Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Hypermiling

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Re: Hypermiling

Inläggav Teslaägare MSO » 15 sep 2016 23:17

Jag var ute och provade lite under kvällen.

Borås - Göteborg.
69km på 57 min enligt navigatorn.
Plan: Köra precis i det tempo som navigatorn säger, men göra det med puls and glide.
Hade jag kört med farthållare/AP hade jag förmodligen följt SOC-utvecklingen mer eller mindre enligt plan, dvs följt linjen i "Trip".

SOC vid start: 38%
Beräknad SOC vid mål: 8%
Dvs 30%-enheter SOC beräknad förbrukning

Min känsla är att förbrukningen borde landa runt 200 Wh/km eller strax däröver. Jag körde lite fel i Borås och valde en snabbare men längre väg i Göteborg, så sträckan blev 75,4km istf navigatorns föreslagna 69.

Jag körde pulse and glide mellan ca 122 och 105kph på 110-sträckan, och sen 115 ned till 100 på 100-sträckan från Landvetter. Dvs om man antar linjärt samband ett snitt på ungefär 113 resp 107
Dvs, medelhastigheten var hastighetsbegränsningen plus nån liten extra för glädjeprocenten som väl alltid finns på mätaren. I princip samma fart som en helt vanlig "effektivkörning", utan att pusha.

Well. Jag kan konstatera att förbrukningen förvånade en aning.
SOC vid mål: 22%
dvs, inga 30%-enheter gick åt, utan ... 16!

IMG_20160915_212848.jpg


IMG_20160915_212912.jpg

:o
    2019 Ioniq Electric
    2018 S75D Pano, svart metallic
    2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver.
    2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
 
Inlägg: 582
Blev medlem: 13 apr 2015 09:47

Re: Hypermiling

Inläggav Teslaägare mati » 16 sep 2016 06:33

Jag tror att får så småningom kläm på't. Vägen till jobbet, samma restid som vanligt, men ungefär 20% mindre energiåtgång. Och då körde jag ändå om några bilar och pushade mellan 100 och 115 på 100-väg. Jag låg alltså något över hastighetsbegränsningen.
20160916_070814.jpg
Senast redigerad av mati 16 sep 2016 10:13, redigerad totalt 1 gång.
e-tron 55 quattro 2019
e-Golf 2018
Model S90D -16
Model SP85 -14
mati
Teslaägare
 
Inlägg: 8721
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hypermiling

Inläggav elbilist Jerker » 16 sep 2016 10:00

Crappy skrev:
Jerker skrev:Vem ringer Elon?

Ringer? han hänger väl här mer än oss?


Men seriöst! Vi borde ju faktiskt försöka få gehör för detta!

Elon kunde ju ändra sig angående krypkörningsfunktionen. Den fanns ju inte från början men efter att ägarna bad om det kom den till.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
 
Inlägg: 6378
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hypermiling

Inläggav elbilist gellerstam » 16 sep 2016 10:16

När ni gasar upp från den lägre hastigheten. Hur mycket gasar ni då? Vad är effektivast här? Att gasa länge å sega upp? Eller Maxa å komma upp snabbast möjligt? Eller normal acc. ?
Outlander PHEV
E-UP
2016-03-31 Reserverat MODEL 3 :-)
2019-02-14 "Din begäran om annullering har mottagits." :-(
Användarvisningsbild
gellerstam
elbilist
 
Inlägg: 1856
Blev medlem: 04 apr 2016 09:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: magnus28392

Re: Hypermiling

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 16 sep 2016 11:35

gellerstam skrev:När ni gasar upp från den lägre hastigheten. Hur mycket gasar ni då? Vad är effektivast här? Att gasa länge å sega upp? Eller Maxa å komma upp snabbast möjligt? Eller normal acc. ?

Normalt vid "pulse and glide" ska man accelerera ganska friskt, men inte fullt. När det gäller elbil vetehåken...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
 
Inlägg: 2595
Blev medlem: 20 jul 2015 16:01
Ort: Linköping

Re: Hypermiling

Inläggav elbilist lator » 16 sep 2016 11:53

Normal eller snabb acceleration. Segar man så förlorar man framförallt tid. Test på energiförbrukning har väl visat att man bör accelerera ganska rejält för lägsta förbrukning även vid eldrift.
Kört elbil sedan maj 2002.
Renault Clio Electrique
Renault Express Electrique
Nissan Leaf
Provat det mesta på marknaden
Kört ca 2000 mil Tesla Model S
Avbokat Model 3
Åergått till Renault Clio Electrique
Väntar på att kunna köpa en Model S för max 400´
Användarvisningsbild
lator
elbilist
 
Inlägg: 3466
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Hypermiling

Inläggav Teslaägare kontakten2 » 17 sep 2016 07:22

Testade på 60,80väg i Norge som e väldigt kuperad.
De blev bättre men marginellt.
Från 20% till 25%. (60%) start.

DSC_1663.JPG

DSC_1664.JPG
Bygga egen Baslåda till Teslan? Busenkelt. Klicka här Bygg din Tesla Baslåda

S85D
Användarvisningsbild
kontakten2
Teslaägare
 
Inlägg: 520
Blev medlem: 23 dec 2014 01:40
Ort: Ängelholm

Re: Hypermiling

Inläggav elbilist LarsL » 17 sep 2016 12:06

lator skrev:Normal eller snabb acceleration. Segar man så förlorar man framförallt tid. Test på energiförbrukning har väl visat att man bör accelerera ganska rejält för lägsta förbrukning även vid eldrift.

Ja, det ska vara effektivast att accelerera mer när man accelererar än att accelerera under längre tid. Tror jag hört det i samband med raketuppskjutningar och varför de vill bränna av så mycket som möjligt direkt.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Beställt Tesla Model 3 SR+ med dragkrok
LarsL
elbilist
 
Inlägg: 8406
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Ort: Härryda
Referralkod: lars74032

Re: Hypermiling

Inläggav elbilist LarsL » 17 sep 2016 12:13

Jerker skrev:
Crappy skrev:
Jerker skrev:Vem ringer Elon?

Ringer? han hänger väl här mer än oss?


Men seriöst! Vi borde ju faktiskt försöka få gehör för detta!

Elon kunde ju ändra sig angående krypkörningsfunktionen. Den fanns ju inte från början men efter att ägarna bad om det kom den till.

Att ta bort regen från gasen borde vara ett enkelt fix och skulle underlätta snålkörningen enormt. Men att lägga det på bromsen kan nog bli knepigare, ptminstone om det ska bli mjukt... Men det kanske inte behövs utan det kanske räcker om regen aktiveras när man lägger foten på bromsen?

Effektivaste sättet att få in något på Tesla är att skapa en tråd om det på TCM (eller här?) som många uppmärksammar och gillar. Kanske en omröstning?
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Beställt Tesla Model 3 SR+ med dragkrok
LarsL
elbilist
 
Inlägg: 8406
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Ort: Härryda
Referralkod: lars74032

Re: Hypermiling

Inläggav Teslaägare bylund » 17 sep 2016 12:19

Problemet jag kan se med att lägga det på bromsen är att det inte blir lika tydligt var gränsen mellan regen och broms ligger, så om man inte anstränger sig som vid hyper miling så kan det bli mindre effektivt om man bromsar när man egentligen inte behöver. Fast kanske inte ett jätteproblem.

Sedan kanske det blir lite märklig bromskänsla på tvåhjulsdrivna bilar om bilen först bara "bromsar" på bakhjulen och sedan en bit ner går alla bromsar i?

Systemet från Bosch som AP-bilar har stödjer denna typ av bromsmappning tillsammans med regen, men Tesla har valt att inte mappa det så.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
 
Inlägg: 7851
Blev medlem: 11 jun 2014 21:11
Ort: Stockholm
Referralkod: olga1734

FöregåendeNästa

Återgå till Miljö

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.