Progressiva investeringar i solenergi

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Progressiva investeringar i solenergi

Inlägg av josve »

En fråga till Trine gänget;

Att det finns en viss risk i varje projekt är tydligt och möjligheten finns att sprida risken genom att gå in i flera olika projekt. Men det jag funderar på hur ser risken ut om ni på Trine centralt hamnar i ekonomiska bekymmer? Hur ser strukturen ut kring er och hur "stark" är er balansräkning etc?

//Jonas
TRINE
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 feb 2017 18:01

Re: Progressiva investeringar i solenergi

Inlägg av TRINE »

josve skrev:
En fråga till Trine gänget;

Att det finns en viss risk i varje projekt är tydligt och möjligheten finns att sprida risken genom att gå in i flera olika projekt. Men det jag funderar på hur ser risken ut om ni på Trine centralt hamnar i ekonomiska bekymmer? Hur ser strukturen ut kring er och hur "stark" är er balansräkning etc?

//Jonas

Tack för din Fråga Jonas. Det korta svaret är att varje lån och respektive lånesedel skrivs mellan sol-entreprenören och investeraren(dig).

Det betyder att TRINE:s balansräkning inte har någon betydelse. Endast förutsättningarna för respektive projekt och sol-entreprenör.

För att minska risken för privata investerare(utöver den omfattande due-diligence-processen) samarbetar vi med andra företag och organisationer som delar våra värderingar. Tidigare har till exempel UK AID och nyligen GP batteries gått in och skyddat en del av investeringarna i händelse av default. Detta kommer förhoppningsvis öka i omfattning framöver. Du kan läsa mer om TRINE Shield(vilket är vårt namn på produkten) här https://www.jointrine.com/news/trine-la ... -batteries

Hoppas det gav svar på din fråga. Skriv gärna igen om du undrar något mer eller tyckte något var otydligt(svarar så snart jag har möjlighet)
TRINE
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 feb 2017 18:01

Re: Progressiva investeringar i solenergi

Inlägg av TRINE »

Ett förtydligande av föregående svar på @josves fråga:

Eventuellt skydd för en investering såsom TRINE Shield är projektspecifik i nuläget. Huruvida ett sådant avtal finns för ett visst projekt upplyser vi alltid om i projektbeskrivningen.

En mer detaljerad beskrivning av avtalet som ingås mellan parterna finns i dokumentet Project Page Loan Note Instrument. Vilket du finner under steg 3: Account, i flödet(Understand Risk -> Select Amount ->Account -> Payment -> Invite. Hämtat från http://www.jointrine.com).

I händelse av default gör vi naturligtvis allt vi kan för att rädda investerarnas kapital.

TRINE ålägger sig att följa de regler och riktlinjer som Financial Conduct Authority (FCA) kräver. (https://www.fca.org.uk/about/the-fca)

Nu är det snart måndag igen. En ny härlig vecka av möjligheter väntar. :D
Vänligen, Erik
wihall
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 mar 2016 13:01

Re: Progressiva investeringar i solenergi

Inlägg av wihall »

Bumpar tråden för den goda sakens skull. Om du är sugen på att investera, använd gärna min länk;
https://www.jointrine.com/just-invested/17351
jns
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 mar 2017 18:50

Re: Progressiva investeringar i solenergi

Inlägg av jns »

Verkar vara ett utmärkt sätt att förbättra berördas livsvillkor, och miljövänligt. Men när det gäller avkastningen bör man tänka på att man tar en valutarisk, om jag förstår saken rätt.
wihall
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 mar 2016 13:01

Re: Progressiva investeringar i solenergi

Inlägg av wihall »

Visst tar man en risk, mer än bara valuta. Men hade jag velat maximera avkastning och minimera risk hade jag valt att investera mina pengar på annat håll. Det som tilltalar mig är att man får en chans att påverka människors liv till det bättre och miljön likaså.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Progressiva investeringar i solenergi

Inlägg av Teslaspolen »

Tänkte pusha för TRINE då dom här om dagen lanserade sitt största projekt hittils som ska ge elektricitet till 51 500 människor i Kenya tillsammans med BBOXX 1!

Länk finns bland annat i signaturen. ;)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Progressiva investeringar i solenergi

Inlägg av Teslaspolen »

97% finansierat nu! Saknas cirka 26 000€! :)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Progressiva investeringar i solenergi

Inlägg av fth »

98%, nu saknas bara €14000, man kan se sista slantarna rulla in i realtid om man gör refresh på sidan!

Min "Sparsnäs-kampanj" (annan tråd) drog in två nya investerare, lite magert utfall kanske på 20 displayer, men tack till er två, ni vet vilka ni är :D.

Er/min värvningsbonus går också in i projektet!

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Progressiva investeringar i solenergi

Inlägg av fth »

Jag har använt Trine för att klimatkompensera flygresor, är det någon som kan bedöma hur bra/dåligt det är jämfört med andra vägar, där man ju faktiskt "ger bort" pengarna? Det känns ju lite för bra för att vara sant att klimatkompensera och få tillbaka pengarna, med ränta dessutom, lite "ha kakan och äta den" över det?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Progressiva investeringar i solenergi

Inlägg av JFAH »

fth skrev:
Jag har använt Trine för att klimatkompensera flygresor, är det någon som kan bedöma hur bra/dåligt det är jämfört med andra vägar, där man ju faktiskt "ger bort" pengarna? Det känns ju lite för bra för att vara sant att klimatkompensera och få tillbaka pengarna, med ränta dessutom, lite "ha kakan och äta den" över det?

