Våra egna miljömål baserade på vad vi släpper ut mm är lätta att påverka/klara av.
Ta CO2 från fordon. Vi har satt 70% läggre utsläpp av CO2 från fordon 2030.
Norge skall till 2030 minska med 40%.
[...]
Inte för att vara sån, men vi har hårdast mål och påverkar Jorden extremt lite.
Men om vi inte går före och visar vägen, vem skall då göra det?
Sveriges politiker har inte lyft ett finger för att minska utsläppen. Att gå från absolut inget alls till att minska med 70% är inte att "gå före och visa vägen". Hur man ens kan fälla en sån kommentar till Norge är ju bara skrattretande.
Det är en sak att sätta upp ett långsiktigt mål - en helt annan att följa upp på löftet.
Tesla Model Y | Long Range AWD | 2023
Kia e-Niro | Advance Plus Tech | 2021
Nissan Leaf | Tekna 30kWh | 2017 Reserverat Avbokat Model 3 | 31 augusti 2016
Svenska politikers ovilja att verkligen göra något kan stavas Volvo. Självklart vill inte Volvo och Volvo AB att deras produkter ska ersättas av batterier. Men som politiker så bör man istället fundera på om vi kan få Northvolt och Tesla att anlägga fabriker här.
Svenska politikers ovilja att verkligen göra något kan stavas Volvo.
Jag läste också i senaste numret av Elbilen att skatterna på bensin och diesel (per år?) uppstiger till 100 miljarder kronor. Etthundramiljarderkronor. 100 000 000 000.
Fanns ingen källa så kan varken bekräfta eller dementera siffrorna, men alla är väl överrens om att det är en stor säck med pengar varje år. Den säcken vill dom förstås ha kvar.
Tesla Model Y | Long Range AWD | 2023
Kia e-Niro | Advance Plus Tech | 2021
Nissan Leaf | Tekna 30kWh | 2017 Reserverat Avbokat Model 3 | 31 augusti 2016
Svenska politikers ovilja att verkligen göra något kan stavas Volvo.
Jag läste också i senaste numret av Elbilen att skatterna på bensin och diesel (per år?) uppstiger till 100 miljarder kronor. Etthundramiljarderkronor. 100 000 000 000.
Fanns ingen källa så kan varken bekräfta eller dementera siffrorna, men alla är väl överrens om att det är en stor säck med pengar varje år. Den säcken vill dom förstås ha kvar.
Personbilar körde 6.7 miljarder mil 2016. [1] Om vi säger att bilarna drar i genomsnitt 0.7 l/milen. [2] Då har vi 6.7 miljarder x 0.7 l bränsle = 4.7 miljarder liter bränsle. 13 kr /liter, ger 61 miljarder kronor i bränsle. Av det så är ungefär 65% skatter och moms. [3] Så personbilstrafiken drar in 61 miljarder x 0.65 = drygt 40 miljarder. Blir lastbilar, lätta lastbilar mm resten av 100 miljarder? Kanske. Det är ju rätt storleksordning i alla fall. Detta är ju bara en överslagskalkyl.
The Economist tror vi får transportskatter istället för bensinskatter.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
+1
Intressant text, synpunkter o beräkningar.
Om det nu blir skattesvinn via minskad bränsleintäkt men hur stor blir skatteintäkten via ökad elförbrukning vid övergången? Vi har rätt hög elskatt men dock kanske inte lika mkt.
+1
Intressant text, synpunkter o beräkningar.
Om det nu blir skattesvinn via minskad bränsleintäkt men hur stor blir skatteintäkten via ökad elförbrukning vid övergången? Vi har rätt hög elskatt men dock kanske inte lika mkt.
Problemet kan bli att om man försöker ta in bränsleskatten via elskatten så slår det mot massa andra saker (allt i princip) som använder el. Vilket man nog inte vill göra. Man vill nog beskatta trängsel, transport, föroreningar mm. Då blir en GPS mottagare i varje bil framtiden. Kolla Economist artikeln.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
+1
Intressant text, synpunkter o beräkningar.
Om det nu blir skattesvinn via minskad bränsleintäkt men hur stor blir skatteintäkten via ökad elförbrukning vid övergången? Vi har rätt hög elskatt men dock kanske inte lika mkt.
Problemet kan bli att om man försöker ta in bränsleskatten via elskatten så slår det mot massa andra saker (allt i princip) som använder el. Vilket man nog inte vill göra. Man vill nog beskatta trängsel, transport, föroreningar mm. Då blir en GPS mottagare i varje bil framtiden. Kolla Economist artikeln.
Ok, håller med!
Jag syftade mer på ökad förbrukning av el ger direkt skatteintäkt. Frågan är hur mkt det blir om merparten av bilparken bytsut.
+1
Intressant text, synpunkter o beräkningar.
Om det nu blir skattesvinn via minskad bränsleintäkt men hur stor blir skatteintäkten via ökad elförbrukning vid övergången? Vi har rätt hög elskatt men dock kanske inte lika mkt.
Problemet kan bli att om man försöker ta in bränsleskatten via elskatten så slår det mot massa andra saker (allt i princip) som använder el. Vilket man nog inte vill göra. Man vill nog beskatta trängsel, transport, föroreningar mm. Då blir en GPS mottagare i varje bil framtiden. Kolla Economist artikeln.
Ok, håller med!
Jag syftade mer på ökad förbrukning av el ger direkt skatteintäkt. Frågan är hur mkt det blir om merparten av bilparken bytsut.
Man brukar säga att vi behöver ungefär 12-15% mer elproduktion än vad vi förbrukar idag om transporten ska gå på el. Det blir ungefär 0.15 x 150 TWh, eller 20 TWh eller så (upp till dubbelt vad nu vindkraften producerar idag, 10 TWh). [1] Ett bra år är det ungefär vad vi exporterar. Vi kan m.a.o vara självförsörjande på transport el, när det går bra, redan idag.
20 TWh är 20 miljarder kWh. Elskatt är 40 öre inklusive moms.
Så extra skatteintäkterna blir väl då 20 miljarder x 0.40 = 8 miljarder. Inte direkt en ersättning för de 100 miljarder bensinskatterna. (Överslagsberäkningar igen, ta set med en nypa salt.)
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Jag har inte särskilt stort förtroende för EU-kommissionen och att deras förslag ska gå igenom. Länder som Tyskland kommer att göra bokstavligen allt de kan för att förhindra ett sådant beslut. Resultatet kommer i bästa fall att bli en idiotkompromiss. Jag tänker på DLR med släckta bakljus, bensinmotorljud för elbilar, etc.
Antagligen blir det totalt urvattnat, dvs biltillverkarna "tvingas" sälja bilar som de ändå redan har på g, dvs feta förbränningsmotorer med en pytteliten elmotor som hjälper till ibland.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Att EU-styret kommer att kläcka ur sig urvattnade idiotförslag, det vet vi redan...
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Verkar som Polen har satt ett mål att ha 1 miljon elbilar på vägarna 2025. I dag saknas dock laddnätverk men det verkar ändras inom kort:
In 2015 the world reached the milestone of 1 million electric vehicles in use globally. The EV segment in Europe is growing rapidly. Currently, 23% of the cars in Norway and 10% of the cars in the Netherlands are electric. Poland has a national goal of 1 million EVs on the road by 2025, according to the Ministry of Energy's Plan for the Development of E-Mobility in Poland.
However, Poland lacks public EV charging infrastrucutre. This lack of charging infrastructure is the single biggest obstacle preventing people from buying an electric vehicle, even as the prices of such vehicles continues to drop. It also makes Poland relatively inaccessible to EV drivers from abroad.
We are building a nationwide network of charging stations to overcome this problem.
Var på mallorca i september och gran Canaria nu i januari. Såg inte en enda elbil eller laddstolpe nånstans. Vore väl perfekt med elbilar med dom korta avstånden.
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.