Bilproduktion koldioxidutsläpp

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Inlägg av Bjelke »

Anders77 skrev:
Är ju inte första artikeln som gör samma jämförelse. Som några sagt, det är som att jämföra äpplen med päron.

Det jag brukar fråga de som gör samma jämförelse är några saker. Om du behåller din gamla Volvo, och fortsätter köra med den. På vilket sätt minskar du CO2 utsläppen under de närmsta 10 åren då? Det kan de aldrig svara på, utan går i försvar igen om att en ny bil är dålig bla bla bla... Då frågar jag hur mycket reparationer kommer du behöva göra på din bil närmsta åren? De delarna som du får byta, är de CO2 neutrala? Det kan de ej svara på, men börjar mumla om att ja de har säkert någon påverkan.... Då avbryter jag och säger att 2030 skall vi i Sverige ha sänkt CO2 utsläppen med 70%. Som miljövän, när tänker du bidra för att nå det målet? Då blir de tysta.
Sjukt bra svar! :) tror jag lånar lite av det även om jag oftast inte orkar bry mig i såna diskussioner så är det ju ändå
bra att ha bra svar på tal sas :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Inlägg av LarsL »

Om du inte planerar att använda bilen så är det bättre med en gammal bil. Men om du ska köra med den så är en elbil betydligt bättre. Som ni kan se i diagrammet nedan så blir även en gammal fossilbil sämre efter något år.

Bild
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Inlägg av Teslalink »

Tänk sedan att den bilden är baserad på NEDC siffror. Man får lägga på 40-50% för att få verkliga siffror på det blå området (operation).
Model 3 LR AWD 19"
jespersundqvist
Inlägg: 36
Blev medlem: 24 apr 2017 19:17

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Inlägg av jespersundqvist »

Såg att det var någon som ville kommentera, hon har lagt upp artikeln på FB
Verkar inte som att hissen går ända upp på henne.
Hetsa på mina vänner!

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Inlägg av janni »

jespersundqvist skrev:
Såg att det var någon som ville kommentera, hon har lagt upp artikeln på FB
Verkar inte som att hissen går ända upp på henne.
Hetsa på mina vänner!

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Att argumentera med folk på FB brukar dock vara lite som att springa med huvet före emot en betongvägg.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Inlägg av bjelkeman »

Teslalink skrev:
Tänk sedan att den bilden är baserad på NEDC siffror. Man får lägga på 40-50% för att få verkliga siffror på det blå området (operation).
Var kan man se att det var på NEDC? Nyfiken för det vore bra att uppdatera detta diagram.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Inlägg av Teslalink »

https://www.daimler.com/images/sustaina ... -drive.pdf - se sidan 16 för NEDC värden och kolla bilden ovan (i denna tråd) så ser du att det är samma (5.4 l/100km)
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Inlägg av Anders77 »

jespersundqvist skrev:
Såg att det var någon som ville kommentera, hon har lagt upp artikeln på FB
Verkar inte som att hissen går ända upp på henne.
Hetsa på mina vänner!

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Im on it :D
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Inlägg av Jerker »

När man ser kommentarerna har vi fortfarande en jättelik uppförsbacke i informationskriget. Alternativa fakta är nog det största miljöhotet!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Inlägg av Jerker »

OK, nu har även jag skrivit av mig min frustration i tråden... :?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Inlägg av Jerker »

Hm... Jag kanske gick för långt, men jag gjorde ett inlägg till. Citerar det här:
Vi som sysselsätter oss stora delar av vår lediga tid till att lära oss så mycket som möjligt om elbilar, dess tillverkningsprocesser, miljönyttan, livcykelanalyser, miljöpolitik, spel i kulisserna, lobbyverksamhet från oljeindustrin osv. osv. blir väldigt ledsna när utbildade journalister som har till sitt yrke att värdera information och att göra ordentlig research skriver så här dåligt underbyggda artiklar.

Som journalist med en tidning som arena för sina texter har man ett långt större ansvar att göra ett ordentligt grävarbete innan man formulerar sig än vad vi förväntar oss av att nättrollet Nisse skulle göra. Att bara läsa ett par lika dåligt underbyggda artiklar i andra tidningar och sen komplettera detta med sin egen magkänsla är inte god journalistik.

Snälla du, ta ett halvår och läs in dig ordentligt på ämnet (det lär ta den tiden!) och skriv sedan en ny artikel så kanske jag kan se på dig i din yrkesroll med respekt. Det kan jag tyvärr inte just nu!
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 746
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Inlägg av Bjorn »

Bra formulerat, Jerker. Håller helt med. Det krävs bättre än detta för att överleva som media/journalist.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Inlägg av Bjelke »

Håller oxo med, bra skrivet :)
(Även om vi mest pissar i motvind tyvärr)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Inlägg av mati »

Bra där Jerker. Tyvärr är det som att banka huvudet i väggen. Oavsett vad vi säger och skriver så kommer det alltid att heta att vi är en sekt som är faktaresistent. Även om det är tvärtom egentligen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Inlägg av Jerka »

Motståndet mot förändring är alltid stort, även när förändringen är helt uppenbart bra. Vem saknar rökningen på krogen till exempel? Vänstertrafiken med vänsterstyrda bilar?

Elbilar och förnybar energi är precis samma grej. Vi får bokstavligen gratis energi från himlen som vi kan ladda bilen med, bilen kan laddas hemma så man aldrig behöver åka och tanka, den går tystare och billigare, har bättre acceleration osv. Ändå är det vi som döms ut som orealistiska trots att deras idé är att gräva upp urgamla ruttnade växtdelar, raffinera dem, frakta den farliga och illaluktande slutprodukten över världshaven för att slutligen bränna den i en ineffektiv motor som dessutom släpper ut farliga avgaser.

Men folk är så vana vid att det är så att de inte tror det går att ändra på.
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Inlägg av ellerstrom »

^^+1 8-)
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Inlägg av mati »

Stämmer. Jag var i Tyskland denna veckan och berättade att jag ska skaffa solceller. Naiv som jag är trodde jag att solceller har numera accepterats på bred front som ett fungerande alternativ för elframställning, med tanka på hur populära de har blivit där nere. Nehheeejjj, icke så. Visste ni att de är farliga och kan börja brinna? Nej? Inte jag heller. Men jo, det har rapporterats om i media att folk har fått sina hus förstörda pga solcellerna, elfel osv. Snacka om FUD. Myten har uppenbarligen utan modifiering förts över från elbilar som spontant går upp i rök. Ganska fantasilöst egentligen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Inlägg av bjelkeman »

Ungefär som kaffekokare, brödrostar och annat som börjat brinna. El är farligt. Koka med ved.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Inlägg av mati »

bjelkeman skrev:
Ungefär som kaffekokare, brödrostar och annat som börjat brinna. El är farligt. Koka med ved.
Ved brinner också.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Inlägg av _TonyV »

Franz skrev:
I Ukraina rullar det en blandning av gamla sovjetiska fordon, diverse enklare Geely-bilar, splitternya Q7, S-klass m.fl. samt en stor andel mer eller mindre gamla "vanliga" importerade bilar. Tro mig, när en bil som har flera år kvar av sin livstid exporteras dit kan den ersätta bilar både är akut farliga för miljön och de som åker i dem.
Att man kommer fram till att man skall behålla gamla bilar tyder på en förvirring som bara kan uppstå efter att man andats in för mycket avgaser.
Nu citerar jag, förlåt.

Men roligt att du nämde detta, Var i Kiev i helgen och herredjävlar. En tredjdedel av p-bilarna är gamla lik från forna Sovjet som inte duger där ens.
Tar vi lastbilarna så är över hälften ännu värre lik med dubbelt så stora motorer och ingen avgasrening, om det hade det från början så är de bort rationaliserade sen länge. :lol:
Så där skulle Tesla truck/semi göra underverk.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Inlägg av AGCF »

https://youtu.be/zxDHuthGIS4

Två Toyota corolla, en ny, en från 1998 krockar i 64 km/h. I den äldre vill man inte sitta.

Också en aspekt
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Inlägg av Kalle »

Elon twittrar angående den svenska artikeln som säger att det tar 8 år av fosil körande innan en tesla har betalat sig.
IMG_1500.PNG
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Inlägg av Kalle »

Ett till tweet
IMG_1501.PNG
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Inlägg av Anders77 »

Aktuellt pratar om rapporten och har med Gröna Bilisters ordförande Johanna. Inte för att vara sån, men jag blev besviken på henne. Tycker inte alls att hon gör ett bra jobb i denna intervjun.

https://www.svtplay.se/video/14142352/a ... 3Apla%3Alp
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Bilproduktion koldioxidutsläpp

Inlägg av Laban »

Det som är tråkigt är att man så sällan (aldrig) ser på den övergripande bilden. Vad som hänt på energimarknaden när det gäller förnyelsebar energi, solel billigare än kol. Stora kolkraftsprojekt i ex Indien som läggs ner för att ersättas av solenergi osv. Ren energi är ett löst problem som jag ser det, frågan är bara hur länge det tar att ersätta befintliga kraftverk. Och med detta löser man också eventuella problem med produktionen av batterier och utsläpp av koldioxid.

Men det är kanske inte är så lätt för gemene man att ta till sig när man pratar om batteriproduktion, så varför inte googla lite vad gäller de batterifabriker som faktiskt byggs:

Mercedes:

https://www.energy-storage.news/news/me ... reveal-pro
Construction on the “CO2 neutral” lithium-ion battery plant is set to begin in 2018.
Tesla:

https://www.treehugger.com/renewable-en ... nergy.html

It will be a 'net zero' energy consumer and have carbon neutral operations.
Det borde kanske Gröna Bilisters ordförande ha kännedom om.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar