Säker på att det inte var "Det är inte farten som dödar, utan det snabba stoppet." som de sa.Foluke skrev:"Det är inte halkan som gör att man kör av. Det är farten". Citat idag från någon på trafiksäkerhetsverket.
Dubbdäcksfundamentalisterna
Moderator: Redaktion
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
-
- Inlägg: 455
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Förlåt! Låt mig förtydliga... Detta handlar alltså om att ta sig de första 100-200 meterna innan jag kommer till lite större vägar. Ute på Riksväg 40 skulle jag i princip kunna köra med sommardäck, bara jag anpassar hastigheten.
Jag behöver alltså inte ”testa” gränser, jag behöver komma fram.
Jag skulle kunna tänka mig att kedjor eller liknande skulle kunna funka för mig. Men då måste de vara enkla att hantera.
Jag behöver alltså inte ”testa” gränser, jag behöver komma fram.
Jag skulle kunna tänka mig att kedjor eller liknande skulle kunna funka för mig. Men då måste de vara enkla att hantera.
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
För mig är E4an rätt ofta rejält isig när jag åker från Gävle ner mot Stockholm på morgnarna. Man hör tydligt hur dubben jobbar och dom biter i i isen när man provbromsar. Den här säsongen har jag dock bara varit med om en sån tur än så länge.. Men så kör jag inte varje dag heller.
Från Uppsala brukar det kunna bli skillnad och jag gissar att fler fordon som passerar samt kanske hårdare saltning gör sitt. Fast det händer att det är slirigt därifrån också.. Dock inte lika ofta.
Från Uppsala brukar det kunna bli skillnad och jag gissar att fler fordon som passerar samt kanske hårdare saltning gör sitt. Fast det händer att det är slirigt därifrån också.. Dock inte lika ofta.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Innan man byggde om i Frufällan för 10-15 år sedan hade vi en brant backe som anslöt till en "genomfartsled", 90 grader och ett hyreshus som skymde längs ner. Det hände många gånger att bilen inte gick att stoppa och gled ut på den skymda gatan. Då längtade man efter Rallydubb! Jag förstår problematiken.LarsL skrev:Förlåt! Låt mig förtydliga... Detta handlar alltså om att ta sig de första 100-200 meterna innan jag kommer till lite större vägar. Ute på Riksväg 40 skulle jag i princip kunna köra med sommardäck, bara jag anpassar hastigheten.
Jag behöver alltså inte ”testa” gränser, jag behöver komma fram.
Jag skulle kunna tänka mig att kedjor eller liknande skulle kunna funka för mig. Men då måste de vara enkla att hantera.
Liknande problem uppstår i nedförsbacke mot rödljus där trafiken polerat snön blank. Även då vore dubb bra.
Model S P85D,
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
De senaste dagarna har det varit mycket problem på vägar runt omkring i min landsända. Kombinationen av rejält snöfall som bytts ut mot några plus grader och regn ger vägar som är av väldigt blandad karaktär. Ömsom blankis, isbulor , snö, och en jäkla massa annat. Dubben har verkligen hjälpt till. På halkiga partier har bilar utan dubbdäck blivit stående som exempel. sanden ger inte så mycket då det är kall vägbana och det fryser på över sanden. Och saltet har endast en tillfällig effekt då den regnar/rinner bort.
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Jag har respekt för norrländska förhållanden men jag inbillar mig att Teslan tar sig fram på dubblöst där andra stannar. Problemen kan uppstå med att svänga och stanna. Framkomligheten är "oslagbar". Rätta mig om jag har fel.Vasp skrev:De senaste dagarna har det varit mycket problem på vägar runt omkring i min landsända. Kombinationen av rejält snöfall som bytts ut mot några plus grader och regn ger vägar som är av väldigt blandad karaktär. Ömsom blankis, isbulor , snö, och en jäkla massa annat. Dubben har verkligen hjälpt till. På halkiga partier har bilar utan dubbdäck blivit stående som exempel. sanden ger inte så mycket då det är kall vägbana och det fryser på över sanden. Och saltet har endast en tillfällig effekt då den regnar/rinner bort.
Model S P85D,
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Framkomligheten är inte jämförbar med någon annan bil jag någonsin har kört. Det gäller både RWD och D-modell. Men den D-bilarna har så sjukt bra grepp att det är nästan farligt. Man fattar inte att det är halt. Igår, när det var snöslask och is på vägarna, stod jag vid ett trafikljus längst framme. När det slog om till grönt tryckte jag på gasen, lite lagom, precis som vanligt. Teslan sköt iväg utan minsta lilla tendens till spinn eller sladd. Jag tänkte aldrig på att det möjligen var halt eller så. Bara att jag plötsligt var ensam på vägen. Alla andra hade uppenbarligen problem med att komma iväg.Foluke skrev:Jag har respekt för norrländska förhållanden men jag inbillar mig att Teslan tar sig fram på dubblöst där andra stannar. Problemen kan uppstå med att svänga och stanna. Framkomligheten är "oslagbar". Rätta mig om jag har fel.
Jag såg BMW:ar med spinnande bakhjul som inte kom någonstans. Volvobilar med spinnande framhjul som stod stilla på motorvägen. Kör de på sommardäck eller?
Hade inte sikten varit så katastrofalt dåligt hade jag utan problem kunnat köra lika fort som på sommarn. Så kändes det iaf. Det måste bero på en kombination av Teslans tyngd, perfekt viktfördelning och överlägset bra anti-spinn.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Igår låg jag bakom en Model X på motorvägen. Ganska mycket bilar men efter ett tag blev det fritt i vänsterfilen och X:et tryckte till på högerpedalen, varpå dubb släppte och träffade min vindruta. Självklart lossnar dubb från vinterdäcken i tid och otid men det kan vara klokt att inte provocera fram detta om man har bilar bakom sig....
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Alla har sin uppfattning. Jag har kört friktionsdäck sedan jag fick körkort för 16 år sedan. Kör 2500-3000 mil per år och har aldrig blivit stående som du kallar det. Men för att byta till friktion om man kört dubb hela livet krävs nog att man blir övertygad om att fördelarna överväger nackdelarna. Så länge tidningarna alltid bara testar fabriksnya däck där dubben är vassa och fina så kommer det bli svårt att övertyga folk att mellan däck och däck kan mycket väl ett friktionsdäck vara säkrare på alla underlag över hela däckets livstid.Vasp skrev:De senaste dagarna har det varit mycket problem på vägar runt omkring i min landsända. Kombinationen av rejält snöfall som bytts ut mot några plus grader och regn ger vägar som är av väldigt blandad karaktär. Ömsom blankis, isbulor , snö, och en jäkla massa annat. Dubben har verkligen hjälpt till. På halkiga partier har bilar utan dubbdäck blivit stående som exempel. sanden ger inte så mycket då det är kall vägbana och det fryser på över sanden. Och saltet har endast en tillfällig effekt då den regnar/rinner bort.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Jag har uppfattningen att friktionsdäck fungerar i "barmarkssverige" hemmavid på i3 friktionsdäck, på draghundsbilen alltid dubbat. 4500 inlandsmil per vinter mellan stockholm->Kiruna i alla väglag gör att jag kör dubbat. Hade jag bara kört söderut hade jag valt dubbfritt
TM3 LR 2019, Kona Electric 64kWh 2020 (med batteriknaset tydligen)
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Idag och igår hade jag fått stanna hemma om jag haft friktionsdäck! Total blankis och regn på det på vägen!
Jag fick dra mig fram längst sidan av bilen när jag skulle in i den för att inte halka omkull vid parkeringen. Samma sak på stormarknadens parkering. Såg en Volvo V70 utan dubbdäck som hade rejäla problem att ta sig ur p-rutan utan att glida in i bilen bredvid, och då var det helt plan mark där han stod.
Jag fick dra mig fram längst sidan av bilen när jag skulle in i den för att inte halka omkull vid parkeringen. Samma sak på stormarknadens parkering. Såg en Volvo V70 utan dubbdäck som hade rejäla problem att ta sig ur p-rutan utan att glida in i bilen bredvid, och då var det helt plan mark där han stod.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Har kört åretruntdäck på många bilar de senaste 20 åren, senast innan Tesla en Subaru Legacy 3,0 R. Den gick som på räls i alla tänkbara väglag. Köper alltid bästa tänkbara däck.
Nu, på Teslan, har jag separata sommarhjul och vinterhjulen är just åretruntmodell: det funkar alldeles fantastiskt bra utom i en typ av väglag: snömodd! Då är bilen i stort sett oanvändbar! 5 cm modd och jag får dra ner till 30-40 km/h!
Jag gissar att det beror på mönstret och inget annat - eller har jag fel?
Nu, på Teslan, har jag separata sommarhjul och vinterhjulen är just åretruntmodell: det funkar alldeles fantastiskt bra utom i en typ av väglag: snömodd! Då är bilen i stort sett oanvändbar! 5 cm modd och jag får dra ner till 30-40 km/h!
Jag gissar att det beror på mönstret och inget annat - eller har jag fel?
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Upplysningsvis kan sägas att åretruntdäck inte är lagligt när vinterdäck krävs. Det måste vara däck särskilt framtagna för vinterbruk.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Ett tips om man vill veta om ens vinterdäck är det är att kolla på Stro's lista med vinterdäck.bylund skrev:Upplysningsvis kan sägas att åretruntdäck inte är lagligt när vinterdäck krävs. Det måste vara däck särskilt framtagna för vinterbruk.
Finns de med där är dom godkända och framtagna för vinterväglag.
http://www.stro.se/information/vinterdack/
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Det finns inget som heter eller kan kallas året runt-däck. Det som vanligen åsyftas är dubbfria vinterdäck av något slag (annars får de inte användas vintertid). Att köra på dem året runt är både dumt, oansvarigt och oekonomiskt och borde enligt min åsikt vara lika förbjudet som att använda sommardäck vintertid.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Det finns inga "året-runt-däck".bylund skrev:Upplysningsvis kan sägas att åretruntdäck inte är lagligt när vinterdäck krävs. Det måste vara däck särskilt framtagna för vinterbruk.
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Det var ju just det som var min poäng, att de som kallas för det inte är godkända för bruk året runt.Verdi skrev:Det finns inga "året-runt-däck".bylund skrev:Upplysningsvis kan sägas att åretruntdäck inte är lagligt när vinterdäck krävs. Det måste vara däck särskilt framtagna för vinterbruk.
Det finns de som marknadsförs som all seasons i t ex USA . Dessa är alltså inte godkända som vinterdäck här.
Och är det vinterdäck man menar med åretruntdäck så är det ju just vinterdäck.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Men de är ju märkta M+S som betyder Mud + Snow. Jag har alltid trott att det är OK att använda såna däck.
Och, som sagt, jag har ju kört på såna i många år, besiktigat också.
Och, som sagt, jag har ju kört på såna i många år, besiktigat också.
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Vet inte vad som är tillåtet och inte och säkert så är väl en del riktiga vinterdäck också märkta M+S. Men kravet är väl att däcket är med i en lista som ges ut årligen.Tjell skrev:Men de är ju märkta M+S som betyder Mud + Snow. Jag har alltid trott att det är OK att använda såna däck.
Och, som sagt, jag har ju kört på såna i många år, besiktigat också.
https://info.kaltire.com/difference-winter-vs-mud-snow/
Fast personligen så struntar jag i vad som är tillåtet. Jag vill ha riktigt bra däck året om. Skulle inte köra med sommardäck året om även om det blev tillåtet igen.
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Det är även Goodyear-sommardäcken som kom med min Tesla (m+s). Vinterdäck är även märkta med en snöflinga eller bergstopp.Tjell skrev:Men de är ju märkta M+S som betyder Mud + Snow. Jag har alltid trott att det är OK att använda såna däck.
Och, som sagt, jag har ju kört på såna i många år, besiktigat också.
Besiktningen bryr sig inte om vinterdäck. Att köra till besiktningen är rentav ett av undantagen från kravet på vinterdäck.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Faktum är att det däcket marknadsförs som ett året-runt-däck, men alltså är ett sommardäck med svenska mått.
https://www.goodyear.com/en-US/tires/ea ... dTireImage
https://www.goodyear.com/en-US/tires/ea ... dTireImage
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Hmm, jag tror jag får omvärdera min gamla vanliga syn på däck. Jag märker en tydlig skillnad mellan Subarun, som alltså var helt suverän på alla underlag, och Teslan. Inte så konstigt, de är ju två väldigt olika bilar.
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Dubbdäcksfundamentalisterna
Är det någon i min närhet (Borås, Alingsås, Göteborg) som kör dubbat som kan låta mig åtminstone få lyssna på (o)ljudet från dubbdäck?
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!