/fth
Njae, solpanelerna ha rlång livlängd och kenya är ju produktionsförhållandena närmast helt ideala. Tror nog du kan generera en mindre avkastning för att få tillbaka insatsen och lite ränta.Faktum är att dte är rätt oförståeligt att man inte tapetserar med solceller i just afrika. Större delen av kontinenten har ju perfekta förhållanden. Om det är något de har så är det tillgång till elenergi.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Progressiva investeringar i solenergi

Inlägg av Teslaspolen »

Tror starkt på TRINEs idé; att göra det till just en affärsmodell istället för välgörenhet så kommer man mycket längre.

Förresten så har det öppnats en ny kampanj nu!
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Progressiva investeringar i solenergi

Inlägg av fth »

JFAH skrev:
Njae, solpanelerna ha rlång livlängd och kenya är ju produktionsförhållandena närmast helt ideala. Tror nog du kan generera en mindre avkastning för att få tillbaka insatsen och lite ränta.Faktum är att dte är rätt oförståeligt att man inte tapetserar med solceller i just afrika. Större delen av kontinenten har ju perfekta förhållanden. Om det är något de har så är det tillgång till elenergi.
Missförstå mig rätt, jag tror helhjärtat på Trines modell, skifte från fossila bränslen till solenergi, småskaliga investeringar, fokus på kvinnlig företagsamhet, krediter till bärkraftiga projekt med egen kraft och uthållighet, etc.

Det jag tyckte verkade för bra för att vara sant är bara att när man klimatkompenserar via andra kanaler så är det ju en kostnad, en utgift. När man gör det via Trine så blir det en investering, en tillgång, visserligen med hyfsad risk, men med stor chans att faktiskt få tillbaka varenda krona, med ränta.

Varför skulle i så fall någon vettig människa ens fundera på att klimatkompensera på annat sätt? Och varför marknadsför ni inte detta mer? Är det för att ni fortfarande väntar på certifieringen?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Progressiva investeringar i solenergi

Inlägg av Teslaspolen »

solcellspodden.se gjorde ett avsnitt med Sam Manaberi från TRINE som kan vara intressant! http://www.solcellspodden.se/?p=313
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Progressiva investeringar i solenergi

Inlägg av Teslaspolen »

Teslaspolen skrev:
97% finansierat nu! Saknas cirka 26 000€! :)
Jahapp, då var vi uppe i 100% då!
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Progressiva investeringar i solenergi

Inlägg av Teslaspolen »

Vill bumpa tråden för TRINEs senaste kampanj BBOX2 som har 5 dagar kvar och är uppe i 87% av 1 000 000 euros. Har ni inte investerat lite så är detta en bra chans!
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Progressiva investeringar i solenergi

Inlägg av fth »

Jag fick mail idag från Trine: "Great news: BBOXX 2 is fully funded!"

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Progressiva investeringar i solenergi

Inlägg av Svenssons »

Lägger med länk till BBOXX 2:

https://www.jointrine.com/campaign/bboxx%202
1229 investeringar gjordes.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Progressiva investeringar i solenergi

Inlägg av Teslaspolen »

Lite fördröjt då projektet blev klart för ett par dagar sedan faktiskt, men ja. Det gick med minsta möjliga marginal den här gången. :)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Progressiva investeringar i solenergi

Inlägg av fth »

Investering i BBOXX 4 Rwanda pågår, 79% än så länge, jag gick in med en slant även i detta projekt.
Projektet beräknas ge 42025 människor tillgång till elektricitet och reducera CO2-utsläppen med 11800 ton.
trine.png
Använd min länk så får vi båda ytterligare €10 att investera!

https://www.jointrine.com/just-invested/36898

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Tezzla
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 18 nov 2014 23:26
Ort: Nacka

Re: Progressiva investeringar i solenergi

Inlägg av Tezzla »

Testade en investering i detta projekt också, använde din länk ovan.

Här kommer min länk som andra gärna får använda :-)

https://www.jointrine.com/just-invested/36906
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Progressiva investeringar i solenergi

Inlägg av fth »

Tezzla skrev:
Testade en investering i detta projekt också, använde din länk ovan.
Kul :D

https://www.youtube.com/watch?v=gX7bUXQsHLY

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Progressiva investeringar i solenergi

Inlägg av Teslaspolen »

Nu har det varit tomt på nya projekt i ett par dagar vilket är ovanligt vad jag sett med Trine...
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Progressiva investeringar i solenergi

Inlägg av fth »

Teslaspolen skrev:
Nu har det varit tomt på nya projekt i ett par dagar vilket är ovanligt vad jag sett med Trine...
Ja, det finns ju ingenstans att placera alla pengar man har över efter TSLA-karusellen (not!) :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Progressiva investeringar i solenergi

Inlägg av Teslaspolen »

Äh, det har ju rasat in lite Trine-pengar de senaste månaderna. 8-)
Skriv svar