Dieselförbud i Oslo
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 456
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Dieselförbud i Oslo
Oslo kommun förbjuder tillfälligt körning med dieselbilar. Det är dock en mängd undantag. Hur länge ska myndigheterna fortsätta med att lämna ut registreringsskyltar till nya fossilbilar? Hoppas detta får en och annan att tänka ett varv till innan de köper en ny dieselbil för bankens pengar. Det ska bli intressant att se om flera stora städer inför något liknande.
https://www.oslo.kommune.no/gate-transp ... selforbud/
http://www.luftkvalitet.info
https://www.oslo.kommune.no/gate-transp ... selforbud/
http://www.luftkvalitet.info
Dieselförbud i Oslo
Det är intressant att många stora städer nu inte bara talar om förbud, utan faktiskt inför dem dessutom.
Men i Stockholm är bilen helig. Man kan sträcka sig till att förbjuda dubbdäck på hornsgatan(som ingen bryr sig om), men att göra något som faktiskt skulle tvinga folk att använda andra alternativ än fossilbilen, det går inte...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Men i Stockholm är bilen helig. Man kan sträcka sig till att förbjuda dubbdäck på hornsgatan(som ingen bryr sig om), men att göra något som faktiskt skulle tvinga folk att använda andra alternativ än fossilbilen, det går inte...
Sent from my iPhone using Tapatalk
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Dieselförbud i Oslo
Riktigt så heliga är väl inte bilen i STOCKHOLM
Man har ju infört högre parkeringsavgifter samt kortar ner tiderna för fri parkering på helg och kvällar. Boendeparkeringsvgiften är också höjd.
http://www.stockholm.se/parkeringsplanen
Sen har vi dyrare tullar in/ut och tullen på essinge-leden....
Dubbdäcks förbudet är även på Fleminggatan och Kungsgatan
Man har ju infört högre parkeringsavgifter samt kortar ner tiderna för fri parkering på helg och kvällar. Boendeparkeringsvgiften är också höjd.
http://www.stockholm.se/parkeringsplanen
Sen har vi dyrare tullar in/ut och tullen på essinge-leden....
Dubbdäcks förbudet är även på Fleminggatan och Kungsgatan
taliz skrev:Det är intressant att många stora städer nu inte bara talar om förbud, utan faktiskt inför dem dessutom.
Men i Stockholm är bilen helig. Man kan sträcka sig till att förbjuda dubbdäck på hornsgatan(som ingen bryr sig om), men att göra något som faktiskt skulle tvinga folk att använda andra alternativ än fossilbilen, det går inte...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Model Y Vit Perfomance -22
Model X Blå Perfomance -19
Model S Vit P100D -17
Model X Blå Perfomance -19
Model S Vit P100D -17
Re: Dieselförbud i Oslo
Aten, Paris, Madrid och Mexico City har ju alla beslutat om dieselförbud till 2025.. Jag tror vi får se fler som hänger på det redan i år. Skulle inte bli förvånad om Tyskland som redan har sina miljözoner utökar de så att det så gott som blir förbjudet med dieselbilar i storstäderna runt 2025.
Jag skulle nog inte rekommendera att man köper en ny dieselbil i dagsläget.
Jag skulle nog inte rekommendera att man köper en ny dieselbil i dagsläget.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Dieselförbud i Oslo
Fast precis alla de åtgärderna slår lika hårt mot dieslar som mot elbilar.Bogge skrev:Riktigt så heliga är väl inte bilen i STOCKHOLM
Man har ju infört högre parkeringsavgifter samt kortar ner tiderna för fri parkering på helg och kvällar. Boendeparkeringsvgiften är också höjd.
http://www.stockholm.se/parkeringsplanen
Sen har vi dyrare tullar in/ut och tullen på essinge-leden....
Dubbdäcks förbudet är även på Fleminggatan och Kungsgatan
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Dieselförbud i Oslo
Känner ni av att bollen har börjat rulla lite på egen hand nu?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Dieselförbud i Oslo
Ja absolutbylund skrev:Fast precis alla de åtgärderna slår lika hårt mot dieslar som mot elbilar.
Model Y Vit Perfomance -22
Model X Blå Perfomance -19
Model S Vit P100D -17
Model X Blå Perfomance -19
Model S Vit P100D -17
Re: Dieselförbud i Oslo
Jag skulle bli förvånad om de gjorde det. Det kan naturligtvis ändras framöver, men i dagsläget finns inget som tyder på det. Miljözonerna i Tyskland är riktade mot riktigt gamla bilar och dieselbilar utan partikelfilter. Nyare bilar berörs i stort sett inte alls.joel80 skrev:Skulle inte bli förvånad om Tyskland som redan har sina miljözoner utökar de så att det så gott som blir förbjudet med dieselbilar i storstäderna runt 2025.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Dieselförbud i Oslo
Flera politiker pratar nu om att införa något liknande i Sverige.
http://www.aftonbladet.se/a/7zqX8
http://www.mynewsdesk.com/se/centerpart ... en-1317521
http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/e ... w2GVhl76w/
http://www.aftonbladet.se/a/7zqX8
http://www.mynewsdesk.com/se/centerpart ... en-1317521
http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/e ... w2GVhl76w/
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Tesla Model 3 2019
Re: Dieselförbud i Oslo
Det finns mycket att läsa om i ämnet, det är tydligt. Jag börjar förstå varför Oslo gjort som de gjort.
