Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?

Inlägg av Anders77 »

LarsL skrev:
Jerker skrev:
LarsL skrev:
Resonemanget det drabbar fattiga på landet håller inte. De fattiga på landet är de som skulle gynnas mest av elbilar. De har ofta lite längre resavstånd och har dessutom alltid tillgång till laddning hemma. Tycker de att soppan blir för dyr leasa en Leaf för 2500kr/månad eller vad den billigaste varianten kostar.
Vi kan ta mig själv som exempel. Bor på landet, kör 3000 mil/år. Hade förr gamla billiga bilar som drog mycket soppa, runt 1 liter/mil. När jag bytte till Zoen så fick jag en ökad månadskostnad på c:a 1400/månad. Jag har kommit till en punkt i livet när jag har råd med detta. För 5 år sedan hade jag inte haft råd med det, och det är många som inte skulle ha råd med en sån ökning på bilkontot, särskilt som de ofta behöver ha två bilar.

Så det beror på från vilken nivå man jämför med om en elbil blir billigare eller inte. Om man - som jag - mekar själv och köper gamla bilar för runt 5000 till kanske 25000 så blir det dyrare att köra elbil så länge som det inte finns motsvarande begagnatmarknat på elbilssidan. Men om man köper hyfsat nya bilar så kan det löna sig direkt med en elbil redan idag.

Sen har vi de andra faktorerna som vi nämnt förut, att få låna pengar eller vara kreditvärdig för att få leasa etc. Tror att det finns många på landet som prioriterat annat här i livet än att skapa utrymme i ekonomin för en dyr bil, dessutom skulle det förvåna mig enormt om inte genomsnittsinkomsten är lägre på landet än i städerna.

Så nog kommer landsbygdsborna att drabbas hårdare än stadsbor av väldigt mycket dyrare bränsle, och de kommer inte att kunna kompensera detta i nuläget.
Idag ja. Men om elbilen blir 1400kr/mån billigare så vinner den över skrothögen som du fixar själv. Jag tror inte att 1400kr är långt borta faktiskt, säg att hälften tas med höjda bränsle kostnader och andra halvan med sänkt pris på elbilar. Vad är din månadskostnad nu? Min är 4500kr/månad och nu senast kostade den billigaste Leafen under 3000kr/månad.

Att folk inte får låna/leasa till ny bil ärju ett separat problem. Det borde gå att fixa med lite annorlunda regler på finansmarknaden, lättare att ta tillbaka bilen tex?
Att bo på landet och ha råd med ny elbil är självklart stora vinare på att byta till elbil.

Men för de som ej har råd, utan bara måste köpa gamla bilar. Jag ser ingen vinning i att göra ekonomin sämre för dem.

Bättre straffa folk som köper nytt och tänker fel.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Idag ja. Men om elbilen blir 1400kr/mån billigare så vinner den över skrothögen som du fixar själv. Jag tror inte att 1400kr är långt borta faktiskt, säg att hälften tas med höjda bränsle kostnader och andra halvan med sänkt pris på elbilar. Vad är din månadskostnad nu? Min är 4500kr/månad och nu senast kostade den billigaste Leafen under 3000kr/månad.
Idag betalar jag c:a 4250 inkl. försäkring för 2500 mil/år, men jag har åkt längre så jag kommer att höja.

Visst, det kommer att bli billigare att köpa elbilar, men vi är inte där än, och då kan man inte straffa dem som redan sitter illa till ekonomiskt. Jag tycker det är en jättebra strategi att göra det dyrare att köpa fel bil. Det ska minska antalet nya fulfossiler och styra över till bilar med mindre utsläpp och kanske även till elbilar. Egentligen är det faktiskt samma strategi som man använt i Norge men där har det varit mycket större subventioner.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?

Inlägg av LarsL »

Anders77 skrev:
Att bo på landet och ha råd med ny elbil är självklart stora vinare på att byta till elbil.

Men för de som ej har råd, utan bara måste köpa gamla bilar. Jag ser ingen vinning i att göra ekonomin sämre för dem.

Bättre straffa folk som köper nytt och tänker fel.
Har du råd att lägga 3000kr/mån på bensin så har du råd att lägga 3000kr/månd på en elbil och el. Eller är det något jag missar?
Sen kommer det om några år finnas nya elbilar att leasa för samma pengar som dagens små bensinare typ 1500-2000kr/månad och då kan vi snacka ren vinst.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
LarsL skrev:
Idag ja. Men om elbilen blir 1400kr/mån billigare så vinner den över skrothögen som du fixar själv. Jag tror inte att 1400kr är långt borta faktiskt, säg att hälften tas med höjda bränsle kostnader och andra halvan med sänkt pris på elbilar. Vad är din månadskostnad nu? Min är 4500kr/månad och nu senast kostade den billigaste Leafen under 3000kr/månad.
Idag betalar jag c:a 4250 inkl. försäkring för 2500 mil/år, men jag har åkt längre så jag kommer att höja.

Visst, det kommer att bli billigare att köpa elbilar, men vi är inte där än, och då kan man inte straffa dem som redan sitter illa till ekonomiskt. Jag tycker det är en jättebra strategi att göra det dyrare att köpa fel bil. Det ska minska antalet nya fulfossiler och styra över till bilar med mindre utsläpp och kanske även till elbilar. Egentligen är det faktiskt samma strategi som man använt i Norge men där har det varit mycket större subventioner.
Jag tycker faktiskt man ska straffa dem som tex min lång granne som står och varmkör sina Volvo 740 i en halvtimme innan han åker till jobbet på vintern. Om soppan kostade 15-20kr/l så kanske han skulle uppträda vettigare.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Anders77 skrev:
Att bo på landet och ha råd med ny elbil är självklart stora vinare på att byta till elbil.

Men för de som ej har råd, utan bara måste köpa gamla bilar. Jag ser ingen vinning i att göra ekonomin sämre för dem.

Bättre straffa folk som köper nytt och tänker fel.
Har du råd att lägga 3000kr/mån på bensin så har du råd att lägga 3000kr/månd på en elbil och el. Eller är det något jag missar?
Sen kommer det om några år finnas nya elbilar att leasa för samma pengar som dagens små bensinare typ 1500-2000kr/månad och då kan vi snacka ren vinst.
Men du får inte glömma att insteget till att köpa/leasa en ny bil är större än till att köpa en äldre begagnad. Jag har hur många historier som helst från folk som varit på banken och velat låna till att köpa hus som kommer att ge dem en lägre månadskostnad än de har i den hyreslägenhet de sitter i nu men som fått nej. Enligt bankens kalkyler har de för lite pengar över när lånet är betalat och därför för de inte låna. Detta trots att de redan idag bevisligen klarar sig på en högre boendekostnad. Samma sak med bilköp. Trots att de äger en bil som har låg kapitalkostnad men hög bränslekostnad så får de inte låna till en ny bil med lägre totalkostnad eftersom de inte klarar bankens kalkyl. Det är ju så med allt sånt. Bankens kalkyler föreställer sig en annan verklighet än den folk lever i och klarar sig. Enligt banken så borde de gå back flera tusen varje månad trots att de bevisligen inte gör det, men går det inte att få in i bankens kalkylark så får de inte låna.

Om det var så enkelt att få låna pengar till att köpa en ny bil som du vill få det att låta som så borde många fler göra det, eller hur?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?

Inlägg av LarsL »

Ja den separata frågan om det dysfunktionella finnansystemet borde också lösas. Kanske ska staten stå för en större del av risken? Eller göra återtagande av bilen lättare?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
Jerker skrev:
LarsL skrev:
Idag ja. Men om elbilen blir 1400kr/mån billigare så vinner den över skrothögen som du fixar själv. Jag tror inte att 1400kr är långt borta faktiskt, säg att hälften tas med höjda bränsle kostnader och andra halvan med sänkt pris på elbilar. Vad är din månadskostnad nu? Min är 4500kr/månad och nu senast kostade den billigaste Leafen under 3000kr/månad.
Idag betalar jag c:a 4250 inkl. försäkring för 2500 mil/år, men jag har åkt längre så jag kommer att höja.

Visst, det kommer att bli billigare att köpa elbilar, men vi är inte där än, och då kan man inte straffa dem som redan sitter illa till ekonomiskt. Jag tycker det är en jättebra strategi att göra det dyrare att köpa fel bil. Det ska minska antalet nya fulfossiler och styra över till bilar med mindre utsläpp och kanske även till elbilar. Egentligen är det faktiskt samma strategi som man använt i Norge men där har det varit mycket större subventioner.
Jag tycker faktiskt man ska straffa dem som tex min lång granne som står och varmkör sina Volvo 740 i en halvtimme innan han åker till jobbet på vintern. Om soppan kostade 15-20kr/l så kanske han skulle uppträda vettigare.
kostar inte soppan typ 15kr redan? Eller minns jag helt fel? (skönt att man inte ens har koll på det priset längre iaf hehe)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
kostar inte soppan typ 15kr redan? Eller minns jag helt fel? (skönt att man inte ens har koll på det priset längre iaf hehe)
Den har varit uppe och vänt på över 16:- men ligger nu på 13-14:-
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?

Inlägg av LarsL »

Nä, soppan är billig just nu.
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?

Inlägg av Haglund »

Ska man få någon styrka i styrmedlen så måste man styra med förbrukningen av det som är skadligt. Alltså drivmedlet. Att försöka styra genom innehavet blir helt fel eftersom det inte är innehavet som är det skadliga utan förbrukningen av drivmedlet. Enda effekten man får av att försöka styra innehavet är en dålig ursäkt för att öka skatteintäkterna och en bunt arga väljare som ser igenom den dolda taktiken.

Men visst, ta och tredubbla skatten på min hobbybil som rullar 500 mil/år och se till att grannen kan köpa en XC90 T8 och köra sina 4000 mil/år med och se om utsläppen sjunker...
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3616
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?

Inlägg av jonasl »

Haglund skrev:
Ska man få någon styrka i styrmedlen så måste man styra med förbrukningen av det som är skadligt. Alltså drivmedlet. Att försöka styra genom innehavet blir helt fel eftersom det inte är innehavet som är det skadliga utan förbrukningen av drivmedlet. Enda effekten man får av att försöka styra innehavet är en dålig ursäkt för att öka skatteintäkterna och en bunt arga väljare som ser igenom den dolda taktiken.

Men visst, ta och tredubbla skatten på min hobbybil som rullar 500 mil/år och se till att grannen kan köpa en XC90 T8 och köra sina 4000 mil/år med och se om utsläppen sjunker...
+1, som man säger.
.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
Nä, soppan är billig just nu.
För oss ja :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?

Inlägg av Teslaspolen »

En sak jag vill tillägga är att, som jag vet andra också sagt, det måste inte bara vara direkta starka monetära fördelar för elbilister.

En personlig erfarenhet jag har är när vi åkt, speciellt till Falun, över dagen; man känner sig otroligt välkomnad av Falu kommun och FEV som då bjuder på gratis parkering och Typ-2 stolpe att ladda vid under de 2-3 timmar man är i staden. Det är liten avgift som man absolut kunnat betala, men att ge bort en sådan tjänst gratis gör väldigt mycket för humöret och känslan.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?

Inlägg av LarsL »

Haglund skrev:
Ska man få någon styrka i styrmedlen så måste man styra med förbrukningen av det som är skadligt. Alltså drivmedlet. Att försöka styra genom innehavet blir helt fel eftersom det inte är innehavet som är det skadliga utan förbrukningen av drivmedlet. Enda effekten man får av att försöka styra innehavet är en dålig ursäkt för att öka skatteintäkterna och en bunt arga väljare som ser igenom den dolda taktiken.

Men visst, ta och tredubbla skatten på min hobbybil som rullar 500 mil/år och se till att grannen kan köpa en XC90 T8 och köra sina 4000 mil/år med och se om utsläppen sjunker...
+1

Grannen får dessutom en miljöbonus på 100000kr om han väljer en PHEV.

Så självklart är det enda rätta att beskatta vid källan till föroreningen.
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?

Inlägg av Vasp »

Jag gillar Centerpartiets miljöbilsbonus mest. Främst för att jag inte tycker att det inte ska bli dyrare att ha en gammal bil. De flesta som köper begagnat har inte råd med att köpa nytt. Eller för den delen leasa en nybil. Högre avgift ska det vara om man köper nytt. De gamla billarna kan få vara kvar utan extra avgifter tycker jag. Då får de som äger en gammal fossilbil mer pengar över som i framtiden kan läggas på en begagnad elbil.

Mina föräldrar har exempelvis aldrig köpt sig en ny bil. Bara begagnat. Först nu senaste bilen köptes ny. Och det är för att vi barn alla är vuxna och utflyttade och kostar en bråkdel av vad vi kostade förut.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?

Inlägg av mickeisol »

Steg 1 måste vara att få dom som köper nya bilar att välja "rätt", speciellt för att dom som klarar av att köpa nytt verkar ha råd.
Norges modell fungerar ju uppenbarligen.
Dvs inga kostnadsökningar på begagnade bilar än (argumenten flera: redan tillverkade...... dom med dålig ekonomi.....).
Inga bränsleprishöjningar än


steg 2 : När det finns flera vettiga elbilar på marknaden, och när dom har börjat komma ut som begagnade.
Kraftig höjning av bensin/dieselskatt.
för då finns det valmöjligheter bland folk som inte har råd att köpa nytt.

jämför antalet beg elbilar på blocket.se och finn.no.

I norge kan man få tag på rimligt prissatta begagnade el pendlingskälkar, icke så i sverige.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?

Inlägg av Niklas Z »

Ja, det är ju vid nybilsköpet som det finns möjlighet att påverka fordonsflottans sammansättning. Det är därför viktigast att påverka till elbilarnas fördel i det skedet.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?

Inlägg av joel80 »

LarsL skrev:
Nä, soppan är billig just nu.
Vet inte vad du räknar som billigt.. Tankade för 14:40kr/l förra veckan. Vet inte om jag skulle säga billigt.. Däremot är det inte dyrt nog för att få folk att ändra vanor. Min milkostnad är soppamässigt lägre idag än när jag tog körkort 1999.. Om man räknar vad en krona var värd då.
Hade en "vanlig" bil som drog runt en liter per mil.. Oftast lite mer..
Soppan kostade 7kr. Alltså milkostnad på ca 8kr.

Räknar jag på tidigare V70 (som dessutom är bra mkt större än den Opel jag hade - 99) så snittade jag 0.6l/mil under 8700mil och hade en milkostnad på runt 8kr/milen..alltså ungefär detsamma, innan justering för inflationen.

Vår andra bil går på Etanol.. Den drar ca 1l per mil.. Men soppan har under åren vi haft den legat på mellan 8-10kr och snittet hamnar kring 9kr/mil.. Vilket ändå blir mindre än -99 när man justerar för inflationen.

Så på det viset kan man verkligen säga att det inte är dyrt nog..

Men.. Innan man höjer priset på soppan bör man också enligt mig först se till att ge bättre alternativ, även till de som inte har möjlighet att köpa nya bilar. Det gör man genom att det blir bra mkt dyrare att köpa "fel" ny bil. Dagens premie och framtida förslag är lite lama.. Det kommer ändå troligen bli elbilen som utklassar de andra, men man förlorar några år på att inte styra inköpen rätt redan nu.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?

Inlägg av apkungen »

Tycker inget direkt är bra. Tycker att man ska ta bort förmånsbilssubventioner på förmånsvärdet och istället lägga allt på att subventionera nypriset så att alla kan ta del av en billigare elbil, inte bara de som kan ta en bil via företaget. Vet inte hur en sån subvention skulle se ut, men kanske från 40-150k subvention beroende på pris på bil.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?

Inlägg av Anders77 »

apkungen skrev:
Tycker inget direkt är bra. Tycker att man ska ta bort förmånsbilssubventioner på förmånsvärdet och istället lägga allt på att subventionera nypriset så att alla kan ta del av en billigare elbil, inte bara de som kan ta en bil via företaget. Vet inte hur en sån subvention skulle se ut, men kanske från 40-150k subvention beroende på pris på bil.
Jag håller med där. Förmånsvärdes subventionen känns lite fel. Bättre ha subventioner som gynnar alla.

Men samtidigt är förmånsbilarna en stor del av marknaden. Tittar man sen på landsvägstörstande fossiler så tror jag förmånsbilarna är än mer större andel. Så förstår varför man vill få dessa bilar att bli miljövänliga med.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?

Inlägg av LarsL »

Förmånsbilar är en stor del av marknaden för att de är skattesubventionerade. Hade det varit lika dyrt/billigt att köpa bilen en bil privat skulle fler naturligtvis köpa bilar privat.

Jag tycker absolut att förmånsbilar ska slopas som modell och istället ska milersättning ges för de mil som faktiskt körs i tjänsten.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?

Inlägg av leiflodde »

LarsL skrev:
Förmånsbilar är en stor del av marknaden för att de är skattesubventionerade. Hade det varit lika dyrt/billigt att köpa bilen en bil privat skulle fler naturligtvis köpa bilar privat.

Jag tycker absolut att förmånsbilar ska slopas som modell och istället ska milersättning ges för de mil som faktiskt körs i tjänsten.
Nja här vet jag inte om jag håller med..

Jobbar på ett större företag där vi totalt i Sverige kör ca 800 000 mil/år i tjänsten/gubbe och vi har ca 270 tjänstebilar och resp. "gubbe" kan ju inte investera i en egen bil och spekulera i hur mycket man kommer att köra i tjänsten eller ej.

På min avdelningen kör vi mellan 2000-6000 mil/ år i tjänsten/gubbe och varierar år från år beroende på uppdrag, som exempel har har jag nu en "gubbe" som kört ca 3000 mil/år men nu har fått ett uppdrag i Västerås 8 månader där han veckopendlar med tåg, alltså inte många mil i tjänsten detta år. Förstår tänket då jag kommer från tjänstebilskörandet men generellt fungerar det inte.

Högst personligt... tror jag när elbilar verkligen kommer starkt med en driftkostnad på 2 Kr/mil och man kan få 39kr/mil från företaget då snackar vi (jag har det så idag) och då kommer nog folket att se denna förmån och tänka om.

Staten kommer också att tappa i inkomna förmånsvärde och behöva leta upp nya inkomstkällor.

Så tänker jag :) men alla är vi olika.
Skriv svar