De finns några som jobbar på det! Faktiskt!Kulingen skrev:Någon smart borde uppfinna dubbfria däck med en knapp i bilen man kan trycka på för att få ut dubben
https://www.nyteknik.se/fordon/dubben-s ... en-6395152
Moderator: Redaktion
De finns några som jobbar på det! Faktiskt!Kulingen skrev:Någon smart borde uppfinna dubbfria däck med en knapp i bilen man kan trycka på för att få ut dubben
Det hade ju varit bäst för miljön (tror jag), jag kör 14 mil till och från jobbet varje dag jag kör odubbat pga att det till 99.97% är skottat eller saltat på E22an men sedan har jag av dessa 14 mil en liten väg på ca 3 mil som kan vara hal. Där anpassar jag farten istället. Tänker på miljön ibland iafJerker skrev:De finns några som jobbar på det! Faktiskt!Kulingen skrev:Någon smart borde uppfinna dubbfria däck med en knapp i bilen man kan trycka på för att få ut dubben
https://www.nyteknik.se/fordon/dubben-s ... en-6395152
Har provat däcksstrumpa. Upplevde inte att jag fick bättre grepp. Snökedjor brukar dock funka fint. Inge kul att montera i snöslask och mörker iklädd kontorsoutfit och med skrikande barn i bilen dock.LarsL skrev:En sådan här däckstrumpa kanske skulle kunna funka?
http://ehandel.nyvab.se/Nyvab_Ehandel/- ... a/view-all
Beror ju helt på var du bor, och om man har ett jobb där man kan strunta i att ta sig till jobbet eller köra dom dagar det är halt! Jag bor i Gävle.. Har provat dubbfria en vinter. Aldrig mer! Så skraj man var den vintern och så många resor där jag fick köra extremt sakta... Isch..Crappy skrev:Personligen är jag av den åsikten att det är som alltid -Man får köra efter väder
Det finns tillfällen då dubbär ett måste, men de tillfällena är så väldigt få att det inte berättigar att köra omkring på skiten. Varken miljömässigt, komfortmässigt eller ljudmässigt
Är det så svinhalt att dubbdäck är ett måste, så bör man oavsett om man har dubb eller inte, låta bilen stå.
I övrigt så tar man det försiktigt och klarar sig utmärkt på dubbfria som är minst lika bra alla andra dagar
Kan bara hålla med, vi bor ju i samma område och det har verkligen inte varit roligt dom senaste vintrarna...joel80 skrev:Beror ju helt på var du bor, och om man har ett jobb där man kan strunta i att ta sig till jobbet eller köra dom dagar det är halt! Jag bor i Gävle.. Har provat dubbfria en vinter. Aldrig mer! Så skraj man var den vintern och så många resor där jag fick köra extremt sakta... Isch..Crappy skrev:Personligen är jag av den åsikten att det är som alltid -Man får köra efter väder
Det finns tillfällen då dubbär ett måste, men de tillfällena är så väldigt få att det inte berättigar att köra omkring på skiten. Varken miljömässigt, komfortmässigt eller ljudmässigt
Är det så svinhalt att dubbdäck är ett måste, så bör man oavsett om man har dubb eller inte, låta bilen stå.
I övrigt så tar man det försiktigt och klarar sig utmärkt på dubbfria som är minst lika bra alla andra dagar
Har förståelse för de som använder bilen på ett annat sätt och bor längre söderut att det funkar med dubbfria, men för mig gör det inte det. Jag kan oftast inte välja bort bilen även om det är dåligt väglag.
Jag har kört dubbfritt i många år. Förr fossil och de senaste åren med framhjulsdrift. Alltid, när det kunde vara halt, provocerarade jag bilen för att känna var gränserna gick. Egentligen oavsett däck.LarsL skrev:Även slitna dubb river upp isen. De dubbfria jag kör på nu är totalt värdelösa på blankis, totalt. Leaf fick därför dubbdäck och har räddat MB några gånger. Framhjulsdrift och dubbdäck är nästan ostoppbart.
Säker på att det inte var "Det är inte farten som dödar, utan det snabba stoppet." som de sa.Foluke skrev:"Det är inte halkan som gör att man kör av. Det är farten". Citat idag från någon på trafiksäkerhetsverket.
Innan man byggde om i Frufällan för 10-15 år sedan hade vi en brant backe som anslöt till en "genomfartsled", 90 grader och ett hyreshus som skymde längs ner. Det hände många gånger att bilen inte gick att stoppa och gled ut på den skymda gatan. Då längtade man efter Rallydubb! Jag förstår problematiken.LarsL skrev:Förlåt! Låt mig förtydliga... Detta handlar alltså om att ta sig de första 100-200 meterna innan jag kommer till lite större vägar. Ute på Riksväg 40 skulle jag i princip kunna köra med sommardäck, bara jag anpassar hastigheten.
Jag behöver alltså inte ”testa” gränser, jag behöver komma fram.
Jag skulle kunna tänka mig att kedjor eller liknande skulle kunna funka för mig. Men då måste de vara enkla att hantera.
Jag har respekt för norrländska förhållanden men jag inbillar mig att Teslan tar sig fram på dubblöst där andra stannar. Problemen kan uppstå med att svänga och stanna. Framkomligheten är "oslagbar". Rätta mig om jag har fel.Vasp skrev:De senaste dagarna har det varit mycket problem på vägar runt omkring i min landsända. Kombinationen av rejält snöfall som bytts ut mot några plus grader och regn ger vägar som är av väldigt blandad karaktär. Ömsom blankis, isbulor , snö, och en jäkla massa annat. Dubben har verkligen hjälpt till. På halkiga partier har bilar utan dubbdäck blivit stående som exempel. sanden ger inte så mycket då det är kall vägbana och det fryser på över sanden. Och saltet har endast en tillfällig effekt då den regnar/rinner bort.
Framkomligheten är inte jämförbar med någon annan bil jag någonsin har kört. Det gäller både RWD och D-modell. Men den D-bilarna har så sjukt bra grepp att det är nästan farligt. Man fattar inte att det är halt. Igår, när det var snöslask och is på vägarna, stod jag vid ett trafikljus längst framme. När det slog om till grönt tryckte jag på gasen, lite lagom, precis som vanligt. Teslan sköt iväg utan minsta lilla tendens till spinn eller sladd. Jag tänkte aldrig på att det möjligen var halt eller så. Bara att jag plötsligt var ensam på vägen. Alla andra hade uppenbarligen problem med att komma iväg.Foluke skrev:Jag har respekt för norrländska förhållanden men jag inbillar mig att Teslan tar sig fram på dubblöst där andra stannar. Problemen kan uppstå med att svänga och stanna. Framkomligheten är "oslagbar". Rätta mig om jag har fel.
Alla har sin uppfattning. Jag har kört friktionsdäck sedan jag fick körkort för 16 år sedan. Kör 2500-3000 mil per år och har aldrig blivit stående som du kallar det. Men för att byta till friktion om man kört dubb hela livet krävs nog att man blir övertygad om att fördelarna överväger nackdelarna. Så länge tidningarna alltid bara testar fabriksnya däck där dubben är vassa och fina så kommer det bli svårt att övertyga folk att mellan däck och däck kan mycket väl ett friktionsdäck vara säkrare på alla underlag över hela däckets livstid.Vasp skrev:De senaste dagarna har det varit mycket problem på vägar runt omkring i min landsända. Kombinationen av rejält snöfall som bytts ut mot några plus grader och regn ger vägar som är av väldigt blandad karaktär. Ömsom blankis, isbulor , snö, och en jäkla massa annat. Dubben har verkligen hjälpt till. På halkiga partier har bilar utan dubbdäck blivit stående som exempel. sanden ger inte så mycket då det är kall vägbana och det fryser på över sanden. Och saltet har endast en tillfällig effekt då den regnar/rinner bort.
Ett tips om man vill veta om ens vinterdäck är det är att kolla på Stro's lista med vinterdäck.bylund skrev:Upplysningsvis kan sägas att åretruntdäck inte är lagligt när vinterdäck krävs. Det måste vara däck särskilt framtagna för vinterbruk.