Vart köper man ett vertikalt vindkraftverk?

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Vart köper man ett vertikalt vindkraftverk?

Inlägg av apkungen »

Bjelke skrev:
Shit va sugen man blir när man kollar in sånt här alltså! :)
Jag tänker mig inte som en offgriddare men däremot så har jag ju iaf 1,5 kubik vattentankar där jag kan lagra en hel del energi som sedan får värma
kåken och användas till dusch osv, borde gå att bygga en förhållandevis prisvärd anläggning då :)
Bergvärmen skulle då kunna gå sjukt snålt ju...
Då är det nog bättre med solfångare. Att göra värme av el känns bortkastat. Möjligtvis i nån form en kombination med att driva värmepumpen till att göra värme från elen du producerar, isf får du iaf nytta av vps höga cop.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Vart köper man ett vertikalt vindkraftverk?

Inlägg av ochso »

apkungen skrev:
Bjelke skrev:
Shit va sugen man blir när man kollar in sånt här alltså! :)
Jag tänker mig inte som en offgriddare men däremot så har jag ju iaf 1,5 kubik vattentankar där jag kan lagra en hel del energi som sedan får värma
kåken och användas till dusch osv, borde gå att bygga en förhållandevis prisvärd anläggning då :)
Bergvärmen skulle då kunna gå sjukt snålt ju...
Då är det nog bättre med solfångare. Att göra värme av el känns bortkastat. Möjligtvis i nån form en kombination med att driva värmepumpen till att göra värme från elen du producerar, isf får du iaf nytta av vps höga cop.
Men om man har solfångare och vattnet redan är varmt så kan man ju inte nyttja dem till något under en period trots solsken. Med solceller så gör det inget om man värmer vattnet något mindre ineffektivt för när vattnet är varmt kan man ju göra annat av elen från solcellerna. Eller tänker jag fel?
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Vart köper man ett vertikalt vindkraftverk?

Inlägg av apkungen »

Nej det har du iof sig rätt i. Dock ska det mycket till om solfångarna lyckas värma allt varmvatten och hela kåken. Bara mitt på sommaren som de blir lite överflödiga.

Man kan visserligen tänka sig ett scenario där man har solceller till el och bara värmer ett litet överskott vatten men det vore ändå bäst att värma vattnet via värmepumpen för då kan man få ut mellan 3-5ggr mer värme, beroende på hur varmt man vill att vattnet man värmer ska bli. Men blir lite svårare att styra kanske.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vart köper man ett vertikalt vindkraftverk?

Inlägg av Bjelke »

apkungen skrev:
Nej det har du iof sig rätt i. Dock ska det mycket till om solfångarna lyckas värma allt varmvatten och hela kåken. Bara mitt på sommaren som de blir lite överflödiga.

Man kan visserligen tänka sig ett scenario där man har solceller till el och bara värmer ett litet överskott vatten men det vore ändå bäst att värma vattnet via värmepumpen för då kan man få ut mellan 3-5ggr mer värme, beroende på hur varmt man vill att vattnet man värmer ska bli. Men blir lite svårare att styra kanske.
Precis, mycket högre verkningsgrad på pumpen men garanterat bra mkt mer avancerad lösning = dyrare så jag tänkte mest på enkelheten och priset osv ;) bara att koppla in utan en massa hokus pokus sas :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Thomas Marklund
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 20 mar 2016 19:19

Re: Vart köper man ett vertikalt vindkraftverk?

Inlägg av Thomas Marklund »

Såg denna lösning i Tyskland på DMG Mori.
https://www.dmgmori.co.jp/corporate/en/ ... nergy.html


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Vart köper man ett vertikalt vindkraftverk?

Inlägg av zyax »

Morgan skrev:
Herr X skrev:
Morgan skrev:
solporten 2.jpg
Var också sugen på ett mindre sådant för några år sedan men efter ordentlig research så insåg jag att dom flesta dom här verken stod still eller fungerade dåligt
varpå jag istället byggde mig en carport med solceller på taket istället.
Tyckte det blev så bra att jag driver numer ett installationsföretag ihop med mina bröder, Solarfarm.se

Rabatt för tesla ägare utlovas!
Jäklar vad snyggt! De solcellerna du har på carporten - är det istället för takpapp eller ligger de över pappen? Har du byggt taket/carporten för att passa med solpanelernas storlek?
Jag har ett dubbelgarage med takpapp som hade kunnat se kanonfint ut om de fick solceller som passade så snyggt som på din bild.


Man får tacka!
Panelerna är monterade på trp högprofilplåt, jag monterade dom ram i ram bara för utseendets skull! (Har flera grannar som fortfarande inte vet att det är solceller!)

Angående att solceller fungerar dåligt här uppe i Norden så är det en myt, en solcell vill för det första vara så kall som möjligt för att producera bäst, alltså en fördel för oss
med hyfsat mycket sol och ganska kallt.
Sen är det så att solceller producerar inte bara i direkt solljus utan fungerar alla ljusa timmar på dygnet om än sämre. Så saker som tex att den ljusa vita snön som ligger på vintern hjälper faktiskt till att producera!

