Att bo på landet och ha råd med ny elbil är självklart stora vinare på att byta till elbil.LarsL skrev:Idag ja. Men om elbilen blir 1400kr/mån billigare så vinner den över skrothögen som du fixar själv. Jag tror inte att 1400kr är långt borta faktiskt, säg att hälften tas med höjda bränsle kostnader och andra halvan med sänkt pris på elbilar. Vad är din månadskostnad nu? Min är 4500kr/månad och nu senast kostade den billigaste Leafen under 3000kr/månad.Jerker skrev:Vi kan ta mig själv som exempel. Bor på landet, kör 3000 mil/år. Hade förr gamla billiga bilar som drog mycket soppa, runt 1 liter/mil. När jag bytte till Zoen så fick jag en ökad månadskostnad på c:a 1400/månad. Jag har kommit till en punkt i livet när jag har råd med detta. För 5 år sedan hade jag inte haft råd med det, och det är många som inte skulle ha råd med en sån ökning på bilkontot, särskilt som de ofta behöver ha två bilar.LarsL skrev:Resonemanget det drabbar fattiga på landet håller inte. De fattiga på landet är de som skulle gynnas mest av elbilar. De har ofta lite längre resavstånd och har dessutom alltid tillgång till laddning hemma. Tycker de att soppan blir för dyr leasa en Leaf för 2500kr/månad eller vad den billigaste varianten kostar.
Så det beror på från vilken nivå man jämför med om en elbil blir billigare eller inte. Om man - som jag - mekar själv och köper gamla bilar för runt 5000 till kanske 25000 så blir det dyrare att köra elbil så länge som det inte finns motsvarande begagnatmarknat på elbilssidan. Men om man köper hyfsat nya bilar så kan det löna sig direkt med en elbil redan idag.
Sen har vi de andra faktorerna som vi nämnt förut, att få låna pengar eller vara kreditvärdig för att få leasa etc. Tror att det finns många på landet som prioriterat annat här i livet än att skapa utrymme i ekonomin för en dyr bil, dessutom skulle det förvåna mig enormt om inte genomsnittsinkomsten är lägre på landet än i städerna.
Så nog kommer landsbygdsborna att drabbas hårdare än stadsbor av väldigt mycket dyrare bränsle, och de kommer inte att kunna kompensera detta i nuläget.
Att folk inte får låna/leasa till ny bil ärju ett separat problem. Det borde gå att fixa med lite annorlunda regler på finansmarknaden, lättare att ta tillbaka bilen tex?
Men för de som ej har råd, utan bara måste köpa gamla bilar. Jag ser ingen vinning i att göra ekonomin sämre för dem.
Bättre straffa folk som köper nytt och tänker fel.