Dubbdäcksfundamentalisterna

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av joel80 »

Foluke skrev:
"Det är inte halkan som gör att man kör av. Det är farten". Citat idag från någon på trafiksäkerhetsverket.
Säker på att det inte var "Det är inte farten som dödar, utan det snabba stoppet." som de sa. :D
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av Elbilisten »

It is not the fart that kills, it its the smäll. :?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av LarsL »

Förlåt! Låt mig förtydliga... Detta handlar alltså om att ta sig de första 100-200 meterna innan jag kommer till lite större vägar. Ute på Riksväg 40 skulle jag i princip kunna köra med sommardäck, bara jag anpassar hastigheten.

Jag behöver alltså inte ”testa” gränser, jag behöver komma fram.

Jag skulle kunna tänka mig att kedjor eller liknande skulle kunna funka för mig. Men då måste de vara enkla att hantera.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av joel80 »

För mig är E4an rätt ofta rejält isig när jag åker från Gävle ner mot Stockholm på morgnarna. Man hör tydligt hur dubben jobbar och dom biter i i isen när man provbromsar. Den här säsongen har jag dock bara varit med om en sån tur än så länge.. Men så kör jag inte varje dag heller.

Från Uppsala brukar det kunna bli skillnad och jag gissar att fler fordon som passerar samt kanske hårdare saltning gör sitt. Fast det händer att det är slirigt därifrån också.. Dock inte lika ofta.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av Foluke »

LarsL skrev:
Förlåt! Låt mig förtydliga... Detta handlar alltså om att ta sig de första 100-200 meterna innan jag kommer till lite större vägar. Ute på Riksväg 40 skulle jag i princip kunna köra med sommardäck, bara jag anpassar hastigheten.

Jag behöver alltså inte ”testa” gränser, jag behöver komma fram.

Jag skulle kunna tänka mig att kedjor eller liknande skulle kunna funka för mig. Men då måste de vara enkla att hantera.
Innan man byggde om i Frufällan för 10-15 år sedan hade vi en brant backe som anslöt till en "genomfartsled", 90 grader och ett hyreshus som skymde längs ner. Det hände många gånger att bilen inte gick att stoppa och gled ut på den skymda gatan. Då längtade man efter Rallydubb! Jag förstår problematiken.
Liknande problem uppstår i nedförsbacke mot rödljus där trafiken polerat snön blank. Även då vore dubb bra.
Model S P85D,
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av Vasp »

De senaste dagarna har det varit mycket problem på vägar runt omkring i min landsända. Kombinationen av rejält snöfall som bytts ut mot några plus grader och regn ger vägar som är av väldigt blandad karaktär. Ömsom blankis, isbulor , snö, och en jäkla massa annat. Dubben har verkligen hjälpt till. På halkiga partier har bilar utan dubbdäck blivit stående som exempel. sanden ger inte så mycket då det är kall vägbana och det fryser på över sanden. Och saltet har endast en tillfällig effekt då den regnar/rinner bort.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av Foluke »

Vasp skrev:
De senaste dagarna har det varit mycket problem på vägar runt omkring i min landsända. Kombinationen av rejält snöfall som bytts ut mot några plus grader och regn ger vägar som är av väldigt blandad karaktär. Ömsom blankis, isbulor , snö, och en jäkla massa annat. Dubben har verkligen hjälpt till. På halkiga partier har bilar utan dubbdäck blivit stående som exempel. sanden ger inte så mycket då det är kall vägbana och det fryser på över sanden. Och saltet har endast en tillfällig effekt då den regnar/rinner bort.
Jag har respekt för norrländska förhållanden men jag inbillar mig att Teslan tar sig fram på dubblöst där andra stannar. Problemen kan uppstå med att svänga och stanna. Framkomligheten är "oslagbar". Rätta mig om jag har fel.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av mati »

Foluke skrev:
Jag har respekt för norrländska förhållanden men jag inbillar mig att Teslan tar sig fram på dubblöst där andra stannar. Problemen kan uppstå med att svänga och stanna. Framkomligheten är "oslagbar". Rätta mig om jag har fel.
Framkomligheten är inte jämförbar med någon annan bil jag någonsin har kört. Det gäller både RWD och D-modell. Men den D-bilarna har så sjukt bra grepp att det är nästan farligt. Man fattar inte att det är halt. Igår, när det var snöslask och is på vägarna, stod jag vid ett trafikljus längst framme. När det slog om till grönt tryckte jag på gasen, lite lagom, precis som vanligt. Teslan sköt iväg utan minsta lilla tendens till spinn eller sladd. Jag tänkte aldrig på att det möjligen var halt eller så. Bara att jag plötsligt var ensam på vägen. Alla andra hade uppenbarligen problem med att komma iväg.
Jag såg BMW:ar med spinnande bakhjul som inte kom någonstans. Volvobilar med spinnande framhjul som stod stilla på motorvägen. Kör de på sommardäck eller?
Hade inte sikten varit så katastrofalt dåligt hade jag utan problem kunnat köra lika fort som på sommarn. Så kändes det iaf. Det måste bero på en kombination av Teslans tyngd, perfekt viktfördelning och överlägset bra anti-spinn.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av +46 »

Igår låg jag bakom en Model X på motorvägen. Ganska mycket bilar men efter ett tag blev det fritt i vänsterfilen och X:et tryckte till på högerpedalen, varpå dubb släppte och träffade min vindruta. Självklart lossnar dubb från vinterdäcken i tid och otid men det kan vara klokt att inte provocera fram detta om man har bilar bakom sig....
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av AGCF »

Vasp skrev:
De senaste dagarna har det varit mycket problem på vägar runt omkring i min landsända. Kombinationen av rejält snöfall som bytts ut mot några plus grader och regn ger vägar som är av väldigt blandad karaktär. Ömsom blankis, isbulor , snö, och en jäkla massa annat. Dubben har verkligen hjälpt till. På halkiga partier har bilar utan dubbdäck blivit stående som exempel. sanden ger inte så mycket då det är kall vägbana och det fryser på över sanden. Och saltet har endast en tillfällig effekt då den regnar/rinner bort.
Alla har sin uppfattning. Jag har kört friktionsdäck sedan jag fick körkort för 16 år sedan. Kör 2500-3000 mil per år och har aldrig blivit stående som du kallar det. Men för att byta till friktion om man kört dubb hela livet krävs nog att man blir övertygad om att fördelarna överväger nackdelarna. Så länge tidningarna alltid bara testar fabriksnya däck där dubben är vassa och fina så kommer det bli svårt att övertyga folk att mellan däck och däck kan mycket väl ett friktionsdäck vara säkrare på alla underlag över hela däckets livstid.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Mojje
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 31 mar 2016 11:20
Ort: Mora

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av Mojje »

Jag har uppfattningen att friktionsdäck fungerar i "barmarkssverige" hemmavid på i3 friktionsdäck, på draghundsbilen alltid dubbat. 4500 inlandsmil per vinter mellan stockholm->Kiruna i alla väglag gör att jag kör dubbat. Hade jag bara kört söderut hade jag valt dubbfritt
TM3 LR 2019, Kona Electric 64kWh 2020 (med batteriknaset tydligen)
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av joel80 »

Idag och igår hade jag fått stanna hemma om jag haft friktionsdäck! Total blankis och regn på det på vägen!
Jag fick dra mig fram längst sidan av bilen när jag skulle in i den för att inte halka omkull vid parkeringen. Samma sak på stormarknadens parkering. Såg en Volvo V70 utan dubbdäck som hade rejäla problem att ta sig ur p-rutan utan att glida in i bilen bredvid, och då var det helt plan mark där han stod.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av Tjell »

Har kört åretruntdäck på många bilar de senaste 20 åren, senast innan Tesla en Subaru Legacy 3,0 R. Den gick som på räls i alla tänkbara väglag. Köper alltid bästa tänkbara däck.

Nu, på Teslan, har jag separata sommarhjul och vinterhjulen är just åretruntmodell: det funkar alldeles fantastiskt bra utom i en typ av väglag: snömodd! Då är bilen i stort sett oanvändbar! 5 cm modd och jag får dra ner till 30-40 km/h!

Jag gissar att det beror på mönstret och inget annat - eller har jag fel?
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av bylund »

Upplysningsvis kan sägas att åretruntdäck inte är lagligt när vinterdäck krävs. Det måste vara däck särskilt framtagna för vinterbruk.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av joel80 »

bylund skrev:
Upplysningsvis kan sägas att åretruntdäck inte är lagligt när vinterdäck krävs. Det måste vara däck särskilt framtagna för vinterbruk.
Ett tips om man vill veta om ens vinterdäck är det är att kolla på Stro's lista med vinterdäck.
Finns de med där är dom godkända och framtagna för vinterväglag.
http://www.stro.se/information/vinterdack/
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av StefL »

Det finns inget som heter eller kan kallas året runt-däck. Det som vanligen åsyftas är dubbfria vinterdäck av något slag (annars får de inte användas vintertid). Att köra på dem året runt är både dumt, oansvarigt och oekonomiskt och borde enligt min åsikt vara lika förbjudet som att använda sommardäck vintertid.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Verdi

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av Verdi »

bylund skrev:
Upplysningsvis kan sägas att åretruntdäck inte är lagligt när vinterdäck krävs. Det måste vara däck särskilt framtagna för vinterbruk.
Det finns inga "året-runt-däck".
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av bylund »

Verdi skrev:
bylund skrev:
Upplysningsvis kan sägas att åretruntdäck inte är lagligt när vinterdäck krävs. Det måste vara däck särskilt framtagna för vinterbruk.
Det finns inga "året-runt-däck".
Det var ju just det som var min poäng, att de som kallas för det inte är godkända för bruk året runt.

Det finns de som marknadsförs som all seasons i t ex USA . Dessa är alltså inte godkända som vinterdäck här.

Och är det vinterdäck man menar med åretruntdäck så är det ju just vinterdäck.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av Tjell »

Men de är ju märkta M+S som betyder Mud + Snow. Jag har alltid trott att det är OK att använda såna däck.

Och, som sagt, jag har ju kört på såna i många år, besiktigat också.
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Verdi

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av Verdi »

Tjell skrev:
Men de är ju märkta M+S som betyder Mud + Snow. Jag har alltid trott att det är OK att använda såna däck.

Och, som sagt, jag har ju kört på såna i många år, besiktigat också.
Vet inte vad som är tillåtet och inte och säkert så är väl en del riktiga vinterdäck också märkta M+S. Men kravet är väl att däcket är med i en lista som ges ut årligen.

https://info.kaltire.com/difference-winter-vs-mud-snow/

Fast personligen så struntar jag i vad som är tillåtet. Jag vill ha riktigt bra däck året om. :) Skulle inte köra med sommardäck året om även om det blev tillåtet igen.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av bylund »

Tjell skrev:
Men de är ju märkta M+S som betyder Mud + Snow. Jag har alltid trott att det är OK att använda såna däck.

Och, som sagt, jag har ju kört på såna i många år, besiktigat också.
Det är även Goodyear-sommardäcken som kom med min Tesla (m+s). Vinterdäck är även märkta med en snöflinga eller bergstopp.

Besiktningen bryr sig inte om vinterdäck. Att köra till besiktningen är rentav ett av undantagen från kravet på vinterdäck.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av bylund »

Faktum är att det däcket marknadsförs som ett året-runt-däck, men alltså är ett sommardäck med svenska mått.

https://www.goodyear.com/en-US/tires/ea ... dTireImage
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av Tjell »

Hmm, jag tror jag får omvärdera min gamla vanliga syn på däck. Jag märker en tydlig skillnad mellan Subarun, som alltså var helt suverän på alla underlag, och Teslan. Inte så konstigt, de är ju två väldigt olika bilar.
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av Kevork »

Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av Tjell »

Är det någon i min närhet (Borås, Alingsås, Göteborg) som kör dubbat som kan låta mig åtminstone få lyssna på (o)ljudet från dubbdäck?
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Skriv svar