Bilproduktion koldioxidutsläpp

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

jespersundqvist
Inlägg: 36
Blev medlem: 24 apr 2017 19:17

Bilproduktion koldioxidutsläpp

Inlägg av jespersundqvist »

Hej!
Läste nu på morgonen en artikel i min länstidning om att en gammal bil, läs Volvo 940 är bättre än en elbil, dvs Tesla osv.
Enligt författaren skulle hennes Volvo släppa ut 19 ton koldioxid på 6000mil, medan det skulle krävas dryga 23 ton koldioxid för att producera en e-Golf.
Kan det verkligen stämma isåntfall är det någon här på forumet som har källa på det?BildBild
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Inlägg av pinussen »

Blev det inte någon koldioxid när de byggde Bettan? Sen kommer det ju lite mer otrevligheter ur en förbränningsmotor än co2.

Skickat från min S40 via Tapatalk
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Inlägg av vigge50 »

pinussen skrev:
Blev det inte någon koldioxid när de byggde Bettan? Sen kommer det ju lite mer otrevligheter ur en förbränningsmotor än co2.

Skickat från min S40 via Tapatalk
Det är strunt samma vad som släpptes ut när den producerades numera, den är redan producerad så frågan är om vi minskar utsläppen genom att skrota den och bygga en elbil eller om vi ska behålla den och aldrig bygga elbilen. Pga att de blir så mycket utsläpp vid tillverkningen(nog mer än bara CO2) så är det bättre att behålla den än att byta till en elbil. Om du däremot ändå ska köpa en ny bil så är det bättre att köpa en elbil än en fossilbil.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Inlägg av TiborBlomhall »

Att kasta en fungerande pryl och ersätta den med en ny lönar sig sällan miljömässigt.

Frågan är snarare vad han ska skaffa för bil när hans Volvo slutar leva upp till sitt namn och inte rullar längre.
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Inlägg av pinussen »

Jo oftast är det ju bättre att använda färdigt det man har. Men lite konstig vinkling på reportaget, "jag har en bra gammal bil som inte är så farlig för miljön om vi räknar på en av alla miljöfaktorer så därför är elbilar dåliga"

Skickat från min S40 via Tapatalk
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Inlägg av Jerka »

Precis, man jämför äpplen och päron. Nya elbilar konkurrerar med nya fossilbilar, inte med gamla.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Inlägg av mickeisol »

Ifall fokus vore miljön i sverige så borde man göra som norge med nya bilar och inte plåga folk som har kvar sin gamla bil med perversa skatter på bränsle,
Utan se till att varje ny bil som säljs är en elbil, och sen skrotas dom gamla bilarna bort naturligt.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Inlägg av jonas »

Jag räknade ut att efter fyra år med elbil skulle hon ha neutraliserat tillverkningsutsläppet. Hon körde ca 2500mil per år om jag räknat rätt.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Inlägg av Svenssons »

jonas skrev:
Jag räknade ut att efter fyra år med elbil skulle hon ha neutraliserat tillverkningsutsläppet. Hon körde ca 2500mil per år om jag räknat rätt.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Precis, inte bara ignorerades utsläppen för tillverkningen av avgasbilen utan elbilens produktionskostnad slogs ut på bara 6000 mil precis som att elbilen inte kunde rulla längre.

Dubbelt bedrägligt antagande eller dubbel otur när författaren skrev artikeln.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Inlägg av chaffis75 »

De artikeln säger är ju att vi ska sluta tillverka bilar för de är bättre att använda de gamla, vilket såklart är sant men ganska snart skulle jag tro de uppstår ett problem på begagnat marknaden med för litet utbud...

Nej ska man jämför så måste man ju jämföra en ny bil mot en ny bil och räkna på en vettig livslängd på bilen, finns säkert massor av statistik på medellivslängd och medel miltal för en bils liv.

Och som tibor säger (tror jag), vi ska inte sluta använda de bilar som redan finns och vi ska inte byta ut dem i förtid utan vi ska vara se till att minska produktionen av nya fossilbilar och då känns de idag lämpligt att ersätta dessa med elbilar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Inlägg av jonas »

En gammal bil som körs lite kan behållas men varje långmilare typ författarens 940 blir ju klimatneutral efter 10 000 mil ungefär.

Så om en fossilbil kommer köra mer än 10 000 mil till i sitt liv är det nog bättre att ersätta med en elbil.

Hon hade kört 55 000 mil om jag minns rätt, inte riktigt tillbaka på jorden än ;-).

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Inlägg av Anders77 »

Är ju inte första artikeln som gör samma jämförelse. Som några sagt, det är som att jämföra äpplen med päron.

Det jag brukar fråga de som gör samma jämförelse är några saker. Om du behåller din gamla Volvo, och fortsätter köra med den. På vilket sätt minskar du CO2 utsläppen under de närmsta 10 åren då? Det kan de aldrig svara på, utan går i försvar igen om att en ny bil är dålig bla bla bla... Då frågar jag hur mycket reparationer kommer du behöva göra på din bil närmsta åren? De delarna som du får byta, är de CO2 neutrala? Det kan de ej svara på, men börjar mumla om att ja de har säkert någon påverkan.... Då avbryter jag och säger att 2030 skall vi i Sverige ha sänkt CO2 utsläppen med 70%. Som miljövän, när tänker du bidra för att nå det målet? Då blir de tysta.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Schackis
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 30 jul 2015 00:07

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Inlägg av Schackis »

Dessutom finns ju den här aspekten: jag vill byta ut min V70 som är 4 år gammal mot en Tesla. Vad händer med min V70? Inte skrotas den, utan den ersätter i en byteskedja andra bilar tills i slutändan en ganska dålig bil skrotas. Alltså ersätter den nya Teslan en ganska dålig bil i fordonsflottan trots att jag själv sitter och räknar på Tesla vs V70.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Inlägg av Anders77 »

Schackis skrev:
Dessutom finns ju den här aspekten: jag vill byta ut min V70 som är 4 år gammal mot en Tesla. Vad händer med min V70? Inte skrotas den, utan den ersätter i en byteskedja andra bilar tills i slutändan en ganska dålig bil skrotas. Alltså ersätter den nya Teslan en ganska dålig bil i fordonsflottan trots att jag själv sitter och räknar på Tesla vs V70.
precis.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Inlägg av Teslalink »

jespersundqvist skrev:
Hej!
Läste nu på morgonen en artikel i min länstidning om att en gammal bil, läs Volvo 940 är bättre än en elbil, dvs Tesla osv.
Enligt författaren skulle hennes Volvo släppa ut 19 ton koldioxid på 6000mil, medan det skulle krävas dryga 23 ton koldioxid för att producera en e-Golf.
Kan det verkligen stämma isåntfall är det någon här på forumet som har källa på det
Enligt den Mercerdes B-Klasse LCA analys som finns http://teslaclubsweden.se/vatgasbil-livscykelanalys/ så behöver en B-Klasse Electric drive ca 10 TON att tillverka. I norden är du alltså break-even efter ca 3000 mil med hennes bil jämfört med att bygga en ny Mercedes B-Klasse
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Inlägg av AGCF »

Jag tycker nog att hon kan exportera sin volvo till Afrika. Lättmekad. Så kan den rulla där några år och sedan materialåtervinnas. Demonteras med billig arbetskraft. 40% av allt stål kommer från återvinning i dag. Återvunnen metall sparar multum av energi. Allt hänger samman.


Sen borde alla jämförelser ske över ekonomisk livslängd inget annat. Att välja 6000 mil är ohederligt. Låter som fossillobbyisterna som alltid väljer det antal mil där fossilbilen fortfarande leder och även låtsas att bilar hamnar på deponi efter det antalet mil.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Inlägg av Franz »

I Ukraina rullar det en blandning av gamla sovjetiska fordon, diverse enklare Geely-bilar, splitternya Q7, S-klass m.fl. samt en stor andel mer eller mindre gamla "vanliga" importerade bilar. Tro mig, när en bil som har flera år kvar av sin livstid exporteras dit kan den ersätta bilar både är akut farliga för miljön och de som åker i dem.
Att man kommer fram till att man skall behålla gamla bilar tyder på en förvirring som bara kan uppstå efter att man andats in för mycket avgaser.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Inlägg av Jerker »

Här är artikeln på nätet. Synd att det inte går att kommentera.
http://www.st.nu/kultur/katarina-osthol ... en-ny-logn

Men det skulle ju kunna gå att göra ett inlägg på deras FB-sida:
https://www.facebook.com/mediehusetST/
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Inlägg av Franz »

AGCF skrev:
Jag tycker nog att hon kan exportera sin volvo till Afrika. Lättmekad. Så kan den rulla där några år och sedan materialåtervinnas. Demonteras med billig arbetskraft. 40% av allt stål kommer från återvinning i dag. Återvunnen metall sparar multum av energi. Allt hänger samman.


Sen borde alla jämförelser ske över ekonomisk livslängd inget annat. Att välja 6000 mil är ohederligt. Låter som fossillobbyisterna som alltid väljer det antal mil där fossilbilen fortfarande leder och även låtsas att bilar hamnar på deponi efter det antalet mil.
Extra ohederligt att väja 6000 mil på 5 år är när man själv fixat det på ungefär 2,5 år. Bilen besiktigades i oktober 2014 med 48 257 mil på mätaren och är nu alltså uppe i nästan 55 000 mil...
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/KRE005

Enligt artikeln skulle hennes Volvo släppa ut 19 ton CO2 genom 6000 mil körning (om hennes bil nu drar lika mycket i verkligheten som den skall enligt spec...). E-golfen hon nämner skulle alltså kräva 23,4 ton CO2 för tillverkningen. 23,4/19 * 6000 = 7400 mil. D.v.s. bara CO2-utsläppen från hennes bil skulle räcka till att bygga en ny e-golf var 3:e år...
Senast redigerad av Franz, redigerad totalt 1 gånger.
Driver sajten Car.info
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Inlägg av vigge50 »

Franz skrev:
AGCF skrev:
Jag tycker nog att hon kan exportera sin volvo till Afrika. Lättmekad. Så kan den rulla där några år och sedan materialåtervinnas. Demonteras med billig arbetskraft. 40% av allt stål kommer från återvinning i dag. Återvunnen metall sparar multum av energi. Allt hänger samman.


Sen borde alla jämförelser ske över ekonomisk livslängd inget annat. Att välja 6000 mil är ohederligt. Låter som fossillobbyisterna som alltid väljer det antal mil där fossilbilen fortfarande leder och även låtsas att bilar hamnar på deponi efter det antalet mil.
Extra ohederligt att väja 6000 mil på 5 år är när man själv fixat det på ungefär 2,5 år. Bilen besiktigades i oktober 2014 med 48 257 mil på mätaren och är nu alltså uppe i nästan 55 000 mil...
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/KRE005

Enligt artikeln skulle hennes Volvo släppa ut 19 ton CO2 genom 6000 mil körning (om hennes bil nu drar lika mycket i verkligheten som den skall enligt spec...). E-golfen hon nämner skulle alltså kräva 23,5 ton CO2 för tillverkningen. 23,4/19 * 6000 = 7400 mil. D.v.s. bara CO2-utsläppen från hennes bil skulle räcka till att bygga en ny e-golf var 3:e år...
Hennes mail står längst ner i artikeln, ett svar hade varit intressant ;)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Inlägg av Bjelke »

Anders77 skrev:
Är ju inte första artikeln som gör samma jämförelse. Som några sagt, det är som att jämföra äpplen med päron.

Det jag brukar fråga de som gör samma jämförelse är några saker. Om du behåller din gamla Volvo, och fortsätter köra med den. På vilket sätt minskar du CO2 utsläppen under de närmsta 10 åren då? Det kan de aldrig svara på, utan går i försvar igen om att en ny bil är dålig bla bla bla... Då frågar jag hur mycket reparationer kommer du behöva göra på din bil närmsta åren? De delarna som du får byta, är de CO2 neutrala? Det kan de ej svara på, men börjar mumla om att ja de har säkert någon påverkan.... Då avbryter jag och säger att 2030 skall vi i Sverige ha sänkt CO2 utsläppen med 70%. Som miljövän, när tänker du bidra för att nå det målet? Då blir de tysta.
Sjukt bra svar! :) tror jag lånar lite av det även om jag oftast inte orkar bry mig i såna diskussioner så är det ju ändå
bra att ha bra svar på tal sas :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Inlägg av LarsL »

Om du inte planerar att använda bilen så är det bättre med en gammal bil. Men om du ska köra med den så är en elbil betydligt bättre. Som ni kan se i diagrammet nedan så blir även en gammal fossilbil sämre efter något år.

Bild
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Inlägg av Teslalink »

Tänk sedan att den bilden är baserad på NEDC siffror. Man får lägga på 40-50% för att få verkliga siffror på det blå området (operation).
Model 3 LR AWD 19"
jespersundqvist
Inlägg: 36
Blev medlem: 24 apr 2017 19:17

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Inlägg av jespersundqvist »

Såg att det var någon som ville kommentera, hon har lagt upp artikeln på FB
Verkar inte som att hissen går ända upp på henne.
Hetsa på mina vänner!

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Inlägg av janni »

jespersundqvist skrev:
Såg att det var någon som ville kommentera, hon har lagt upp artikeln på FB
Verkar inte som att hissen går ända upp på henne.
Hetsa på mina vänner!

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Att argumentera med folk på FB brukar dock vara lite som att springa med huvet före emot en betongvägg.
Skriv svar