Dieselbilar verkar släppa ut lika mycket som en 40 ton tung lastbil.
http://www.svd.se/dieselbilar-slapper-u ... -lastbilar
http://teknikensvarld.se/dieselbilar-du ... ar-384002/
De negativa hälsoeffekterna av partiklar och kvävedioxid värderas till uppemot 60 miljarder kronor årligen i Sverige. Lägg till de 20 miljarder Sverige skulle spara på att inte importera olja om alla bilar blev elbilar i Sverige imorgon.
3000 människor dör i förtid varje år i Sverige pga luftföroreningar. Mindre än 300 dör i bilolyckor.
Jag har också läst om "Great Smog of London" https://en.wikipedia.org/wiki/Great_Smog_of_London
12000 människor dog och 200 000 människor skadades på fyra dagar i London 1952 pga samma väderfenomen som uppstod i Olso. Smogen lägger sig som ett lock över staden och förgiftar invånarna.
Dieselbilar verkar släppa ut lika mycket som en 40 ton tung lastbil.
http://www.svd.se/dieselbilar-slapper-u ... -lastbilar
http://teknikensvarld.se/dieselbilar-du ... ar-384002/
De negativa hälsoeffekterna av partiklar och kvävedioxid värderas till uppemot 60 miljarder kronor årligen i Sverige. Lägg till de 20 miljarder Sverige skulle spara på att inte importera olja om alla bilar blev elbilar i Sverige imorgon.
3000 människor dör i förtid varje år i Sverige pga luftföroreningar. Mindre än 300 dör i bilolyckor.
Jag har också läst om "Great Smog of London" https://en.wikipedia.org/wiki/Great_Smog_of_London
12000 människor dog och 200 000 människor skadades på fyra dagar i London 1952 pga samma väderfenomen som uppstod i Olso. Smogen lägger sig som ett lock över staden och förgiftar invånarna.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Tesla Model 3 2019
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Dieselförbud i Oslo
Här händer det grejer!
Finns det ngt sätt att kolla hur det går nu i Oslo? Vilken tidshorisont tänker dom sig på resultat av denna åtgärd osv? Skulle ju vara lite intr. att kunna följa på ngt bra sätt
Finns det ngt sätt att kolla hur det går nu i Oslo? Vilken tidshorisont tänker dom sig på resultat av denna åtgärd osv? Skulle ju vara lite intr. att kunna följa på ngt bra sätt
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Dieselförbud i Oslo
Enligt denna artikeln så skulle de stora antalet öppna brasor med vedeldning kunna vara en anledning till luftföroreningar vilket man inte kommer åt med elbilar och att de skulle förbjuda vedeldning i Oslo mitt i vintern känns osanolikt.
http://www.nyteknik.se/miljo/staden-med ... ft-6815586
http://www.nyteknik.se/miljo/staden-med ... ft-6815586
Re: Dieselförbud i Oslo
blev inget långvarigt förbud, bara några timmar under tisdagen. tydligen gick trafiken ner med 10-20%, inget fantastiskt resultat enligt mig.
https://www.oslo.kommune.no/gate-transp ... selforbud/
https://www.oslo.kommune.no/gate-transp ... selforbud/
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Peter Holm
- Teslaägare
- Inlägg: 369
- Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
- Ort: Resarö
Re: Dieselförbud i Oslo
Ja,Teslaspolen skrev:Känner ni av att bollen har börjat rulla lite på egen hand nu?
Transportstyrelen har ju skapat möjligheten till liknande lösningar i Sverige.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Ny ... -staderna/
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Re: Dieselförbud i Oslo
Jag tycker det är konstigt. Jag säger inte att vedeldning inte förorenar luften, men man har eldat med ved sedan urminnes tider utan att skapa dödssmog i städerna. Och då är moderna vedpannor och braskaminer mycket bättre än vad de var förr i tiden.vigge50 skrev:Enligt denna artikeln så skulle de stora antalet öppna brasor med vedeldning kunna vara en anledning till luftföroreningar vilket man inte kommer åt med elbilar och att de skulle förbjuda vedeldning i Oslo mitt i vintern känns osanolikt.
http://www.nyteknik.se/miljo/staden-med ... ft-6815586
Visserligen har städerna blivit större och människorna fler, men jag tycker att men letar efter syndabockar på fel ställe.
När jag växte upp i Tyskland på 70 och 80-talet var det mycket vanligt med smog på vinterhalvåret. Inte bara i städerna utan även i lite mer lantliga områden där jag bodde. Ibland fick vi ledigt från skolan eftersom det var för farligt att gå ut.
Boven var naturligtvis trafiken, bilarna hade inga katalysatorer och det släpptes ut hur mycket skit som helst. Fenomenet försvann i princip i och med införandet av katalysatorer. Men vi får komma ihåg att det var betydligt färre bilar på vägarna då, jämfört med idag. Och de flesta körde på bensin, inte diesel. Läget har förändrats. Nu är andelen dieselbilar jättehög, samtidigt som det finns allt fler bilar. Vad hjälper det med katalysatorer och avgasrening när det är tio gånger fler bilar på vägarna?
Nä, bort med alla ice-bilar säger jag. Då är problemet förhoppningsvis ur världen. Kineserna har förstått det. Bara en tidsfråga att även "vi" fattar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Dieselförbud i Oslo
Ved och koks eldning har varit ett stort problem i städer tidigare. Om bilarna försvinner kommer åtminstone dålig eldning vara ett stort problem.
Re: Dieselförbud i Oslo
Visst, jag förstår att i vanliga fall så skulle inte mycket vedeldning leda till så höga halter men de skulle inte dieselbilar heller göra i normala fall. I Oslo är däremot landskapet lite extremt som samlar upp allt när det inte blåser och då kanske mycket vedeldning även ha sin påverkan. Men visst, dieselbilar har säkert nog den stora boven. I Norge stod elbilar för omkring 30% av försäljningen förra året men är det någon som vet hur stor del av den totala flottan som är elbilar och plug-in hybrider?mati skrev:Jag tycker det är konstigt. Jag säger inte att vedeldning inte förorenar luften, men man har eldat med ved sedan urminnes tider utan att skapa dödssmog i städerna. Och då är moderna vedpannor och braskaminer mycket bättre än vad de var förr i tiden.vigge50 skrev:Enligt denna artikeln så skulle de stora antalet öppna brasor med vedeldning kunna vara en anledning till luftföroreningar vilket man inte kommer åt med elbilar och att de skulle förbjuda vedeldning i Oslo mitt i vintern känns osanolikt.
http://www.nyteknik.se/miljo/staden-med ... ft-6815586
Visserligen har städerna blivit större och människorna fler, men jag tycker att men letar efter syndabockar på fel ställe.
När jag växte upp i Tyskland på 70 och 80-talet var det mycket vanligt med smog på vinterhalvåret. Inte bara i städerna utan även i lite mer lantliga områden där jag bodde. Ibland fick vi ledigt från skolan eftersom det var för farligt att gå ut.
Boven var naturligtvis trafiken, bilarna hade inga katalysatorer och det släpptes ut hur mycket skit som helst. Fenomenet försvann i princip i och med införandet av katalysatorer. Men vi får komma ihåg att det var betydligt färre bilar på vägarna då, jämfört med idag. Och de flesta körde på bensin, inte diesel. Läget har förändrats. Nu är andelen dieselbilar jättehög, samtidigt som det finns allt fler bilar. Vad hjälper det med katalysatorer och avgasrening när det är tio gånger fler bilar på vägarna?
Nä, bort med alla ice-bilar säger jag. Då är problemet förhoppningsvis ur världen. Kineserna har förstått det. Bara en tidsfråga att även "vi" fattar.
Re: Dieselförbud i Oslo
Det hjälper ju inte, även med 30% elbilar så är det fortfarande 70% icke-elbilar som skiter ner. Och som du säger så är det ju nyförsäljningen som ligger på 30% och inte den totala flottan. Norge och i synnerhet Oslo är ett bra exempel på hur viktigt det är att alla kör på el och inte bara några stycken.vigge50 skrev:I Norge stod elbilar för omkring 30% av försäljningen förra året men är det någon som vet hur stor del av den totala flottan som är elbilar och plug-in hybrider?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Dieselförbud i Oslo
2,6% av totala bilflottan är elektrisk i Norge.mati skrev:Det hjälper ju inte, även med 30% elbilar så är det fortfarande 70% icke-elbilar som skiter ner. Och som du säger så är det ju nyförsäljningen som ligger på 30% och inte den totala flottan. Norge och i synnerhet Oslo är ett bra exempel på hur viktigt det är att alla kör på el och inte bara några stycken.vigge50 skrev:I Norge stod elbilar för omkring 30% av försäljningen förra året men är det någon som vet hur stor del av den totala flottan som är elbilar och plug-in hybrider?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Dieselförbud i Oslo
London börjar få farliga nivåer också kanske något liknande på gång även där?
http://www.iflscience.com/environment/l ... pollution/
http://www.iflscience.com/environment/l ... pollution/