Är det så farligt med lite mer koldioxid?

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tias
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 13 feb 2015 18:44
Ort: Södermalm

Re: Är det så farligt med lite mer koldioxid?

Inlägg av tias »

vigge50 skrev:
tias skrev:
Den här https://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_di ... t_data.svg tycker jag är rätt så talande...
Jag tror också att CO2 är problem men den bilden är jag skeptisk till vilket har fått mig att fundera lite. Här har jag dragit ett rakt streck över hela bilden.

CO2 vs temp.png
Är det CO2 utsläppen som höjde temperaturen eller kan temperaturökning ha lätt till höjda CO2 nivåer? Att det finns ett samband mellan temperatur och CO2 i atmosfären är tydligt men kan ökad temperatur ha lett till skogsbränder mm som i sin tur dragit upp koldioxidhalterna i atmosfären?

Titta då på denna istället https://en.m.wikipedia.org/wiki/Carbon_ ... 400kyr.png!
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Är det så farligt med lite mer koldioxid?

Inlägg av Teslalink »

Swede1 skrev:

Öknarna minskar, landet höjs, tar 10 000 år för grönland att smälta, men då har vi ny istid.... Alla är pajaser som lever på klimatförändringarna och CO2 utsläppen. Naturvårdsverket, C och MP. Se det som fredagsnöje.
Alla pajasar som lever på.... jämfört med oljeindustrin? Är det ett argument?

I år kom våren 3-4 veckor tidigare i USA än normalt. I Peru har dom katastrofläge med översvämningar. I Chile har dom haft katastrofläge med skogsbränder pga torka. Onormal torka ser vi över hela världen. USA, Chile, Indien, Australien, delar av Afrika osv. Samtidigt ser vi översvämningar där det inte brukar vara det, t.ex. Texas USA. Vi har under 2016 och 2017 haft flera värmerekord över hela världen (förutom att 2016 var det varmaste året 3dje gången i rad).
2015 hade 3st 1in1000-year översvämningar, massiv coraldöd på stora barriärrevet.
Vilket land höjs? Menar du globalt eller här i Sverige? Berätta för folk bosatta i Florida om landhöjningen, eller varför inte för invånarna på Maldiverna?
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslalink »

Swede1 skrev:
Teslalink skrev:
Swede1 skrev:

Jag skulle vilja se en temperatur serie som man kan lite på till 100 % tillbaka så långt som möjligt i tiden, iaf från 1900-talets början, på ex Stockholm. Kiruna, Malmö.
http://www.smhi.se/klimatdata/meteorolo ... rie-1.2847
Trenden syns tydligt.
Jo den har jag sett, men de justerar värdena, tillräckligt? För mycket? Jag vill ha trovärdiga rådata från några ställen. Inget mickel.
Du vet varför man korrigerar datat va? https://www.skepticalscience.com/unders ... -data.html

Bild
Inte för att det alltid gör någon jätteskillnad.
Model 3 LR AWD 19"
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: Är det så farligt med lite mer koldioxid?

Inlägg av Mysman »

Lite perspektiv då...

Den globala uppvärmningen är egentligen bara halva jorden, norra halvklotet... Det beror på att norr om ekvatorn består till hälften av land medan södra delen är mest hav.

Hälften av de fossila utsläppen absoberas i världshaven så det är bara hälften som blir kvar i atmosfären alltså.

Växthuseffekten mättas och avtar med ökad co2-halt, så vid en fördubbling av koldioxid-halten så halveras uppvärmningeffekten för ännu mer koldioxid.

2 gradersmålet blir svårt att uppnå ens med "business as usual" scenariet. Redan nu kommer t.ex elbilar starkt. Troligt är snarare att vi kanske når bara halva uppvärmningen, runt 1° vid år 2100.

Använder ni båda era hjärnhalvor, eller bara halva hjärnan? :P
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Är det så farligt med lite mer koldioxid?

Inlägg av Teslalink »

Grymt med perspektiv. Däremot är det synd att du sprider myter.

CO2 absorberas i havet korrekt, och det finns sina egna problem med det (försurning, vissa organismer har svårt att bygga skal osv.)

Dock har du helt fel när du skriver att växthuseffekten mattas och avtar med ökad CO2-halt.
"If the CO2 effect was saturated, adding more CO2 should add no additional greenhouse effect. However, satellite and surface measurements observe an enhanced greenhouse effect at the wavelengths that CO2 absorb energy. This is empirical proof that the CO2 effect is not saturated."
https://www.skepticalscience.com/satura ... ediate.htm

Om du tittar på bilden ovan (Från Berkeley) så kan du väl berätta mer sedan om hur du kommer fram till det ens blir svårt att nå 1 grad vid år 2100.
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
Ort: Bjärred

Re: Är det så farligt med lite mer koldioxid?

Inlägg av Oppfinnarn »

Inte köpte jag Teslan för att jag är rädd för global uppvärminng, jag ville ha en kul bil som dessutom gör disruption på stagnerad bilmarknad. Btw, tycker jag lite varmare klimat här i skåneland skulle vara trevligt :-) ...
Att vi människor skulle kunna styra över jorden och dess klimat, njae .... vill jorden jävlas med oss med ett brutalt vulkanutbrott ellet annat så står vår påverkan med koldioxid och annat slätt ...
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Är det så farligt med lite mer koldioxid?

Inlägg av blincoln »

Oppfinnarn skrev:
Inte köpte jag Teslan för att jag är rädd för global uppvärminng, jag ville ha en kul bil som dessutom gör disruption på stagnerad bilmarknad. Btw, tycker jag lite varmare klimat här i skåneland skulle vara trevligt :-) ...
Att vi människor skulle kunna styra över jorden och dess klimat, njae .... vill jorden jävlas med oss med ett brutalt vulkanutbrott ellet annat så står vår påverkan med koldioxid och annat slätt ...
Säg som det är, du bor väl fem meter över havet och vill ha strandtomt? (Ett tag) Bild
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Är det så farligt med lite mer koldioxid?

Inlägg av vigge50 »

Mysman skrev:
Lite perspektiv då...

Den globala uppvärmningen är egentligen bara halva jorden, norra halvklotet... Det beror på att norr om ekvatorn består till hälften av land medan södra delen är mest hav.

Hälften av de fossila utsläppen absoberas i världshaven så det är bara hälften som blir kvar i atmosfären alltså.

Växthuseffekten mättas och avtar med ökad co2-halt, så vid en fördubbling av koldioxid-halten så halveras uppvärmningeffekten för ännu mer koldioxid.

2 gradersmålet blir svårt att uppnå ens med "business as usual" scenariet. Redan nu kommer t.ex elbilar starkt. Troligt är snarare att vi kanske når bara halva uppvärmningen, runt 1° vid år 2100.

Använder ni båda era hjärnhalvor, eller bara halva hjärnan? :P
Vi låg 0,94°C över under förra året, att vi inte skulle nå 1° före 2100 tror jag inte, frågan är om vi når det innan 2020?

https://www.ncdc.noaa.gov/sotc/global/201612
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: Är det så farligt med lite mer koldioxid?

Inlägg av Mysman »

Teslalink skrev:
Dock har du helt fel när du skriver att växthuseffekten mattas och avtar med ökad CO2-halt.
"If the CO2 effect was saturated, adding more CO2 should add no additional greenhouse effect. However, satellite and surface measurements observe an enhanced greenhouse effect at the wavelengths that CO2 absorb energy. This is empirical proof that the CO2 effect is not saturated."
https://www.skepticalscience.com/satura ... ediate.htm
Detta är själva orsaken till varför man uppger effekten vid en koldioxid-fördubbling. Uppvärmningen kräver dubbelt så mycket koldioxid för att ge samma uppvärmning. Alltså blir uppvärmningen halverad vid samma utsläppstakt.

Simple as that.
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: Är det så farligt med lite mer koldioxid?

Inlägg av Mysman »

vigge50 skrev:
Vi låg 0,94°C över under förra året, att vi inte skulle nå 1° före 2100 tror jag inte, frågan är om vi når det innan 2020?

https://www.ncdc.noaa.gov/sotc/global/201612
Vi pratar man-made global warming.

Dina 0,94° innehåller både en hel del naturliga inslag främst från havsoscillationer typ El niño, samt mänsklig påverkan i form av temperaturjusteringar...

Det mänskliga bidraget ligger sannolikt under 0,5° hittills.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Är det så farligt med lite mer koldioxid?

Inlägg av Svenssons »

Oppfinnarn skrev:
Att vi människor skulle kunna styra över jorden och dess klimat, njae .... vill jorden jävlas med oss med ett brutalt vulkanutbrott ellet annat så står vår påverkan med koldioxid och annat slätt ...
Människan släpper ut bra mycket mer koldioxid än alla vulkanutbrott sammanlagt. Vulkanerna är bara en fjärt jämfört med människans utsläpp.
https://www.scientificamerican.com/arti ... or-humans/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Är det så farligt med lite mer koldioxid?

Inlägg av MangeT »

Är inte CO2 som är problemet vid vulkanutbrott.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Är det så farligt med lite mer koldioxid?

Inlägg av Swede1 »

Vilken mysig fredags stämning det blev här, inga personangrepp, goda argument ställs mot varandra, inga känslor inblandade.

Nån kanske vill göra en omröstning om klimathotet och co2 utsläppen.

Sen kan vi ha en beslutande folkomröstning om co2 skatter... hehe. SOM I SCHWEIZ!!!

;------)
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
Ort: Bjärred

Re: Är det så farligt med lite mer koldioxid?

Inlägg av Oppfinnarn »

blincoln skrev:
Oppfinnarn skrev:
Inte köpte jag Teslan för att jag är rädd för global uppvärminng, jag ville ha en kul bil som dessutom gör disruption på stagnerad bilmarknad. Btw, tycker jag lite varmare klimat här i skåneland skulle vara trevligt :-) ...
Att vi människor skulle kunna styra över jorden och dess klimat, njae .... vill jorden jävlas med oss med ett brutalt vulkanutbrott ellet annat så står vår påverkan med koldioxid och annat slätt ...
Säg som det är, du bor väl fem meter över havet och vill ha strandtomt? (Ett tag) Bild
Nja 8 möh, så behöver några grader till ;-)
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Är det så farligt med lite mer koldioxid?

Inlägg av LarsL »

Oppfinnarn skrev:
Inte köpte jag Teslan för att jag är rädd för global uppvärminng, jag ville ha en kul bil som dessutom gör disruption på stagnerad bilmarknad. Btw, tycker jag lite varmare klimat här i skåneland skulle vara trevligt :-) ...
Att vi människor skulle kunna styra över jorden och dess klimat, njae .... vill jorden jävlas med oss med ett brutalt vulkanutbrott ellet annat så står vår påverkan med koldioxid och annat slätt ...
Håller med till stor del. Att jag vill ha en elbil har väldigt lite med CO2 att göra, tror att miljöintresset är något som kommer efter att man köpt in sig.

CO2 är ju oerhört uppskruvat och det är klart att u-länder inte är sena atthoppa på om det vankas pengar till dem. Därför är det väldigt sunt att bara skeptisk till all forskning och politik runt detta, särskilt när de säger att alla är överens :roll: Skulle vara enda stället där alla är överens i så fall.

Ja, visst står vi oss slätt om en megavulkan får utbrott, det gör vi. Men jag håller också med Elon Musk om att det är ett dumt experiment att göra på global skala.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Är det så farligt med lite mer koldioxid?

Inlägg av MangeT »

Altid bra stämning på fredagar! Skål! :D
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: Är det så farligt med lite mer koldioxid?

Inlägg av Mysman »

Den stora FÖRDELEN med ökad koldioxidhalt är förbättrad växtlighet och spannmålsproduktion.

Detta bidrar till MINSKAD världssvält och fattigdom, och kan tom. vara till så stor fördel att vi bör undvika att försöka sänka halten.

Här suger biosfären upp massvis med koldioxid:
Bild

Det är co2-FEST!

:D
Senast redigerad av Mysman, redigerad totalt 1 gånger.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Är det så farligt med lite mer koldioxid?

Inlägg av +46 »

En mycket intressant och givande föreläsning om varför så många har så svårt att ta klimathotet på största allvar.

Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Är det så farligt med lite mer koldioxid?

Inlägg av Teslalink »

Mysman skrev:
Den stora FÖRDELEN med ökad koldioxidhalt är förbättrad växtlighet och spannmålsproduktion.
I växthus eller delar av världen där du kan hantera torka och/eller översvämningar. Dessutom gäller det inte generellt för alla växter och ofta ger det sämre näringsinnehåll.
Faktum är att redan idag så drabbas fattiga i flera områden av klimatförändringar, t.ex. kaffeodlingar vid Kilimanjaro.
http://e360.yale.edu/features/on_slopes ... ee_harvest
Model 3 LR AWD 19"
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Är det så farligt med lite mer koldioxid?

Inlägg av Svenssons »

Mysman skrev:
Den stora FÖRDELEN med ökad koldioxidhalt är förbättrad växtlighet och spannmålsproduktion.

Detta bidrar till MINSKAD världssvält och fattigdom, och kan tom. vara till så stor fördel att vi bör undvika att försöka sänka halten.

Här suger biosfären upp massvis med koldioxid:
https://climatedataguide.ucar.edu/sites ... t/Fig3.jpg

Det är co2-FEST!

:D
Den stora NACKDELEN med ökad koldioxid är mer energi i klimatet vilket betyder mer väder (stormar, torka, regn osv) och högre temperatur.

Detta bidrar till ÖKAD antal flyktingar, ökad världssvält och fattigdom.

10 March 2017: http://www.un.org/apps/news/story.asp?NewsID=56339
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Är det så farligt med lite mer koldioxid?

Inlägg av Teslalink »

Mysman skrev:
Teslalink skrev:
Dock har du helt fel när du skriver att växthuseffekten mattas och avtar med ökad CO2-halt.
"If the CO2 effect was saturated, adding more CO2 should add no additional greenhouse effect. However, satellite and surface measurements observe an enhanced greenhouse effect at the wavelengths that CO2 absorb energy. This is empirical proof that the CO2 effect is not saturated."
https://www.skepticalscience.com/satura ... ediate.htm
Detta är själva orsaken till varför man uppger effekten vid en koldioxid-fördubbling. Uppvärmningen kräver dubbelt så mycket koldioxid för att ge samma uppvärmning. Alltså blir uppvärmningen halverad vid samma utsläppstakt.

Simple as that.
Ok, nu förstår jag vad du menar. Dock är dina siffror fel.
https://skepticalscience.com/exponentia ... arming.htm
"In short, following the 'business as usual' approach without major steps to move away from fossil fuels and limit greenhouse gas emissions, we will likely reach 850 to 950 ppmv of atmospheric CO2 by the year 2100. It will have taken approximately 200 years (from 1850 to 2050) for the first doubling of atmospheric CO2 from 280 to 560 ppmv, but it will only take another 70 years or so to double the levels again to 1120 ppmv. This will result in an accelerating rate of global warming, not a linear rate. Under Scenarios A2 and A1F1, the IPCC report projects that the global temperature in 2095 will be 2.0–6.4°C above 1990 levels (2.6-7.0°C above pre-industrial), with a best estimate of 3.4 and 4.0°C warmer (4.0 and 4.6°C above pre-industrial average surface temperatures), respectively. "
Model 3 LR AWD 19"
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: Är det så farligt med lite mer koldioxid?

Inlägg av Mysman »

INGEN klimatforskare hävdar någon effekt före 1950 då allt överskott kunnat absorberas i storr sett helt.
Även IPCC anger 1950 som startpunkt.

Då får vi 100 år tills 2050. Sedan tar nästa fördubbling 560 ppm - 1120 ppm dvs. ytterligare 560 ppm ungefär 200 år med nuvarande ökningstakt 2,5 ppm/år.

Troligare är att vi hittat altermativa bränslen långt innan dess, eller hur?
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Artikel i media

Inlägg av Torkel »

Swede1 skrev:
Jag gillar inte heller olja och miljöförstöring. Men detta handlar om uppvärmning pga co2, och det är tveksamt om det är så. Avgör själv vilka som är trovärdiga. För mig väger professorer på KTH tungt jämfört med någon betald YouTube kille.

Läs mer här...
Fast du länkar ju egentligen till fler youtube-killar, eller hur? Professorers ord bör väga tungt inom rätt område, läkares ord bör rimligtvis väga tyngre inom medicin än civilingenjör. Som jag förstår det är Stilbs inte forskare inom området.

Redigerat: Det verkar ju också som att Stilbs vill förmedla en mer komplex bild och öppnare debatt. Inte egentligen att han vänder sig emot klimathotet per se, utan destilleringseffekten som omvandlar komplexa modeller till Sanningen.

Som jag förstår finns bred konsensus om att människor påverkar klimatet genom att öka utsläppen av bla co2. Visst kan forskare komma till dumma konsensus (Ignaz Semmelweis t.ex.), modeller kan ha brister och många "experter" kan inte spetsforskningen. Men alternativet till att lyssna till konsensus inom vetenskapen är ju lite rysk roulette med klimatet.
Senast redigerad av Torkel, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Är det så farligt med lite mer koldioxid?

Inlägg av Teslalink »

Vi kommer sannolikt nå mellan 850 till 950ppm CO2 år 2100. Det är en accelererande kurva. Dessutom triggas ju en massa feedback-loops. Isar som försvinner, permafrost som smälter och avger metangaser osv. vilket höjer temperaturen.

Vilka alternativa bränslen tänker du dig? Hur ser världen ut 2050?
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Är det så farligt med lite mer koldioxid?

Inlägg av Torkel »

Teslalink skrev:
Vi kommer sannolikt nå mellan 850 till 950ppm CO2 år 2100. Det är en accelererande kurva. Dessutom triggas ju en massa feedback-loops. Isar som försvinner, permafrost som smälter och avger metangaser osv. vilket höjer temperaturen.

Vilka alternativa bränslen tänker du dig? Hur ser världen ut 2050?
Jag tror klimatförändringar finns och är skapade av människor. Jag tror också att vi helt saknar kapacitet som globalt samfund att bättra oss snabbt nog att påverka. Hur klimatet ser ut här 2017 eller nästa tio år är egentligen ovidkommande på en global skala så sådana anekdoter kan ju glatt undvikas. Hur vädret ser ut 2050 eller 2100 är knappast ett problem tycker jag. Då är jag gammal eller död.

Däremot finns många goda lokala, samtidseffekter av en miljövänlig teknikutveckling. Det är väl värt att satsa pengarna på elbilar av bara den anledningen.
Skriv svar