Är det så farligt med lite mer koldioxid?

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Är det så farligt med lite mer koldioxid?

Inlägg av Teslalink »

Mysman skrev:
Teslalink skrev:
Dock har du helt fel när du skriver att växthuseffekten mattas och avtar med ökad CO2-halt.
"If the CO2 effect was saturated, adding more CO2 should add no additional greenhouse effect. However, satellite and surface measurements observe an enhanced greenhouse effect at the wavelengths that CO2 absorb energy. This is empirical proof that the CO2 effect is not saturated."
https://www.skepticalscience.com/satura ... ediate.htm
Detta är själva orsaken till varför man uppger effekten vid en koldioxid-fördubbling. Uppvärmningen kräver dubbelt så mycket koldioxid för att ge samma uppvärmning. Alltså blir uppvärmningen halverad vid samma utsläppstakt.

Simple as that.
Ok, nu förstår jag vad du menar. Dock är dina siffror fel.
https://skepticalscience.com/exponentia ... arming.htm
"In short, following the 'business as usual' approach without major steps to move away from fossil fuels and limit greenhouse gas emissions, we will likely reach 850 to 950 ppmv of atmospheric CO2 by the year 2100. It will have taken approximately 200 years (from 1850 to 2050) for the first doubling of atmospheric CO2 from 280 to 560 ppmv, but it will only take another 70 years or so to double the levels again to 1120 ppmv. This will result in an accelerating rate of global warming, not a linear rate. Under Scenarios A2 and A1F1, the IPCC report projects that the global temperature in 2095 will be 2.0–6.4°C above 1990 levels (2.6-7.0°C above pre-industrial), with a best estimate of 3.4 and 4.0°C warmer (4.0 and 4.6°C above pre-industrial average surface temperatures), respectively. "
Model 3 LR AWD 19"
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: Är det så farligt med lite mer koldioxid?

Inlägg av Mysman »

INGEN klimatforskare hävdar någon effekt före 1950 då allt överskott kunnat absorberas i storr sett helt.
Även IPCC anger 1950 som startpunkt.

Då får vi 100 år tills 2050. Sedan tar nästa fördubbling 560 ppm - 1120 ppm dvs. ytterligare 560 ppm ungefär 200 år med nuvarande ökningstakt 2,5 ppm/år.

Troligare är att vi hittat altermativa bränslen långt innan dess, eller hur?
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Artikel i media

Inlägg av Torkel »

Swede1 skrev:
Jag gillar inte heller olja och miljöförstöring. Men detta handlar om uppvärmning pga co2, och det är tveksamt om det är så. Avgör själv vilka som är trovärdiga. För mig väger professorer på KTH tungt jämfört med någon betald YouTube kille.

Läs mer här...
Fast du länkar ju egentligen till fler youtube-killar, eller hur? Professorers ord bör väga tungt inom rätt område, läkares ord bör rimligtvis väga tyngre inom medicin än civilingenjör. Som jag förstår det är Stilbs inte forskare inom området.

Redigerat: Det verkar ju också som att Stilbs vill förmedla en mer komplex bild och öppnare debatt. Inte egentligen att han vänder sig emot klimathotet per se, utan destilleringseffekten som omvandlar komplexa modeller till Sanningen.

Som jag förstår finns bred konsensus om att människor påverkar klimatet genom att öka utsläppen av bla co2. Visst kan forskare komma till dumma konsensus (Ignaz Semmelweis t.ex.), modeller kan ha brister och många "experter" kan inte spetsforskningen. Men alternativet till att lyssna till konsensus inom vetenskapen är ju lite rysk roulette med klimatet.
Senast redigerad av Torkel, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Är det så farligt med lite mer koldioxid?

Inlägg av Teslalink »

Vi kommer sannolikt nå mellan 850 till 950ppm CO2 år 2100. Det är en accelererande kurva. Dessutom triggas ju en massa feedback-loops. Isar som försvinner, permafrost som smälter och avger metangaser osv. vilket höjer temperaturen.

Vilka alternativa bränslen tänker du dig? Hur ser världen ut 2050?
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Är det så farligt med lite mer koldioxid?

Inlägg av Torkel »

Teslalink skrev:
Vi kommer sannolikt nå mellan 850 till 950ppm CO2 år 2100. Det är en accelererande kurva. Dessutom triggas ju en massa feedback-loops. Isar som försvinner, permafrost som smälter och avger metangaser osv. vilket höjer temperaturen.

Vilka alternativa bränslen tänker du dig? Hur ser världen ut 2050?
Jag tror klimatförändringar finns och är skapade av människor. Jag tror också att vi helt saknar kapacitet som globalt samfund att bättra oss snabbt nog att påverka. Hur klimatet ser ut här 2017 eller nästa tio år är egentligen ovidkommande på en global skala så sådana anekdoter kan ju glatt undvikas. Hur vädret ser ut 2050 eller 2100 är knappast ett problem tycker jag. Då är jag gammal eller död.

Däremot finns många goda lokala, samtidseffekter av en miljövänlig teknikutveckling. Det är väl värt att satsa pengarna på elbilar av bara den anledningen.
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Är det så farligt med lite mer koldioxid?

Inlägg av Teslalink »

Torkel skrev:
Teslalink skrev:
Vi kommer sannolikt nå mellan 850 till 950ppm CO2 år 2100. Det är en accelererande kurva. Dessutom triggas ju en massa feedback-loops. Isar som försvinner, permafrost som smälter och avger metangaser osv. vilket höjer temperaturen.

Vilka alternativa bränslen tänker du dig? Hur ser världen ut 2050?
Jag tror klimatförändringar finns och är skapade av människor....
Sorry, meddelandet var svar till Mysman. Dock intressant med dina kommentarer :) Jag tror också att det måste lösas globalt men att vi saknar den kapaciteten. Kan dock rekommendera att se denna angående det:
https://www.ted.com/talks/yuval_noah_ha ... cal_divide
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Är det så farligt med lite mer koldioxid?

Inlägg av Teslalink »

LarsL skrev:
Därför är det väldigt sunt att bara skeptisk till all forskning och politik runt detta, särskilt när de säger att alla är överens :roll: Skulle vara enda stället där alla är överens i så fall.
Konsensus är att människan är upphovsman till klimatförändringar, inte att alla är överens.
Model 3 LR AWD 19"
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: Är det så farligt med lite mer koldioxid?

Inlägg av Mysman »

Teslalink skrev:
Vi kommer sannolikt nå mellan 850 till 950ppm CO2 år 2100. Det är en accelererande kurva. Dessutom triggas ju en massa feedback-loops. Isar som försvinner, permafrost som smälter och avger metangaser osv. vilket höjer temperaturen.

Vilka alternativa bränslen tänker du dig? Hur ser världen ut 2050?
Du "förutser" istort ytterligare fördubbling mellan år 2050-2100. Detta kräver 4 ggr högre utsläpp per år? Även om man kunde uppnå dubbla utsläpp på halva tiden accelererar inte temperaturen alltså pga. mättnaden.

Vart skall detta kol komma ifrån då? I västvärlden inkl. USA avtar utsläppen succesivt sedan 70-talet främst tack vare kärnkraft. Asien ökar nu snabbt men peaken ligger nog inte långt borta, kanske max 20-30 år.

Feedbacks är vanskligt och utgör stor osäkerhet för att inte säga spekulationer. Rena hypoteser alltså, som inte kunnat bekräftas i verkligheten. T.ex molnbildningen som antagligen har negativ återkoppling och verkar stabiliserande, istf. tvärt om.

Läs av en klimatforskare.
http://www.drroyspencer.com/2017/03/the ... -spectrum/

De anternativ som står tillbuds är kärnkraft genIV som runt 2050 kommer ersätta kolkraftverk för elproduktionen samt elbilar med någon form av plugin antingen batteri eller hybrider utgör åtminstone hälften av bilparken.
Senast redigerad av Mysman, redigerad totalt 1 gånger.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Är det så farligt med lite mer koldioxid?

Inlägg av Mickep »

Då skall man nog sluta andas, ser det som att det finns betydligt värre ämnen att oroa sig för. Freoner var tidigare det som drev växthuseffekten. kolväten och kolmonoxid ser jag som lite farligare som kommer av trafiken. Dioxiner är gifter. miljöförstöring som verkligen är skadlig för människan. Det ser jag som lite värre än att kor rapar och fiser så de blir varmare klimat, högre vatten och extremväder. inte för att förringa koldioxiden men den har hos mig inte topprioritet att åtgärda. Det är inte därför jag vill se fler elbilar utan därför att närmiljön blir mindre nedsmutsat av föroreningar. och avslutar bara för att reta några: så har jag inget problem med att äta oxfile, mmm... vad gott, mmm... (helt klart värt lite klimatpåverkan)
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Är det så farligt med lite mer koldioxid?

