Volvos V60 TE har möjlighet att värma med enbart el om man är inkopplad med laddare.
Obegripligt varför dom tagit bort det på nyare modeller!!
Bensin/dieselvärmare - en tveksam historia
Moderator: Redaktion
Re: Bensin/dieselvärmare - en tveksam historia
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Bensin/dieselvärmare - en tveksam historia
BMW diesel har för det mesta el patron för att snabba på coupe värme inne i bilen
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Bensin/dieselvärmare - en tveksam historia
Dieselvärmare är dock ett måste för att öht få igång en 'surdiesel' om det är rejält kallt och man inte har el i närheten så totalförbud kanske är lite att ta i.
Undra om det rent miljömässigt är bättre att ha med ett elverk och använda vanliga el-motorvärmaren eller att köra dieselvärmare då man måste..?
Undra om det rent miljömässigt är bättre att ha med ett elverk och använda vanliga el-motorvärmaren eller att köra dieselvärmare då man måste..?
Re: Bensin/dieselvärmare - en tveksam historia
Vid vilken temperatur måste man köra värmaren innan för att kunna starta sin diesel? Bu bor jag ju i Skåne så lär aldrig vara problem här men när man åker skidor i svenska fjällen så kan de ibland bli lite småkyligt...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Bensin/dieselvärmare - en tveksam historia
Blandar vi inte ihop begreppen nu, med dels en värmare som gör att det faktiskt går att starta bilen, samt en värmare som använder diesel för att kunna värma kupén.
Osäker på om vår Seat hade någon värmare, men den gick åtminstone att starta i -23°
Osäker på om vår Seat hade någon värmare, men den gick åtminstone att starta i -23°
Re: Bensin/dieselvärmare - en tveksam historia
nja, lite därför jag frågar för jag vet att många bilar inte har diesel värmare... däremot så har man alltid (tro jag) glödstift vilket är tydligt som nu när vi var i sälen och startade bilen i -16, då värmer glödstiften (som tar ström från bilbatteriet) en stund innan startmotorn börjar snurra...lobbin skrev:Blandar vi inte ihop begreppen nu, med dels en värmare som gör att det faktiskt går att starta bilen, samt en värmare som använder diesel för att kunna värma kupén.
Osäker på om vår Seat hade någon värmare, men den gick åtminstone att starta i -23°
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Bensin/dieselvärmare - en tveksam historia
Bensinbilar har inte Dieselvärmare, glödstift har alla Dieslar. Dom flesta moderna Dieselmotorer har Dieselvärmare för att få upp temperaturen i motorn tillräckligt på vintern. Däremot har inte alla Dieselvärmare möjligheten att värma bilen innan start utan att man får betala extra för den möjligheten.chaffis75 skrev:nja, lite därför jag frågar för jag vet att många bilar inte har diesel värmare... däremot så har man alltid (tro jag) glödstift vilket är tydligt som nu när vi var i sälen och startade bilen i -16, då värmer glödstiften (som tar ström från bilbatteriet) en stund innan startmotorn börjar snurra...lobbin skrev:Blandar vi inte ihop begreppen nu, med dels en värmare som gör att det faktiskt går att starta bilen, samt en värmare som använder diesel för att kunna värma kupén.
Osäker på om vår Seat hade någon värmare, men den gick åtminstone att starta i -23°
Re: Bensin/dieselvärmare - en tveksam historia
Min toyota eldade diesel som en galning så fort det var minusgrader. Intressant var också att räckvidden gick från 700km till 400km utan att förbrukningen ökade (enligt bilens dator). Detta på korta sträckor <20km
P85D svart/svart med gratis SuC