Kan nämna att på min 13kwp anläggning så har jag producerat 2.7kw momentant i ett regnoväder i somras!
Jaha, då har jag begärt offert på celler och eventuellt en mindre carport av din bror. Spännande att se vad det kan bli av detta.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Vart köper man ett vertikalt vindkraftverk?

Inlägg av Franz »

AGCF skrev:
Vad betyder kWp? Är det installerad effekt? 17 kWp exempelvis, är det många m2?
Det är egentligen ofta en ganska felaktigt använd enhet. Det man talar om i 99 fall av 100 är märkeffekten. D.v.s. hur mycket el man får ut under standardiserade förhållanden som 1000 W/m2 vid 25C och "air mass" på 1,5. Det är visserligen gynnsamma förhållanden, särskilt som cellerna tappar i effektivitet när de värms upp och därmed normalt blir varmare än 25C vid direkt bestrålning, men inte automatiskt någon övre gräns för vad cellerna klarar av att ge. Vid bra instrålning samtidigt som det är kallt går det ofta fint att gå över märkeffekten.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Vart köper man ett vertikalt vindkraftverk?

Inlägg av AGCF »

Thomas Marklund skrev:
Såg denna lösning i Tyskland på DMG Mori.
https://www.dmgmori.co.jp/corporate/en/ ... nergy.html


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det var ett tag sedan? Den verkar inte tillverkas längre.
http://energy.gildemeister.com/en/generate
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Vart köper man ett vertikalt vindkraftverk?

Inlägg av Laban »

Morgan skrev:
Angående att solceller fungerar dåligt här uppe i Norden så är det en myt, en solcell vill för det första vara så kall som möjligt för att producera bäst, alltså en fördel för oss
med hyfsat mycket sol och ganska kallt.
Sen är det så att solceller producerar inte bara i direkt solljus utan fungerar alla ljusa timmar på dygnet om än sämre. Så saker som tex att den ljusa vita snön som ligger på vintern hjälper faktiskt till att producera!
Men nog är det väl ett problem om antalet ljusa timmar om dygnet är få, vi som bor i norra delen av Sverige lär inte få ut speciellt många kWh på Januari/Februari då det behövs som mest. Speciellt när taken kan se ut så här:

Bild

På årsbasis ser det lite bättre ut men det känns lite tråkigt att man får i princip 0 kWh då det behövs som mest. För vindkraft ser det bättre ut:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vindkraft_i_Sverige
Vinden varierar ständigt men i ett längre tidsperspektiv har den tydliga mönster. Mellan olika år varierar energiinnehållet i vindarna i Skandinavien med storleksordningen ± 10 procent.[6] Av årsenergin infaller ⅔ under vinterhalvåret, då också behovet är störst.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Vart köper man ett vertikalt vindkraftverk?

Inlägg av AGCF »

Laban skrev:
Morgan skrev:
Angående att solceller fungerar dåligt här uppe i Norden så är det en myt, en solcell vill för det första vara så kall som möjligt för att producera bäst, alltså en fördel för oss
med hyfsat mycket sol och ganska kallt.
Sen är det så att solceller producerar inte bara i direkt solljus utan fungerar alla ljusa timmar på dygnet om än sämre. Så saker som tex att den ljusa vita snön som ligger på vintern hjälper faktiskt till att producera!
Men nog är det väl ett problem om antalet ljusa timmar om dygnet är få, vi som bor i norra delen av Sverige lär inte få ut speciellt många kWh på Januari/Februari då det behövs som mest. Speciellt när taken kan se ut så här:

Bild

På årsbasis ser det lite bättre ut men det känns lite tråkigt att man får i princip 0 kWh då det behövs som mest. För vindkraft ser det bättre ut:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vindkraft_i_Sverige
Vinden varierar ständigt men i ett längre tidsperspektiv har den tydliga mönster. Mellan olika år varierar energiinnehållet i vindarna i Skandinavien med storleksordningen ± 10 procent.[6] Av årsenergin infaller ⅔ under vinterhalvåret, då också behovet är störst.
Och vid går också att balansera med vattenkraft. Däremot går det inte att ta ut mer vattenkraft första kvartalet på året eftersom de redan nu tömmer ut för att få plats med vårfloden.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Vart köper man ett vertikalt vindkraftverk?

Inlägg av Teslaspolen »

Sparkar liv i den gamla tråden igen! Nu är det ju inte vertikalt, men i alla fall i liten skala.

Någon som hört något om spanat in svenska Windforce? http://www.windforce.se/vindkraftverk.php

Dom har även en laddplats om man skulle vilja besöka på plats. http://www.uppladdning.nu/SiteDetail.as ... 89a8&ln=sv
Skriv svar