Dubbdäcksfundamentalisterna

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av AGCF »

Ett ämne som garanterat skapar debatt är odubbade vs dubbade däck. Själv kör jag alltid med odubbade vinterdäck och möter ofta äldre herrar som jag brukar beteckna som dubbdäcksfundamentalister. "När du behöver det som mest", "om du värdesätter din familjs liv", "vad gör du om en älg hoppar fram på blankis" m.fl. resonemang brukar man få svälja.

Men om man jämför däck över deras livstid 3-4 säsonger(?), verkar inte dubbdäcket vara något att hänga i julgranen.
http://teknikensvarld.se/gamla-dubbdack ... 1475663566
Intressant ändå att tidningarna år efter år testar fabriksnya däck.

Bifogar även en förvisso gammal jämförelse över hur många dubbar och stift på dubbar som försvunnit efter bara 50 mils (!) körning.
http://www.testfakta.se/sites/default/f ... _11412.pdf
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag bekänner att jag länge har tillhört dubbdäcksfundamentalisterna :oops:

Jag har alltid sagt "man behöver dubbdäck kanske endast vid ett tillfälle per år - men jag föredrar att överleva då"
Jag har kört med dubbdäck varenda vinter de senaste 30 åren.

Sen skaffade jag elbil.
Och blev galen på att höra smattret hela vintern.

Så nu har jag bytt till dubbfria däck.
Det kommer verkligen bli en upplevelse för mig att se hur pass skillnad det är!
Jag ser fram emot att få min världsbild rubbad. Eller om jag krockar och dör den där gången jag skulle behövt ha dubbdäck.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av Mickep »

Det beror på området, i södra Sverige har jag svårt att motivera dubbdäck. (där snöar det sällan och is är sällsynt)
I norr anser jag nog att dubbdäck är en förutsättning för att dubbfria skall fungera.
vinterdäck överlag anser jag är dubbdäck, men har man inte vinterklimat så är det givetvis onödig.
Om de fungerar lika bra har jag svårt att säga, knappast lika bra men bra nog kan nog vara ett argument.
Jag har svårt att gå på att köpa dubbfria utan vill nog helst ha dubbar (även om jag nog inte skulle råka ut för någon olycka) har dock sladdat med dubbdäck (nya) så de är inte helt utan anmärkning men har aldrig haft någon anledning att fundera på friktionsdäck.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av AGCF »

Testet jag länkar till hade med begagnade däck som rullat 1000 mil och hade 6-7 mm kvar. Bland de däcken var tydligen dubbade sämre även på bromsning på blank is. Ganska häpnadsväckande. Jag misstänker att Nokian inte är så förtjusta i det testet eftersom Teknikens värld aldrig gjort ett sånt test igen sedan 2010. Själv använder jag däcken tills det är 3 mm och jag tror 90% gör som jag. Ett rättvisande test borde innebära att det testas var 1000 mil tills det är olagligt. Borde gå att göra med hjälp av taxibilar. Inte så komplicerat.

Finns det för övrigt statistik på vilka däck som är på bilar som åkt av vägen? Den vägen borde man kunna gå.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av far1far2 »

Hade dubbdäck en vinter-1963-när dubbdäcken kom. Aldrig mer Har kört 5-6000 mil/år-aldrig haft något som helst problem. Som någon säjer, det är skillnad mellan syd och nord. Har i stort sett kört uteslutande söder om Mälardalen. I norr är det säkert befogat i vissa fall.
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1489
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Tänkte testa Nokian 8 dubbdäck i år, har tidigare kört mycket på Nokia R2 och varit ganska nöjd.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av LarsL »

Har odubbat på fossilen och dubbat på elbilen. Förra vintern vann de dubbade däcken helt klart, blev stående med de odubbade däcken på gårdsplanen.
Men det är klart kör man i stan på saltade vägar så funkar säkert de odubbade däcken lika bra.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av Jerker »

Återkommer med en bredsida när jag ätit! :mrgreen:
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av AGCF »

Jerker skrev:
Återkommer med en bredsida när jag ätit! :mrgreen:
Haha. Man ska inte skriva hungrig.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av themax »

Min däckhandlare menar att dubbdäck bara behövs i Stockholm. Folk kör som idioter, det är trångt och när vi ska ut på långfärd är vi oerfarna med vinterföre.

Med 'vi' menar jag Stockholmaren i gemen. Själv är jag ju från Hälsingland, kör som en gud och har inte haft dubbdäck sedan min Saab 900i, som jag sålde 1988.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av Jerker »

AGCF skrev:
Jerker skrev:
Återkommer med en bredsida när jag ätit! :mrgreen:
Haha. Man ska inte skriva hungrig.
Så sant!

Jo... jag har kört både dubbat och odubbat. Bor på landet, har en kort, men mycket irriterande, backe upp till mitt hus. Den är omöjlig att hålla fri från snö och is, hur jag än kämpar, och utan dubbar finns det ingen chans att ta sig upp. Dessutom kör jag en hel del på småvägar som det inte är så bra skötsel av.

Dubbdäck är nödvändiga under dessa förhållanden, inget snack om den saken. Man klarar inte av att komma runt en kurva och upptäcka att vägen är belagd med svallis och ta sig över den utan att åka av vägen om man inte har dubbar. Det är inte bara en gång som jag har stannat vid en bil som kört av vägen och frågat om de behöver hjälp och naturligtvis har den inte haft dubbar.

Jag tror faktiskt att de värsta väglaget blir nån stans i Mellansverige där det ömsom är kallt, ömsom tinar. Det blir mer svårbemästrad is då. Visst är det trist att köra omkring på en torr motorväg med dubbar! Men kommer man inte hela vägen hem utan så får man stå ut med det.

Argumentet att dubbdäck är nödvändigt för dubbfria eftersom dubben ruggar upp hårt packad snö och is är faktiskt väldigt relevant!
Dubbar behövs för vissa bilägare, det får antidubbdäcksfundamentalisterna tugga i sig. ;)
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2016 17:58
Ort: Järfälla

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av Vidio »

Jerker skrev:
AGCF skrev:
Jerker skrev:
Återkommer med en bredsida när jag ätit! :mrgreen:
Haha. Man ska inte skriva hungrig.
Så sant!

Jo... jag har kört både dubbat och odubbat. Bor på landet, har en kort, men mycket irriterande, backe upp till mitt hus. Den är omöjlig att hålla fri från snö och is, hur jag än kämpar, och utan dubbar finns det ingen chans att ta sig upp. Dessutom kör jag en hel del på småvägar som det inte är så bra skötsel av.

Dubbdäck är nödvändiga under dessa förhållanden, inget snack om den saken. Man klarar inte av att komma runt en kurva och upptäcka att vägen är belagd med svallis och ta sig över den utan att åka av vägen om man inte har dubbar. Det är inte bara en gång som jag har stannat vid en bil som kört av vägen och frågat om de behöver hjälp och naturligtvis har den inte haft dubbar.

Jag tror faktiskt att de värsta väglaget blir nån stans i Mellansverige där det ömsom är kallt, ömsom tinar. Det blir mer svårbemästrad is då. Visst är det trist att köra omkring på en torr motorväg med dubbar! Men kommer man inte hela vägen hem utan så får man stå ut med det.

Argumentet att dubbdäck är nödvändigt för dubbfria eftersom dubben ruggar upp hårt packad snö och is är faktiskt väldigt relevant!
Dubbar behövs för vissa bilägare, det får antidubbdäcksfundamentalisterna tugga i sig. ;)
En fråga på det bara, har du provat odubbat med 4-hjulsdrift för att ta dig upp för backen?
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av joel80 »

Efter en säsong med odubbade däck för ett par år sen säger jag ALDRIG MER!
Har aldrig varit så osäker på föret.

Jag bilar mycket Gävle - Stockholm och E4 kan många gånger vara isbana, speciellt tidigt på morgonen då jag ger mig av. Det är bara dubb som biter då...
Att dubbfria kan vara minst lika bra på snö kan jag hålla med om. Då det var nysnö och man körde med dubbfria märkte jag inte någon större skillnad.

Men just motorvägskörning där asfalten är "slipad" av blåsande snö eller har en ishinna efter nattens fukt fixade inte de dubbfria däcken. Hakka 8 som jag haft i ett par vintrar nu är dom bästa däck jag haft vintertid. Det jag gillar extra bra med dom är att man tidigt märker att det är halt på ljudet, och även så kan det kännas i ratten att det är halt, men däcken släpper ändå inte utan man har en viss marginal efter att det känns. Svårt att förklara, men däcken ger lixom en förvarning om det är isigt och halt.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av Bjelke »

joel80 skrev:
Efter en säsong med odubbade däck för ett par år sen säger jag ALDRIG MER!
Har aldrig varit så osäker på föret.

Jag bilar mycket Gävle - Stockholm och E4 kan många gånger vara isbana, speciellt tidigt på morgonen då jag ger mig av. Det är bara dubb som biter då...
Att dubbfria kan vara minst lika bra på snö kan jag hålla med om. Då det var nysnö och man körde med dubbfria märkte jag inte någon större skillnad.

Men just motorvägskörning där asfalten är "slipad" av blåsande snö eller har en ishinna efter nattens fukt fixade inte de dubbfria däcken. Hakka 8 som jag haft i ett par vintrar nu är dom bästa däck jag haft vintertid. Det jag gillar extra bra med dom är att man tidigt märker att det är halt på ljudet, och även så kan det kännas i ratten att det är halt, men däcken släpper ändå inte utan man har en viss marginal efter att det känns. Svårt att förklara, men däcken ger lixom en förvarning om det är isigt och halt.
Håller med fullständigt och vi kör ju i samma område.
Provade förra vintern med dubbfritt och det var bland det jävl....ste jag varit med om!!! E4:an på morgnarna var helt sjukt många dagar, likaså dom mindre vägarna som jag desperat provade utan framgång. Vet inte hur mkt pengar jag
Förlorade på tappad konsulttid men det var en hel del.
Jag har ju 8-9 mil till mina kunder så det är ingen höjdare att krypa fram ( och inte ens det var trevligt många ggr)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av dstr »

Jerker skrev:
Jo... jag har kört både dubbat och odubbat. Bor på landet, har en kort, men mycket irriterande, backe upp till mitt hus. Den är omöjlig att hålla fri från snö och is, hur jag än kämpar, och utan dubbar finns det ingen chans att ta sig upp. Dessutom kör jag en hel del på småvägar som det inte är så bra skötsel av.
Challenge accepted.

Hör av dig när det är som jävligast så hoppas jag att jag kan komma förbi. Jag är en av de som testkör michelins vinterdäck.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av joel80 »

Vilka däck är det du har då dstr? (min mobil vill förresten skriva darr när jag skriver ditt nick.) :D
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av dstr »

joel80 skrev:
Vilka däck är det du har då dstr? (min mobil vill förresten skriva darr när jag skriver ditt nick.) :D
X-ice 3 xl. 19"

Monteras på torsdag (!!)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av Jerker »

Vidio skrev:
En fråga på det bara, har du provat odubbat med 4-hjulsdrift för att ta dig upp för backen?
Nej, det har jag inte, och det skulle vara intressant att testa. Men som jag hört här så finns det ingen diffspärr på Teslorna. Jag funderar starkt på 4-hjulsdrift på min Tesla 3, men det blir antagligen en prioriteringsfråga eftersom min ekonomi har sina gränser.

Förra vintern var inte så hemsk, så jag fick ingen chans att testa min Zoe och greppet i min egen backe. Det fina vridmomentet skulle säkert kunna vara bra där. Grejen är att man nästan inte kan ha nån fart in i backen eftersom det är en tvär sväng precis före, så det blir verkligen en fråga om att utnyttja det grepp man får utan att slira. Med dubbar kan man låta det släppa lite och den får fler chanser, men det går inte med dubbfritt.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av dstr »

Jerker skrev:
Grejen är att man nästan inte kan ha nån fart in i backen eftersom det är en tvär sväng precis före, så det blir verkligen en fråga om att utnyttja det grepp man får utan att slira. Med dubbar kan man låta det släppa lite och den får fler chanser, men det går inte med dubbfritt.
Break, turn in, apex, flat out!

Hoppas vi ses i vinter en isig dag. :)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av Jerker »

dstr skrev:
Jerker skrev:
Jo... jag har kört både dubbat och odubbat. Bor på landet, har en kort, men mycket irriterande, backe upp till mitt hus. Den är omöjlig att hålla fri från snö och is, hur jag än kämpar, och utan dubbar finns det ingen chans att ta sig upp. Dessutom kör jag en hel del på småvägar som det inte är så bra skötsel av.
Challenge accepted.

Hör av dig när det är som jävligast så hoppas jag att jag kan komma förbi. Jag är en av de som testkör michelins vinterdäck.
Absolut! Vi får se hur vintern blir! Nu har det varit några vintrar utan särskilt mycket snö och kyla. Det var ett par vintrar då vi hade snö från november till mars och det snöade nästan varje dag och jag gjorde inget annat än att skotta, och då växte det packade snöskiktet i min backe. Hårt packad snö ger bra grepp. Så plötsligt dippade temperaturen mot noll och så var det glashalt i backen. Ut och sanda, och även ibland sätta på snökedjor...
Användarvisningsbild
Pedrazzini
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 23 jul 2015 00:20
Ort: Stora Höga

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av Pedrazzini »

Bor också på landet (i västra Sverige). Har kört odubbat de senaste 15 åren, både framhjulsdrift, bakhjulsdrift och de senaste åren 4-hjulsdrift. Vi drar tungt släp (1,5 - 2 ton, beroende på antal hästar). Med den X3 vi drar släp med har jag aldrig känt någon osäkerhet trots isiga backar, utan möjlighet att "ta sats" pga av levande tung last. Kan idag inte se någon anledning att gå tillbaka till dubbdäck igen. :-)
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av Jerka »

Jag köpte precis ett par nya dubbfria. Skulle aldrig falla mig in att köpa dubbdäck, står inte ut med smattrandet. Har heller aldrig känt mig osäker på vägen, tycker det funkar bra att bara anpassa hastigheten. Men så kör jag mest Sveriges kanske modernaste väg också (E18 mellan Stockholm och Västerås).
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av lator »

Ibland tänker jag att det bästa är att låta "forumrävarna" sköta det här men lik förbenat så hamnar fingrarna över tangentbordet... :?

Dubbat eller Odubbat??? Frågan som inte har något enkelt svar. Det bästa vore ju odubbade däck som vid behov fäller ut dubbar (har testats eller?) men det skulle ju falla på att det inte går att ha nog mjukt gummi med tillräckligt många lameller och samtidigt kunna fästa dubbar i det.

Det är omöjligt att veta hur vintern kommer att bli. Det beror på var man bor, klimat, vinterväghållning och kung Bore´s tillfälliga humör! Vissa vintrar kan man klara sig på sommardäck men andra vintrar behövs det snökedjor i bilen.

Jag har kört otaliga mil bil och lastbil runt omkring i Sverige (och andra länder) och provat på alla fören som man kan tänka sig och trots det vet jag inte vad som är bäst i alla lägen. Kör gärna odubbat då jag värdesätter komfort och dubbljud är bland det värsta jag vet! Ibland kan jag dock sakna dubbar men de få gånger det händer kan jag nog överleva ändå. Givetvis är det ett svårt läge när man inte kan ta sig in på sin egen gård men det kan ju också vara så att man har testat "fel" däck...

Jag tror det handlar mera om vilket däck man väljer än huruvida det är dubbat eller ej. Skillnaderna är milsvida och kan märkas ännu mer säsong två efter det att däcken har legat i garaget över en sommar... :o
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av bylund »

lator skrev:
Ibland tänker jag att det bästa är att låta "forumrävarna" sköta det här men lik förbenat så hamnar fingrarna över tangentbordet... :?
Försöker du alltså antyda att du inte skulle vara forumräv? Skärpning! ;)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av lator »

15:de plats räcker väl inte för att beteckna sig som "räv"... ;)
Skärmklipp 2016-10-25 21.23.59.png
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar