Ledare i DI: Skarp varning för alla fossila företag
Moderator: Redaktion
Ledare i DI: Skarp varning för alla fossila företag
LEDARE ONSDAG 8/2
Skarp varning för alla fossila företag
I går presenterade de två nordiska energijättarna Statoil och Vattenfall sina bokslut för 2016. Båda underpresterade grovt. Statoil gör visserligen fortfarande vinst men långt under förväntan och företaget gör nedskrivningar av sina tillgångar med motsvarande
23 miljarder svenska kronor till följd av att interna prognoser visar att betalningsviljan för produkterna minskar.
Vattenfall gör fortsatta förluster, 26 miljarder kronor om man räknar in den nyss sålda brunkolsverksamheten i Tyskland. Och i likhet med de senaste åren skriver Vattenfall ner sitt värde även för 2016, nu med 12 miljarder.
En uppmärksammad rapport från Grantham Institute (London School of Economics klimatforskning) som släpptes i veckan visar vilka enorma risker som tornar upp sig i alla sektorer som har stora investeringar i fossil teknik, framför allt energi- och fordonsindustri.
Traditionella energiföretag har genom åren överskattat sina egna möjligheter och underskattat förnybara kraftslag. Det har resulterat i mycket stora värdeförluster. När sol och vind började blåsa sönder prisbilden minskade de fem största energibolagen i EU 1 000 miljarder kronor i värde på fem år och den amerikanska kolindustrin höll på att kollapsa. Skiffergasrevo- lutionen spelar också roll, men den viktigaste faktorn är att förnybara energislag har blivit billigast. Det skakar om hela marknaden, trots att de fortfarande är relativt små. Marknaden reagerar på pris och tillväxtmöjligheter.
Priset på solenergi har fallit med 99 procent sedan 1970-talet och snabbare för varje år. Prognosmakare har utan undantag underskattat utvecklingen. Priset för solenergi blev 2016 en tredjedel av vad man trodde 2015. Eftersom solenergi börjar bli en massmarknad minskar priserna nu även på installation, kablar och konverterare. När solpanelerna blir lövtunna trycksaker som vem som helst kan sätta upp på sina fönster blir det som med mobiltelefonen: nästan hela jordens befolkning får råd att bli elproducenter.
Grantham Institute räknar därför med att produktionen av olja och gas långsamt börjar falla efter 2020 och snabbt efter 2030. Gas håller ut lite längre, men går samma öde till mötes. Sammantaget blir det svårt att locka investerare till fossila kraftprojekt, vilket påskyndar utfasningen. Om svenskarna vill stoppa Nord Stream ska man föreläsa om detta i Berlin, inte bråka om hamnar. Fossila kraftslag är en dålig investering.
Men det kanske mest intressanta för svensk del är att trenderna inom fordonsindustrin liknar energibranschens. Enligt USA:s energidepartement har kostnaden för batterier sjunkit med 73 procent på sju år. På grund av stora investeringar i skala och forskning är bilföretagens prognoser radikala. General Motors siktar på att halvera dagens batterikostnad fram till 2020 och Tesla tror sig kunna gå längre.
När de når dit blir elbilen klart billigare i inköp än diesel- och bensinbilar. Den blir långt billigare att köra och servicekostnaderna sjunker eftersom en elmotor är en ganska okomplicerad historia jämfört med en modern förbränningsmotor. Kapacitetsproblemet är borta. Volkswagen ska ha en el-Golf i sitt utbud 2020 med samma pris som de traditionella och med en räckvidd på 50 mil. Som kund är valet självklart.
Om dessa ekonomiska och tekniska trender dras ut räknar Grantham Institute med att 90 procent av den globala fordonsflottan är eldriven 2050. Om man lägger politiska initiativ som högre bränsleskatter, nollutsläppszoner i städerna eller till och med stadsförbud mot utsläppsbilar kommer det att gå ännu snabbare.
För alla som är intresserade av att minska koldioxidutsläpp är prognoser som Granthams ljuv musik. Äntligen går teknik och ekonomi år rätt håll. För företag och investerare är det central och affärskritisk information. För fordonsindustrin är det mycket bråttom om man inte ska hamna i samma läge som energibolagen. Och politiskt är det ett kraftfullt argument för fortsatt globalisering: det är de globala massmarknaderna och finansströmmarna som just nu löser en av mänsklighetens stora frågor.
PM Nilsson
pm.nilsson@di.se
Skarp varning för alla fossila företag
I går presenterade de två nordiska energijättarna Statoil och Vattenfall sina bokslut för 2016. Båda underpresterade grovt. Statoil gör visserligen fortfarande vinst men långt under förväntan och företaget gör nedskrivningar av sina tillgångar med motsvarande
23 miljarder svenska kronor till följd av att interna prognoser visar att betalningsviljan för produkterna minskar.
