Vem kastar plast i naturen eller i vattnet?

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Vem kastar plast i naturen eller i vattnet?

Inlägg av far1far2 »

Teslaspolen skrev:
Ja, samma!
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vem kastar plast i naturen eller i vattnet?

Inlägg av Jerker »

far1far2 skrev:
Läste i tidningen (Blekinge Läns) just idag om att på en av världens mest isolerade öar, Henderson island, mitt ute i Stilla Oceanen, spolas iland ofantliga mängder med plast! Bedrövligt!
Anledningen? Uppfostran, lathet, "det rör inte mej", "det här lilla gör ingen skillnad", total miljöomedvetenhet, mm mm.
Elon Musk och alla vi Teslakörare gör förhoppningsvis någonskillnad!
Det var bl.a. det som reportaget på TV4 handlade om i går kväll som fick mig att starta den här tråden. Men jag har sett mycket mer liknande den senaste tiden. Hela flytande öar av plastskräp, valar som hittats döda med magen full av plast osv.

Ett annat svårt problem är mikroplaster som finns i hudvårdsprodukter t.ex. som mindre djur får i sig och de svälter ihjäl.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Vem kastar plast i naturen eller i vattnet?

Inlägg av +46 »

Mycket bra ledare i DI idag:

LEDARE ONSDAG 17/5
Industrin måste ta större ansvar för plastkatastrofen

Forskare från Australien publicerade på tisdagen en rapport från en längre resa till världens mest avlägsna ö, Henderson Island, mitt ute i Stilla havet mellan Nya Zeeland och Chile.

Ön är klassad som världsarv av Unesco på grund av sin oförstörda skönhet. Den är obebodd och liten, bara en mil lång och en halvmil bred.

Rapporten berättar om ett ändlöst plastlandskap. Varje kvadratmeter av stränderna är täcka av små och stora plastbitar. Forskarna uppskattar att 38 miljoner plastleksaker, tandborstar, hattar, basketbollar, cigarettändare, flaskor, röda monopolhotell, nät, rep och andra plastsaker ligger uppsköljda på stranden. Varje dag tillkommer 13 000 nya plastprylar.

Mängden plast på ön är till en del ett resultat av det uppmärksammade plastbältet i Stilla havet, ett område stort som halva USA där enorma mängder plast, många hundra miljoner ton, från Asien och Amerika förs samman av havsströmmarna.

Men plast är ett snabbt växande problem i alla hav. Den som under en längre tid vistats längs Östersjön märker förändringen. Plast har funnits på stränderna länge men det är mycket mer nu.

Vid sidan av nedskräpning är skadorna på marint liv oöverblickbara. Större fiskar och valar hittas fulla med plastprylar och plastpåsar, de små mikroplastbitarna, som frigörs vid tvätt av textilier med plast och när större plastbitar faller samman, tas upp i näringskedjor och når i slutändan människan själv.

Plast är samtidigt ett fantastiskt material och en nödvändig del av vårt samhälle. Hygienkrav i sjukvård och livsmedelshantering är svårt utan plast. Elektronik- och fordonsindustrin fungerar inte utan plast. Det dagliga livet har blivit lättare, säkrare och renare med hjälp av plastprodukter.

Bland annat därför bör industrin ta den växande politiska oron för plastkatastrofen i världshaven på mycket stort allvar. Användningen av plast kommer inom kort bli mycket mer restriktiv än i dag.

Den plastpolitiska utvecklingen liknar klimatfrågan, inte bara i sina globala konsekvenser utan också hur snabbt det går. Efter decennier av allt mer alarmerande kunskapsuppbyggnad gick den politiska nivån ihop om Parisavtalet. Samtidigt mognade förnyelsebara tekniker. Sedan tio år tillbaka fördubblas produktionen av förnyelsebar energi globalt. Om vi fortsätter den takten slås kolet ut 2030 och oljan 2040, skrev Johan Rockström i måndagens Di. Denna process är den enskilt största faktorn i förändringen av energi-, fordons-, bygg-, och transportindustrierna. Företag som inte har en plan för fossilfria produkter kommer att slås ut.

Samma logik gäller plastindustrins förhållande till föroreningen av haven.

Den globala vågen av förbud mot plastpåsar är ett belysande exempel. Kina, Indien, Indonesien, Östafrika, Turkiet, större delen av Europa, hela Nordamerika och Chile har förbud eller olika typer av begränsningar för att få bort bruket av plastpåsar. Precis som aktivismen mot dieseln har städer ofta gått före, bland annat det miljöprogressiva LA som förra året helt förbjöd användningen av plastpåsar. Luftföroreningar och nedskräpning är lokala problem och då tar kommuner i med hårdhandskarna.

Det är lätt att se att samma typ av förbud kommer att riktas mot plastflaskor, plastleksaker och förpackningar med högt plastinnehåll som inte är nedbrytbart och som kan ersättas av något organiskt.

I övrigt bör plast hanteras som miljöfarligt avfall. Det som inte går att bränna får under inga omständigheter komma ut i naturen. Plastgräsfotbollsplaner kommer att likställas med en lokal oljekatastrof.

I veckan deltar regeringen med tre ministrar på Havs- och Vattenforum i Göteborg. Det är ett slags förmöte till en stor havskonferens i FN:s regi i New York i juni. Sverige är en av arrangörerna. Där väntas man fatta skarpa beslut om att medlemsstaterna radikalt ska minska användningen och spridandet av plast. Och det kommer att hända.

Som producent, investerare och konsument gör man klokt i att om möjligt använda annat material än plast och snabbt hitta rutiner för att hindra plast att spridas.

PM Nilsson
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Vem kastar plast i naturen eller i vattnet?

Inlägg av Torkel »

LarsL skrev:
En orsak till att det slängs mycket är ju att det dels börjat kosta pengar att slänga avfall och att det har blivit mer komplicerat. Företag måste ju betala pengar per kg för deras av fall och jag tror att alla måste betala en avgift itex Göteborg. Det är naturlitvis ett helt vannsinigt system som definitivt leder till nerskeäpning.
Om man har ett tippkort (vilket man har om man bor i BRF iaf) så får man 6 fria besök i Göteborg. Sedan kostar det en hundring. Fast det fina är att man har 12 fria besök i Mölndal därutöver. Och ytterligare fria i Mölnlycke och Partille. Så det är en dålig ursäkt. Dessutom finns det ju i Göteborg gott om kommunala återvinningsstationer (där folk kan svina ner något kopiöst).
LarsL skrev:
Men det är ju inte bara det undan förr gick det ju att ta sin tippkärra och åka och tippa ett lass på den lokala deponin. Nu måste allt sorteras upp i olika påsar och conainrar, ofta helt eller delvis obegripligt. Det går ju absolut inte att bara ta hem en container och slänga lite blandat i längre.
Nä det där med deponi är rätt ute. Nuförtiden gillar man att återvinna istället. Så värst obegripligt upplever inte jag det. Men är man osäker så finns ju personal på tippen att fråga.

Container för blandat brännbart tar min förening in två gånger årligen (Mölndals kommun).
LarsL skrev:
Tillsammans tror jag detta gör att många inte orkar längre utan bara dumpar grejerna.

Vi borde se sopor som resurser som ska återvinnas. Det mesta vi slänger är ju faktiskt olja i form av plast. Vi borde å betalt när vi lämnar in det till värmekraftverket... typ.
Håller med om att folk är mer rädda om det som är värt pengar. Tänk om plast hade haft kilopant. Då kan ni lita på att uteliggarna hade hållt soprent.
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Vem kastar plast i naturen eller i vattnet?

Inlägg av Vasp »

I många länder får man betalt för plast och annat skräp. I Sverige är det nog bara metall man kan få betalt för.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vem kastar plast i naturen eller i vattnet?

Inlägg av LarsL »

Vi får inte ens betalt för metall på vår återvinningsstation. De har till och med satt upp en separat container för rostfritt och kabelskrot (koppar). När de gjorde det gick jag och fråga var jag skulle slänga mitt guld?


Jo, det är hyfsat obegripligt... det finns en container för brännbart. Men där ska du inte slänga en Ikea hylla för den klassas som trä, även om den till stor del består av plast. Fast försöker du slänga träsoffan i samma container så är det fel för den ska till containern för stoppade möbler. Inte heller en trädörr med ett fönster ska hamna i trä eftersom den ska i obrännbart. :roll:
Ett tips är att skriva ut vad de ska göra med skräpet. Tex brännbart, vi kommer elda upp detta och värma era hus, släng inte sånt som inte bidrar till vinster för vårat energibolag. Eller Trä, vi kommer använda detta till?!? Ja, jag vet inte gissningsvis samma hög som brännbart? Vad de gör med de stoppade möblerna förstår jag inte alls, inte en susning? Eldar upp dem och tar hand om stålet efteråt?

I Härrydakommun (eller ska vi kalla det Mölnlyckekommun :shock: ) är det inte särskilt smidigt med återvinningscentralerna. Vi har tex minst 2mil till den närmaste och 3 till en med vettiga öppet tider. Vi har fortfarande fria besök, hoppas jag, men de började räkna dem sedan Göteborg införde avgift på besöken, bra att de slutat med det i alla fall.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Vem kastar plast i naturen eller i vattnet?

Inlägg av Teslaspolen »

Jag måste dock skriva som balans att ÅVC här fungerar riktigt bra. Enkelt, gratis och smidigt.

Det enda som fattas är kontainer för plast som ej är förpackning, det vill dom ha direkt i brännbart som det är idag...
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Vem kastar plast i naturen eller i vattnet?

Inlägg av Anders77 »

Teslaspolen skrev:
Jag måste dock skriva som balans att ÅVC här fungerar riktigt bra. Enkelt, gratis och smidigt.

Det enda som fattas är kontainer för plast som ej är förpackning, det vill dom ha direkt i brännbart som det är idag...
Plasten gillar de att bränna efftersom den har mycket energi i sig.

Här i Kungsbacka hade kommunens mål gått emot varandra. Vi hade ett mål att sortera ut mer? samtidigt som vi hade ett mål att öka energihalten i det som gick till förbränningen.

Helt korkat. Så sista målet tog vi bort eftersom det bara går att öka energihalten genom att tillföra saker som ej bör brännas.

Många ÅVCer är gratis i Sverige för privatpersoner. Flera tar 200kr plus moms för företag att åka in och slänga. Tror den logiken är för att privatpersoner är en inkomst via skatt till kommunen, medans företag inte är en inkomst i sig själva.

Som företagare tycker jag 200 är okej för varje gång personalen kör dit en kärra.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Vem kastar plast i naturen eller i vattnet?

Inlägg av Teslaspolen »

Hmm ja. Har dock varit och pratat med dom om det, tydligen ska någon form av sortering för sådant vara på gång.

Problemet enligt dom, är att det är för många olika sorters plast som blandas i "övrig plast" för att det ska kunna återvinnas utan sortering.

För övrigt så är jag glad. I Norge känns sopsorteringen ganska efter... Speciellt då dom vill ha hutlöst betalt även ifrån privatpersoner för att nytja ÅVC. :shock:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vem kastar plast i naturen eller i vattnet?

Inlägg av Jerker »

Teslaspolen skrev:
För övrigt så är jag glad. I Norge känns sopsorteringen ganska efter... Speciellt då dom vill ha hutlöst betalt även ifrån privatpersoner för att nytja ÅVC. :shock:
Det är fel fas i livscykeln att ta betalt. Man ska ta betalt för en produkts hela livscykel vid inköpstillfället. Sen får staten hämta in den kostnaden från producenterna/återförsäljarna och finansiera ÅVC:erna med. Är man inte villig att betala kostnaderna för hela livscykeln för en vara så ska man inte ha den. Jag tänker mig att det på kvittot står specat inte bara moms utan dessutom en post "Livscykelavgift" eller så. Då blir kunden medveten om vilken miljöbelastning en viss vara har, så kan man välja att köpa bättre om alternativ finns.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Vem kastar plast i naturen eller i vattnet?

Inlägg av Teslaspolen »

Ja, absolut fel att ta betalt där. Då riskerar ju verkligen skrot att hamna ut i naturen.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Vem kastar plast i naturen eller i vattnet?

Inlägg av Surfaren »

Jerker skrev:
Det är fel fas i livscykeln att ta betalt. Man ska ta betalt för en produkts hela livscykel vid inköpstillfället. Sen får staten hämta in den kostnaden från producenterna/återförsäljarna och finansiera ÅVC:erna med. Är man inte villig att betala kostnaderna för hela livscykeln för en vara så ska man inte ha den. Jag tänker mig att det på kvittot står specat inte bara moms utan dessutom en post "Livscykelavgift" eller så. Då blir kunden medveten om vilken miljöbelastning en viss vara har, så kan man välja att köpa bättre om alternativ finns.
Verkligen. Undrar hur dom bar sig åt då dom införde pantsystemet för burkar och flaskor. Känns lite som att det är kört att införa stora omställningar av detta slag idag, trots alla nymodiga kommunikationssätt som borde göra det lättare... :?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Vem kastar plast i naturen eller i vattnet?

Inlägg av Kalle »

Jerker skrev:
Ser på nyheterna om dessa ofantliga mängder plastskräp som flyter omkring i världshaven och tar livet av allt från valar till smådjur. Jag tycker det är vidrigt och jag fattar inte hur man kan göra så. Jag vet att vi är osedvanligt upplysta här i Sverige ända sen Håll Sverige rent-kampanjerna på 70-talet, men jag förstår att mycket skräp kastas i naturen även är i Sverige.

En arbetskamrat till mig stannade med bilen när han såg en skåpbil med företagslogga på som stod vid vägkanten och två män kastade ut byggskräp i diket. Han tvingade dem att plocka in allt i bilen igen och köra med det till tippen under hot om polisanmälan. Otroligt korkat gjort av dem; det är dessutom bara 15 km till tippen från det ställe de stod ]
Problemet är att små företagare inte får kasta på en sopstation utan att betala. De gör att mindre serigösa aktörer (eller svart arbrtare) dumpar skräpet ute i stellet.
Gör det gratis för alla att slänga soppor på rett stellen så känar alla på det!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vem kastar plast i naturen eller i vattnet?

Inlägg av Svenssons »

Kalle skrev:
Jerker skrev:
Ser på nyheterna om dessa ofantliga mängder plastskräp som flyter omkring i världshaven och tar livet av allt från valar till smådjur. Jag tycker det är vidrigt och jag fattar inte hur man kan göra så. Jag vet att vi är osedvanligt upplysta här i Sverige ända sen Håll Sverige rent-kampanjerna på 70-talet, men jag förstår att mycket skräp kastas i naturen även är i Sverige.

En arbetskamrat till mig stannade med bilen när han såg en skåpbil med företagslogga på som stod vid vägkanten och två män kastade ut byggskräp i diket. Han tvingade dem att plocka in allt i bilen igen och köra med det till tippen under hot om polisanmälan. Otroligt korkat gjort av dem; det är dessutom bara 15 km till tippen från det ställe de stod ]
Problemet är att små företagare inte får kasta på en sopstation utan att betala. De gör att mindre serigösa aktörer (eller svart arbrtare) dumpar skräpet ute i stellet.
Gör det gratis för alla att slänga soppor på rett stellen så känar alla på det!
Håller med! Kartong, glas, metall, plast m.m. är ju resurser som kan generera energi eller nya råvaror. I Thailand kommer skrothandlare runt och köper det som vi slänger på återvinningsstationerna, dels behöver man alltså inte åka och lämna det och dels så får man pengar för det. Varför skall företagare betala pengar för att lämna saker av värde som ingen vill skall slängas och som man kan tjäna pengar på?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Vem kastar plast i naturen eller i vattnet?

Inlägg av HelectriC »

Teslaspolen skrev:
Hmm ja. Har dock varit och pratat med dom om det, tydligen ska någon form av sortering för sådant vara på gång.

Problemet enligt dom, är att det är för många olika sorters plast som blandas i "övrig plast" för att det ska kunna återvinnas utan sortering.

För övrigt så är jag glad. I Norge känns sopsorteringen ganska efter... Speciellt då dom vill ha hutlöst betalt även ifrån privatpersoner för att nytja ÅVC. :shock:
Vi betalar 50kr för en full bil med skräp, jag tycker inte det är hutlöst? Har man bara kartong, så är det dessutom helt gratis. Tex efter lite Ikeainköp som brukar generera en del kartongavfall.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vem kastar plast i naturen eller i vattnet?

Inlägg av Jerker »

Kalle skrev:
Problemet är att små företagare inte får kasta på en sopstation utan att betala. De gör att mindre serigösa aktörer (eller svart arbrtare) dumpar skräpet ute i stellet.
Gör det gratis för alla att slänga soppor på rett stellen så känar alla på det!
Ja, fast om man lägger på en avgift på priset som ska täcka in sophantering och återvinning så behöver man ju inte ta betalt av nån.

Man skulle kanske kunna ta ut en högre avgift på priset än vad man uppskattar att det kostar att ta hand om skräpet och sen betala folk när de kommer och lämnar det på ÅVC:n...
Skriv svar