Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Hypermiling

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Re: Hypermiling

Inläggav elbilist LarsL » 17 sep 2016 12:24

Om man gör det tydligt i pedalen så att den mjuka regenen går in när du tänder bromsljusen så borde känslan bli ok. Det är ju sedan ett tydligt motstånd när riktiga bromsen går in.

På Leafen är ju bromsen helt elektronisk och stundtals hel skum, så vill jag inte ha det på en Tesla. Det ska vara distinkta lägen så att man vet vad man gör.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Beställt Tesla Model 3 SR+ med dragkrok
LarsL
elbilist

Referralkod: lars74032

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 17 sep 2016 18:16

Min Prius plugin (liksom andra prius) har en stor del av regen på bromsen. Till hjälp har man en liten liggande stapel som visar hur mycket man regenererar. Debatterade detta för drygt ett år sedan på detta forum lite grand. Jag föredrar dock numera att ha "one pedal" så långt det är möjligt. Tycker att det bästa vore att mappa in ett litet friläge på gasen så att man kan släppa av lite för att frirulla och mer för att regenerera. Det finns ju onekligen tillfällen där frirullning är det mest optimala sättet att glida fram...Att behöva meppla med växelspaken är inte direkt så hightech som Teslan ska vara...
/70D
/Prius plug-in (har kvar p.g.a. skambud från Toyota)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inläggav elbilist bonath » 17 sep 2016 18:24

En extra pedal kanske... så journalisterna tror att det är en riktig bil. :lol:
Beställt Model 3, röd/vit SR+ men körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
bonath
elbilist

Referralkod: svante59135

Inläggav Teslaägare AGCF » 17 sep 2016 18:47

Pulse and glide måste ju vara mardrömsbilisten :(
Tesla Model X 75D -17. Tesla model S -14 Såld. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare

Referralkod: alexander7331

Inläggav vigge50 » 18 sep 2016 07:38

Läste detta om version 8.0 :(

Another surprise in v8.0, Tesla improved its regenerative braking software. The automaker warns that you may experience “slightly stronger deceleration"

https://electrek.co/2016/09/17/first-lo ... -and-more/
vigge50

Inläggav elbilist LarsL » 18 sep 2016 08:12

Det är väl bra ska de ta regenerering så ska den ju vara rejäl. Helst skulle den funka ända ner till noll så att bromspedalen aldrig skulle behöva användas.

Men det hindrar ju inte att det finns tre lägen på den Standard, Low och off. Som vi visar i den här tråden kan alltså off vara det mest ekonomiska vid landsvägskörning.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
LarsL
elbilist

Inläggav Teslaägare Oddball » 18 sep 2016 08:39

MSO skrev:Jag var ute och provade lite under kvällen.

Borås - Göteborg.

SOC vid start: 38%
Beräknad SOC vid mål: 8%
Dvs 30%-enheter SOC beräknad förbrukning

Well. Jag kan konstatera att förbrukningen förvånade en aning.
SOC vid mål: 22%
dvs, inga 30%-enheter gick åt, utan ... 16!
:o

Undrar om detta kan förklara en underlig upplevelse jag hade på väg ner mot SuC utanför Rom i somras.
Eftersom jag gillar att slipstreama snabbare bilar så hängde jag på när det susade förbi en Jaguar följd av en BMW X5. Den övriga trafiken var gles och Jaguaren körde förståndigt i den mening att han saktade in och gled förbi de bilar som kördes om för att sedan stå på friskt i de långa luckorna mellan dom. Jag tänkte att det kunde vara skoj att visa ICE:arna att det går att ha kul med en elbil oxå så jag hängde på trots att dom drog iväg upp mot 170-180 (inga enheter nämnda ;) )

Det lustiga var att jag tänkte att det här kan ju inte hålla särskilt länge, men efter ett tag så steg förväntat procental för destinationen!

Mönstret var puls (hård acceleration för att inte tappa slipstreamen) och glide med slipstream (men inte jättetätt)

Detta pågick ganska länge tills Jaggan avvek och X5:an fick frispel och drog iväg i 200 och blåste förbi nästa bil utan att sakta in... :shock:

Slutligen: JA jag vet, slipstreaming e jättefarligt, man skall inte köra för fort, jag är ett dåligt föredöme för mina barn (som hejade på), men detta är en hypermilingtråd... :mrgreen:
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare

Inläggav Teslaägare LarsB » 18 sep 2016 08:56

På Outlander PHEV finns ratt-paddlar för val av regen i 6 steg varav lägsta är off.
En funktion jag använder flitigt.
Nu har jag inte fått min Tesla ännu så vet inte hur spaken för farthållare/AP funkar men brukar ju vara att man petar uppåt eller neråt för att ändra inställd fart.
Detta skulle ju kunna vara öka/minska regen när farthållaren inte är aktiverad.

Sen funderar jag på en annan sak som skulle kunna sänka förbrukningen utan att man själv engagerar sig, och det är att kunna sätta en hysteres på farthållaren. Dvs att man tillåter hastigheten att variera kring inställt värde med ett valbart värde. Då sjunker hastigheten lite i uppförsbackar och ökar i nedförsbackar, lite som många kör utan farthållare...
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 18 sep 2016 09:08

Låter som farthållaren på min första bil, en Fiat 127 med handgas, mycket billigt och inte så dumt faktiskt :-)

Konsekvensen blev ju lägre fart i uppförsbackar och lite högre fart i nedförsbackar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Bokad modell 3
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Referralkod: NILSERIK5507

Inläggav elbilist LarsL » 18 sep 2016 09:10

Oddball skrev:Jag tänkte att det kunde vara skoj att visa ICE:arna att det går att ha kul med en elbil oxå så jag hängde på trots att dom drog iväg upp mot 170-180 (inga enheter nämnda ;) )

Du menar så klart 170-180 Wh/km så att ingen missförstår. :D
Nissan Leaf 30kWh Tekna
LarsL
elbilist

FöregåendeNästa

Återgå till Miljö