Inlägg av Swede1 »

MangeT skrev:
Tycker du kan läsa om t.ex Judith Curry, NIPCC, John Christy, Roy Spencer, Richard Lindzen t.ex.
Tack för intressanta namn. Har kollat några och även länkar som andra med motsatt uppfattning gett.

Nu är jag till 90 % säker på att ökade koldioxidutsläpp har väldigt liten påverkan på jordens medeltemperatur.

Kina och Indien kommer öka utsläppen rejält med kol och bryr sig inte mycket om USA och EU ut släpps minskningar. På 50 timmar/ två dygn släpper Kina ut lika mycket koldioxid som Sverige gör på ett år!

Jordens medeltemperatur är konstant. Totala ismassan är konstant. Antalet stormar och orkaner är konstant. Konstant=går inte se signifikant ökning/minskning sedan 1970 talet då satelliter började mäta temperatur. Alltså påverkar inte en ökning av koldioxidhalten till 400 ppm klimatet.

John R. Christy doktor i meteorologi/atmosfär förklarar:

http://www.klimatupplysningen.se/2017/0 ... christy-2/

40 min föreläsning, sedan frågor.



Judith Curry är också bra.

Hoppas detta kan få upp ögonen på fler som har blivit lurade att det blir varmare och att det är människans fel.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Är det så farligt med lite mer koldioxid?

Inlägg av Niklas Z »

Varför lyssna på sådana som Lindzen och Spencer. Lindzen hävdade att tobaksrökning inte var farligt och har sponsrats av tobaksindustrin. Spencer hävdar att intelligent design inte är mindre religiös eller vetenskaplig än evolutionsteorin.

Swede1, hur har du kommit fram till att det är andra som är lurade och inte du själv. På vilka grunder drar du den slutsatsen?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Är det så farligt med lite mer koldioxid?

Inlägg av +46 »

Swede1 skrev:
MangeT skrev:
Tycker du kan läsa om t.ex Judith Curry, NIPCC, John Christy, Roy Spencer, Richard Lindzen t.ex.
Tack för intressanta namn. Har kollat några och även länkar som andra med motsatt uppfattning gett.

Nu är jag till 90 % säker på att ökade koldioxidutsläpp har väldigt liten påverkan på jordens medeltemperatur.

Kina och Indien kommer öka utsläppen rejält med kol och bryr sig inte mycket om USA och EU ut släpps minskningar. På 50 timmar/ två dygn släpper Kina ut lika mycket koldioxid som Sverige gör på ett år!

Jordens medeltemperatur är konstant. Totala ismassan är konstant. Antalet stormar och orkaner är konstant. Konstant=går inte se signifikant ökning/minskning sedan 1970 talet då satelliter började mäta temperatur. Alltså påverkar inte en ökning av koldioxidhalten till 400 ppm klimatet.

John R. Christy doktor i meteorologi/atmosfär förklarar:

http://www.klimatupplysningen.se/2017/0 ... christy-2/

40 min föreläsning, sedan frågor.



Judith Curry är också bra.

Hoppas detta kan få upp ögonen på fler som har blivit lurade att det blir varmare och att det är människans fel.
Jisses, vad blir nästa avslöjande som vi måste få upp ögonen för? Att Chemtrail inte är en bluff enligt "alternativa fakta källor"?
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Är det så farligt med lite mer koldioxid?

Inlägg av Teslaspolen »

Har sett detta hända förut också, plötsligt faller man i alldeles galna teorier och är övertygad trots överväldigande motbevis.

Och jo, det har blivit varmare. http://www.skepticalscience.com/argument.php?a=11
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Är det så farligt med lite mer koldioxid?

Inlägg av Mickep »

Min åsikt (utan att stödja mig på vetenskap) är att människan inte är enbart skyldig till klimatförändringar utan naturen har själv under åren reglerat klimatet med högre och lägre temperaturer(vilket inte varit speciellt trevligt för de som levt här får jag påpeka) det är alltså en delikat balans som behöver upprättshållas. Och det är där människan som hot uppkommer då det är inte mycket som behövs för att rubba balansen. Tycker dock att avverkning av regnskog (som är världens lungor och som tar hand om vår co2 utsläpp bl.a.) är mer allvarlig.(om man får ange gradantal i helvetet)
Koldioxid ser jag som en i mängden i ett komplext problem.

Dock så ställer jag mig frågande till swede1 påståenden, som jag inte riktigt tycker stämmer.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Är det så farligt med lite mer koldioxid?

Inlägg av Niklas Z »

Swede1, tyvärr är det sådana som du själv som är lurade.

Klimatvetenskapen är idag ett stort fält, där väldigt många forskare är verksamma. De publicerar sig regelbundet i vetenskapliga tidskrifter (en vetenskaplig tidskrift låter sakkunniga granska artiklarna för att acceptera dem för publicering). Många av dessa arbetar oberoende av varandra, men de kommer ändå till samma slutsats.
Visst finns det exempel på forskare som fuskat, t ex Paolo Macchiarini och hans luftstrupar, Andrew Wakefield som fuskade fram att vaccin orsakade autism, och så vidare. Det är dock något helt annat än att ett helt forskningsområde skulle ägna sig åt kollektivt fusk. Då är man inne på konspirationsteorier av det slag som finns rörande Kennedymordet, månlandningen, 9/11, chemtrails (som nämndes ovan) och så vidare.

Det är också intressant att de som hävdar att det är en bluff att människans utsläpp av CO2 orsakar klimatförändringar har många likheter med andra typer av förnekare. En sådan aspekt är finansieringen. De utmålar klimatforskarna som styrda av ekonomiska, politiska och ideologiska intressen. I själva verket är det ju klimatförnekarna som har ekonomisk och ideologisk uppbackning från ett håll som inte är förtroendeingivande.
Likt kreationister upprepar klimatförnekarna ofta redan debunkade argument, eller missförstår dem avsiktligt. Ett exempel är just detta med rådata versus manipulerade data. Jag är övertygad om att de som har akademiska titlar faktiskt förstår att rådata är mindre tillförlitliga än sådana som är bearbetade, men de sprider FUD till de som inte har koll. Ett annat exempel är alla de gånger klimatförnekare har sagt att temperaturökningen stannade av efter 1998. Valet av 1998 som referensår är ingen slump, eftersom det var ett år med ovanligt kraftig El Nino. Att göra så är ohederligt. Flera liknande exempel skulle kunna ges.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Är det så farligt med lite mer koldioxid?

Inlägg av Mickep »

Om jag får agera djävulens advokat , och prata i swede1 försvar så tror jag att syftet var att kritisera co2skatten som verkningslös och hindrande för samhället att ställa om till hållbart verksamhet, men att han gick i fällan att börja länka till klimatskeptiker som har en annan agenda. Att klimatförändringar pågår är svårt att blunda för och att människan har en påverkan oavsett hur stor del kan de flesta hålla med om. Men har politikernas åtgärder varit till nytta eller har de istället varit skadliga?

Fördyrar man folks vardag gör det tex svårare att köpa ny bil exempelvis, likaså gör straffbeskattning för jordbruket mindre möjligheter att få ned utsläppen.
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Är det så farligt med lite mer koldioxid?

Inlägg av Teslalink »

Mickep skrev:
Då skall man nog sluta andas, ser det som att det finns betydligt värre ämnen att oroa sig för. Freoner var tidigare det som drev växthuseffekten. kolväten och kolmonoxid ser jag som lite farligare som kommer av trafiken. Dioxiner är gifter. miljöförstöring som verkligen är skadlig för människan. Det ser jag som lite värre än att kor rapar och fiser så de blir varmare klimat, högre vatten och extremväder. inte för att förringa koldioxiden men den har hos mig inte topprioritet att åtgärda. Det är inte därför jag vill se fler elbilar utan därför att närmiljön blir mindre nedsmutsat av föroreningar. och avslutar bara för att reta några: så har jag inget problem med att äta oxfile, mmm... vad gott, mmm... (helt klart värt lite klimatpåverkan)
Jag håller med om att elbilar är väldigt mycket bättre för närmiljön än fossilbilar. Däremot fastnade jag på din kommentar om CO2 och att det finns värre ämnen att oroa sig för.

Det är inte ämnet som är problemet. Det är balansen i atmosfären som är problemet. Sedan industrialismen startade så har människan rubbat balansen. Att en människa andas är inget problem då det ingår i ett kort kretslopp. Att man pumpar upp olja (som bildats under miljontals år) och släpper ut det i atmosfären under ett par decennier är problem.
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Är det så farligt med lite mer koldioxid?

Inlägg av Niklas Z »

Mickep skrev:
Om jag får agera djävulens advokat , och prata i swede1 försvar så tror jag att syftet var att kritisera co2skatten som verkningslös och hindrande för samhället att ställa om till hållbart verksamhet, men att han gick i fällan att börja länka till klimatskeptiker som har en annan agenda. Att klimatförändringar pågår är svårt att blunda för och att människan har en påverkan oavsett hur stor del kan de flesta hålla med om. Men har politikernas åtgärder varit till nytta eller har de istället varit skadliga?

Fördyrar man folks vardag gör det tex svårare att köpa ny bil exempelvis, likaså gör straffbeskattning för jordbruket mindre möjligheter att få ned utsläppen.
Så kan det vara. Att det råder konsensus inom vetenskapen att CO2-utsläppen för med sig allvarliga risker för klimatet är en sak. Hur man på effektivaste sätt vidtar åtgärder är en annan sak och där finns nog inte lika stark konsensus.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Är det så farligt med lite mer koldioxid?

Inlägg av +46 »

Många drar också förhastade slutsatser av den enkla anledningen att de inte kan skilja på väder och klimat. Så vad är då skillnaden?
http://martinhedberg.se/vader-eller-klimat/
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Är det så farligt med lite mer koldioxid?

Inlägg av MangeT »

Historiskt har det funnits lååånga perioder med betydligt högre CO2 nivåer än idag vilket gynnade djur och växtliv. Det har funnits kilometertjock is som bildats och smält undan. Arktis är en liten fläck som blivit kvar av detta.

Pratet om balans. När är bästa temperaturen på jorden? Nu?

Var har landbaserade djur och växter lättast att leva? Vid polerna eller vid ekvatorn? Är värme eller kyla farligast?

CO2 är en naturlig gas som växter behöver.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: Är det så farligt med lite mer koldioxid?

Inlägg av Mysman »

Niklas Z skrev:
Valet av 1998 som referensår är ingen slump, eftersom det var ett år med ovanligt kraftig El Nino. Att göra så är ohederligt. Flera liknande exempel skulle kunna ges.
Precis som att 2016 basunerats ut som rekordarmt, men som också hade en ovanligt kraftig El niño... :shock:

Faktum är att att skillnaden mellan 1998 & 2016 är statistiskt insignifikant och bör därför betecknas som liknande varma. Den beräknade skillnaden på 0,02°C ligger under felmarginalen.

Trenden skulle ge något i stil med 0,1° till år 2100.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Är det så farligt med lite mer koldioxid?

Inlägg av Niklas Z »

Du får nog skilja på vad media säger och vad klimatforskarna gör. Klimatforskarna konstaterar trend över tiden. De räknar inte enskilda år, utan beaktar alla år mellan 1998 och 2016, samt åren före 1998. Det är inte så att påståendena att temperaturen stiger bygger specifikt på 2016, utan det är ett av många år som bildar underlag. De använder alltså inte 2016 som referensår, vilket är en stor skillnad mot att tala om att 2016 var rekordvarmt.
Att som du räkna en trend på basis av två år är befängt.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 2 gång.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Är det så farligt med lite mer koldioxid?

Inlägg av Niklas Z »

MangeT skrev:
CO2 är en naturlig gas som växter behöver.
Att CO2 är en naturlig gas och att växterna behöver den har inget med klimatet att göra.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Är det så farligt med lite mer koldioxid?

Inlägg av +46 »

Mysman skrev:
Niklas Z skrev:
Valet av 1998 som referensår är ingen slump, eftersom det var ett år med ovanligt kraftig El Nino. Att göra så är ohederligt. Flera liknande exempel skulle kunna ges.
Precis som att 2016 basunerats ut som rekordarmt, men som också hade en ovanligt kraftig El niño... :shock:

Faktum är att att skillnaden mellan 1998 & 2016 är statistiskt insignifikant och bör därför betecknas som liknande varma. Den beräknade skillnaden på 0,02°C ligger under felmarginalen.

Trenden skulle ge något i stil med 0,1° till år 2100.
Återigen, det gäller att kunna skilja på väder och klimat...

http://martinhedberg.se/vader-eller-klimat/
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Är det så farligt med lite mer koldioxid?

Inlägg av MangeT »

Att växter behöver CO2 är betydligt viktigare "mer signifikant" som är så populärt än dess mycket begränsade påverkan på klimatet jämfört med vattenånga, strömmar, jordaxelns lutning, solinstrålningen.....
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Skriv svar