30k mil) som drog 0,3l milen mycket tack vare frirull när man släppte gasen. Skulle gärna se det i Teslan också.

Har 3 mil till jobbet mest på landsväg men sista biten motorväg. 120-140 wh/km är en rätt vanlig förbruknings siffra då man rullar mycket. Har dock aldrig varit i närheten av 120wh/km på motorväg så hatten av för Roberts låga förbrukning. Kör 70D.

Re: Hypermiling

Postat: 15 sep 2016 22:54
av Gustafsson
Jerker skrev:
e5m1r skrev:
Så optimalt är regen på bromspedalen och fri rullning vid minskning av gaspedalen
Borde gå att lösa med sw uppdate
Har faktiskt tänkt i de banorna. Men det går ju stick i stäv med det som man marknadsför som "one pedal driving", så det kanske är lite svårt att backa ifrån. Men som förare kan man få välja hur man vill ha det?
Borde gå att kombinera friläge med one pedal driving, det är ju svårt att undvika regen helt som den funkar nu, även om övning ger lite färdighet. Om "gasen" har ett litet mittläge med frihjul och ytterligare gassläpp ger regen skulle det kunna funka. Om det ger någon stor vinst i praktiken är ju en annan femma. Känns inte helt utrett ännu...

Re: Hypermiling

Postat: 15 sep 2016 22:56
av Gustafsson
Nåt knep för att få i N under körning ? Ofta vägrar bilen N när jag provar..tutut säger den försynt då...

Re: Hypermiling

Postat: 15 sep 2016 23:06
av kontakten2
Du blippar spaken neråt lätt. Sen hårdare neråt igen för Drive.

Jag upptäckte att dra neråt med spaken så kommer den i N av att paddan oturligt ramlade ner från instrumentbrädan på spaken . Det var såklart inte jag som såg på paddan....

Re: Hypermiling

Postat: 16 sep 2016 00:16
av joel80
Alltså en inställning där man helt kan stänga av autoregen men samtidigt ha regen den första delen av fotbromsen vore väl fint. Autoregen i min Volvo är väldigt låg, känns knappt att den bromsar när jag släpper gasen.. Och i hastigheter över 80km/h gör den det endast om det är lite nedför som motverkar inbromsning en från fartvinden.
Men... När jag bromsar så är den första delen av bromsen enbart regen. Jag ser i instrumentpanelen hur mycket och om jag kommer upp till den gräns där vanliga skivbromsar a tar vid.

Jag skulle gärna vilja kunna ställa in kraftigare inbromsning automatiskt, men gillar att bromsen först enbart kör regen när man använder den.

Re: Hypermiling

Postat: 16 sep 2016 00:17
av MSO
Jag var ute och provade lite under kvällen.

Borås - Göteborg.
69km på 57 min enligt navigatorn.
Plan: Köra precis i det tempo som navigatorn säger, men göra det med puls and glide.
Hade jag kört med farthållare/AP hade jag förmodligen följt SOC-utvecklingen mer eller mindre enligt plan, dvs följt linjen i "Trip".

SOC vid start: 38%
Beräknad SOC vid mål: 8%
Dvs 30%-enheter SOC beräknad förbrukning

Min känsla är att förbrukningen borde landa runt 200 Wh/km eller strax däröver. Jag körde lite fel i Borås och valde en snabbare men längre väg i Göteborg, så sträckan blev 75,4km istf navigatorns föreslagna 69.

Jag körde pulse and glide mellan ca 122 och 105kph på 110-sträckan, och sen 115 ned till 100 på 100-sträckan från Landvetter. Dvs om man antar linjärt samband ett snitt på ungefär 113 resp 107
Dvs, medelhastigheten var hastighetsbegränsningen plus nån liten extra för glädjeprocenten som väl alltid finns på mätaren. I princip samma fart som en helt vanlig "effektivkörning", utan att pusha.

Well. Jag kan konstatera att förbrukningen förvånade en aning.
SOC vid mål: 22%
dvs, inga 30%-enheter gick åt, utan ... 16!
IMG_20160915_212848.jpg
IMG_20160915_212912.jpg
:o

Re: Hypermiling

Postat: 16 sep 2016 07:33
av mati
Jag tror att får så småningom kläm på't. Vägen till jobbet, samma restid som vanligt, men ungefär 20% mindre energiåtgång. Och då körde jag ändå om några bilar och pushade mellan 100 och 115 på 100-väg. Jag låg alltså något över hastighetsbegränsningen.
20160916_070814.jpg

Re: Hypermiling

Postat: 16 sep 2016 11:00
av Jerker
Crappy skrev:
Jerker skrev:
Vem ringer Elon?
Ringer? han hänger väl här mer än oss?
Men seriöst! Vi borde ju faktiskt försöka få gehör för detta!

Elon kunde ju ändra sig angående krypkörningsfunktionen. Den fanns ju inte från början men efter att ägarna bad om det kom den till.

Re: Hypermiling

Postat: 16 sep 2016 11:16
av gellerstam
När ni gasar upp från den lägre hastigheten. Hur mycket gasar ni då? Vad är effektivast här? Att gasa länge å sega upp? Eller Maxa å komma upp snabbast möjligt? Eller normal acc. ?

Re: Hypermiling

Postat: 16 sep 2016 12:35
av Gustafsson
gellerstam skrev:
När ni gasar upp från den lägre hastigheten. Hur mycket gasar ni då? Vad är effektivast här? Att gasa länge å sega upp? Eller Maxa å komma upp snabbast möjligt? Eller normal acc. ?
Normalt vid "pulse and glide" ska man accelerera ganska friskt, men inte fullt. När det gäller elbil vetehåken...