Sida 1 av 1

Volvo slutar utveckla dieselmotorer

Postat: 19 maj 2017 09:10
av John
I en annan artikel såg jag att det nu skulle satsas på elbilar istället, denna nämner dock endast hybrider.

Det som jag ständigt förundras över när man pratar elbilar är att man alltid får frågor om andrahandsvärdet... Vad tror de andrahandsvärdet på en dieslbil är om 3 år? De kan kalla det miljödiesel hur mkt de vill men få kunder kommer vara intresserade av dessa fuskbyggen som bara klarar miljökraven i testbänkar.


http://www.nyteknik.se/fordon/volvo-vi- ... ln-6849636

Re: Volvo slutar utveckla dieselmotorer

Postat: 19 maj 2017 10:05
av Jerker
John skrev:
I en annan artikel såg jag att det nu skulle satsas på elbilar istället, denna nämner dock endast hybrider.

Det som jag ständigt förundras över när man pratar elbilar är att man alltid får frågor om andrahandsvärdet... Vad tror de andrahandsvärdet på en dieslbil är om 3 år? De kan kalla det miljödiesel hur mkt de vill men få kunder kommer vara intresserade av dessa fuskbyggen som bara klarar miljökraven i testbänkar.


http://www.nyteknik.se/fordon/volvo-vi- ... ln-6849636
Precis!
Jag tycker alltid det är lika roligt att i diskussioner om bilens framtid så ett frö av oro hos dem som nyss köpt, eller planerar köpa, en ny dieselbil. När de börjar inse att det kanske blir en väldigt dålig affär börjar de svettas och blir lite bleka i ansiktet. :D

Re: Volvo slutar utveckla dieselmotorer

Postat: 19 maj 2017 10:12
av mati
Jag fick häromdagen en offert för företagsleasing av en Zoe. Restvärdet efter tre år sattes till mindre än 30%. Jag undrar om de sätter ett ännu mindre andrahandsvärde på dieselbilar. Troligen inte.

Re: Volvo slutar utveckla dieselmotorer

Postat: 19 maj 2017 10:24
av Jerker
mati skrev:
Jag fick häromdagen en offert för företagsleasing av en Zoe. Restvärdet efter tre år sattes till mindre än 30%. Jag undrar om de sätter ett ännu mindre andrahandsvärde på dieselbilar. Troligen inte.
På min privatleasing av Zoe är restvärdet 48%.

Re: Volvo slutar utveckla dieselmotorer

Postat: 19 maj 2017 10:32
av mati
Jerker skrev:
mati skrev:
Jag fick häromdagen en offert för företagsleasing av en Zoe. Restvärdet efter tre år sattes till mindre än 30%. Jag undrar om de sätter ett ännu mindre andrahandsvärde på dieselbilar. Troligen inte.
På min privatleasing av Zoe är restvärdet 48%.
Låter rimligt. Jag skrev fel förresten.
Pris: 286 200kr
Restvärde beräknat: 68500kr
Det är 25% :shock:

Re: Volvo slutar utveckla dieselmotorer

Postat: 19 maj 2017 10:59
av gellerstam
mati skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
Jag fick häromdagen en offert för företagsleasing av en Zoe. Restvärdet efter tre år sattes till mindre än 30%. Jag undrar om de sätter ett ännu mindre andrahandsvärde på dieselbilar. Troligen inte.
På min privatleasing av Zoe är restvärdet 48%.
Låter rimligt. Jag skrev fel förresten.
Pris: 286 200kr
Restvärde beräknat: 68500kr
Det är 25% :shock:
Ja det blir ju onödigt dyr månadskostnad ... Även om du får tillbaka pengarna när ni säljer bilen.

Tar frun bilen i din/er firma? Då kan det väl vara bra med lågt restvärde? Betala bilen med firmapengar. Köp ut bilen från firman för restvärdet och sälj den sen privat eller kör vidare med den privat efter tre år? Bör ju vara en säker och bra affär!

Re: Volvo slutar utveckla dieselmotorer

Postat: 19 maj 2017 11:22
av mati
gellerstam skrev:
Tar frun bilen i din/er firma? Då kan det väl vara bra med lågt restvärde? Betala bilen med firmapengar. Köp ut bilen från firman för restvärdet och sälj den sen privat eller kör vidare med den privat efter tre år? Bör ju vara en säker och bra affär!
Ja, det är lite så jag tänker. Vi köper ju nästan hela bilen med oskattade pengar så att säga. Känns ganska okej. Problemet är bara batterihyran som man inte slipper undan i alla fall. Det verkar inte så att man kan leasa hela bilen. Batterihyran ligger utanför leasingen.

Re: Volvo slutar utveckla dieselmotorer

Postat: 19 maj 2017 11:59
av Bjelke
mati skrev:
gellerstam skrev:
Tar frun bilen i din/er firma? Då kan det väl vara bra med lågt restvärde? Betala bilen med firmapengar. Köp ut bilen från firman för restvärdet och sälj den sen privat eller kör vidare med den privat efter tre år? Bör ju vara en säker och bra affär!
Ja, det är lite så jag tänker. Vi köper ju nästan hela bilen med oskattade pengar så att säga. Känns ganska okej. Problemet är bara batterihyran som man inte slipper undan i alla fall. Det verkar inte så att man kan leasa hela bilen. Batterihyran ligger utanför leasingen.
Värt att känna till att det inte är OK att köpa ut sin bil ur firman till restvärdet om det riktiga värdet ligger högre (och det lär det nog göra vid 25%-varianten), skatteverket lär inte tycka det är OK sas ;)
Försäljningspriset skall alltså vara marknadsvärdet minus lite grand (som jag inte minns utantill just nu hur reglerna säger).
Man kan ju dock sälja till en "helt okänd" till ett lägre pris och hävda att det var det pris man fick lixom (om "ngn" frågar så har jag inget rekommenderat haha)

Re: Volvo slutar utveckla dieselmotorer

Postat: 19 maj 2017 12:43
av mati
Okej, men hur är det nu egentligen? Dum fråga kanske, men jag har aldrig leasat en bil tidigare. Om jag nu kör bilen i tre år och leasingavtalet går ut, då får jag väl ingenting tillbaka även om bilen egentligen är värd mycket mer än det uppskattade restvärdet? Bilhandlaren eller leasingbolaget kommer väl knappast erkänna att restvärdet är mycket högre än vad vi har kommit överens om när avtalet ingicks. Eller hur fungerar det?

Re: Volvo slutar utveckla dieselmotorer

Postat: 19 maj 2017 12:48
av Smutt
mati skrev:
Okej, men hur är det nu egentligen? Dum fråga kanske, men jag har aldrig leasat en bil tidigare. Om jag nu kör bilen i tre år och leasingavtalet går ut, då får jag väl ingenting tillbaka även om bilen egentligen är värd mycket mer än det uppskattade restvärdet? Bilhandlaren eller leasingbolaget kommer väl knappast erkänna att restvärdet är mycket högre än vad vi har kommit överens om när avtalet ingicks. Eller hur fungerar det?
Du lämnar den hos Tesla gissar jag ;) är den värd mer så dras det av från kontantinsatsen på nästa bil är den värd mindre så får du hosta upp dom, jag väljer alltid lägsta möjliga restvärde betalar det kontant efter 3 år och kör tre år med betald bil sen börjar jag om igen

Re: Volvo slutar utveckla dieselmotorer

Postat: 19 maj 2017 12:55
av mati
Tack för svaret. Nu gällde frågan visserligen en Zoe och inte Teslan, men jag antar att det är likadant där. När det gäller Teslan är det osannolikt att jag tar en ny Tesla efter att leasingavtalet gått ut. Det borde väl finnas billigare alternativ om tre år tycker man. :roll:
Återstår frågan vem som bestämmer det verkliga restvärdet när det är dags. Bilhandlaren vill naturligtvis att det ligger så nära noll som möjligt, jag vill att det ligger så nära inköpspriset som möjligt. Typ så.

Re: Volvo slutar utveckla dieselmotorer

Postat: 19 maj 2017 12:57
av joel80
Restvärdet enligt leasingen har egentligen inget att göra med verkligt värde vid leasingperiodens slut. Man gör då en värdering av bilen och är den högre än restvärdet på "leasinglånet" får man mellanskillnaden.

Är man inte nöjd med handlaren värdering kan man sälja den till nån annan. Jag sålde min förra leasingbil vis KVD. Blev inte överdrivet mkt bättre i slutändan men gick väl efter KVD avgifter ca 7000kr plus mot för vad Volvohandlaren hade erbjudit.

Har man däremot garanterat restvärde brukar man inte ha rätt att sälja bilen själv tror jag...? Eller är det bara när man har operationell leasing?

Re: Volvo slutar utveckla dieselmotorer

Postat: 19 maj 2017 17:14
av LarsL
Privatleasing är annorlunda då är det bara att lämna tillbaka bilen efter leasingen.

Jag hade inte (företags) leasat en bil där batteriet inte ingår. Stor risk att bli stånde med svartepeter.

Re: Volvo slutar utveckla dieselmotorer

Postat: 19 maj 2017 17:41
av Jerker
Det här med batterihyran är en lite märklig historia. Det jag har lyckats få fram är att de menar att batteriet hyr/leasar man direkt av Renault, resten av bilen leasar man av finansbolaget. Men när man leasar bilen av Renaultfinans så är det ju bara en akademisk skillnad för kunden eftersom man får en likadan faktura från samma finansbolag på batterihyran. Men antagligen är det en viktig skillnad internt. Samma finansbolag som köper bilen av Renault administrerar fakturorna åt Renault på batterihyran, fast batteriet har aldrig övergått i finansbolagets ägo. Och det är olika personer som kan svara på frågor om leasingen än de som kan svara på frågor om batterihyran. Det förstod jag när jag ville ha reda på vad det skulle kosta att öka körsträckan.

Re: Volvo slutar utveckla dieselmotorer

Postat: 19 maj 2017 18:18
av mati
Inte att iag fattar direkt, men men....

Re: Volvo slutar utveckla dieselmotorer

Postat: 19 maj 2017 18:48
av Smutt
mati skrev:
Tack för svaret. Nu gällde frågan visserligen en Zoe och inte Teslan, men jag antar att det är likadant där. När det gäller Teslan är det osannolikt att jag tar en ny Tesla efter att leasingavtalet gått ut. Det borde väl finnas billigare alternativ om tre år tycker man. :roll:
Återstår frågan vem som bestämmer det verkliga restvärdet när det är dags. Bilhandlaren vill naturligtvis att det ligger så nära noll som möjligt, jag vill att det ligger så nära inköpspriset som möjligt. Typ så.
Bättre att köra Teslan 6år ger en betydligt bättre kalkyl

Re: Volvo slutar utveckla dieselmotorer

Postat: 30 maj 2017 09:58
av Elbilisten
Mikael Wickgren, fordonsforskare och avdelningschef för Institutionen för handel och företagande vid Högskolan i Skövde kommenterar:

http://sla.se/skovde/2017/05/30/omstall ... lindustrin

Re: Volvo slutar utveckla dieselmotorer

Postat: 30 maj 2017 10:07
av Nicklas
Elbilisten skrev:
Mikael Wickgren, fordonsforskare och avdelningschef för Institutionen för handel och företagande vid Högskolan i Skövde kommenterar:

http://sla.se/skovde/2017/05/30/omstall ... lindustrin
Spännande, och bra att han vågade kommentera detta...
- jag märker som Skövdebo att det är ett ganska känsligt ämne häromkring, men vi älskar vår Tesla :D

Re: Volvo slutar utveckla dieselmotorer

Postat: 30 maj 2017 10:10
av Jerker
Nu är tongångarna helt annorlunda än bara för ett år sedan. Sådana här artiklar och sådan frispråkighet från biltillverkarnas sida har vi inte sett förut. Det märks att pendeln håller på att svänga!

Re: Volvo slutar utveckla dieselmotorer

Postat: 30 maj 2017 17:06
av mati
Men återigen så görs den felaktiga jämförelsen mellan el- och förbränningsmotor. Det är ju inte utveckling och produktion av elmotorer som är framtiden, det är batterierna som måste förbättras och slutligen produceras.

Re: Volvo slutar utveckla dieselmotorer

Postat: 11 jun 2017 11:31
av Svenssons
Volvo har kanske märkt att deras dieselmotorer inte är bra av flera anledningar... Ja

http://www.barometern.se/kalmar/bil-bra ... instation/

Re: Volvo slutar utveckla dieselmotorer

Postat: 11 jun 2017 11:59
av mati
Svenssons skrev:
Volvo har kanske märkt att deras dieselmotorer inte är bra av flera anledningar... Ja

http://www.barometern.se/kalmar/bil-bra ... instation/
Det måste va nåt fel i artikeln. Orsaken till branden var naturligtvis batteriet, eller kanske en elbil som stod parkerad bredvid dieselbilen och som har smittat av sig på nåt vis. ;)

Re: Volvo slutar utveckla dieselmotorer

Postat: 11 jun 2017 12:22
av Jerker
mati skrev:
Svenssons skrev:
Volvo har kanske märkt att deras dieselmotorer inte är bra av flera anledningar... Ja

http://www.barometern.se/kalmar/bil-bra ... instation/
Det måste va nåt fel i artikeln. Orsaken till branden var naturligtvis batteriet, eller kanske en elbil som stod parkerad bredvid dieselbilen och som har smittat av sig på nåt vis. ;)
Jo, det står ju att det började ryka under färd. Så de blev antagligen omkörda av en elbil och så försökte de hålla samma tempo som den och då började dieselmotorn att brinna. Så naturligtvis är det elbilens fel!