Varför ska Gunnar betala högre procentuell skatt på sina intäkter för samma offentliga service? Det argumentet hade tagits bort med en fast summa i skatt som täcker de gemensamma kostnaderna.Anders77 skrev:Varför skall Nisse som köper en dyr bil få mer rabbat i pengar än vad jag får? De argumenten tas bort med en fast summa.
Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Moderator: Redaktion
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Nåja, mycket hinner hända underways!Anders77 skrev:Regeringens förslag är sådant ja. Det drabbar både nya fossilbilar samt de som redan är på våra vägar idag.mati skrev:Jag har aldrig förstått varför straffavgiften för avgasbilar bara ska gälla de första åren. Blir bilen plötsligt renare efter denna tid? Nån magisk förvandling som sker?
Antagligen missar jag nåt väsentligt, men jag är ju ingen politiker utan bara en enkel ingetgör som inte begriper så mycket...
Centerns påverkar inte skatten när du äger bilen utan bara vid inköp. Sen kör de på med gällande skatteregler som finns idag.
Så jag håller med dig helt gällande att skatten tas bort efter några år i regeringens förslag. Känns helt sjukt.
X90D
X100 lev.14/8-18.
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Ja men resonemanget håller hela vägen upp till Nissan Leaf där den börjar bli en mer korrekt kompensation.bylund skrev:Fast strikt talat så är Twizy inte en bil, utan en fyrhjulig mc. Den är inte berättigad till dagens supermiljöbilsbonus heller.LarsL skrev:Samtidigt blir det grymt fel att ge 100kkr till den som köper en Renault Twizy. Att ge väldigt mycket pengar till billiga bilar gör att bilarna blir dyrare för naturligtvis får du inte Twizy för 100kkr om du kan få 100kr från staten. De höjer då priset på den till en nivå där folk vill betala kanske 140-160kkr.
Med slopad moms skulle Twizy köparen få 20kkr istället vilket låter rimligare. Vill Renault sälja fler så får de sänka priset, precis som för allt annat.
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Varför ska Pelle betala större andel av sin inkomst för samma offentliga service som Gunnar? Det är en filosofisk fråga. Vad är rättvist? Samma förutsättningar eller samma utfall?Herr X skrev:Varför ska Gunnar betala högre procentuell skatt på sina intäkter för samma offentliga service? Det argumentet hade tagits bort med en fast summa i skatt som täcker de gemensamma kostnaderna.Anders77 skrev:Varför skall Nisse som köper en dyr bil få mer rabbat i pengar än vad jag får? De argumenten tas bort med en fast summa.
Ur miljösynpunkt är ju ändå det bästa att ersätta störst antal bilar. Och då är fast avgift mer effektivt.
Regeringens förslag ger mindre pengar i incitament och är svårare att förstå. Det är alltså det minst effektiva om syftet är omställning till fossilfritt.
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Skatter är en kul diskussion med. Högre inkomst ger högre skatt är fel för mig med. Samma procentsats ger mer skatt oavsett.Herr X skrev:Varför ska Gunnar betala högre procentuell skatt på sina intäkter för samma offentliga service? Det argumentet hade tagits bort med en fast summa i skatt som täcker de gemensamma kostnaderna.Anders77 skrev:Varför skall Nisse som köper en dyr bil få mer rabbat i pengar än vad jag får? De argumenten tas bort med en fast summa.
Men när det gäller att staten ger ut något så är det i vårt land ej populärt om rika får mer. Förutom när S inför det, typ maxtaxa på dagis som gynnar rika och missgynnar ensamstående LO mamman.
Så när det gäller subvention för en ny bil, så redan där är det inte alla i samhället som kan nyttja denna subvention.
I min lilla värld måste man då få så många som möjligt att att tänka rätt.
Att hjälpa två med 200k totalt, alltså 100k var, när de köper varsin ny bil är för mig bättre än att ge en person 200k när hen köper 1 bil.
X90D
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
I princip tycker jag inte att det ska finnas bidrag och stöd från staten. Det enda jag vill är att den extra kostnad det innebär att idag tillverka en elbil, pga av små serier, inte dessutom beskattas genom mer momspengar. Därför bör man fixa felet vid rotorsaken och ta bort momsen på elbilar.
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
+1LarsL skrev:I princip tycker jag inte att det ska finnas bidrag och stöd från staten. Det enda jag vill är att den extra kostnad det innebär att idag tillverka en elbil, pga av små serier, inte dessutom beskattas genom mer momspengar. Därför bör man fixa felet vid rotorsaken och ta bort momsen på elbilar.
Det är den höga skatten på elbilar som gör dem orimligt dyra för väldigt många. Man betalar idag högre skatt på en elbil än en fossilbil, och detta är direkt kontraproduktivt. Lösningen är naturligtvis att ta bort skatten under en period för att hjälpa igång försäljningen. Många länder ser nu ut att välja denna modell, som bevisat sig vara extremt effektiv i grannlandet Norge.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Subventioner eller inte, det som kommer att sätta igång försäljningen är Tesla 3 i sig som produkt och sekundärt för att den tvingar andra biltillverkare att hänga på.
Den miljöbilsbonus vi har i Sverige har aldrig varit avgörande för min skull för att jag skulle skaffa en elbil. Hade det varit som i Norge så skulle den däremot ha varit avgörande för många bilköpare. Men det kommer aldrig att hända här.
Den miljöbilsbonus vi har i Sverige har aldrig varit avgörande för min skull för att jag skulle skaffa en elbil. Hade det varit som i Norge så skulle den däremot ha varit avgörande för många bilköpare. Men det kommer aldrig att hända här.
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Nu var inte anledningen i Norge att sälja fler elbilar allmänt, utan att få igång försäljningen av elbilar som tillverkades i Norge. Vilket dock inte hände, men blev en bra grej ändå.Herr X skrev:+1LarsL skrev:I princip tycker jag inte att det ska finnas bidrag och stöd från staten. Det enda jag vill är att den extra kostnad det innebär att idag tillverka en elbil, pga av små serier, inte dessutom beskattas genom mer momspengar. Därför bör man fixa felet vid rotorsaken och ta bort momsen på elbilar.
Det är den höga skatten på elbilar som gör dem orimligt dyra för väldigt många. Man betalar idag högre skatt på en elbil än en fossilbil, och detta är direkt kontraproduktivt. Lösningen är naturligtvis att ta bort skatten under en period för att hjälpa igång försäljningen. Många länder ser nu ut att välja denna modell, som bevisat sig vara extremt effektiv i grannlandet Norge.
Tror många hade gillat moms slopandet ja. Men det gagnar dyra bilar ej billigare bilar. Och majoriteten som köper bil i Sverige köper inte bilar för 500k och uppåt. Alltså är en ren subvention något som gynnar alla som tänker rätt.
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Jag skulle vilja förorda ett upplägg likt elcertifikat. Ett marknadsanpassat kvotsystem som påskyndar omställningen till ren eldrift enligt uppsatta mål. För de som köper en hybridbil och bara tankar bilen med förnybara bränslen så ska det vara kostnadsneutralt. Det vill säga inget avdrag men heller inte någon extra skatt på försäljningspriset och pumppriset. De som köper en ren elbil ska få ett nettoskatteavdrag. Avdraget ska utgå till registrerad svensk ägare av bilen under ett maximalt antal år (förslagsvis 10 år). Ju fler elbilar som registreras ju mindre blir den årliga skatterabatten enligt fastlagd kvot. Helt rättvist med tanke på att elbilarna kommer att bli billigare och billigare.
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Och för företagen, skall de få mindre skatt med? Tänk då på att ca 70% om jag minns rätt är företagsleasing, vilket gör att leasingbolagen är de som äger bilarna. De skulle då bli skattebefriade rätt snabbt. Är det smart?+46 skrev:Jag skulle vilja förorda ett upplägg likt elcertifikat. Ett marknadsanpassat kvotsystem som påskyndar omställningen till ren eldrift enligt uppsatta mål. För de som köper en hybridbil och bara tankar bilen med förnybara bränslen så ska det vara kostnadsneutralt. Det vill säga inget avdrag men heller inte någon extra skatt på försäljningspriset och pumppriset. De som köper en ren elbil ska få ett nettoskatteavdrag. Avdraget ska utgå till registrerad svensk ägare av bilen under ett maximalt antal år (förslagsvis 10 år). Ju fler elbilar som registreras ju mindre blir den årliga skatterabatten enligt fastlagd kvot. Helt rättvist med tanke på att elbilarna kommer att bli billigare och billigare.
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Jag tror att man inte ska underskatta signalvärdet i ett enkelt system. 100.000 rätt i handen är lättare att förstå än 1667 i månaden över 5 år.
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Dagens miljöbilspremie betalas också ut till leasingbolaget som sedan reglerar det med leasingtagaren som kan vara en privatperson eller ett företag. Detta borde även gå att lösa inom ramen för ett kvotsystem.Anders77 skrev:Och för företagen, skall de få mindre skatt med? Tänk då på att ca 70% om jag minns rätt är företagsleasing, vilket gör att leasingbolagen är de som äger bilarna. De skulle då bli skattebefriade rätt snabbt. Är det smart?+46 skrev:Jag skulle vilja förorda ett upplägg likt elcertifikat. Ett marknadsanpassat kvotsystem som påskyndar omställningen till ren eldrift enligt uppsatta mål. För de som köper en hybridbil och bara tankar bilen med förnybara bränslen så ska det vara kostnadsneutralt. Det vill säga inget avdrag men heller inte någon extra skatt på försäljningspriset och pumppriset. De som köper en ren elbil ska få ett nettoskatteavdrag. Avdraget ska utgå till registrerad svensk ägare av bilen under ett maximalt antal år (förslagsvis 10 år). Ju fler elbilar som registreras ju mindre blir den årliga skatterabatten enligt fastlagd kvot. Helt rättvist med tanke på att elbilarna kommer att bli billigare och billigare.
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Det är lättare att förklara en utbetalning än att leasingbolagen blir skattebefriade samt antagligen får en massa cash åter med.+46 skrev:Dagens miljöbilspremie betalas också ut till leasingbolaget som sedan reglerar det med leasingtagaren som kan vara en privatperson eller ett företag. Detta borde även gå att lösa inom ramen för ett kvotsystem.Anders77 skrev:Och för företagen, skall de få mindre skatt med? Tänk då på att ca 70% om jag minns rätt är företagsleasing, vilket gör att leasingbolagen är de som äger bilarna. De skulle då bli skattebefriade rätt snabbt. Är det smart?+46 skrev:Jag skulle vilja förorda ett upplägg likt elcertifikat. Ett marknadsanpassat kvotsystem som påskyndar omställningen till ren eldrift enligt uppsatta mål. För de som köper en hybridbil och bara tankar bilen med förnybara bränslen så ska det vara kostnadsneutralt. Det vill säga inget avdrag men heller inte någon extra skatt på försäljningspriset och pumppriset. De som köper en ren elbil ska få ett nettoskatteavdrag. Avdraget ska utgå till registrerad svensk ägare av bilen under ett maximalt antal år (förslagsvis 10 år). Ju fler elbilar som registreras ju mindre blir den årliga skatterabatten enligt fastlagd kvot. Helt rättvist med tanke på att elbilarna kommer att bli billigare och billigare.
Sen skall dessa leasingbolag betala pengar till företaget som kör bilen. Går säkert att lösa. Men i praktiken blir det ändå bara en ren subvention på en vissa summa. För annars funkar inte detta heller.
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Justera upp skatten på fossilbränsle mycket! Det blir helt enkelt dyrare att bränna bensin/disel. Den rörliga kostnaden gör det dyrare att köra törstiga bilar oavsett ålder eller storlek. Då blir alternativet el-bil allt smakligare. Bonus hit eller dit tror jag betyder mindre. Det skapar en massa diskussion i onödan. Enligt principen " Det ska' va' gött å leva!" kommer svenskarna nog snabbt inse fördelar med el-drift oavsett förutfattade meningar. Money talks.+46 skrev:Dagens miljöbilspremie betalas också ut till leasingbolaget som sedan reglerar det med leasingtagaren som kan vara en privatperson eller ett företag. Detta borde även gå att lösa inom ramen för ett kvotsystem.Anders77 skrev:Och för företagen, skall de få mindre skatt med? Tänk då på att ca 70% om jag minns rätt är företagsleasing, vilket gör att leasingbolagen är de som äger bilarna. De skulle då bli skattebefriade rätt snabbt. Är det smart?+46 skrev:Jag skulle vilja förorda ett upplägg likt elcertifikat. Ett marknadsanpassat kvotsystem som påskyndar omställningen till ren eldrift enligt uppsatta mål. För de som köper en hybridbil och bara tankar bilen med förnybara bränslen så ska det vara kostnadsneutralt. Det vill säga inget avdrag men heller inte någon extra skatt på försäljningspriset och pumppriset. De som köper en ren elbil ska få ett nettoskatteavdrag. Avdraget ska utgå till registrerad svensk ägare av bilen under ett maximalt antal år (förslagsvis 10 år). Ju fler elbilar som registreras ju mindre blir den årliga skatterabatten enligt fastlagd kvot. Helt rättvist med tanke på att elbilarna kommer att bli billigare och billigare.
Model S P85D,
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Det drabbar dock folk på landet som ej har råd att byta bil. I min värld är det lite fel att de skall bli drabbade.Foluke skrev:Justera upp skatten på fossilbränsle mycket! Det blir helt enkelt dyrare att bränna bensin/disel. Den rörliga kostnaden gör det dyrare att köra törstiga bilar oavsett ålder eller storlek. Då blir alternativet el-bil allt smakligare. Bonus hit eller dit tror jag betyder mindre. Det skapar en massa diskussion i onödan. Enligt principen " Det ska' va' gött å leva!" kommer svenskarna nog snabbt inse fördelar med el-drift oavsett förutfattade meningar. Money talks.+46 skrev:Dagens miljöbilspremie betalas också ut till leasingbolaget som sedan reglerar det med leasingtagaren som kan vara en privatperson eller ett företag. Detta borde även gå att lösa inom ramen för ett kvotsystem.Anders77 skrev:Och för företagen, skall de få mindre skatt med? Tänk då på att ca 70% om jag minns rätt är företagsleasing, vilket gör att leasingbolagen är de som äger bilarna. De skulle då bli skattebefriade rätt snabbt. Är det smart?+46 skrev:Jag skulle vilja förorda ett upplägg likt elcertifikat. Ett marknadsanpassat kvotsystem som påskyndar omställningen till ren eldrift enligt uppsatta mål. För de som köper en hybridbil och bara tankar bilen med förnybara bränslen så ska det vara kostnadsneutralt. Det vill säga inget avdrag men heller inte någon extra skatt på försäljningspriset och pumppriset. De som köper en ren elbil ska få ett nettoskatteavdrag. Avdraget ska utgå till registrerad svensk ägare av bilen under ett maximalt antal år (förslagsvis 10 år). Ju fler elbilar som registreras ju mindre blir den årliga skatterabatten enligt fastlagd kvot. Helt rättvist med tanke på att elbilarna kommer att bli billigare och billigare.
Saken är att jag tror att det är de som köper en ny bil som måste börja tänka rätt. Det måste bli dyrt att välja fel och billigare att välja rätt.
Att straffa med skatt varje månad och främst de som redan har bil och inte har råd att byta bil tycker inte jag skall bli drabbade.
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Det är väl frågan vad som är målsättningen? Få ner miljöpåverkan eller politisk taktik? Vill man miljöoptimera gör man det dyrt att köra fossilt. Vill man gynna glesbygd får man hitta åtgärder för det.Anders77 skrev:Det drabbar dock folk på landet som ej har råd att byta bil. I min värld är det lite fel att de skall bli drabbade.Foluke skrev:Justera upp skatten på fossilbränsle mycket! Det blir helt enkelt dyrare att bränna bensin/disel. Den rörliga kostnaden gör det dyrare att köra törstiga bilar oavsett ålder eller storlek. Då blir alternativet el-bil allt smakligare. Bonus hit eller dit tror jag betyder mindre. Det skapar en massa diskussion i onödan. Enligt principen " Det ska' va' gött å leva!" kommer svenskarna nog snabbt inse fördelar med el-drift oavsett förutfattade meningar. Money talks.+46 skrev:Dagens miljöbilspremie betalas också ut till leasingbolaget som sedan reglerar det med leasingtagaren som kan vara en privatperson eller ett företag. Detta borde även gå att lösa inom ramen för ett kvotsystem.Anders77 skrev:Och för företagen, skall de få mindre skatt med? Tänk då på att ca 70% om jag minns rätt är företagsleasing, vilket gör att leasingbolagen är de som äger bilarna. De skulle då bli skattebefriade rätt snabbt. Är det smart?+46 skrev:Jag skulle vilja förorda ett upplägg likt elcertifikat. Ett marknadsanpassat kvotsystem som påskyndar omställningen till ren eldrift enligt uppsatta mål. För de som köper en hybridbil och bara tankar bilen med förnybara bränslen så ska det vara kostnadsneutralt. Det vill säga inget avdrag men heller inte någon extra skatt på försäljningspriset och pumppriset. De som köper en ren elbil ska få ett nettoskatteavdrag. Avdraget ska utgå till registrerad svensk ägare av bilen under ett maximalt antal år (förslagsvis 10 år). Ju fler elbilar som registreras ju mindre blir den årliga skatterabatten enligt fastlagd kvot. Helt rättvist med tanke på att elbilarna kommer att bli billigare och billigare.
Saken är att jag tror att det är de som köper en ny bil som måste börja tänka rätt. Det måste bli dyrt att välja fel och billigare att välja rätt.
Att straffa med skatt varje månad och främst de som redan har bil och inte har råd att byta bil tycker inte jag skall bli drabbade.
Model S P85D,
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Resonemanget det drabbar fattiga på landet håller inte. De fattiga på landet är de som skulle gynnas mest av elbilar. De har ofta lite längre resavstånd och har dessutom alltid tillgång till laddning hemma. Tycker de att soppan blir för dyr leasa en Leaf för 2500kr/månad eller vad den billigaste varianten kostar.
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Vi kan ta mig själv som exempel. Bor på landet, kör 3000 mil/år. Hade förr gamla billiga bilar som drog mycket soppa, runt 1 liter/mil. När jag bytte till Zoen så fick jag en ökad månadskostnad på c:a 1400/månad. Jag har kommit till en punkt i livet när jag har råd med detta. För 5 år sedan hade jag inte haft råd med det, och det är många som inte skulle ha råd med en sån ökning på bilkontot, särskilt som de ofta behöver ha två bilar.LarsL skrev:Resonemanget det drabbar fattiga på landet håller inte. De fattiga på landet är de som skulle gynnas mest av elbilar. De har ofta lite längre resavstånd och har dessutom alltid tillgång till laddning hemma. Tycker de att soppan blir för dyr leasa en Leaf för 2500kr/månad eller vad den billigaste varianten kostar.
Så det beror på från vilken nivå man jämför med om en elbil blir billigare eller inte. Om man - som jag - mekar själv och köper gamla bilar för runt 5000 till kanske 25000 så blir det dyrare att köra elbil så länge som det inte finns motsvarande begagnatmarknat på elbilssidan. Men om man köper hyfsat nya bilar så kan det löna sig direkt med en elbil redan idag.
Sen har vi de andra faktorerna som vi nämnt förut, att få låna pengar eller vara kreditvärdig för att få leasa etc. Tror att det finns många på landet som prioriterat annat här i livet än att skapa utrymme i ekonomin för en dyr bil, dessutom skulle det förvåna mig enormt om inte genomsnittsinkomsten är lägre på landet än i städerna.
Så nog kommer landsbygdsborna att drabbas hårdare än stadsbor av väldigt mycket dyrare bränsle, och de kommer inte att kunna kompensera detta i nuläget.
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Idag ja. Men om elbilen blir 1400kr/mån billigare så vinner den över skrothögen som du fixar själv. Jag tror inte att 1400kr är långt borta faktiskt, säg att hälften tas med höjda bränsle kostnader och andra halvan med sänkt pris på elbilar. Vad är din månadskostnad nu? Min är 4500kr/månad och nu senast kostade den billigaste Leafen under 3000kr/månad.Jerker skrev:Vi kan ta mig själv som exempel. Bor på landet, kör 3000 mil/år. Hade förr gamla billiga bilar som drog mycket soppa, runt 1 liter/mil. När jag bytte till Zoen så fick jag en ökad månadskostnad på c:a 1400/månad. Jag har kommit till en punkt i livet när jag har råd med detta. För 5 år sedan hade jag inte haft råd med det, och det är många som inte skulle ha råd med en sån ökning på bilkontot, särskilt som de ofta behöver ha två bilar.LarsL skrev:Resonemanget det drabbar fattiga på landet håller inte. De fattiga på landet är de som skulle gynnas mest av elbilar. De har ofta lite längre resavstånd och har dessutom alltid tillgång till laddning hemma. Tycker de att soppan blir för dyr leasa en Leaf för 2500kr/månad eller vad den billigaste varianten kostar.
Så det beror på från vilken nivå man jämför med om en elbil blir billigare eller inte. Om man - som jag - mekar själv och köper gamla bilar för runt 5000 till kanske 25000 så blir det dyrare att köra elbil så länge som det inte finns motsvarande begagnatmarknat på elbilssidan. Men om man köper hyfsat nya bilar så kan det löna sig direkt med en elbil redan idag.
Sen har vi de andra faktorerna som vi nämnt förut, att få låna pengar eller vara kreditvärdig för att få leasa etc. Tror att det finns många på landet som prioriterat annat här i livet än att skapa utrymme i ekonomin för en dyr bil, dessutom skulle det förvåna mig enormt om inte genomsnittsinkomsten är lägre på landet än i städerna.
Så nog kommer landsbygdsborna att drabbas hårdare än stadsbor av väldigt mycket dyrare bränsle, och de kommer inte att kunna kompensera detta i nuläget.
Att folk inte får låna/leasa till ny bil ärju ett separat problem. Det borde gå att fixa med lite annorlunda regler på finansmarknaden, lättare att ta tillbaka bilen tex?
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Att bo på landet och ha råd med ny elbil är självklart stora vinare på att byta till elbil.LarsL skrev:Idag ja. Men om elbilen blir 1400kr/mån billigare så vinner den över skrothögen som du fixar själv. Jag tror inte att 1400kr är långt borta faktiskt, säg att hälften tas med höjda bränsle kostnader och andra halvan med sänkt pris på elbilar. Vad är din månadskostnad nu? Min är 4500kr/månad och nu senast kostade den billigaste Leafen under 3000kr/månad.Jerker skrev:Vi kan ta mig själv som exempel. Bor på landet, kör 3000 mil/år. Hade förr gamla billiga bilar som drog mycket soppa, runt 1 liter/mil. När jag bytte till Zoen så fick jag en ökad månadskostnad på c:a 1400/månad. Jag har kommit till en punkt i livet när jag har råd med detta. För 5 år sedan hade jag inte haft råd med det, och det är många som inte skulle ha råd med en sån ökning på bilkontot, särskilt som de ofta behöver ha två bilar.LarsL skrev:Resonemanget det drabbar fattiga på landet håller inte. De fattiga på landet är de som skulle gynnas mest av elbilar. De har ofta lite längre resavstånd och har dessutom alltid tillgång till laddning hemma. Tycker de att soppan blir för dyr leasa en Leaf för 2500kr/månad eller vad den billigaste varianten kostar.
Så det beror på från vilken nivå man jämför med om en elbil blir billigare eller inte. Om man - som jag - mekar själv och köper gamla bilar för runt 5000 till kanske 25000 så blir det dyrare att köra elbil så länge som det inte finns motsvarande begagnatmarknat på elbilssidan. Men om man köper hyfsat nya bilar så kan det löna sig direkt med en elbil redan idag.
Sen har vi de andra faktorerna som vi nämnt förut, att få låna pengar eller vara kreditvärdig för att få leasa etc. Tror att det finns många på landet som prioriterat annat här i livet än att skapa utrymme i ekonomin för en dyr bil, dessutom skulle det förvåna mig enormt om inte genomsnittsinkomsten är lägre på landet än i städerna.
Så nog kommer landsbygdsborna att drabbas hårdare än stadsbor av väldigt mycket dyrare bränsle, och de kommer inte att kunna kompensera detta i nuläget.
Att folk inte får låna/leasa till ny bil ärju ett separat problem. Det borde gå att fixa med lite annorlunda regler på finansmarknaden, lättare att ta tillbaka bilen tex?
Men för de som ej har råd, utan bara måste köpa gamla bilar. Jag ser ingen vinning i att göra ekonomin sämre för dem.
Bättre straffa folk som köper nytt och tänker fel.
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Idag betalar jag c:a 4250 inkl. försäkring för 2500 mil/år, men jag har åkt längre så jag kommer att höja.LarsL skrev:Idag ja. Men om elbilen blir 1400kr/mån billigare så vinner den över skrothögen som du fixar själv. Jag tror inte att 1400kr är långt borta faktiskt, säg att hälften tas med höjda bränsle kostnader och andra halvan med sänkt pris på elbilar. Vad är din månadskostnad nu? Min är 4500kr/månad och nu senast kostade den billigaste Leafen under 3000kr/månad.
Visst, det kommer att bli billigare att köpa elbilar, men vi är inte där än, och då kan man inte straffa dem som redan sitter illa till ekonomiskt. Jag tycker det är en jättebra strategi att göra det dyrare att köpa fel bil. Det ska minska antalet nya fulfossiler och styra över till bilar med mindre utsläpp och kanske även till elbilar. Egentligen är det faktiskt samma strategi som man använt i Norge men där har det varit mycket större subventioner.
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Har du råd att lägga 3000kr/mån på bensin så har du råd att lägga 3000kr/månd på en elbil och el. Eller är det något jag missar?Anders77 skrev:Att bo på landet och ha råd med ny elbil är självklart stora vinare på att byta till elbil.
Men för de som ej har råd, utan bara måste köpa gamla bilar. Jag ser ingen vinning i att göra ekonomin sämre för dem.
Bättre straffa folk som köper nytt och tänker fel.
Sen kommer det om några år finnas nya elbilar att leasa för samma pengar som dagens små bensinare typ 1500-2000kr/månad och då kan vi snacka ren vinst.
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Jag tycker faktiskt man ska straffa dem som tex min lång granne som står och varmkör sina Volvo 740 i en halvtimme innan han åker till jobbet på vintern. Om soppan kostade 15-20kr/l så kanske han skulle uppträda vettigare.Jerker skrev:Idag betalar jag c:a 4250 inkl. försäkring för 2500 mil/år, men jag har åkt längre så jag kommer att höja.LarsL skrev:Idag ja. Men om elbilen blir 1400kr/mån billigare så vinner den över skrothögen som du fixar själv. Jag tror inte att 1400kr är långt borta faktiskt, säg att hälften tas med höjda bränsle kostnader och andra halvan med sänkt pris på elbilar. Vad är din månadskostnad nu? Min är 4500kr/månad och nu senast kostade den billigaste Leafen under 3000kr/månad.
Visst, det kommer att bli billigare att köpa elbilar, men vi är inte där än, och då kan man inte straffa dem som redan sitter illa till ekonomiskt. Jag tycker det är en jättebra strategi att göra det dyrare att köpa fel bil. Det ska minska antalet nya fulfossiler och styra över till bilar med mindre utsläpp och kanske även till elbilar. Egentligen är det faktiskt samma strategi som man använt i Norge men där har det varit mycket större subventioner.
Re: Regeringens eller Centerns miljöbils bonus?
Men du får inte glömma att insteget till att köpa/leasa en ny bil är större än till att köpa en äldre begagnad. Jag har hur många historier som helst från folk som varit på banken och velat låna till att köpa hus som kommer att ge dem en lägre månadskostnad än de har i den hyreslägenhet de sitter i nu men som fått nej. Enligt bankens kalkyler har de för lite pengar över när lånet är betalat och därför för de inte låna. Detta trots att de redan idag bevisligen klarar sig på en högre boendekostnad. Samma sak med bilköp. Trots att de äger en bil som har låg kapitalkostnad men hög bränslekostnad så får de inte låna till en ny bil med lägre totalkostnad eftersom de inte klarar bankens kalkyl. Det är ju så med allt sånt. Bankens kalkyler föreställer sig en annan verklighet än den folk lever i och klarar sig. Enligt banken så borde de gå back flera tusen varje månad trots att de bevisligen inte gör det, men går det inte att få in i bankens kalkylark så får de inte låna.LarsL skrev:Har du råd att lägga 3000kr/mån på bensin så har du råd att lägga 3000kr/månd på en elbil och el. Eller är det något jag missar?Anders77 skrev:Att bo på landet och ha råd med ny elbil är självklart stora vinare på att byta till elbil.
Men för de som ej har råd, utan bara måste köpa gamla bilar. Jag ser ingen vinning i att göra ekonomin sämre för dem.
Bättre straffa folk som köper nytt och tänker fel.
Sen kommer det om några år finnas nya elbilar att leasa för samma pengar som dagens små bensinare typ 1500-2000kr/månad och då kan vi snacka ren vinst.
Om det var så enkelt att få låna pengar till att köpa en ny bil som du vill få det att låta som så borde många fler göra det, eller hur?