Bensin/dieselvärmare - en tveksam historia

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Bensin/dieselvärmare - en tveksam historia

Inlägg av Jerker »

Bensin och dieselvärmare saknar helt rening och frågan om den nytta de påstås göra för miljön för att värma upp en bilmotor för att katalysatorn ska börja fungera snabbare är inte så enkel:

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... utslappen/
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Bensin/dieselvärmare - en tveksam historia

Inlägg av Teslaspolen »

Har undrat detsamma. Utan kunskap om sådana värmare är min spontana tanke: Urbota korkat.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bensin/dieselvärmare - en tveksam historia

Inlägg av Bjelke »

Ja det lär ju vara liiiite bättre med förvärmning i en elbil :mrgreen:
Övriga (fossila) är enbart en komfortfråga, knappast en miljöfråga iaf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bensin/dieselvärmare - en tveksam historia

Inlägg av mati »

Alltså när jag frågar min näsa så är dieselvärmare inget bra. Luktar som gammal lastbil. Usch.
Men förmodligen är det fortfarande bättre än att låta bilen stå med motorn på tomgång för det tar längre tid för motorn att bli varm då. Alternativet är ju att sätta sig i en kall bil och köra iväg med en gång (jag bortser här från frusna rutor). Det är nog ingen bra idé det heller för motorn spottar ut en massa skit när den är kall.
Det enda vettiga alternativet står i mitt garage. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Bensin/dieselvärmare - en tveksam historia

Inlägg av Laban »

Det är helt otroligt att man från branschen inte verkar ha någon koll på utsläppen från värmarna. Eller helt otroligt, det tråkiga är väl att man tillåts att inte ha någon koll.

Iofs, vi har körcykler som är totalt orealistiska, inga krav på utsläpp vid låga temperaturer osv. Så egentligen kanske det inte är så förvånande.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Bensin/dieselvärmare - en tveksam historia

Inlägg av Jerka »

Påminner mig om stadsvakten i Ankh-Morpork. Ser man en brottsling ska man jaga honom, men inte för snabbt för då kanske man hinner ikapp...

Reglerna för fossilbilar har varit likadana. Tuffa på pappret men alla undantag och fusk är som gjorda för att inte göra det jobbigt på riktigt för biltillverkarna. Avgasfusket, snälla körcykler, utsläppstester som görs under orealistiska förhållanden, avgasrening som stängs av i kyla... allt känns som gjort för att ge sken av att man har ett bra miljöarbete medan det i själva verket är samma gamla skit som vanligt.

Fossila bränslen ska bara bort, det är den enda lösningen som duger i långa loppet.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Bensin/dieselvärmare - en tveksam historia

Inlägg av joel80 »

Värmare bränner i allafall utan insprutning under högt tryck.. Vilket av vad jag förstått är en del som ökar utsläpp av nox och andra mickropartiklar. Nån som vet mer om hur det funkar?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Bensin/dieselvärmare - en tveksam historia

Inlägg av Torkel »

Jerka skrev:
Påminner mig om stadsvakten i Ankh-Morpork. Ser man en brottsling ska man jaga honom, men inte för snabbt för då kanske man hinner ikapp...
+2 för Pratchett :)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Bensin/dieselvärmare - en tveksam historia

Inlägg av Teslaspolen »

Skakar liv i den här gamla tråden igen; det är ju den tiden på året.

Personligen hade jag velat sett en debatt i samhället om dessa verkligen ska vara tillåtna.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Bensin/dieselvärmare - en tveksam historia

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Min fosildrivna Volvo har dieselvärmare som standard. Förra veckan började den plötsligt förbränna mycket sämre än tidigare, det rykte och luktade mycket värre än normalt. Bilen stod mot vindriktningen och mycket av värmarens avgaser hamnade inuti kupén.

Det sved i ögonen och jag hade svårt att andas när jag klev in i bilen, fick öppna alla dörrar ett tag och vädra ut.

Jag tog bort stödvärme i menyn och körde vidare. Senaste veckan har jag haft det rätt så kallt i bilen, det gör rätt mycket för komforten då moderna snåla dieslar tar 15-20 minuter innan kupén blir riktigt varm.

Hemma har jag kallgarage och elektrisk motorvärme + kupévärme, det känns rent och bra att åka iväg med varm bil på morgonen förstås.

I brist på lämplig elbil har jag nu kollat på Volvo XC60 T8 som laddhybrid. På nordiska marknaden har den bensinvärmare som standard, finns inte möjlighet att värma kupén via laddkabeln eller med el.

Förmodar att Volvo har gjort så för att öka den korta räckvidden på el med ett 10,4 kWh batteri, men en sån dyr bil och jag ska varje morgon sätta mig i en kall bil känns inte lockande. Jag parkerar inomhus i ett litet 1-bils kallgarage.

Jag önskar mig en elbil med värmepump som kan klimatisera kupén före avresa.

Rent krasst åker det omkring 100 000-tals bilar med Bensin/dieselvärmare utan avgasrening i storstäder. Och många kör den även när bilen är parkerad.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Bensin/dieselvärmare - en tveksam historia

Inlägg av joel80 »

Volvos V60 TE har möjlighet att värma med enbart el om man är inkopplad med laddare.
Obegripligt varför dom tagit bort det på nyare modeller!!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Bensin/dieselvärmare - en tveksam historia

Inlägg av e5m1r »

BMW diesel har för det mesta el patron för att snabba på coupe värme inne i bilen
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
SAB
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 09 maj 2017 19:23
Ort: Luleå

Re: Bensin/dieselvärmare - en tveksam historia

Inlägg av SAB »

Dieselvärmare är dock ett måste för att öht få igång en 'surdiesel' om det är rejält kallt och man inte har el i närheten så totalförbud kanske är lite att ta i.

Undra om det rent miljömässigt är bättre att ha med ett elverk och använda vanliga el-motorvärmaren eller att köra dieselvärmare då man måste..?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Bensin/dieselvärmare - en tveksam historia

Inlägg av chaffis75 »

Vid vilken temperatur måste man köra värmaren innan för att kunna starta sin diesel? Bu bor jag ju i Skåne så lär aldrig vara problem här men när man åker skidor i svenska fjällen så kan de ibland bli lite småkyligt... :D
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Bensin/dieselvärmare - en tveksam historia

Inlägg av lobbin »

Blandar vi inte ihop begreppen nu, med dels en värmare som gör att det faktiskt går att starta bilen, samt en värmare som använder diesel för att kunna värma kupén.

Osäker på om vår Seat hade någon värmare, men den gick åtminstone att starta i -23°
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Bensin/dieselvärmare - en tveksam historia

Inlägg av chaffis75 »

lobbin skrev:
Blandar vi inte ihop begreppen nu, med dels en värmare som gör att det faktiskt går att starta bilen, samt en värmare som använder diesel för att kunna värma kupén.

Osäker på om vår Seat hade någon värmare, men den gick åtminstone att starta i -23°
nja, lite därför jag frågar för jag vet att många bilar inte har diesel värmare... däremot så har man alltid (tro jag) glödstift vilket är tydligt som nu när vi var i sälen och startade bilen i -16, då värmer glödstiften (som tar ström från bilbatteriet) en stund innan startmotorn börjar snurra...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 590
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Bensin/dieselvärmare - en tveksam historia

Inlägg av Sofie »

chaffis75 skrev:
lobbin skrev:
Blandar vi inte ihop begreppen nu, med dels en värmare som gör att det faktiskt går att starta bilen, samt en värmare som använder diesel för att kunna värma kupén.

Osäker på om vår Seat hade någon värmare, men den gick åtminstone att starta i -23°
nja, lite därför jag frågar för jag vet att många bilar inte har diesel värmare... däremot så har man alltid (tro jag) glödstift vilket är tydligt som nu när vi var i sälen och startade bilen i -16, då värmer glödstiften (som tar ström från bilbatteriet) en stund innan startmotorn börjar snurra...
Bensinbilar har inte Dieselvärmare, glödstift har alla Dieslar. Dom flesta moderna Dieselmotorer har Dieselvärmare för att få upp temperaturen i motorn tillräckligt på vintern. Däremot har inte alla Dieselvärmare möjligheten att värma bilen innan start utan att man får betala extra för den möjligheten.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Bensin/dieselvärmare - en tveksam historia

Inlägg av Remuz »

Min toyota eldade diesel som en galning så fort det var minusgrader. Intressant var också att räckvidden gick från 700km till 400km utan att förbrukningen ökade (enligt bilens dator). Detta på korta sträckor <20km
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar