Intressant debattartikel i DN

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jocke73
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 10 aug 2016 12:02
Ort: Eskilstuna

Re: Intressant debattartikel i DN

Inlägg av Jocke73 »

Oj! Skapligt vinklat för taxi-verksamheten!

Men! Dom har en poäng. Har suttit i bilköer bredvid brats i Porsche 911T som torrvarvar och vill vara häftiga. Då har jag ofta tänkt: valde inte du lite fel transportmedel om du nu prompt skulle ut via Stureplan i rusningstrafik. Inte sällan har bilarna ägaradresser i det området eller åt andra anrika adresser strax utanför Stockholm.

Ingen kan hindra dem att åka i sina Porschar, Maseratis och Ferrarris. OBS! Skriver sett med lite självdistans. Sitter faktiskt själv i samma kö som dessa människor.

Dock funderar jag som sagt på problemet. Jag tror inte att vi löser det med taxi. Det är för kostsamt att ha en människa sitta i en bil och köra andra människor A -> B.

Länge tänkt att självkörande bilar är en del av lösningen (utöver en väl fungerande kollektivtrafik) inne i städerna. Kollektivtrafiken har problemet att det är obekvämt att passa tider och det finns nog inget värre än att vänta på en buss som aldrig kommer när det regnar och blåser isvindar...

Där fyller autonoma bilar en funktion. Inte taxi i sig, mer robotiserade taxibilar. Speciellt bra om dessa är anpassade efter stadskärnan. Små (behövs ingen förare så kan de göras mindre) och nätta så de tar upp minimalt med utrymme. Gärna någon form av nätverk som styr dem för att optimera utrymme och förbrukning när de kör lite längre sträckor (fordonståg).

Då pratar vi framtid!

/Jocke


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar