Bilproduktion koldioxidutsläpp
Moderator: Redaktion
Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp
En gammal bil som körs lite kan behållas men varje långmilare typ författarens 940 blir ju klimatneutral efter 10 000 mil ungefär.
Så om en fossilbil kommer köra mer än 10 000 mil till i sitt liv är det nog bättre att ersätta med en elbil.
Hon hade kört 55 000 mil om jag minns rätt, inte riktigt tillbaka på jorden än .
Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Så om en fossilbil kommer köra mer än 10 000 mil till i sitt liv är det nog bättre att ersätta med en elbil.
Hon hade kört 55 000 mil om jag minns rätt, inte riktigt tillbaka på jorden än .
Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp
Är ju inte första artikeln som gör samma jämförelse. Som några sagt, det är som att jämföra äpplen med päron.
Det jag brukar fråga de som gör samma jämförelse är några saker. Om du behåller din gamla Volvo, och fortsätter köra med den. På vilket sätt minskar du CO2 utsläppen under de närmsta 10 åren då? Det kan de aldrig svara på, utan går i försvar igen om att en ny bil är dålig bla bla bla... Då frågar jag hur mycket reparationer kommer du behöva göra på din bil närmsta åren? De delarna som du får byta, är de CO2 neutrala? Det kan de ej svara på, men börjar mumla om att ja de har säkert någon påverkan.... Då avbryter jag och säger att 2030 skall vi i Sverige ha sänkt CO2 utsläppen med 70%. Som miljövän, när tänker du bidra för att nå det målet? Då blir de tysta.
Det jag brukar fråga de som gör samma jämförelse är några saker. Om du behåller din gamla Volvo, och fortsätter köra med den. På vilket sätt minskar du CO2 utsläppen under de närmsta 10 åren då? Det kan de aldrig svara på, utan går i försvar igen om att en ny bil är dålig bla bla bla... Då frågar jag hur mycket reparationer kommer du behöva göra på din bil närmsta åren? De delarna som du får byta, är de CO2 neutrala? Det kan de ej svara på, men börjar mumla om att ja de har säkert någon påverkan.... Då avbryter jag och säger att 2030 skall vi i Sverige ha sänkt CO2 utsläppen med 70%. Som miljövän, när tänker du bidra för att nå det målet? Då blir de tysta.
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp
Dessutom finns ju den här aspekten: jag vill byta ut min V70 som är 4 år gammal mot en Tesla. Vad händer med min V70? Inte skrotas den, utan den ersätter i en byteskedja andra bilar tills i slutändan en ganska dålig bil skrotas. Alltså ersätter den nya Teslan en ganska dålig bil i fordonsflottan trots att jag själv sitter och räknar på Tesla vs V70.
Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp
precis.Schackis skrev:Dessutom finns ju den här aspekten: jag vill byta ut min V70 som är 4 år gammal mot en Tesla. Vad händer med min V70? Inte skrotas den, utan den ersätter i en byteskedja andra bilar tills i slutändan en ganska dålig bil skrotas. Alltså ersätter den nya Teslan en ganska dålig bil i fordonsflottan trots att jag själv sitter och räknar på Tesla vs V70.
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp
Enligt den Mercerdes B-Klasse LCA analys som finns http://teslaclubsweden.se/vatgasbil-livscykelanalys/ så behöver en B-Klasse Electric drive ca 10 TON att tillverka. I norden är du alltså break-even efter ca 3000 mil med hennes bil jämfört med att bygga en ny Mercedes B-Klassejespersundqvist skrev:Hej!
Läste nu på morgonen en artikel i min länstidning om att en gammal bil, läs Volvo 940 är bättre än en elbil, dvs Tesla osv.
Enligt författaren skulle hennes Volvo släppa ut 19 ton koldioxid på 6000mil, medan det skulle krävas dryga 23 ton koldioxid för att producera en e-Golf.
Kan det verkligen stämma isåntfall är det någon här på forumet som har källa på det
Model 3 LR AWD 19"
Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp
Jag tycker nog att hon kan exportera sin volvo till Afrika. Lättmekad. Så kan den rulla där några år och sedan materialåtervinnas. Demonteras med billig arbetskraft. 40% av allt stål kommer från återvinning i dag. Återvunnen metall sparar multum av energi. Allt hänger samman.
Sen borde alla jämförelser ske över ekonomisk livslängd inget annat. Att välja 6000 mil är ohederligt. Låter som fossillobbyisterna som alltid väljer det antal mil där fossilbilen fortfarande leder och även låtsas att bilar hamnar på deponi efter det antalet mil.
Sen borde alla jämförelser ske över ekonomisk livslängd inget annat. Att välja 6000 mil är ohederligt. Låter som fossillobbyisterna som alltid väljer det antal mil där fossilbilen fortfarande leder och även låtsas att bilar hamnar på deponi efter det antalet mil.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp
I Ukraina rullar det en blandning av gamla sovjetiska fordon, diverse enklare Geely-bilar, splitternya Q7, S-klass m.fl. samt en stor andel mer eller mindre gamla "vanliga" importerade bilar. Tro mig, när en bil som har flera år kvar av sin livstid exporteras dit kan den ersätta bilar både är akut farliga för miljön och de som åker i dem.
Att man kommer fram till att man skall behålla gamla bilar tyder på en förvirring som bara kan uppstå efter att man andats in för mycket avgaser.
Att man kommer fram till att man skall behålla gamla bilar tyder på en förvirring som bara kan uppstå efter att man andats in för mycket avgaser.
Driver sajten Car.info
Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp
Här är artikeln på nätet. Synd att det inte går att kommentera.
http://www.st.nu/kultur/katarina-osthol ... en-ny-logn
Men det skulle ju kunna gå att göra ett inlägg på deras FB-sida:
https://www.facebook.com/mediehusetST/
http://www.st.nu/kultur/katarina-osthol ... en-ny-logn
Men det skulle ju kunna gå att göra ett inlägg på deras FB-sida:
https://www.facebook.com/mediehusetST/
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp
Extra ohederligt att väja 6000 mil på 5 år är när man själv fixat det på ungefär 2,5 år. Bilen besiktigades i oktober 2014 med 48 257 mil på mätaren och är nu alltså uppe i nästan 55 000 mil...AGCF skrev:Jag tycker nog att hon kan exportera sin volvo till Afrika. Lättmekad. Så kan den rulla där några år och sedan materialåtervinnas. Demonteras med billig arbetskraft. 40% av allt stål kommer från återvinning i dag. Återvunnen metall sparar multum av energi. Allt hänger samman.
Sen borde alla jämförelser ske över ekonomisk livslängd inget annat. Att välja 6000 mil är ohederligt. Låter som fossillobbyisterna som alltid väljer det antal mil där fossilbilen fortfarande leder och även låtsas att bilar hamnar på deponi efter det antalet mil.
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/KRE005
Enligt artikeln skulle hennes Volvo släppa ut 19 ton CO2 genom 6000 mil körning (om hennes bil nu drar lika mycket i verkligheten som den skall enligt spec...). E-golfen hon nämner skulle alltså kräva 23,4 ton CO2 för tillverkningen. 23,4/19 * 6000 = 7400 mil. D.v.s. bara CO2-utsläppen från hennes bil skulle räcka till att bygga en ny e-golf var 3:e år...
Senast redigerad av Franz, redigerad totalt 1 gånger.
Driver sajten Car.info
Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp
Hennes mail står längst ner i artikeln, ett svar hade varit intressantFranz skrev:Extra ohederligt att väja 6000 mil på 5 år är när man själv fixat det på ungefär 2,5 år. Bilen besiktigades i oktober 2014 med 48 257 mil på mätaren och är nu alltså uppe i nästan 55 000 mil...AGCF skrev:Jag tycker nog att hon kan exportera sin volvo till Afrika. Lättmekad. Så kan den rulla där några år och sedan materialåtervinnas. Demonteras med billig arbetskraft. 40% av allt stål kommer från återvinning i dag. Återvunnen metall sparar multum av energi. Allt hänger samman.
Sen borde alla jämförelser ske över ekonomisk livslängd inget annat. Att välja 6000 mil är ohederligt. Låter som fossillobbyisterna som alltid väljer det antal mil där fossilbilen fortfarande leder och även låtsas att bilar hamnar på deponi efter det antalet mil.
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/KRE005
Enligt artikeln skulle hennes Volvo släppa ut 19 ton CO2 genom 6000 mil körning (om hennes bil nu drar lika mycket i verkligheten som den skall enligt spec...). E-golfen hon nämner skulle alltså kräva 23,5 ton CO2 för tillverkningen. 23,4/19 * 6000 = 7400 mil. D.v.s. bara CO2-utsläppen från hennes bil skulle räcka till att bygga en ny e-golf var 3:e år...
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp
Sjukt bra svar! tror jag lånar lite av det även om jag oftast inte orkar bry mig i såna diskussioner så är det ju ändåAnders77 skrev:Är ju inte första artikeln som gör samma jämförelse. Som några sagt, det är som att jämföra äpplen med päron.
Det jag brukar fråga de som gör samma jämförelse är några saker. Om du behåller din gamla Volvo, och fortsätter köra med den. På vilket sätt minskar du CO2 utsläppen under de närmsta 10 åren då? Det kan de aldrig svara på, utan går i försvar igen om att en ny bil är dålig bla bla bla... Då frågar jag hur mycket reparationer kommer du behöva göra på din bil närmsta åren? De delarna som du får byta, är de CO2 neutrala? Det kan de ej svara på, men börjar mumla om att ja de har säkert någon påverkan.... Då avbryter jag och säger att 2030 skall vi i Sverige ha sänkt CO2 utsläppen med 70%. Som miljövän, när tänker du bidra för att nå det målet? Då blir de tysta.
bra att ha bra svar på tal sas
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp
Om du inte planerar att använda bilen så är det bättre med en gammal bil. Men om du ska köra med den så är en elbil betydligt bättre. Som ni kan se i diagrammet nedan så blir även en gammal fossilbil sämre efter något år.
Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp
Tänk sedan att den bilden är baserad på NEDC siffror. Man får lägga på 40-50% för att få verkliga siffror på det blå området (operation).
Model 3 LR AWD 19"
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 24 apr 2017 19:17
Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp
Såg att det var någon som ville kommentera, hon har lagt upp artikeln på FB
Verkar inte som att hissen går ända upp på henne.
Hetsa på mina vänner!
Skickat från min E6653 via Tapatalk
Verkar inte som att hissen går ända upp på henne.
Hetsa på mina vänner!
Skickat från min E6653 via Tapatalk
Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp
Att argumentera med folk på FB brukar dock vara lite som att springa med huvet före emot en betongvägg.jespersundqvist skrev:Såg att det var någon som ville kommentera, hon har lagt upp artikeln på FB
Verkar inte som att hissen går ända upp på henne.
Hetsa på mina vänner!
Skickat från min E6653 via Tapatalk
Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp
Var kan man se att det var på NEDC? Nyfiken för det vore bra att uppdatera detta diagram.Teslalink skrev:Tänk sedan att den bilden är baserad på NEDC siffror. Man får lägga på 40-50% för att få verkliga siffror på det blå området (operation).
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp
https://www.daimler.com/images/sustaina ... -drive.pdf - se sidan 16 för NEDC värden och kolla bilden ovan (i denna tråd) så ser du att det är samma (5.4 l/100km)
Model 3 LR AWD 19"
Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp
Im on itjespersundqvist skrev:Såg att det var någon som ville kommentera, hon har lagt upp artikeln på FB
Verkar inte som att hissen går ända upp på henne.
Hetsa på mina vänner!
Skickat från min E6653 via Tapatalk
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp
När man ser kommentarerna har vi fortfarande en jättelik uppförsbacke i informationskriget. Alternativa fakta är nog det största miljöhotet!
Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp
Hm... Jag kanske gick för långt, men jag gjorde ett inlägg till. Citerar det här:
Vi som sysselsätter oss stora delar av vår lediga tid till att lära oss så mycket som möjligt om elbilar, dess tillverkningsprocesser, miljönyttan, livcykelanalyser, miljöpolitik, spel i kulisserna, lobbyverksamhet från oljeindustrin osv. osv. blir väldigt ledsna när utbildade journalister som har till sitt yrke att värdera information och att göra ordentlig research skriver så här dåligt underbyggda artiklar.
Som journalist med en tidning som arena för sina texter har man ett långt större ansvar att göra ett ordentligt grävarbete innan man formulerar sig än vad vi förväntar oss av att nättrollet Nisse skulle göra. Att bara läsa ett par lika dåligt underbyggda artiklar i andra tidningar och sen komplettera detta med sin egen magkänsla är inte god journalistik.
Snälla du, ta ett halvår och läs in dig ordentligt på ämnet (det lär ta den tiden!) och skriv sedan en ny artikel så kanske jag kan se på dig i din yrkesroll med respekt. Det kan jag tyvärr inte just nu!
Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp
Bra formulerat, Jerker. Håller helt med. Det krävs bättre än detta för att överleva som media/journalist.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp
Håller oxo med, bra skrivet
(Även om vi mest pissar i motvind tyvärr)
(Även om vi mest pissar i motvind tyvärr)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp
Bra där Jerker. Tyvärr är det som att banka huvudet i väggen. Oavsett vad vi säger och skriver så kommer det alltid att heta att vi är en sekt som är faktaresistent. Även om det är tvärtom egentligen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp
Motståndet mot förändring är alltid stort, även när förändringen är helt uppenbart bra. Vem saknar rökningen på krogen till exempel? Vänstertrafiken med vänsterstyrda bilar?
Elbilar och förnybar energi är precis samma grej. Vi får bokstavligen gratis energi från himlen som vi kan ladda bilen med, bilen kan laddas hemma så man aldrig behöver åka och tanka, den går tystare och billigare, har bättre acceleration osv. Ändå är det vi som döms ut som orealistiska trots att deras idé är att gräva upp urgamla ruttnade växtdelar, raffinera dem, frakta den farliga och illaluktande slutprodukten över världshaven för att slutligen bränna den i en ineffektiv motor som dessutom släpper ut farliga avgaser.
Men folk är så vana vid att det är så att de inte tror det går att ändra på.
Elbilar och förnybar energi är precis samma grej. Vi får bokstavligen gratis energi från himlen som vi kan ladda bilen med, bilen kan laddas hemma så man aldrig behöver åka och tanka, den går tystare och billigare, har bättre acceleration osv. Ändå är det vi som döms ut som orealistiska trots att deras idé är att gräva upp urgamla ruttnade växtdelar, raffinera dem, frakta den farliga och illaluktande slutprodukten över världshaven för att slutligen bränna den i en ineffektiv motor som dessutom släpper ut farliga avgaser.
Men folk är så vana vid att det är så att de inte tror det går att ändra på.