Ny statistik från naturvårdsverket - Problem med dieslar

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 656
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Ny statistik från naturvårdsverket - Problem med dieslar

Inlägg av HerrNilsson »

Ökade utsläpp från dieselbilar ger sämre stadsluft
https://www.naturvardsverket.se/Nyheter ... stadsluft/
Årets statistik över luftföroreningar visar att utsläppen från dieselbilar fortsätter att öka. Halterna av luftföroreningar i svenska tätorter är så höga att de påverkar människors hälsa och miljön. Trots att utsläppen av luftföroreningar minskat kraftigt sedan 1990-talet kostar dålig luft samhället ca 40 miljarder kronor per år och orsakar årligen uppemot 5500 svenskars död.
Vi dör bokstavligen av dieselbilarnas utsläpp. Varför pratas det inte mer om detta? Det är ju helt vansinnigt när man tänker efter. Många många dör varje år pga detta. I Sverige.

Vidare skriver verket:
- Sverige ska ställa om till en fossilfri fordonsflotta och för att få en bra stadsmiljö måste både luft och klimat gagnas. Här är en övergång till elbilar viktig liksom inrättande av miljözoner för personbilar, säger Stefan Nyström
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ny statistik från naturvårdsverket - Problem med dieslar

Inlägg av bjelkeman »

Vi har ju under en längre tid fått veta att diesel är bättre. Svårt för människor att acceptera att det var fel, då och nu, för då är de del sv problemet när de trodde de gjorde ett bra val.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1492
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Ny statistik från naturvårdsverket - Problem med dieslar

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Problemet är väl att ALLA fabrikanter fuskat, i verkligheten har utsläppen ökat, oerhört provocerande detta!

Tycker myndigheterna kan vara riktigt tuffa och ge hela industrin en riktig näsbränna efter "snåldiesel" debaklet.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ny statistik från naturvårdsverket - Problem med dieslar

Inlägg av LarsL »

Det har ju varit alldeles för hårt fokus på CO2 och då har det blundats för de lokala utsläppen.
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Ny statistik från naturvårdsverket - Problem med dieslar

Inlägg av strejf »

HerrNilsson skrev:
Ökade utsläpp från dieselbilar ger sämre stadsluft
https://www.naturvardsverket.se/Nyheter ... stadsluft/
Årets statistik över luftföroreningar visar att utsläppen från dieselbilar fortsätter att öka. Halterna av luftföroreningar i svenska tätorter är så höga att de påverkar människors hälsa och miljön. Trots att utsläppen av luftföroreningar minskat kraftigt sedan 1990-talet kostar dålig luft samhället ca 40 miljarder kronor per år och orsakar årligen uppemot 5500 svenskars död.
Vi dör bokstavligen av dieselbilarnas utsläpp. Varför pratas det inte mer om detta? Det är ju helt vansinnigt när man tänker efter. Många många dör varje år pga detta. I Sverige.

Vidare skriver verket:
- Sverige ska ställa om till en fossilfri fordonsflotta och för att få en bra stadsmiljö måste både luft och klimat gagnas. Här är en övergång till elbilar viktig liksom inrättande av miljözoner för personbilar, säger Stefan Nyström

Det är helt jäkla otroligt att tidningarna inte skriver om detta mer. 5500 människor dör alltså varje år. Helt otroligt, jag blir så arg.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Ny statistik från naturvårdsverket - Problem med dieslar

Inlägg av Torkel »

HerrNilsson skrev:

Vi dör bokstavligen av dieselbilarnas utsläpp. Varför pratas det inte mer om detta? Det är ju helt vansinnigt när man tänker efter. Många många dör varje år pga [utsläpp från diesel]. I Sverige.
Detta är ju en lite förenklad bild. Vi dör av hjärt- och kärlsjukdomar, lunginflammation och cancer. I Sverige uppskattas 5500 personer dö tidigare på grund av luftföroreningar (partiklar mellan 2,5 och 10 nanometer och kväveoxider). Det mesta av dessa föroreningar orsakas av "långdistanstransport" (utländska lastbilar?). Diesel släpper ut mer partiklar och kväveoxider än bensin.

Sen dör ca 40 000 personer om året av sjukdomar i blodkärl och lungor. De flesta är gamla och sjuka och dör alltså en "naturlig" (men kanske något förtida) död på grund av föroreningar.

Källa: SCB, Naturvårdsverket: https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar- ... reningar/#.

TL;DR: Avgaser är dåliga för hälsan. Diesel är dock sällan den enda orsaken. Anledningen till att vi inte pratar om det är att folk inte vill tänka sig att deras val kan förkorta livet för sig själva och sina nära. För det är ju enkelt att flytta ut på landet om man vill slippa föroreningarna, egentligen?
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 656
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Ny statistik från naturvårdsverket - Problem med dieslar

Inlägg av HerrNilsson »

Torkel skrev:
HerrNilsson skrev:

Vi dör bokstavligen av dieselbilarnas utsläpp. Varför pratas det inte mer om detta? Det är ju helt vansinnigt när man tänker efter. Många många dör varje år pga [utsläpp från diesel]. I Sverige.
Detta är ju en lite förenklad bild. Vi dör av hjärt- och kärlsjukdomar, lunginflammation och cancer. I Sverige uppskattas 5500 personer dö tidigare på grund av luftföroreningar (partiklar mellan 2,5 och 10 nanometer och kväveoxider). Det mesta av dessa föroreningar orsakas av "långdistanstransport" (utländska lastbilar?). Diesel släpper ut mer partiklar och kväveoxider än bensin.

Sen dör ca 40 000 personer om året av sjukdomar i blodkärl och lungor. De flesta är gamla och sjuka och dör alltså en "naturlig" (men kanske något förtida) död på grund av föroreningar.

Källa: SCB, Naturvårdsverket: https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar- ... reningar/#.

TL;DR: Avgaser är dåliga för hälsan. Diesel är dock sällan den enda orsaken. Anledningen till att vi inte pratar om det är att folk inte vill tänka sig att deras val kan förkorta livet för sig själva och sina nära. För det är ju enkelt att flytta ut på landet om man vill slippa föroreningarna, egentligen?
Håller med om att det är en förenklad bild, absolut. Känner mig dock frustrerad ibland över att elbilsövergången går så långsamt :roll:
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ny statistik från naturvårdsverket - Problem med dieslar

Inlägg av mati »

HerrNilsson skrev:
Håller med om att det är en förenklad bild, absolut. Känner mig dock frustrerad ibland över att elbilsövergången går så långsamt :roll:
Först skulle vi alla köpa etanolbilar. Det var ju så bra för miljön och lösningen för alla miljöproblem.
Det var inte så bra. Etanolbilarna är borta.
Sen skulle vi alla köra på diesel. De är ju så snåla och släpper ut så lite. Dieselbilarna är den stora räddaren för klimatet. Den trenden pågår än idag. Dieslar säljs som varma kanelbullar.
Men nu börjar man inse att det kanske inte heller är så bra.
Elbilar då? Naturligtvis hoppas vi alla här att folk börjar vakna, att politikerna fattar rätt beslut och att elbilarna snart ersätter avgasbilarna på våra vägar. För de är bättre på många sätt. Elbilar är förmodligen det bästa alternativet ett bra tag framöver.
Problemet är att folk och politiker inser att man har satsat på fel häst två gånger. Hur ska man veta att elbilar är rätt väg att gå? De allra flesta förstår ingenting när man pratar om hög verkningsgrad och effektivitet. De förstår inte fördelarna med elbilar. Dessutom innebär övergången till elbilar mer än att bara ta en annan slang vid bensinstationen. Steget är mycket större, rent mentalt alltså. Man vågar inte ta det steget.
Jag är rädd att folk återgår till att köpa bensinbilar igen. Jag har redan känt av såna tendenser bland folk jag har pratat med. De överger sina dieslar och vill skaffa en bensinbil nästa gång de byter bil. Mycket bekymmersamt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
rmokvist
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 okt 2016 11:22
Ort: Karlskrona

Re: Ny statistik från naturvårdsverket - Problem med dieslar

Inlägg av rmokvist »

Påminner lite om rökningen när man läser "dör en tidigare död". Rökare lever ju kortare liv får man höra pga alla gifter. Kan man inte räkna avgasen som "andrahandsgasning" (konvertering från andrahandsrökning) och därför förbjuda dom. Kan ju börja smått med storstäderna, sedan mindre städer och till sist får dom hålla sig ute på landsbygden hos en annan (fan, detta var ju inget bra förslag :shock: ).

Skämt åsido, var inte medveten om att det var så många som dog i förtid, eller pga avgaserna i lilla Sverige. Som ni säger, konstigt att det inte tas upp oftare i diskussionerna.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Ny statistik från naturvårdsverket - Problem med dieslar

Inlägg av Foluke »

rmokvist skrev:
Påminner lite om rökningen när man läser "dör en tidigare död". Rökare lever ju kortare liv får man höra pga alla gifter. Kan man inte räkna avgasen som "andrahandsgasning" (konvertering från andrahandsrökning) och därför förbjuda dom. Kan ju börja smått med storstäderna, sedan mindre städer och till sist får dom hålla sig ute på landsbygden hos en annan (fan, detta var ju inget bra förslag :shock: ).

Skämt åsido, var inte medveten om att det var så många som dog i förtid, eller pga avgaserna i lilla Sverige. Som ni säger, konstigt att det inte tas upp oftare i diskussionerna.
Det viktigaste för mig är trots allt att JAG LEVER SÅ GOTT MED MIN EL-BIL SÅ LÄNGE JAG LEVER! LIVSKVALITÉ!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7318
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ny statistik från naturvårdsverket - Problem med dieslar

Inlägg av TiborBlomhall »

mati skrev:
Dessutom innebär övergången till elbilar mer än att bara ta en annan slang vid bensinstationen. Steget är mycket större, rent mentalt alltså. Man vågar inte ta det steget.
Jag är rädd att folk återgår till att köpa bensinbilar igen. Jag har redan känt av såna tendenser bland folk jag har pratat med. De överger sina dieslar och vill skaffa en bensinbil nästa gång de byter bil. Mycket bekymmersamt.
Jag tror du slog huvudet på spiken varför folk ser fram emot vätgasbilar. Då blir det ju bara en annan slang på bensinstationen.

Vi får hoppas att folk istället för dieseln skaffar en laddhybrid iaf. Det verkar bli nästa stora trend. Och laddhybrider är ju inkörsporten till tyngre missbruk så näst-nästa bilen kan då bli en elbil.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Ny statistik från naturvårdsverket - Problem med dieslar

Inlägg av Tars »

TiborBlomhall skrev:
mati skrev:
Dessutom innebär övergången till elbilar mer än att bara ta en annan slang vid bensinstationen. Steget är mycket större, rent mentalt alltså. Man vågar inte ta det steget.
Jag är rädd att folk återgår till att köpa bensinbilar igen. Jag har redan känt av såna tendenser bland folk jag har pratat med. De överger sina dieslar och vill skaffa en bensinbil nästa gång de byter bil. Mycket bekymmersamt.
Jag tror du slog huvudet på spiken varför folk ser fram emot vätgasbilar. Då blir det ju bara en annan slang på bensinstationen.

Vi får hoppas att folk istället för dieseln skaffar en laddhybrid iaf. Det verkar bli nästa stora trend. Och laddhybrider är ju inkörsporten till tyngre missbruk så näst-nästa bilen kan då bli en elbil.
Det man inte diskuterar att det finns miljödiesel på vissa orter, men tyvärr är produktionen så liten att det inte skulle kunna täcka behovet för alla dieselfordon. Men det kanske har diskuterats redan. En diesel som inte framställs av fossil finns redan, men är dyr att framställa.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... och-vatten
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ny statistik från naturvårdsverket - Problem med dieslar

Inlägg av Niklas Z »

Men även om syntetisk diesel skulle kunna göras koldioxidneutral och ekonomiskt bärkraftig så återstår problemet med kväveoxidutsläpp och partikelutsläpp. De problemen uppstår ju inte på grund av bränslet i sig, utan förbränningsförhållandena i motorn.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ny statistik från naturvårdsverket - Problem med dieslar

Inlägg av LarsL »

Niklas Z skrev:
Men även om syntetisk diesel skulle kunna göras koldioxidneutral och ekonomiskt bärkraftig så återstår problemet med kväveoxidutsläpp och partikelutsläpp. De problemen uppstår ju inte på grund av bränslet i sig, utan förbränningsförhållandena i motorn.
Precis och ju "bättre" dieselmotorn blir dessto mer NOX släpper den ut.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Ny statistik från naturvårdsverket - Problem med dieslar

Inlägg av Tars »

LarsL skrev:
Niklas Z skrev:
Men även om syntetisk diesel skulle kunna göras koldioxidneutral och ekonomiskt bärkraftig så återstår problemet med kväveoxidutsläpp och partikelutsläpp. De problemen uppstår ju inte på grund av bränslet i sig, utan förbränningsförhållandena i motorn.
Precis och ju "bättre" dieselmotorn blir dessto mer NOX släpper den ut.
Aha, trist. Det visste jag inte. Men då är dieseln på riktigt död.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ny statistik från naturvårdsverket - Problem med dieslar

Inlägg av bylund »

Fast det hade väl VW en lösning på har jag för mig. Finfina mätvärden på partikelutsläpp.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ny statistik från naturvårdsverket - Problem med dieslar

Inlägg av LarsL »

bylund skrev:
Fast det hade väl VW en lösning på har jag för mig. Finfina mätvärden på partikelutsläpp.
Ja, det går att köra med urin i bränslet i form av Addblue. Men du kanske menar att fuska helt enkelt? Jo, fuska funkar ju alltid jättebra tills någon kommer på dig.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ny statistik från naturvårdsverket - Problem med dieslar

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
bylund skrev:
Fast det hade väl VW en lösning på har jag för mig. Finfina mätvärden på partikelutsläpp.
Ja, det går att köra med urin i bränslet i form av Addblue. Men du kanske menar att fuska helt enkelt? Jo, fuska funkar ju alltid jättebra tills någon kommer på dig.
Jo jag försökte vara rolig. Det var därför jag skrev fina mätvärden, inte låga faktiska utsläpp.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ny statistik från naturvårdsverket - Problem med dieslar

Inlägg av LarsL »

bylund skrev:
LarsL skrev:
bylund skrev:
Fast det hade väl VW en lösning på har jag för mig. Finfina mätvärden på partikelutsläpp.
Ja, det går att köra med urin i bränslet i form av Addblue. Men du kanske menar att fuska helt enkelt? Jo, fuska funkar ju alltid jättebra tills någon kommer på dig.
Jo jag försökte vara rolig. Det var därför jag skrev fina mätvärden, inte låga faktiska utsläpp.

Förstod det helt och hållet :D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ny statistik från naturvårdsverket - Problem med dieslar

Inlägg av Bjelke »

:lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: Ny statistik från naturvårdsverket - Problem med dieslar

Inlägg av Verdi »

strejf skrev:
Det är helt jäkla otroligt att tidningarna inte skriver om detta mer. 5500 människor dör alltså varje år. Helt otroligt, jag blir så arg.
Det är ju en sanning med modifikation. Det är ju inte så att 5500 fullt friska människor med 40+ år kvar att leva trillar av pinn pga dieselbilar. Någon kanske får cancer men det är nog inte så många.

Själva flyttade vi från Uppsalas smutsigaste gata och ut på landet. Luftkvaliteten var faktiskt en liten del av det beslutet. Just nu känns det dock mer än bra att slippa bo där vi bodde förut.

Man kan vända på det också. Är det så viktigt att bo i innerstaden att det är värt att riskera hälsan på sig själv och sina barn? Det är ju den verkliga anledningen till att det inte debatteras så ofta. Många resursstarka innerstadsbor vill helt enkelt inte höra talas om det här. Det är ju mycket enklare att själv flytta till frisk luft än att få ALLA andra att ändra sig och byta bil. Vilket ändå inte hjälper då det finns fjärrvärmeverk, lastbilar, partiklar i tunnelbanan (bromsdamm och annat) osv osv.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ny statistik från naturvårdsverket - Problem med dieslar

Inlägg av Svenssons »

En bild till tråden...
Black Ring of Death.JPG
Inte främst dieselbilar som orsakat den svarta ringen, finns egentligen ingen väg här utanför, det är främst traktorlastare och PostNords lastbil en gång per dag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Nikke
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jan 2017 18:28
Ort: Malmö

Re: Ny statistik från naturvårdsverket - Problem med dieslar

Inlägg av Nikke »

Här skulle staten kunna hjälpa till med att skapa incitament eller helt enkelt bygga Tibor's "Svenskt Nationellt Snabbladdarnät". Det skulle minska den mentala spärren eller helt enkelt ta bort den. Några hundra miljoner kr är inte så mycket pengar när den dåliga luften kostar 40 miljarder om året.

Jag förstår att det inte är så enkelt, men visioner om att vi ska ha en fossil fri fordonsflotta är fint. Det krävs lite mer handling.
Model S (2023)
Skriv svar