Dubbdäcksfundamentalisterna

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Bra gjort att hinna notera att det var dubbdäck på omkörande bil ovan. Sånt brukar jag aldrig märka.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av themax »

Kraftverksdoktorn skrev:
Bra gjort att hinna notera att det var dubbdäck på omkörande bil ovan. Sånt brukar jag aldrig märka.
Det hördes på smattret. Ljudnivån mellan dubb och icke dubb är påtaglig i högre hastighet, särskilt som jag själv höll >90.

Till dubbförespråkarnas försvar kan jag säga att jag blev omkörd tidigare av en bil utan dubbar också (eller väldigt dåliga sådana då de inte smattrade). Men den föraren upptäckte vägens beskaffenhet och banade min väg i två mil till Gävle.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av danni »

Jag har försökt hålla mig undan från den här tråden men har nu plöjt ikapp den. Såg att frågan om ljudnivå dök upp. Jag kan faktiskt säga att min bil är mer högljudd på 21” sommardäck än på 19” dubbdäck. Ännu tystare var den såklart på 19” sommardäck. Men dubben gör faktiskt inte så stor skillnad i Teslan. I den Outlander PHEV vi hade innan var dubben nästan outhärdliga när man körde på el.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

themax skrev:
Det hördes på smattret. Ljudnivån mellan dubb och icke dubb är påtaglig i högre hastighet, särskilt som jag själv höll >90.
Jag måste testa köra utan ljudanläggning ett tag. Jag trodde inte det var möjligt att höra den skillnaden. Kanske alla kör dubbfritt här...
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av ellerstrom »

Klart man hör skillnad, dubbat är hemskt. Föredrar undertexter framför dubbat alla dagar i veckan! ;)
Senast redigerad av ellerstrom, redigerad totalt 1 gånger.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av Bjelke »

ellerstrom skrev:
Klart man hör när skillnad, dubbat är hemskt. Föredrar undertexter framför dubbat alla dagar i veckan! ;)
:lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av lator »

Kraftverksdoktorn skrev:
themax skrev:
Det hördes på smattret. Ljudnivån mellan dubb och icke dubb är påtaglig i högre hastighet, särskilt som jag själv höll >90.
Jag måste testa köra utan ljudanläggning ett tag. Jag trodde inte det var möjligt att höra den skillnaden. Kanske alla kör dubbfritt här...
Den här vintern så har vi ju haft vinterväglag (Jämtland) och då hörs inte dubbarna så mycket men på isig asfalt så hör man väl skillnad.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av lator »

themax skrev:
Körde Stockholm-Hudiksvall igår kväll, och från Söderhamn var det så halt att bilen gled i sidled flera gånger. Blev omkörd två gånger på den sträckan, båda bilar med dubbdäck. Själv saktade jag ner rejält och kom fram knappt tio minuter senare än vad jag gjort på sommarväg.

När radion senare rapporterade om en olycka så meddelade halkbekämparna att de vare sig kunde salta eller sanda på grund av temperaturen, och att ”dubbar uppenbarligen inte hjälpte här, det är bara att ta det lugnt som hjälper”.

Jag tror dubbdäck ger samma falska säkerhet som fyrhjulsdrift kan göra. ”Jag har bättre grepp, så jag kan köra snabbare”. Jag tar mig lite extra tid istället.

Och OM ni ska köra E4 norrut dag; https://www.svd.se/flera-olyckor--varnar-for-halka
Angående halkbekämpningen (härligt uttryck va...) så handlar det ju om att de har vräkt på salt så länge de kan med sjunkande temperaturer och när det blir tillräckligt kallt så fryser det ju oavsett mängden salt på vägen. Det som däremot händer då är att man "skapar" en isgata eftersom vägen är blöt av salt innan den fryser. Hade man skippat saltet när temperaturen droppar skulle man få en övergång till sämre fäste men inte denna "plötsliga ishalka" som det ofta rapporteras om. Sen går det alltid att sanda men den kapaciteten har inte Trafikverket eftersom man prioriterar saltning!
Dessutom så är normalbilisten van vid att man har ett acceptabelt grepp på saltade vägar och då har man inte heller anpassat hastigheten till det rådande väglaget. Bra vinterdäck (dubbade eller odubbade) och en hastighet anpassad efter underlaget ihopbakat med en rejäl dos fantasi brukar fungera bra tycker jag.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av Tjell »

Och varje gång (!) du blir överraskad, må det vara halka, möte, vilt eller annat, så måste du ifrågasätta ditt beteende: vad missade du, varför blev du överraskad?

Kanske du körde för fort, pillade på skärmen eller mobben, eller om ungarna bråkade?
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
MrOCM
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 16 okt 2017 13:11
Ort: Sundsvall

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av MrOCM »

Trots att jag bor i södra Norrland (bodde i Stockholm i många år innan jag flyttade norrut) och nästan bara kört med dubbdäck (hade dubbfria under ett par vintrar i Stockholm och en vinter i Norrland) kommer jag nu hämta ut min Model S på dubbfria däck. Jag hade mycket svårt att bestämma mig och från börja beställde jag dubbdäck men ändrade beställningen för ett par veckor sedan. Det som avgjorde var att jag kände att dubb-ljudet skulle skära lite extra i själen när man kör en i övrigt väldigt tyst elbil. Ska bli spännande att se om det fungerar bra eller om jag kommer ångra mig.
Model S 75 D (2018-2020), Model Y LR (2021)
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av Tjell »

Åkte hemåt i kväll på ishala vägar (modd bortplogat, återfrusen väg och tunnt med nysnö på): maxfart med odubbat var 50 men mest 35-40!

Bilar med dubbdäck körde om... Kanske att några av dem inte uppfattade att det var snorhalt men ändå!
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av Bjelke »

Så ser det ut här var och varannan dag här...
Jag känner två brandmän väldigt väl och båda
säger samma sak, vid singelolyckor är en viss typ
överrepresenterad och vid andra olyckor med flera
fordon ser dom ofta samma mönster (dom gånger
det går att säga vad allt beror på vill säga)...
Men visst, det är ju ett fritt land så alla får välja däck
som dom vill och väglaget varierar ju i landet lixom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av Tjell »

Tja, åter igen förklarar jag vårt däckval: ljudet och att vi ofta åker söderut i Europa på vintern.

Iom det valet så får vi ta det dåliga med friktionsdäcken och helt enkelt köra därefter.

Att ha 3 uppsättningar hjul till bilen blir för mycket men skulle troligen mildra besvären.
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Skriv svar