Dubbdäcksfundamentalisterna

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Mojje
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 31 mar 2016 11:20
Ort: Mora

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av Mojje »

Jag har uppfattningen att friktionsdäck fungerar i "barmarkssverige" hemmavid på i3 friktionsdäck, på draghundsbilen alltid dubbat. 4500 inlandsmil per vinter mellan stockholm->Kiruna i alla väglag gör att jag kör dubbat. Hade jag bara kört söderut hade jag valt dubbfritt
TM3 LR 2019, Kona Electric 64kWh 2020 (med batteriknaset tydligen)
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av joel80 »

Idag och igår hade jag fått stanna hemma om jag haft friktionsdäck! Total blankis och regn på det på vägen!
Jag fick dra mig fram längst sidan av bilen när jag skulle in i den för att inte halka omkull vid parkeringen. Samma sak på stormarknadens parkering. Såg en Volvo V70 utan dubbdäck som hade rejäla problem att ta sig ur p-rutan utan att glida in i bilen bredvid, och då var det helt plan mark där han stod.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av Tjell »

Har kört åretruntdäck på många bilar de senaste 20 åren, senast innan Tesla en Subaru Legacy 3,0 R. Den gick som på räls i alla tänkbara väglag. Köper alltid bästa tänkbara däck.

Nu, på Teslan, har jag separata sommarhjul och vinterhjulen är just åretruntmodell: det funkar alldeles fantastiskt bra utom i en typ av väglag: snömodd! Då är bilen i stort sett oanvändbar! 5 cm modd och jag får dra ner till 30-40 km/h!

Jag gissar att det beror på mönstret och inget annat - eller har jag fel?
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av bylund »

Upplysningsvis kan sägas att åretruntdäck inte är lagligt när vinterdäck krävs. Det måste vara däck särskilt framtagna för vinterbruk.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av joel80 »

bylund skrev:
Upplysningsvis kan sägas att åretruntdäck inte är lagligt när vinterdäck krävs. Det måste vara däck särskilt framtagna för vinterbruk.
Ett tips om man vill veta om ens vinterdäck är det är att kolla på Stro's lista med vinterdäck.
Finns de med där är dom godkända och framtagna för vinterväglag.
http://www.stro.se/information/vinterdack/
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av StefL »

Det finns inget som heter eller kan kallas året runt-däck. Det som vanligen åsyftas är dubbfria vinterdäck av något slag (annars får de inte användas vintertid). Att köra på dem året runt är både dumt, oansvarigt och oekonomiskt och borde enligt min åsikt vara lika förbjudet som att använda sommardäck vintertid.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Verdi

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av Verdi »

bylund skrev:
Upplysningsvis kan sägas att åretruntdäck inte är lagligt när vinterdäck krävs. Det måste vara däck särskilt framtagna för vinterbruk.
Det finns inga "året-runt-däck".
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av bylund »

Verdi skrev:
bylund skrev:
Upplysningsvis kan sägas att åretruntdäck inte är lagligt när vinterdäck krävs. Det måste vara däck särskilt framtagna för vinterbruk.
Det finns inga "året-runt-däck".
Det var ju just det som var min poäng, att de som kallas för det inte är godkända för bruk året runt.

Det finns de som marknadsförs som all seasons i t ex USA . Dessa är alltså inte godkända som vinterdäck här.

Och är det vinterdäck man menar med åretruntdäck så är det ju just vinterdäck.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av Tjell »

Men de är ju märkta M+S som betyder Mud + Snow. Jag har alltid trott att det är OK att använda såna däck.

Och, som sagt, jag har ju kört på såna i många år, besiktigat också.
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Verdi

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av Verdi »

Tjell skrev:
Men de är ju märkta M+S som betyder Mud + Snow. Jag har alltid trott att det är OK att använda såna däck.

Och, som sagt, jag har ju kört på såna i många år, besiktigat också.
Vet inte vad som är tillåtet och inte och säkert så är väl en del riktiga vinterdäck också märkta M+S. Men kravet är väl att däcket är med i en lista som ges ut årligen.

https://info.kaltire.com/difference-winter-vs-mud-snow/

Fast personligen så struntar jag i vad som är tillåtet. Jag vill ha riktigt bra däck året om. :) Skulle inte köra med sommardäck året om även om det blev tillåtet igen.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av bylund »

Tjell skrev:
Men de är ju märkta M+S som betyder Mud + Snow. Jag har alltid trott att det är OK att använda såna däck.

Och, som sagt, jag har ju kört på såna i många år, besiktigat också.
Det är även Goodyear-sommardäcken som kom med min Tesla (m+s). Vinterdäck är även märkta med en snöflinga eller bergstopp.