Vattenfall gör fortsatta förluster, 26 miljarder kronor om man räknar in den nyss sålda brunkolsverksamheten i Tyskland. Och i likhet med de senaste åren skriver Vattenfall ner sitt värde även för 2016, nu med 12 miljarder.
En uppmärksammad rapport från Grantham Institute (London School of Economics klimatforskning) som släpptes i veckan visar vilka enorma risker som tornar upp sig i alla sektorer som har stora investeringar i fossil teknik, framför allt energi- och fordonsindustri.
Traditionella energiföretag har genom åren överskattat sina egna möjligheter och underskattat förnybara kraftslag. Det har resulterat i mycket stora värdeförluster. När sol och vind började blåsa sönder prisbilden minskade de fem största energibolagen i EU 1 000 miljarder kronor i värde på fem år och den amerikanska kolindustrin höll på att kollapsa. Skiffergasrevo- lutionen spelar också roll, men den viktigaste faktorn är att förnybara energislag har blivit billigast. Det skakar om hela marknaden, trots att de fortfarande är relativt små. Marknaden reagerar på pris och tillväxtmöjligheter.
Priset på solenergi har fallit med 99 procent sedan 1970-talet och snabbare för varje år. Prognosmakare har utan undantag underskattat utvecklingen. Priset för solenergi blev 2016 en tredjedel av vad man trodde 2015. Eftersom solenergi börjar bli en massmarknad minskar priserna nu även på installation, kablar och konverterare. När solpanelerna blir lövtunna trycksaker som vem som helst kan sätta upp på sina fönster blir det som med mobiltelefonen: nästan hela jordens befolkning får råd att bli elproducenter.
Grantham Institute räknar därför med att produktionen av olja och gas långsamt börjar falla efter 2020 och snabbt efter 2030. Gas håller ut lite längre, men går samma öde till mötes. Sammantaget blir det svårt att locka investerare till fossila kraftprojekt, vilket påskyndar utfasningen. Om svenskarna vill stoppa Nord Stream ska man föreläsa om detta i Berlin, inte bråka om hamnar. Fossila kraftslag är en dålig investering.
Men det kanske mest intressanta för svensk del är att trenderna inom fordonsindustrin liknar energibranschens. Enligt USA:s energidepartement har kostnaden för batterier sjunkit med 73 procent på sju år. På grund av stora investeringar i skala och forskning är bilföretagens prognoser radikala. General Motors siktar på att halvera dagens batterikostnad fram till 2020 och Tesla tror sig kunna gå längre.
När de når dit blir elbilen klart billigare i inköp än diesel- och bensinbilar. Den blir långt billigare att köra och servicekostnaderna sjunker eftersom en elmotor är en ganska okomplicerad historia jämfört med en modern förbränningsmotor. Kapacitetsproblemet är borta. Volkswagen ska ha en el-Golf i sitt utbud 2020 med samma pris som de traditionella och med en räckvidd på 50 mil. Som kund är valet självklart.
Om dessa ekonomiska och tekniska trender dras ut räknar Grantham Institute med att 90 procent av den globala fordonsflottan är eldriven 2050. Om man lägger politiska initiativ som högre bränsleskatter, nollutsläppszoner i städerna eller till och med stadsförbud mot utsläppsbilar kommer det att gå ännu snabbare.
För alla som är intresserade av att minska koldioxidutsläpp är prognoser som Granthams ljuv musik. Äntligen går teknik och ekonomi år rätt håll. För företag och investerare är det central och affärskritisk information. För fordonsindustrin är det mycket bråttom om man inte ska hamna i samma läge som energibolagen. Och politiskt är det ett kraftfullt argument för fortsatt globalisering: det är de globala massmarknaderna och finansströmmarna som just nu löser en av mänsklighetens stora frågor.
PM Nilsson
pm.nilsson@di.se
Installerat 13,2 kWp solceller
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ledare i DI: Skarp varning för alla fossila företag
Mycket bra!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ledare i DI: Skarp varning för alla fossila företag
Bra skrivet. Men många är så beroende av den fossila industrin att det är inte kapabla att se vart de barkar. Så det kommer nog som en chock för många när företag går in i väggen, trots att väggen varit synlig ett långt tag.
Länk till ledaren (de kan vara värda ett klick för bra inlägg): http://www.di.se/opinion/pm-nilsson-ska ... a-foretag/
Länk till ledaren (de kan vara värda ett klick för bra inlägg): http://www.di.se/opinion/pm-nilsson-ska ... a-foretag/
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Ledare i DI: Skarp varning för alla fossila företag
Bra med en text som är skriven helt utan de annars så vanliga reservationerna med - i princip - förhoppningar om att studierna är felaktiga. Denna text är osentimental och refererar helt enkelt bara fakta som ingen med fingrarna i fossilsyltburken kommer undan. Vägen är utstakad och alla måste följa den, vare sig de vill eller inte. Fossila energikällors historia är redan skriven, det är bara tidsperspektivet som vi inte exakt känner till än.
Re: Ledare i DI: Skarp varning för alla fossila företag
Bara det att även om batteripris per kWh sjunker så har det ännu inte slagit igenom på bilens pris.
Ja vi har ännu inte nått över puckeln som kommer med M3 lansersing förhoppningsvis.
Samma med servicekostnad, så vill naturligtvis marknaden mjölka ut överpriser. Och vi går i fällan eftersom det inte finns alternativ.
För alla vill ju ändå ha nybils- och batterigarantin.
Ja vi har ännu inte nått över puckeln som kommer med M3 lansersing förhoppningsvis.
Samma med servicekostnad, så vill naturligtvis marknaden mjölka ut överpriser. Och vi går i fällan eftersom det inte finns alternativ.
För alla vill ju ändå ha nybils- och batterigarantin.
MYLR-24
Re: Ledare i DI: Skarp varning för alla fossila företag
Men samtidigt så har Tesla nu valt att utrusta alla bilar med utrustning för autom körning, den är nog inte gratis men Tesla använder väll de pengarna som de sparar på billigare batterier till att förbättra bilarna på annat vis._TonyV skrev:Bara det att även om batteripris per kWh sjunker så har det ännu inte slagit igenom på bilens pris.
Ja vi har ännu inte nått över puckeln som kommer med M3 lansersing förhoppningsvis.
Samma med servicekostnad, så vill naturligtvis marknaden mjölka ut överpriser. Och vi går i fällan eftersom det inte finns alternativ.
För alla vill ju ändå ha nybils- och batterigarantin.
Varken nybils- eller batterigarantin kräver att du servar bilen så det är inget argument för att köpa servicepaketen.
Re: Ledare i DI: Skarp varning för alla fossila företag
Nej, vi har inte sett frukterna av de låga batteripriserna och jag tror inte vi får se det från Tesla heller. De riktigt billiga bilarna kommer förmodligen komma från Kina._TonyV skrev:Bara det att även om batteripris per kWh sjunker så har det ännu inte slagit igenom på bilens pris.
Ja vi har ännu inte nått över puckeln som kommer med M3 lansersing förhoppningsvis.
Samma med servicekostnad, så vill naturligtvis marknaden mjölka ut överpriser. Och vi går i fällan eftersom det inte finns alternativ.
För alla vill ju ändå ha nybils- och batterigarantin.
Re: Ledare i DI: Skarp varning för alla fossila företag
Vi kan Teslas filosofi.vigge50 skrev:Men samtidigt så har Tesla nu valt att utrusta alla bilar med utrustning för autom körning, den är nog inte gratis men Tesla använder väll de pengarna som de sparar på billigare batterier till att förbättra bilarna på annat vis._TonyV skrev:Bara det att även om batteripris per kWh sjunker så har det ännu inte slagit igenom på bilens pris.
Ja vi har ännu inte nått över puckeln som kommer med M3 lansersing förhoppningsvis.
Samma med servicekostnad, så vill naturligtvis marknaden mjölka ut överpriser. Och vi går i fällan eftersom det inte finns alternativ.
För alla vill ju ändå ha nybils- och batterigarantin.
Varken nybils- eller batterigarantin kräver att du servar bilen så det är inget argument för att köpa servicepaketen.
Jag menade mer allmänt i elbilsland idag. Alla betalar en bonus, eller om man vill en straffavgift idag. Krasst sett så är bilarna inte så dyra tillverka om man bortser från utv kostnad. Hur mång udda fossil bilar utvecklas inte utan att bära sina egna kostnader pga små serier.
Men heja Tesla. Hårt driv in i framtiden.
Hoppas jag kan realisera min bokning på trean sen.
MYLR-24
Re: Ledare i DI: Skarp varning för alla fossila företag
Planet oil, bra program om oljans uppgång (och fall?)
http://www.axess.se/tv/program.aspx?id=4454
Bbc också.
http://www.axess.se/tv/program.aspx?id=4454
Bbc också.
Re: Ledare i DI: Skarp varning för alla fossila företag
Vet inte om alla har sett denna: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =28&t=7490
Se från 28:02 in.
Tycker det där är väldigt intressant. Kortfattat ställer han sig frågan varför investerare har varit tveksamt inställda till förnyelsebar energi pga riskerna (solen skiner inte alltid). Samma investerare kunde äga aktier i ex Tepco (fukushima), BP (mexikanska golfen utsläppet).
Vändningen kom enligt honom efter att Warren Buffet börjat göra stora investeringar i solcell/vindkraftsanläggningar.
Se från 28:02 in.
Tycker det där är väldigt intressant. Kortfattat ställer han sig frågan varför investerare har varit tveksamt inställda till förnyelsebar energi pga riskerna (solen skiner inte alltid). Samma investerare kunde äga aktier i ex Tepco (fukushima), BP (mexikanska golfen utsläppet).
Vändningen kom enligt honom efter att Warren Buffet börjat göra stora investeringar i solcell/vindkraftsanläggningar.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd