Förvirrade miljövänner - varför hatar de elbilar?

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Förvirrade miljövänner - varför hatar de elbilar?

Inlägg av bylund »

AGCF skrev:
Det är lite. Förstår inte vad du menar med vattenjämförelsen?
Jag bara försökte dra till med något motsvarande irrelevant.

Jag menade helt enkelt att "0,04% koldioxid i atmosfären är inte mycket med tanke på att allt liv på jorden är beroende av koldioxid direkt elller indirekt genom fotosyntes". och "0,00018% metan i atmosfären. Ohållbart?" såg ut att försöka anspela på att det ska se ut att vara små tal, med det är ju vad det innebär som är intressant. Att det är fyra femtedelar kväve i atmosfären är ju inte i sig en anledning att man ska försöka minska kvävet.

Att fotosyntesen behöver koldioxid är ju varken ett argument för att det skulle vara för mycket eller för lite med 400 ppm, eller 0,04 %.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Förvirrade miljövänner - varför hatar de elbilar?

Inlägg av Kalle »

AGCF skrev:
0,04% koldioxid i atmosfären är inte mycket med tanke på att allt liv på jorden är beroende av koldioxid direkt elller indirekt genom fotosyntes. Rätta mig om jag har fel.

Visst, koldioxiden avges igen när biomassan ruttnar. Men tydligen inte all eftersom en enorm mängd konserverats och bildat olja och gas genom tiderna.

0,00018% metan i atmosfären. Ohållbart?
Nja, det är mycket och de ökar gemfört mot vad vi är vana vid.
Skriv svar