Besiktningen bryr sig inte om vinterdäck. Att köra till besiktningen är rentav ett av undantagen från kravet på vinterdäck.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av bylund »

Faktum är att det däcket marknadsförs som ett året-runt-däck, men alltså är ett sommardäck med svenska mått.

https://www.goodyear.com/en-US/tires/ea ... dTireImage
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av Tjell »

Hmm, jag tror jag får omvärdera min gamla vanliga syn på däck. Jag märker en tydlig skillnad mellan Subarun, som alltså var helt suverän på alla underlag, och Teslan. Inte så konstigt, de är ju två väldigt olika bilar.
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av Kevork »

Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av Tjell »

Är det någon i min närhet (Borås, Alingsås, Göteborg) som kör dubbat som kan låta mig åtminstone få lyssna på (o)ljudet från dubbdäck?
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare
Inlägg: 518
Blev medlem: 05 mar 2014 23:50
Ort: Lindome

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av Stefan »

Inget du vill göra! ;) Det låter förskräckligt. Hade en lånebil från Tesla innan jul som hade dubbdäck. Det var ingen trevlig ljudupplevelses.
Har dubbfriadäck på min egen bil och kommer att fortsätta med detta pågrund av ljudnivån.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av Tjell »

De däck jag har nu, som alltså funkar rätt så bra generellt men totalt värdelösa i modd. Sååå svårt att välja....BildBild
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av Wilson »

Här kommer ett intressant/underhållande inlägg från Björn Nyland. Dubb vs dubbfritt avgörs medelst dragkamp.

Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av Tjell »

Ja, det där var ju intressant, iaf på snö/is.
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Verdi

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av Verdi »

Har nu kört dubbfritt för första gången. Dubbelt upp dessutom. Dubbfritt på båda bilarna. På i3:an fanns inga alternativ och på Teslan så väljer jag dubbfritt av bullerskäl. Den är ju rätt dåligt isolerad i hjulhusen så jag tror dubbade hade blivit jobbigt.

Det har ju periodvis varit rätt bra vinter och vi har även åkt norrut några gånger. På riktig vinterväg tycker jag dubbfritt fungerar jättebra. Den är ofta skrovlig och däcken får bra fäste i ojämnheterna. Däremot vid första ishalkan i höstas var det lite läskigt. Eller i tisdags när jag i en kurva kände att bilen gled lite i en kurva (i 90 km/h!!!) innan den återfick greppet. Hade varit underkylt regn så det var som en skridskobana. Vilket jag märkte när jag testade att tvärnita på raksträckan efter. Det var nära att det kom lite knäck i brallan när jag kände att styrningen inte riktigt tog. Var väldigt lite. Knappt märkbart ändå tydligt.

Jag skulle alltså hävda att dubbfritt är klockrent i Norrland som har stabil vinterväg. Det är ju i områden som har större risk för underkylt regn och annan blixthalka som det behövs dubbar. På större vägar saltas det ju så där går det bra ändå men åker man mycket på småvägar så tror jag dubbade är bättre.

För att dubbfria ska klara sig p g a "milt klimat" så ska man nästan befinna sig i Skåne eller på västkusten.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av AGCF »

Vi som har dubbfritt kör alltid med dubbla kalsonger.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av Remuz »

Jag brukar anpassa hastigheten efter underlaget. Tyvärr ser man inte alltid tex underkylt regn, men än så länge har jag klarat mig bra. 8år dubbfritt i Stockholm, varav ett pr med tesla
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av themax »

Min förra däckhandlare sa att dubbdäck bara behövs i storstäderna. Folk kör som de gör och avstånden är korta och tempot högt. Eftersom jag mest kör utanför huvudstaden har jag haft dubbfritt i över 20 år, och det har gått alldeles utmärkt på 35000 mil med vinterdäck.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av Hedman »

Har aldrig haft dubb på bilen och lever rätt bra ändå. Nu senast landade jag på ett hotell i Bayern med 15cm snö på vägen utanför i landet där dubbdäck är förbjudet. Rest my case.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Inlägg av bylund »

Hedman skrev:
Har aldrig haft dubb på bilen och lever rätt bra ändå. Nu senast landade jag på ett hotell i Bayern med 15cm snö på vägen utanför i landet där dubbdäck är förbjudet. Rest my case.
Fast de som inte har dubb och inte lever längre skriver ju inte på forumet om det, så det blir ju lite survivor bias här.

Men även jag saknar dubb och lever rätt bra.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar