Etanol och biodiesel blir skattefritt nästa år

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare
Inlägg: 208
Blev medlem: 26 aug 2015 19:49

Etanol och biodiesel blir skattefritt nästa år

Inlägg av R2D2 »

Gillar att de ser över reglerna angående Palmoljan, dock tvek på att det andra kommer att göra någon nytta...?

http://teknikensvarld.se/etanol-och-bio ... ar-435488/
Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Etanol och biodiesel blir skattefritt nästa år

Inlägg av Smutt »

När jag hade bensin bil blandade jag 25lit bensin 5 lit etanol funkade fint tills dom höjde priset
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Etanol och biodiesel blir skattefritt nästa år

Inlägg av mati »

Jag är rädd att cirkusen börjar på nytt. Alla ska plötsligt köpa etanolbilar och tanka biodiesel igen (fastän nästan ingen dieselbil går att tanka med det). Det kan se bra ut vid första ögonblicket, men jag tror att det ger helt fel signaler, eftersom det ger folk och biltillverkarna bara incitament att fortsätta vansinnet med förbränningsmotorer. Det är inte bara CO2-utsläppen vi måste få bort. Det är även NOx, partiklar, och allt annat som avgasbilar blåser ut i luften. En förbränningsmotor behöver smörjas med massa olja och är dessutom ruskigt ineffektiv. Och då pratar jag inte ens om bullernivåerna som orsakas av stenålderstekniken.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Etanol och biodiesel blir skattefritt nästa år

Inlägg av LarsL »

Precis det fokuserar alldeles för mycket på den globala miljön och vår när miljö glöms helt bort.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Etanol och biodiesel blir skattefritt nästa år

Inlägg av joel80 »

Vadå nästan ingen dieselbil går att tanka med det? Typ alla dieselbilar av mer modernt slag går utmärkt att köra på biodiesel. (HVO)

Är väl för övrigt jättebra att Etanolen som är mindre miljövänlig än bensin och diesel får sänkt pris. Om de som har etanolbilar tankar etanol istället för bensin är det en miljövinst.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Etanol och biodiesel blir skattefritt nästa år

Inlägg av mati »

joel80 skrev:
Vadå nästan ingen dieselbil går att tanka med det? Typ alla dieselbilar av mer modernt slag går utmärkt att köra på biodiesel. (HVO).
Jaså? De bilarna jag haft fick man mig veterligen inte tanka biodiesel i. Volvo V50 -08, V70 -11, V60 -13, Mazda CX5 -14. Men de kanske inte var av tillräckligt modernt slag.
Hursomhelst, det skiter jag i idag. Jag tänker inte tanka Teslan med nåt annat än spolarvätska nån gång då och då. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Etanol och biodiesel blir skattefritt nästa år

Inlägg av Daoops »

Från artikeln:
Skattelättnaden är en del i regeringens satsning ”Bränslebytet”, som går ut på att minska utsläppen i transportsektorn med 70 procent till år 2030
2030? Deras bild skiljer sig ratt bra från min bild av vad som kommer ske närmsta åren med batterifabriksbyggande både till höger och vänster.
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Etanol och biodiesel blir skattefritt nästa år

Inlägg av Stefan T »

mati skrev:
Jag är rädd att cirkusen börjar på nytt. Alla ska plötsligt köpa etanolbilar och tanka biodiesel igen (fastän nästan ingen dieselbil går att tanka med det). Det kan se bra ut vid första ögonblicket, men jag tror att det ger helt fel signaler, eftersom det ger folk och biltillverkarna bara incitament att fortsätta vansinnet med förbränningsmotorer. Det är inte bara CO2-utsläppen vi måste få bort. Det är även NOx, partiklar, och allt annat som avgasbilar blåser ut i luften. En förbränningsmotor behöver smörjas med massa olja och är dessutom ruskigt ineffektiv. Och då pratar jag inte ens om bullernivåerna som orsakas av stenålderstekniken.
Det går skit fint köra på biodiesel
Och ett litet knep för besiktning av diesel som ryker för mycket häll i biodiesel så går den lättare igenom besiktningen
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Etanol och biodiesel blir skattefritt nästa år

Inlägg av joel80 »

Daoops skrev:
Från artikeln:
Skattelättnaden är en del i regeringens satsning ”Bränslebytet”, som går ut på att minska utsläppen i transportsektorn med 70 procent till år 2030
2030? Deras bild skiljer sig ratt bra från min bild av vad som kommer ske närmsta åren med batterifabriksbyggande både till höger och vänster.
Fast du måste ju räkna in alla bilar som säljs idag och även tidigare år.. En stor del kommer ju finnas kvar 2030. Om man däremot ser till nybilsförsäljning så tror/hoppas jag på närmre 100% fossilfri drift då.. Även på lastbils-sektorn.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Etanol och biodiesel blir skattefritt nästa år

Inlägg av Bjelke »

Jag läste bara lite av artikeln men stämmer det att det bara är 70 öre skatt på etanol? Eller fattar jag helt fel?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Etanol och biodiesel blir skattefritt nästa år

Inlägg av Daoops »

joel80 skrev:
Daoops skrev:
Från artikeln:
Skattelättnaden är en del i regeringens satsning ”Bränslebytet”, som går ut på att minska utsläppen i transportsektorn med 70 procent till år 2030
2030? Deras bild skiljer sig ratt bra från min bild av vad som kommer ske närmsta åren med batterifabriksbyggande både till höger och vänster.
Fast du måste ju räkna in alla bilar som säljs idag och även tidigare år.. En stor del kommer ju finnas kvar 2030. Om man däremot ser till nybilsförsäljning så tror/hoppas jag på närmre 100% fossilfri drift då.. Även på lastbils-sektorn.
Jo sant men tror du dom har förmågan att sätta sig in i en verklighet där all nyförsäljning vart fossilfri i flera år och det här incitamentet är damage control på resterande fossiler innan dom fasats ut? Känns mer som försök till okunniga politikerpoäng
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Etanol och biodiesel blir skattefritt nästa år

Inlägg av joel80 »

Så vi är sura på politiker för att dom enligt lite politikerfördomar och förakt troligen har räknat fel och inte tänkt hela bilden men ändå kanske har rätt siffror?
:roll: :roll: :roll:
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Etanol och biodiesel blir skattefritt nästa år

Inlägg av bylund »

Är inte detta snarare så ett EU-komissionen krävde skatt (på riktigt) på biobränslen 2015, men att man nu kommit fram till ett sätt att ta bort den igen utan gnäll från kommissionen?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Etanol och biodiesel blir skattefritt nästa år

Inlägg av joel80 »

Jo.. Så har jag också hört det... Att märkliga konkurrensregler inte tog hänsyn till miljöpåverkan.

Vet dock inte hur man gjort för att komma runt det. Kanske ändrade regler?

Den första sänkningen var ett tillfälligt tillstånd.. Precis som vi haft förut också när det gällt skatten på etanolen.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar