Sida 1 av 7

Hypermiling

InläggPostat: 15 sep 2016 12:45
av MSO
Robert von Bahr här har satt ribban och visat att förbrukningen går att få ner riktigt ordentligt under långkörningar.
Med ett fantastiskt snitt på 124Wh/km på en resa över 55 mil trots en total medelhastighet på 73km/h inkl autobahnköer har vi andra nåt att sikta på! Och, förbrukningen verkar ha nåtts utan slipstreaming. Istället ska pulse and glide ha praktiserats.

Bild

Den här tråden
viewtopic.php?f=10&t=5716&start=40
drog iväg en aning, så behovet av en separat plats för dessa diskussioner blev tydlig.

Det går alltså att minimera laddtider och hoppa över Superchargers om man bara lägger manken till. Har nån annan varit i närheten, eller tom "överträffat" (läs: underträffat) ovan nämnda noteringar?

Re: Hypermiling

InläggPostat: 15 sep 2016 13:11
av zyax
Varför det där trixet funkar får någon förklara. Jag tror mig vara duktig på vetenskapsgrejer får inte ihop det riktigt. Fråga Lund kanske vet.

Re: Hypermiling

InläggPostat: 15 sep 2016 14:08
av apkungen
I en förbr motorbil där verkningsgraden är låg o mycket energi blir värme i motorn kan det vara intressant med gasa och rulla teknik. Då får man ned medelvarvtalet på motorn genom att den åker mycket på tomgång, dvs. mindre värme.

En elmotor har redan hög verkningsgrad men även där kanske man kan få ned det totala varvtalet och därmed öka verkningsgraden på elmotorn med ett par procent. Mer än så tror jag inte på.

Re: Hypermiling

InläggPostat: 15 sep 2016 14:21
av kontakten2
skulle tro mycket av vinstern ligger i den uteblivna førlusten som kommer av att regenerera med elmotorn. Mycket tapp dær som ær klart bættre att gøra något med med hjælp av køra den i N. som vi ser ;)

Re: Hypermiling

InläggPostat: 15 sep 2016 14:43
av apkungen
Jo det är klart men jag jämförde bara konstant fart med att gasa o rulla.

Re: Hypermiling

InläggPostat: 15 sep 2016 15:30
av mati
apkungen skrev:I en förbr motorbil där verkningsgraden är låg o mycket energi blir värme i motorn kan det vara intressant med gasa och rulla teknik. Då får man ned medelvarvtalet på motorn genom att den åker mycket på tomgång, dvs. mindre värme.

En elmotor har redan hög verkningsgrad men även där kanske man kan få ned det totala varvtalet och därmed öka verkningsgraden på elmotorn med ett par procent. Mer än så tror jag inte på.

Jag håller med. Det är logiskt varför metoden fungerar med en ice, men uppenbarligen fungerar den även i en elbil. Jag får inte heller riktigt ihop det.

Re: Hypermiling

InläggPostat: 15 sep 2016 15:37
av 12man
mati skrev:Jag håller med. Det är logiskt varför metoden fungerar med en ice, men uppenbarligen fungerar den även i en elbil. Jag får inte heller riktigt ihop det.

en elmotor i neutral frisnurrar helt
en fossilmotor går på tomgångsvarv med bränsleåtgång om än lite, finns väl de som stängt av motorn också med tråkiga följder, styr och broms utan servo

Re: Hypermiling

InläggPostat: 15 sep 2016 15:47
av mati
12man skrev:
mati skrev:Jag håller med. Det är logiskt varför metoden fungerar med en ice, men uppenbarligen fungerar den även i en elbil. Jag får inte heller riktigt ihop det.

en elmotor i neutral frisnurrar helt
en fossilmotor går på tomgångsvarv med bränsleåtgång om än lite, finns väl de som stänt av motorn också med tråkiga följder, styr och broms utan servo

Med en ice-motor är metoden häpnadsväckande effektiv. Det beror mest på (vad jag förstår) att icemotorn är något effektivare vid moderata accelerationer än vid konstant hastighet. När man rullar blir förbrukningen nära noll. Summan av accelerationer och rullandet blir bättre än att bara köra konstant fart. Jag läste nånstans att effekten är som störst i hybridbilar som Prius, eftersom de kan rulla fritt utan att icemotorn är igång.
Att det är likadant för en elbil som har en mycket effektivare drivlina var nytt för mig.

Re: Hypermiling

InläggPostat: 15 sep 2016 17:14
av Jerker
Jag har hela tiden, sedan jag köpte min Zoe, känt att jag skulle vilja ha en "frihjulsfunktion". Man har ju ingen glädje alls av att bilen bromsar i nerförsbackar på motorväg eller landsvägskörning. Vi har diskuterat detta bland Zoeägare och undrat vad bilen tycker om att man växlar mellan D och N under färd. En del tror att det kan förstöra något i drivlinan att göra det. I instruktionsboken står uttryckligen att man inte ska göra det, men det kan ju bara vara en säkerhetsfråga för att man inte av misstag ska lägga i backen.

Men hur som helst, hoppas elbilstillverkare i framtiden inser att det finns efterfrågan på att man ska kunna ställa in 0 regen, dvs köra med frihjul, så man slapp hålla på och växla hela tiden för att få den effekten. Rent logiskt måste det ju vara så att man utnyttjar rörelseenergin bäst genom att låta bilen rulla längre än att regenerera eftersom regen innebär mer förluster innan energin är tillbaka i batteriet.

Re: Hypermiling

InläggPostat: 15 sep 2016 17:27
av mati
Jerker skrev:Rent logiskt måste det ju vara så att man utnyttjar rörelseenergin bäst genom att låta bilen rulla längre än att regenerera eftersom regen innebär mer förluster innan energin är tillbaka i batteriet.

Visst. När man rullar måste man bara övervinna luft- och rullmotståndet. Vid regen tillkommer förluster från motorn (som då blir generator) och laddning av batteriet. Därmed minskar effektiviteten. Regen är bara bra när man ändå vill minska farten snabbt eller stanna helt, istället för att använda "fossilbilsbromsen".