Dessutom innebär övergången till elbilar mer än att bara ta en annan slang vid bensinstationen. Steget är mycket större, rent mentalt alltså. Man vågar inte ta det steget.
Jag är rädd att folk återgår till att köpa bensinbilar igen. Jag har redan känt av såna tendenser bland folk jag har pratat med. De överger sina dieslar och vill skaffa en bensinbil nästa gång de byter bil. Mycket bekymmersamt.
Jag tror du slog huvudet på spiken varför folk ser fram emot vätgasbilar. Då blir det ju bara en annan slang på bensinstationen.
Vi får hoppas att folk istället för dieseln skaffar en laddhybrid iaf. Det verkar bli nästa stora trend. Och laddhybrider är ju inkörsporten till tyngre missbruk så näst-nästa bilen kan då bli en elbil.
Dessutom innebär övergången till elbilar mer än att bara ta en annan slang vid bensinstationen. Steget är mycket större, rent mentalt alltså. Man vågar inte ta det steget.
Jag är rädd att folk återgår till att köpa bensinbilar igen. Jag har redan känt av såna tendenser bland folk jag har pratat med. De överger sina dieslar och vill skaffa en bensinbil nästa gång de byter bil. Mycket bekymmersamt.
Jag tror du slog huvudet på spiken varför folk ser fram emot vätgasbilar. Då blir det ju bara en annan slang på bensinstationen.
Vi får hoppas att folk istället för dieseln skaffar en laddhybrid iaf. Det verkar bli nästa stora trend. Och laddhybrider är ju inkörsporten till tyngre missbruk så näst-nästa bilen kan då bli en elbil.
Det man inte diskuterar att det finns miljödiesel på vissa orter, men tyvärr är produktionen så liten att det inte skulle kunna täcka behovet för alla dieselfordon. Men det kanske har diskuterats redan. En diesel som inte framställs av fossil finns redan, men är dyr att framställa. http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... och-vatten
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
Men även om syntetisk diesel skulle kunna göras koldioxidneutral och ekonomiskt bärkraftig så återstår problemet med kväveoxidutsläpp och partikelutsläpp. De problemen uppstår ju inte på grund av bränslet i sig, utan förbränningsförhållandena i motorn.
Men även om syntetisk diesel skulle kunna göras koldioxidneutral och ekonomiskt bärkraftig så återstår problemet med kväveoxidutsläpp och partikelutsläpp. De problemen uppstår ju inte på grund av bränslet i sig, utan förbränningsförhållandena i motorn.
Precis och ju "bättre" dieselmotorn blir dessto mer NOX släpper den ut.
Men även om syntetisk diesel skulle kunna göras koldioxidneutral och ekonomiskt bärkraftig så återstår problemet med kväveoxidutsläpp och partikelutsläpp. De problemen uppstår ju inte på grund av bränslet i sig, utan förbränningsförhållandena i motorn.
Precis och ju "bättre" dieselmotorn blir dessto mer NOX släpper den ut.
Aha, trist. Det visste jag inte. Men då är dieseln på riktigt död.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
Fast det hade väl VW en lösning på har jag för mig. Finfina mätvärden på partikelutsläpp.
Ja, det går att köra med urin i bränslet i form av Addblue. Men du kanske menar att fuska helt enkelt? Jo, fuska funkar ju alltid jättebra tills någon kommer på dig.
Fast det hade väl VW en lösning på har jag för mig. Finfina mätvärden på partikelutsläpp.
Ja, det går att köra med urin i bränslet i form av Addblue. Men du kanske menar att fuska helt enkelt? Jo, fuska funkar ju alltid jättebra tills någon kommer på dig.
Jo jag försökte vara rolig. Det var därför jag skrev fina mätvärden, inte låga faktiska utsläpp.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Fast det hade väl VW en lösning på har jag för mig. Finfina mätvärden på partikelutsläpp.
Ja, det går att köra med urin i bränslet i form av Addblue. Men du kanske menar att fuska helt enkelt? Jo, fuska funkar ju alltid jättebra tills någon kommer på dig.
Jo jag försökte vara rolig. Det var därför jag skrev fina mätvärden, inte låga faktiska utsläpp.
Det är helt jäkla otroligt att tidningarna inte skriver om detta mer. 5500 människor dör alltså varje år. Helt otroligt, jag blir så arg.
Det är ju en sanning med modifikation. Det är ju inte så att 5500 fullt friska människor med 40+ år kvar att leva trillar av pinn pga dieselbilar. Någon kanske får cancer men det är nog inte så många.
Själva flyttade vi från Uppsalas smutsigaste gata och ut på landet. Luftkvaliteten var faktiskt en liten del av det beslutet. Just nu känns det dock mer än bra att slippa bo där vi bodde förut.
Man kan vända på det också. Är det så viktigt att bo i innerstaden att det är värt att riskera hälsan på sig själv och sina barn? Det är ju den verkliga anledningen till att det inte debatteras så ofta. Många resursstarka innerstadsbor vill helt enkelt inte höra talas om det här. Det är ju mycket enklare att själv flytta till frisk luft än att få ALLA andra att ändra sig och byta bil. Vilket ändå inte hjälper då det finns fjärrvärmeverk, lastbilar, partiklar i tunnelbanan (bromsdamm och annat) osv osv.
Inte främst dieselbilar som orsakat den svarta ringen, finns egentligen ingen väg här utanför, det är främst traktorlastare och PostNords lastbil en gång per dag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Här skulle staten kunna hjälpa till med att skapa incitament eller helt enkelt bygga Tibor's "Svenskt Nationellt Snabbladdarnät". Det skulle minska den mentala spärren eller helt enkelt ta bort den. Några hundra miljoner kr är inte så mycket pengar när den dåliga luften kostar 40 miljarder om året.
Jag förstår att det inte är så enkelt, men visioner om att vi ska ha en fossil fri fordonsflotta är fint. Det krävs lite mer handling.