Förvirrade miljövänner - varför hatar de elbilar?

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Förvirrade miljövänner - varför hatar de elbilar?

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Jerker skrev:
LarsL skrev:
Det finns rätt stora gräsytor i Sydamerika också, kallas Pampas. :)

Varför skulle man slänga pengar på att ha djur i stora hallar när man kan låta dem ströva fritt och beta gräs? Det där låter mer som något som förekommer i Belgien eller Tyskland där det saknas stora grässlätter.
Det är bättre ekonomi i att stalla upp djuren och ge dem kraftfoder säger den traditionella ekonomin. De växer snabbare, bl.a. Men för mig haltar det resonemanget. Jag köper ju direkt av producenten och betalar i snitt 60-70:-/kilot för köttet (styckat och färsen malen) när jag köper 1/4 eller 1/8 djur och lägger i frysen. Kan man göra det är det riktigt billigt - och det är inte svart handel! Men köper jag vilt i butik (det finns en viltbutik/slakteri i närheten) så är priserna andra. Det är när det kommer in andra i leveranskedjan som priset ökar. Men det känns ju som en ren välgärning att äta vildsvin t.ex. De är ju rena skadedjuren!
Att det är billigare att stalla in och ha människor som matar djuren genom att köra maskiner än att låta dem ströva fritt måste bero på felaktig kostnadsbild. Det är helt enkelt för billigt med arbetskraft och eller bränsle haelt enkelt.

Hur förklarar de här kött-hatarna att kyckling skulle vara bättre? Kycklingar föds ju upp på just det där sättet, instängda i burar.
Håller helt med! Vad gäller kyckling så vet jag ett antal personer som inte äter rött kött för att de tycker att det är äckligt, men kyckling går bra!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Förvirrade miljövänner - varför hatar de elbilar?

Inlägg av LarsL »

Ja, i Sverige ha vi ett totalt snedvridet djurskydd. Skulle samma regler och kontrolleras på äldreomsorgen så skulle en hel del anläggningar få lägga ner och personal stå inför skranket. Men så går det när ovan nämnda grupper får för mycket att säga till om.

I Sverige måste djur matas under den kalla halvan av året. Det finns inte tillräckligt med växter ute under vintern för att föda djuren. Om man stallar in djuren så går det åt mindre mat så det borde på sätt och vis vara positivt. Vi har våra får så att de kan välja att vara inne eller ute som de själva önskar, under vintern.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Förvirrade miljövänner - varför hatar de elbilar?

Inlägg av gellerstam »

Tur man nästan uteslutande äter älgkött. Då slipper jag fundera på var kossan är odlad....

BTW: varför blir kossor handjur när man skär ut filen? -> Oxfil'e....

Btw2: Sluta kalla biff/entrecote för "ytterfil'e" det är fånigt!
Tesla Model Y
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Förvirrade miljövänner - varför hatar de elbilar?

Inlägg av joel80 »

LarsL skrev:

Hur förklarar de här kött-hatarna att kyckling skulle vara bättre? Kycklingar föds ju upp på just det där sättet, instängda i burar.
Vänta nu..
Det är väl ingen här som ifrågasätter att kyckling är betydligt bättre kött sett ut miljöhänsyn och utsläppmässigt?
Det är väldigt stor skillnad per kilo kött om man jämför kyckling och nöt.

http://www.wwf.se/wwfs-arbete/ekologisk ... k-kyckling
Kyckling ger upphov till ca 2-4kg Co2 per kilo kött.

http://www.wwf.se/wwfs-arbete/ekologisk ... -naturbete
Ett kilo naturbetande kossa ger upphov till 26kg.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Förvirrade miljövänner - varför hatar de elbilar?

Inlägg av Teslaspolen »

Precis som joel säger, är det jag syftar på också.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Förvirrade miljövänner - varför hatar de elbilar?

Inlägg av LarsL »

Så det enda problemet är att kor fiser?!? Jag blir sååå trött :roll:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Förvirrade miljövänner - varför hatar de elbilar?

Inlägg av Jerker »

Frigående idisslare är inte något problem för miljön. Det finns rent historiskt väldigt få idisslare i världen, även om många av dem idag hålls inomhus och får fel foder. Men i en annan värld, långt innan människan hunnit sätta några avtryck, var stora delar av jordens yta täckt av vidsträckta savanner där ändlösa hjordar av idisslare levde och de orsakade inte nån växthuseffekt då och skulle inte göra det idag heller.

Så, kritisera gärna industriell köttproduktion, men inte köttproduktion som sådan. Det viktiga är hur köttet har producerats.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Förvirrade miljövänner - varför hatar de elbilar?

Inlägg av Teslaspolen »

Ja, jag är inte övertygad åt något håll. Men tills det är motbevisat av pålitlig källa så är det vad jag själv väljer att göra. Har aldrig varit vegeterian, och absolut inte vegan. Förespråkar absolut inte någon fundamentalism emot kött. Andra får så klart göra som de vill. Jag hade gärna sett en genomgående undersökning göras på ämnet för att klargöra hur det ligger till.

Det stämmer överrens med skolårens biologi, där varje steg upp i näringskedjan ger en tiondel så mycket föda per kilo som det föregående. Att föda upp en ko ger alltså väligt mycket mindre mat än om man hade odlat exempelvis vete och gjort bröd. Det handlar alltså om effektivitet, men så klart är inte all betesmark lämpad för odling.

Metangas är en väldigt potent växhusgas, det sägs att växthuseffekten är mer påverkad av metangas från djurskötsel än all biltrafik. Men jag har också hört att den skulle vara kortlivad, till skillnad från CO2. En annan fördel är att det inte rör sig om några luftföroreningar eller partikelutsläpp.

En sak till som talar emot rött kött är WHOs hälsorapport om canerrisken, speciellt med charkprodukter.

Lite för och emotargument där som snurrar i huvudet på mig. :)

För övrigt rör det sig om rapande kor. ;) Och självklart är det inte det enda problemet.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Förvirrade miljövänner - varför hatar de elbilar?

Inlägg av LarsL »

1. Vi kan inte äta gräs.
2. För 200år sedan strövade enorma flockar med idisslare på världens grässlätter. Hade vi problem med klimatet då?

= jag fortsätter att äta och producera kött.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Förvirrade miljövänner - varför hatar de elbilar?

Inlägg av bjelkeman »

Teslaspolen skrev:
Metangas är en väldigt potent växhusgas, det sägs att växthuseffekten är mer påverkad av metangas från djurskötsel än all biltrafik. Men jag har också hört att den skulle vara kortlivad, till skillnad från CO2. En annan fördel är att det inte rör sig om några luftföroreningar eller partikelutsläpp.
Så är det. Metangas är en stor climat påverkan. En del metan fångar mer värme än en del koldioxid, men under kortare tid.
Methane in the Earth's atmosphere is a strong greenhouse gas with a global warming potential of 28 over a 100-year period. This means that a methane emission will have 28 times the impact on temperature of a carbon dioxide emission of the same mass over the following 100 years. Methane has a large effect (24 times as strong as carbon dioxide per unit mole) for a brief period (having an estimated lifetime of 8.9±0.6 years in the atmosphere), whereas carbon dioxide has a small effect for a long period (over 100 years).
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Atmospheric_methane
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Förvirrade miljövänner - varför hatar de elbilar?

Inlägg av Jerker »

Lite kuriosa:
Min hustru, som understundom deltar i konferenser och kurser i kommunal regi, beklagar sig över att veganerna tar över. När det serveras mat är det allt oftare helt vegansk mat eftersom man anser att det dels är politiskt korrekt, dels slipper man krångel med olika fraktioner av köttkritiker. Dessutom slipper man ta särskild hänsyn till laktosintollerans och mjölkproteinallergiker. Det enda som inte faller inom detta är glutenintollerans, men de kan ju bara låta bli att ta av brödet! Hustrun säger både uppgivet och varnande: "De håller på att ta över! Tänk på att det är de som ska sköta oss när vi ligger där på hemmet; vi kommer inte att få äta kött då!"

En bekants bekant var tidigare engagerad på riksnivå inom SSU. Där fanns en fraktion som ansåg att det på alla möten endast skulle serveras vegansk mat. Men det var en tillräckligt stor del av deltagarna som var motståndare till detta, så det serverades vegansk och vanlig kost. Men veganfraktionen ansåg att de som inte ville äta veganskt inte var tillräckligt renläriga vänsterpolitiker. Min bekants bekant och hennes kompisar tog därför stolt självmant på sig epitetet "kötthögern"! :D

Jag bekänner mig också till den. Min devis är: "Vegetarisk mat är riktigt gott, bara man får en rejäl köttbit till!" :mrgreen:

Alltså: Jag äter mycket vegetabilier, gärna underjords-, och köttet är endast en del i rätten och aldrig den dominerande. Jag äter också ibland helt vegetariska rätter, men skulle inte stå ut med att enbart göra det. Vegansk mat, däremot, tar jag avstånd ifrån.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Förvirrade miljövänner - varför hatar de elbilar?

Inlägg av LarsL »

Vattenånga är en ännu värre växthusgas... men vattenånga och metangas har förekommit naturligt under lång tid och pumpas inte upp från 100 miljoner år gamla källor. Vatten ånga hör till den balans vi har nu, likasom metangasen.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Förvirrade miljövänner - varför hatar de elbilar?

Inlägg av joel80 »

Suck.. Kossorna ni äter (och jag äter) äter inte gräs som sin huvudföda. Det är spannmål och djurfoder till största delen. Det är förbjudet att ha nötkreatur ute året runt om jag fattat rätt.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förvirrade miljövänner - varför hatar de elbilar?

Inlägg av mati »

@Jerker: det är en bra och sund inställning du har. Själv älskar jag grönsaker och frukt. Jag tycker det är riktigt gott och jag skulle klara mig i princip utan kött. Men jag avstår ändå inte från att äta kött eller andra animaliska produkter. Jag tror att en balanserad kost är bäst. Lite av varje så att säga. Att helt avstå från animaliskt protein som veganerna gör tror jag inte ens är nyttigt. Bortsett från att det verkar himla krångligt och tidskrävande. (Veganerna bland oss får ursäkta, ni har såklart en annan uppfattning)
Däremot så kan man relativt enkelt välja var man köper köttet, hur ofta man vill äta kött osv. På sätt och vis kommer jag ändå inte runt "dödandet" av djur eftersom våra hundar skulle bli lite besvikna om vi serverade enbart grönsaker för dem. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Förvirrade miljövänner - varför hatar de elbilar?

Inlägg av Teslaspolen »

Instämmer!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Förvirrade miljövänner - varför hatar de elbilar?

Inlägg av LarsL »

joel80 skrev:
Suck.. Kossorna ni äter (och jag äter) äter inte gräs som sin huvudföda. Det är spannmål och djurfoder till största delen. Det är förbjudet att ha nötkreatur ute året runt om jag fattat rätt.
Nej det är tillåtet att ha djur ute året runt. De måste däremot ha möjlighet att gå in i skydd (tre väggar med tak).

På vintern heter gräset hö, ibland i form av ensilage.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Förvirrade miljövänner - varför hatar de elbilar?

Inlägg av joel80 »

Så du menar att alla ljuger när de säger att de ger djurfoder till nötkreatur och att de officiella siffrorna för hur mkt co2 som går åt för varje kilo kött är lögn? Det är till att välja vilken fakta man tror på.. Ungefär som de som är helt anti elbilar för att de skulle vara sämre för miljön än andra bilar..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Förvirrade miljövänner - varför hatar de elbilar?

Inlägg av Smutt »

joel80 skrev:
Så du menar att alla ljuger när de säger att de ger djurfoder till nötkreatur och att de officiella siffrorna för hur mkt co2 som går åt för varje kilo kött är lögn? Det är till att välja vilken fakta man tror på.. Ungefär som de som är helt anti elbilar för att de skulle vara sämre för miljön än andra bilar..
Problemet är inte korna utan hur dom hålls i dagens samhälle för 100 år sedan var det ingen som gav kraftfoder till kor man skördad vass och löv
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Förvirrade miljövänner - varför hatar de elbilar?

Inlägg av joel80 »

Visst.. Viltkött har ju helt andra co2-siffror. Men nötkött du köper och äter idag har en väldigt hög co2-påverkan. Minskar man sitt ätande av rött kött och ibland byter ut det mot t.ex kyckling blir det mindre miljöpåverkan.

Det finns idag inget nötkött att få tag på från uppfödning som görs på ett sätt som drastiskt skulle minska co2-utsläppet.

Jag äter mycket kött.. För det är så jävla gott och jag får panik om jag ska äta vegetariskt mat flera dagar.. Men jag försöker ändra mitt beteende lite i allafall och väljer oftare kycklingkött idag än för några år sen. Kycklingköttbullar är för övrigt riktigt gott! Det åt jag idag... :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Förvirrade miljövänner - varför hatar de elbilar?

Inlägg av Smutt »

joel80 skrev:
Visst.. Viltkött har ju helt andra co2-siffror. Men nötkött du köper och äter idag har en väldigt hög co2-påverkan. Minskar man sitt ätande av rött kött och ibland byter ut det mot t.ex kyckling blir det mindre miljöpåverkan.

Det finns idag inget nötkött att få tag på från uppfödning som görs på ett sätt som drastiskt skulle minska co2-utsläppet.

Jag äter mycket kött.. För det är så jävla gott och jag får panik om jag ska äta vegetariskt mat flera dagar.. Men jag försöker ändra mitt beteende lite i allafall och väljer oftare kycklingkött idag än för några år sen. Kycklingköttbullar är för övrigt riktigt gott! Det åt jag idag... :)
Men kycklingen och grisen plågas mest, hur man än gör har man ändan i bak
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Förvirrade miljövänner - varför hatar de elbilar?

Inlägg av Jerker »

joel80: Det är en avgrundsvid skillnad mellan nötkött från djur som gått ute betat gräs och den lilla tid de står inne och får hö eller ensilage som foder och de djur som står uppstallade större delen av året och får spannmål och kraftfoder. Köper du det bra köttet kan du äta kött med mycket godare samvete!
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Förvirrade miljövänner - varför hatar de elbilar?

Inlägg av gellerstam »

Bli jägare! Ät viltkött. Godare och ingen klimatpåverkan! :-)

Och själen mår underbart med en veckas älgjakt på hösten.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Förvirrade miljövänner - varför hatar de elbilar?

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
joel80: Det är en avgrundsvid skillnad mellan nötkött från djur som gått ute betat gräs och den lilla tid de står inne och får hö eller ensilage som foder och de djur som står uppstallade större delen av året och får spannmål och kraftfoder. Köper du det bra köttet kan du äta kött med mycket godare samvete!
Kort sagt köp svenskt kött så är du på säkra sidan. I Sverige går det till som Jerker beskriver djuren går ute på sommaren och får torkat eller konserverat hö på vintern. Kraftfoder ges bara till mjölkdjur eller kor som ska kalva och behöver extra energi.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Förvirrade miljövänner - varför hatar de elbilar?

Inlägg av joel80 »

Jag köper alltid svenskt kött.. Gärna också ekologiskt.. Men ibland blir det "bara" svenskt när prisskillnaden blir för stor och det var länge sen lön.

Den länk jag skickade tidigare gäller nöt som fått veta ute under sommarhalvåret. Där är det alltså ca 26kg Co2 per kg kött. Kanske är ännu värre med det danska köttet från "köttfabrikerna".
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Verdi

Re: Förvirrade miljövänner - varför hatar de elbilar?

Inlägg av Verdi »

Jerka skrev:
Personen kanske menar att man inte automatiskt blir miljövän bara för att man har råd med en Tesla, lika lite som man blir en miljöbov bara man äger en fossilbil. I så fall är det sant.

Frågan med det resonemanget är varför man ska hålla på och klaga på varandra för. Varför är just miljövänlighet en sak som förtjänar muppstämpel när det i själva verket är jättebra? Oavsett om man kör elbil eller sopsorterar eller undviker flyg eller vad man nu gör så är det bra för miljön och förtjänar beröm.
Exakt. Finns många som använder sin Tesla som nåt slags alibi. Mitt eget favorit-hatobjekt inom det området är Fredrik Wikingsson som närmast skryter över att han äger en Tesla och röstar på MP men samtidigt inte har några som helst problem med att flyga jorden runt flera varv varje år. Han åker till New York och LA nästan lika ofta som jag byter kalsonger.

Jag tycker även många blir ungefär som Jehovas vittnen eller LCHF:are och försöker pådyvla andra sin "religion". Värst är en kollega som säger att hon raderar alla mail hon inte behöver ha kvar så att servern de lagras på ska behöva mindre kylning. Det blir så jävla tydligt att hon mest använder sin miljömedvetenhet som nåt slags image och ett sätt att fiska uppmärksamhet/beröm från likasinnade. De kan sitta där på vegan-caféet och sörpla ekologiskt te och berömma varandra tills solen går under. De gör ytterst liten nytta ändå eftersom de skrämmer/retar upp minst lika många som de inspirerar.

Jag inser problemet med att vi lever över våra tillgångar men anser att det aldrig kan vara upp till varje persons godtycke/välvilja. Det måste till breda kollektiva lösningar där vi använder ekonomiska styrmedel för att få folk att välja "rätt". Subventionerade elbilar är ett bra exempel. Jag hade aldrig köpt en Tesla annars t ex.

På samma sätt så tycker jag det är fel av Sverige att riskera att kasta vårt land in i en svår kris bara för att vi ska visa oss (onödigt) duktiga. Vi ska göra vår del. Kanske lite till. Men det är fel att vi ska offra oss i onödan. Sen kan det mycket väl vara så att vi får en fördel av att ligga i framkant också. Det har jag såklart ingenting emot. Men det måste finnas en balans i detta.
Skriv svar