Batteridrivet tåg
Postat: 18 maj 2017 13:59
Hoppas det är fler än jag som tycker detta är intressant.
https://www.tu.no/artikler/batteritog-e ... tog/383168
https://www.tu.no/artikler/batteritog-e ... tog/383168
Jag har räkat på det där... Också... Jag roade mig med att räkna på tåg, färja och långtradare (60 ton) och vad man skulle behöva för batteri kapacitet och energidensitet. När det gäller tåg så vet jag en del då jag arbetat proffesionellt med dem några år nu, och enligt min mening är det något som bara väntar på att inträffa. Att göra det batteridrivet skulle förenkla och förbilliga anläggningskostnaderna högst avsevärt, och det skulle blir färre fel punkter. Det skulle öppna upp för att idag olönsamma sträckor skulle kunna få en helt annan trafikering (primärt enligt min mening med gods). Vidare så vill jag förfäkta min tes; vi skriver 2017. Vad tusan har vi lokförare till i hytten egentligen? Vi har skapat allsköns verkligt komplicerade skyddsystem som är ämnade att övervaka att föraren gör sitt jobb och ändå tar över när han/hon missar något. Den svagaste länken i loopen är nu föraren (med bred marginal) och systemen runt om kring adderar bara flekällor och komplexitet för att kompensera den svaga länken. Det är helt huvudlöst egentligen.Bjelke skrev:Intressant men knepigt att just tåg skulle gå på batteri och inte via kontaktlinor, om elvägar ens är lite bra så borde batteritåg vara långt från bra.
Jag läste dock inte allt, men antar att det handlar om områden där man tycker det skulle bli billigare att ladda på vissa ställen än att elektrifiera en viss sträcka osv...
Här i Skaraborg finns Kinnekullebanan, en dieseldriven fossil som går mellan Mariestad och Göteborg. Många vill att sträckan ska elektrifieras för att säkra banans framtid och för att slippa dieselskiten. Men det kommer aldrig att hända. Dels för att ingen vill kosta på sig en elektrifiering (de som bestämmer sitter någon annanstans och anser nog att vi är alla bönder som ändå åker traktor hela dagen) och dels för att en del av sträckan går över Kinnekulle som är naturreservat. Där får man inte bygga kontaktlinor. Här skulle ett batteritåg vara ett alternativ. Det har faktiskt föreslagits av en lokal intressegrupp, men jag tror inte att förslaget får gehör. Tyvärr.Bjelke skrev:Intressant men knepigt att just tåg skulle gå på batteri och inte via kontaktlinor, om elvägar ens är lite bra så borde batteritåg vara långt från bra.
Jag läste dock inte allt, men antar att det handlar om områden där man tycker det skulle bli billigare att ladda på vissa ställen än att elektrifiera en viss sträcka osv...
Tack Mati!mati skrev:Förresten: vi har en del lokförare här i sekten. De måste även i fortsättningen ha ett jobb. Så nej, inga autonoma tåg.
Tänk alla tåg i tex USA. Undra om jag någonsin sett något som inte går på diesel.JFAH skrev:Jag har räkat på det där... Också... Jag roade mig med att räkna på tåg, färja och långtradare (60 ton) och vad man skulle behöva för batteri kapacitet och energidensitet. När det gäller tåg så vet jag en del då jag arbetat proffesionellt med dem några år nu, och enligt min mening är det något som bara väntar på att inträffa. Att göra det batteridrivet skulle förenkla och förbilliga anläggningskostnaderna högst avsevärt, och det skulle blir färre fel punkter. Det skulle öppna upp för att idag olönsamma sträckor skulle kunna få en helt annan trafikering (primärt enligt min mening med gods). Vidare så vill jag förfäkta min tes; vi skriver 2017. Vad tusan har vi lokförare till i hytten egentligen? Vi har skapat allsköns verkligt komplicerade skyddsystem som är ämnade att övervaka att föraren gör sitt jobb och ändå tar över när han/hon missar något. Den svagaste länken i loopen är nu föraren (med bred marginal) och systemen runt om kring adderar bara flekällor och komplexitet för att kompensera den svaga länken. Det är helt huvudlöst egentligen.Bjelke skrev:Intressant men knepigt att just tåg skulle gå på batteri och inte via kontaktlinor, om elvägar ens är lite bra så borde batteritåg vara långt från bra.
Jag läste dock inte allt, men antar att det handlar om områden där man tycker det skulle bli billigare att ladda på vissa ställen än att elektrifiera en viss sträcka osv...