Köpare solel

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 819
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Köpare solel

Inlägg av Jojo »

Någon här som har ett bra tips vem som köper min överskottsproduktion, gärna till ett vettigt pris? Jag har tidigare sålt till olika aktörer, senast till Telge Energi (som även betalar hyfsat ersättning och köper certifikat, mm). Eftersom jag har mina upphandlingar via Kundkraft igen har jag dock fått en ny leverantör från och med 1:a maj. Denna leverantör (Nordic Green Energy) erbjuder bara en löjlig ersättning och är därför ointressant. Nu letar jag med ljus och lykta efter ett elbolag som köper mitt överskott även om jag inte är deras nettokund. Jag har tidigare i ett sådant läge sålt till Bixia, där man åtminstone får schysst bemötande. Ersättningen är dock inget att skryta om, fast bättre än på Nordic Green Energy. Finns det någon av Er som har bättre koll på läget än jag? Att byta leverantör är just nu inte möjligt för mig utan att bryta kontrakt, då jag varit med i Kundkrafts upphandling.
Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8565
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Köpare solel

Inlägg av Pontus »

Hade ju varit lite intressant om man som privatperson hade kunnat köpa el av någon annan så där. Kan någon här skapa en process kring det där och övertala alla som behöver säga ja?
Hjälper tyvärr inte dig så mycket men kul tanke tycker jag.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 819
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Köpare solel

Inlägg av Jojo »

Pontus skrev:
Hade ju varit lite intressant om man som privatperson hade kunnat köpa el av någon annan så där. Kan någon här skapa en process kring det där och övertala alla som behöver säga ja?
Hjälper tyvärr inte dig så mycket men kul tanke tycker jag.
Visst vore det bra! Kul tanke verkligen! Jag har också tänkt i dessa banor, men tyvärr så krånglar myndighetssverige till det här ordentligt igen. För att kunna göra detta krävs det ett elhandelsbolag, med allting som detta innebär. Som privatperson går det alltså inte. Sedan tillkommer alla krångel med nätägaren, för en egen ledning till grannen får man ju givetvis inte dra... Det är alltså ganska mycket som måste tas hänsyn till och som måste göras innan man får mata ut sin el till någon annan än ett etablerat elbolag. Inte lönt om man bara kan sälja några tusen kWh om året.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Köpare solel

Inlägg av bat »

Här finns en sammanställning av köpare
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8565
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Köpare solel

Inlägg av Pontus »

Jojo skrev:
Pontus skrev:
Hade ju varit lite intressant om man som privatperson hade kunnat köpa el av någon annan så där. Kan någon här skapa en process kring det där och övertala alla som behöver säga ja?
Hjälper tyvärr inte dig så mycket men kul tanke tycker jag.
Visst vore det bra! Kul tanke verkligen! Jag har också tänkt i dessa banor, men tyvärr så krånglar myndighetssverige till det här ordentligt igen. För att kunna göra detta krävs det ett elhandelsbolag, med allting som detta innebär. Som privatperson går det alltså inte. Sedan tillkommer alla krångel med nätägaren, för en egen ledning till grannen får man ju givetvis inte dra... Det är alltså ganska mycket som måste tas hänsyn till och som måste göras innan man får mata ut sin el till någon annan än ett etablerat elbolag. Inte lönt om man bara kan sälja några tusen kWh om året.
Skulle man kunna ha ett bolag som köper all el baserat på vad dess kunder, privatpersoner, vill betala som någon typ av mäklare. Där man även kan välja vem bolaget ska sälja vidare till?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Köpare solel

Inlägg av Kalle »

Pontus skrev:
Jojo skrev:
Pontus skrev:
Hade ju varit lite intressant om man som privatperson hade kunnat köpa el av någon annan så där. Kan någon här skapa en process kring det där och övertala alla som behöver säga ja?
Hjälper tyvärr inte dig så mycket men kul tanke tycker jag.
Visst vore det bra! Kul tanke verkligen! Jag har också tänkt i dessa banor, men tyvärr så krånglar myndighetssverige till det här ordentligt igen. För att kunna göra detta krävs det ett elhandelsbolag, med allting som detta innebär. Som privatperson går det alltså inte. Sedan tillkommer alla krångel med nätägaren, för en egen ledning till grannen får man ju givetvis inte dra... Det är alltså ganska mycket som måste tas hänsyn till och som måste göras innan man får mata ut sin el till någon annan än ett etablerat elbolag. Inte lönt om man bara kan sälja några tusen kWh om året.
Skulle man kunna ha ett bolag som köper all el baserat på vad dess kunder, privatpersoner, vill betala som någon typ av mäklare. Där man även kan välja vem bolaget ska sälja vidare till?
Man borde kunna starta en elhandlar förening som låter användarna "dela el" med varandra till självkostnads pris (helt gratis blir det inte pga nätavgifter)
Är intresset stort kan man ju gå i hop och köpa ett centralt el lager (tesla power pack) och lagra elen över natten ochså. Blir ju billigare en en power wall och så kan man nog få lite mer bidrag för den.
JohanT
Inlägg: 1
Blev medlem: 04 aug 2015 13:40

Re: Köpare solel

Inlägg av JohanT »

Bäst är nog om du istället för Kundkraft själv väljer elleverantör.

Det finns inget tydligt värde för en elleverantör att köpa din överskottsproduktion annat än elens värde och att du blir en förhoppningsvis lojal kund med din förbrukning där också.

Många elleverantörer ger någon form av extra ersättning utöver spotpriset på el, men det är helt och hållet en "goodwill"-grej. I själva verket så är värdet spotpriset på el minus kostnader för balans och liknande som betalas till olika aktörer.

Så om du vill ha mer ersättning än elen är värd så måste du "sweeten the deal" lite för köparen genom att också erbjuda dig att köpa el när du har underskott från dom. Så skippa Kundkraft. Eller möjligen vänta in att Kundkraft hittar på någon lösning för deras medlemmar som har egen produktion.
Skriv svar