Progressiva investeringar i solenergi

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

TRINE
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 feb 2017 18:01

Re: Investeringar i solenergi med stor impact

Inlägg av TRINE »

Pro-Z skrev:
Intressant idé med att kombinera en god gärning med investering.
En fråga. Låt säga att man investerar 1000 kr. När är uppskattningen att man har gått "break-even"?
Bra fråga Pro-Z. Om vi utgår från Haramabee projektet med 1000 kr i insättning som exempel. Med en årlig effektiv ränta på 5.53%, så blir break-even först när hela lånet är återbetalt. Efter 2,5 år i det här fallet. Du får ränta på det belopp som är utestående vilket gör att det förräntade beloppet minskar med varje återbetalning från låntagaren(sol-entreprenören).

Första utbetalningen(ränta + återbetalning) i exemplet efter 9 månader (3/4 år), räknas på (den årliga räntan)^3/4= 4.12%. Alltså 42kr + 125.

1/4 år senare blir nästa utbetalning: ränta på (insatt belopp-första återbetalningen) + återbetalning. Alltså ((effektiv ränta^1/4) x 875) + 125 = 11.85 kr i ränta + 125 kr.

Vanligtvis kommer break-even infalla samtidigt som hela lånet är återbetalt. Undantagsfall är om utbetald rända överstiger summan av återbetalningsbeloppet. I vilket fall break-even inträffar vid (lånetid - period mellan återbetalningar). Hoppas du är nöjd med svaret! Annars får du gärna fråga igen. /Erik
TRINE
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 feb 2017 18:01

Re: Investeringar i solenergi med stor impact

Inlägg av TRINE »

AGCF skrev:
Jag vill inte verka tjurig nu men vad är välgärningen? Ni säljer en solpanel på 20w på avbetalning över 3 år. Totalkostnad 2700 kr. Den 10% räntan delas lika mellan utlånaren och Trine. Jag antar att Trine också köper in till grossistpris och säljer till konsument.

Är det inte så att det finns en fullt fungerande marknad för att köpa små solpaneler i en butiki afrika? Skillnaden här är att all avkastning hamnar i ett I-land. Jag kanske är för kritisk?
Det kan vara en välgärning att vara kritisk :) Genom TRINE investerar du i sol-entreprenören, ej i slutprodukterna. Så mao blir det ett bidrag till en bättre fungerande marknad.
Senast redigerad av TRINE, redigerad totalt 1 gånger.
TRINE
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 feb 2017 18:01

Re: Investeringar i solenergi med stor impact

Inlägg av TRINE »

Alfred skrev:
Katching! Helt klart värt att prova.
Toppen!!!
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Investeringar i solenergi med stor impact

Inlägg av Pro-Z »

TRINE skrev:
Pro-Z skrev:
Intressant idé med att kombinera en god gärning med investering.
En fråga. Låt säga att man investerar 1000 kr. När är uppskattningen att man har gått "break-even"?
Bra fråga Pro-Z. Om vi utgår från Haramabee projektet med 1000 kr i insättning som exempel. Med en årlig effektiv ränta på 5.53%, så blir break-even först när hela lånet är återbetalt. Efter 2,5 år i det här fallet. Du får ränta på det belopp som är utestående vilket gör att det förräntade beloppet minskar med varje återbetalning från låntagaren(sol-entreprenören).

Första utbetalningen(ränta + återbetalning) i exemplet efter 9 månader (3/4 år), räknas på (den årliga räntan)^3/4= 4.12%. Alltså 42kr + 125.

1/4 år senare blir nästa utbetalning: ränta på (insatt belopp-första återbetalningen) + återbetalning. Alltså ((effektiv ränta^1/4) x 875) + 125 = 11.85 kr i ränta + 125 kr.

Vanligtvis kommer break-even infalla samtidigt som hela lånet är återbetalt. Undantagsfall är om utbetald rända överstiger summan av återbetalningsbeloppet. I vilket fall break-even inträffar vid (lånetid - period mellan återbetalningar). Hoppas du är nöjd med svaret! Annars får du gärna fråga igen. /Erik
Tack för förklaringen :)
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
wihall
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 mar 2016 13:01

Re: Investeringar i solenergi med stor impact

Inlägg av wihall »

Jag investerade en slant då jag gillar tanken på att hjälpa både miljön och människor (och mig själv ;) ).

För er andra som är sugna, använd gärna min kod för €10 i startbidrag, så får jag det också.
https://www.jointrine.com/just-invested/15220
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Investeringar i solenergi med stor impact

Inlägg av _TonyV »

I just invested in solar energy in Harambee, Kenya!

Bra initiativ, hoppas det fungerar som tänkt..
Då är det är dax att titta på sin egna elleverantör..
ETCel kanske, finns nåt annat motsvarande?
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Investeringar i solenergi med stor impact

Inlägg av Teslaspolen »

Slog till den här gången. Ska bli intressant att se hur detta kommer fungera.

Hade nog inte "vågat chansa" att investera om ni inte visat personlig intresse genom att specifikt komma till TCS. Detta visar dock att ni är intresserade av kundkontakt, och det tycker jag om! :)
TRINE
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 feb 2017 18:01

Re: Investeringar i solenergi med stor impact

Inlägg av TRINE »

Teslaspolen skrev:
Slog till den här gången. Ska bli intressant att se hur detta kommer fungera.

Hade nog inte "vågat chansa" att investera om ni inte visat personlig intresse genom att specifikt komma till TCS. Detta visar dock att ni är intresserade av kundkontakt, och det tycker jag om! :)
Vi glädjer oss! Tacksam för att vi fick möjlighet att berätta mer om TRINE för er, och för dialogen. Välkommen in!
_TonyV skrev:
I just invested in solar energy in Harambee, Kenya!

Bra initiativ, hoppas det fungerar som tänkt..
Då är det är dax att titta på sin egna elleverantör..
ETCel kanske, finns nåt annat motsvarande?
Kul att du satsar! :D
wihall skrev:
Jag investerade en slant då jag gillar tanken på att hjälpa både miljön och människor (och mig själv ;) ).

För er andra som är sugna, använd gärna min kod för €10 i startbidrag, så får jag det också.
https://www.jointrine.com/just-invested/15220
Bra beslut! :) Passa på att dela din länk med vänner utanför TCS också som inte har tillgång till startbidrag genom Teslaclub-bonusen. Rock on!
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Investeringar i solenergi med stor impact

Inlägg av jonasl »

En av de stora poängerna antar jag är, precis som med Kiva (Min invite-länk) där jag gjort snart 200 lån, är att man står för kreditrisken. Jag har stoppat in USD 800 totalt men lånat ut över USD 4000 eftersom jag inte tar ut pengarna utan låter de gå runt runt.

Ska defintivt kika på Trine, verkar intressant.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Investeringar i solenergi med stor impact

Inlägg av Teslaspolen »

Då var det projektet färdigfinansierat då. :)
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Investeringar i solenergi med stor impact

Inlägg av Pro-Z »

Teslaspolen skrev:
Då var det projektet färdigfinansierat då. :)
Haha, ser man på. Jag som tänkte vänta till nu i helgen för att läsa på lite bättre. Får vänta till nästa projekt då :D
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
TRINE
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 feb 2017 18:01

Re: Investeringar i solenergi med stor impact

Inlägg av TRINE »

Pro-Z skrev:
Teslaspolen skrev:
Då var det projektet färdigfinansierat då. :)
Haha, ser man på. Jag som tänkte vänta till nu i helgen för att läsa på lite bättre. Får vänta till nästa projekt då :D
Riktigt kul att se alla Tesla-entusiaster som blivit en del av crowden senaste veckorna. :) Ni bidrog till att sjösätta två av våra största och viktigaste projekt hittills.

Vill passa på att slå ett slag för vårt nya projekt i Mwembeshi, Zambia som nu ligger uppe på plattformen. Gör din första investering nu(vårt erbjudande till alla här på TCB gäller fram till 15:e Mars).

Och återigen om ni har några frågor? Skriv!(svarar så snabbt jag kan) Kolla gärna in de länkar som finns i startinlägget.

Trevlig vecka med maximal impact önskar TRINE genom Erik
Senast redigerad av TRINE, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kullen
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 feb 2017 20:24
Ort: Malevik

Re: Investeringar i solenergi med stor impact

Inlägg av Kullen »

Då har jag investerat i det senaste projektet.
BMW X5 45e
BMW IX xDrive40
Audi Q4 e-tron
väntar på BMW i4 M50
väntar på Audi Q8 e-tron

http://---
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Investeringar i solenergi med stor impact

Inlägg av Pro-Z »

Jag med :)
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
TRINE
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 feb 2017 18:01

Re: Progressiva investeringar i solenergi

Inlägg av TRINE »

Eftersom intresset kring TRINE varit påtagligt här på TCB förlänger vi erbjudandet med startbidrag €10 fram till den 15:e April :lol:

Projektet som ligger uppe just nu vänder sig till invånare i Mwembeshi, Zambia. Här har vi ett samarbete med den lokala entreprenören som förväntas ge drygt 8k människor tillgång till sol-el. Hittills har 104 investerare gått in i projektet, €126400 kvarstår att finansiera till dags dato, innan projektet löper ut 2 månader från idag.

Frågor? Skriv eller kolla in länkarna som beskriver TRINE från utomstående perspektiv.

Time for action is now.

Solig helg med massor av impact önskar gänget bakom TRINE
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Progressiva investeringar i solenergi

Inlägg av josve »

En fråga till Trine gänget;

Att det finns en viss risk i varje projekt är tydligt och möjligheten finns att sprida risken genom att gå in i flera olika projekt. Men det jag funderar på hur ser risken ut om ni på Trine centralt hamnar i ekonomiska bekymmer? Hur ser strukturen ut kring er och hur "stark" är er balansräkning etc?

//Jonas
TRINE
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 feb 2017 18:01

Re: Progressiva investeringar i solenergi

Inlägg av TRINE »

josve skrev:
En fråga till Trine gänget;

Att det finns en viss risk i varje projekt är tydligt och möjligheten finns att sprida risken genom att gå in i flera olika projekt. Men det jag funderar på hur ser risken ut om ni på Trine centralt hamnar i ekonomiska bekymmer? Hur ser strukturen ut kring er och hur "stark" är er balansräkning etc?

//Jonas

Tack för din Fråga Jonas. Det korta svaret är att varje lån och respektive lånesedel skrivs mellan sol-entreprenören och investeraren(dig).

Det betyder att TRINE:s balansräkning inte har någon betydelse. Endast förutsättningarna för respektive projekt och sol-entreprenör.

För att minska risken för privata investerare(utöver den omfattande due-diligence-processen) samarbetar vi med andra företag och organisationer som delar våra värderingar. Tidigare har till exempel UK AID och nyligen GP batteries gått in och skyddat en del av investeringarna i händelse av default. Detta kommer förhoppningsvis öka i omfattning framöver. Du kan läsa mer om TRINE Shield(vilket är vårt namn på produkten) här https://www.jointrine.com/news/trine-la ... -batteries

Hoppas det gav svar på din fråga. Skriv gärna igen om du undrar något mer eller tyckte något var otydligt(svarar så snart jag har möjlighet)
TRINE
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 feb 2017 18:01

Re: Progressiva investeringar i solenergi

Inlägg av TRINE »

Ett förtydligande av föregående svar på @josves fråga:

Eventuellt skydd för en investering såsom TRINE Shield är projektspecifik i nuläget. Huruvida ett sådant avtal finns för ett visst projekt upplyser vi alltid om i projektbeskrivningen.

En mer detaljerad beskrivning av avtalet som ingås mellan parterna finns i dokumentet Project Page Loan Note Instrument. Vilket du finner under steg 3: Account, i flödet(Understand Risk -> Select Amount ->Account -> Payment -> Invite. Hämtat från http://www.jointrine.com).

I händelse av default gör vi naturligtvis allt vi kan för att rädda investerarnas kapital.

TRINE ålägger sig att följa de regler och riktlinjer som Financial Conduct Authority (FCA) kräver. (https://www.fca.org.uk/about/the-fca)

Nu är det snart måndag igen. En ny härlig vecka av möjligheter väntar. :D
Vänligen, Erik
wihall
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 mar 2016 13:01

Re: Progressiva investeringar i solenergi

Inlägg av wihall »

Bumpar tråden för den goda sakens skull. Om du är sugen på att investera, använd gärna min länk;
https://www.jointrine.com/just-invested/17351
jns
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 mar 2017 18:50

Re: Progressiva investeringar i solenergi

Inlägg av jns »

Verkar vara ett utmärkt sätt att förbättra berördas livsvillkor, och miljövänligt. Men när det gäller avkastningen bör man tänka på att man tar en valutarisk, om jag förstår saken rätt.
wihall
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 mar 2016 13:01

Re: Progressiva investeringar i solenergi

Inlägg av wihall »

Visst tar man en risk, mer än bara valuta. Men hade jag velat maximera avkastning och minimera risk hade jag valt att investera mina pengar på annat håll. Det som tilltalar mig är att man får en chans att påverka människors liv till det bättre och miljön likaså.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Progressiva investeringar i solenergi

Inlägg av Teslaspolen »

Tänkte pusha för TRINE då dom här om dagen lanserade sitt största projekt hittils som ska ge elektricitet till 51 500 människor i Kenya tillsammans med BBOXX 1!

Länk finns bland annat i signaturen. ;)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Progressiva investeringar i solenergi

Inlägg av Teslaspolen »

97% finansierat nu! Saknas cirka 26 000€! :)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Progressiva investeringar i solenergi

Inlägg av fth »

98%, nu saknas bara €14000, man kan se sista slantarna rulla in i realtid om man gör refresh på sidan!

Min "Sparsnäs-kampanj" (annan tråd) drog in två nya investerare, lite magert utfall kanske på 20 displayer, men tack till er två, ni vet vilka ni är :D.

Er/min värvningsbonus går också in i projektet!

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Progressiva investeringar i solenergi

Inlägg av fth »

Jag har använt Trine för att klimatkompensera flygresor, är det någon som kan bedöma hur bra/dåligt det är jämfört med andra vägar, där man ju faktiskt "ger bort" pengarna? Det känns ju lite för bra för att vara sant att klimatkompensera och få tillbaka pengarna, med ränta dessutom, lite "ha kakan och äta den" över det?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar