Sida 1 av 2

Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 05 jun 2017 10:35
av Jerker
Det känns ju bra att kunna köra fossilfritt och diskussionen om elbilens miljönytta rör just nu mest hur miljövänliga batterier är. Men i takt med att bilarnas tillverkningsprocess och utsläpp blir allt miljövänligare ökar fokus på annat. En sån sak är däckslitaget. Stockholms Universitet Östersjöcentrum har gjort en studie på källor till mikroplaster från svenska källor som sprids i havet. Hur mycket av däckslitaget som hamnar i havet har de inte kunnat avgöra, men jag tänker mig att det inte är bra med detta avfall var det än hamnar; till slut hamnar det väl i våra egna kroppar.

Mängden mikroplaster från däckslitage är ojämförligt störst av de källor man lyckats identifiera, nämligen hisnande 13500 ton per år! Det här är naturligtvis svårt att komma ifrån när man kör bil, men är det inte så att det som man nu eftersträvar i elbilssammanhang är så tysta däck som möjligt? Och tysta däck har mjukare gummiblandningar och slits snabbare? I tråden om däcket Contisilent var det ett inlägg om en däckfirma som provat ut däck och hittat ett par som både var hälften så dyra och höll dubbelt så länge. Spontant känner jag att det är där som fokus borde ligga, på däck som slits så lite som möjligt (naturligtvis utan att påverka greppförmågan så att trafiksäkerheten äventyras).

http://balticeye.org/sv/farliga-amnen/e ... ikroplast/
mikroplaster.PNG

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 05 jun 2017 10:44
av AGCF
Det går nog att göra däck som slits en bråkdel av dagens. Men andra egenskaper blir lidande. Utrymme för materialutveckling. Material som bryts ner i kontakt med salt kanske men då får vi sluta salta..

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 05 jun 2017 12:15
av _TonyV
Jerker skrev:
hälften så dyra och höll dubbelt så länge
Den rimmar illa med lönsamheten för däcktillverkare. Då måste de fyrdubbla försäljningen, omöjlig ekvation.

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 05 jun 2017 13:04
av Generalbogge
_TonyV skrev:
Jerker skrev:
hälften så dyra och höll dubbelt så länge
Den rimmar illa med lönsamheten för däcktillverkare. Då måste de fyrdubbla försäljningen, omöjlig ekvation.
Då behövs det nog en ny aktör inom däckbranschen som tänker annorlunda, och har hållbarhet och miljöaspekter som ledord. Tesla kanske?

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 05 jun 2017 15:31
av Jerka
Tyvärr brukar det finnas ett motsatsförhållande mellan å ena sidan tysthet och grepp och å andra sidan slitstyrka. Inte säker på att det är så lätt att åtgärda.

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 05 jun 2017 15:35
av MSO
Captain Obvious tillägger: Det ligger naturligtvis elbilar i fatet också, iom de i regel är tyngre än motsvarande fossilbil.

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 05 jun 2017 15:43
av MSO
Det är noterbart att konstgräs ligger så pass högt ändå tycker jag. Visst har det nämnts, men hade inte koll på att det var så stora mängder därifrån.
Och överlag väldigt intressant data. Jag har känt av lite i diskursen att en del tror det mest handlar om några dårar som flippar en och annan plastpåse överbord osv...

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 05 jun 2017 15:51
av Jerker
MSO skrev:
Det är noterbart att konstgräs ligger så pass högt ändå tycker jag. Visst har det nämnts, men hade inte koll på att det var så stora mängder därifrån.
Och överlag väldigt intressant data. Jag har känt av lite i diskursen att en del tror det mest handlar om några dårar som flippar en och annan plastpåse överbord osv...
Gjorde precis samma iakttagelse! Och det har varit en del diskussioner om mikroplaster i hudkrämer. Det är också försvinnande lite i jämförelse, även om det mesta hamnar direkt i avloppsvattnet.

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 05 jun 2017 17:26
av bjelkeman
Och här satt jag och trodde att däck var gjorda av gummi. :D Läser man lite artiklar om däck så verkar det inte vara mycket plast i dem.

http://www.madehow.com/Volume-1/Tire.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Tire

Men jag måste ha missat något? Kallar de mikrogummi för mikroplast?

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 05 jun 2017 19:08
av Jerker
bjelkeman skrev:
Och här satt jag och trodde att däck var gjorda av gummi. :D Läser man lite artiklar om däck så verkar det inte vara mycket plast i dem.

http://www.madehow.com/Volume-1/Tire.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Tire

Men jag måste ha missat något? Kallar de mikrogummi för mikroplast?
Jag funderade också på det, men det räknas kanske in i samma kategori som har samma effekter på havslevande organismer.

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 05 jun 2017 20:15
av mati
Det står ju faktiskt däck- och vägslitage. Är vägarna gjorda av plast? Eller är det då samma sak, att det visserligen inte är plast, men miljöpåverkan är densamma? Ändå konstigt, tycker jag.
Och det där med vägslitage för ju diskussionen tillbaka till dubbdäck. Är det skillnad mellan länder där man kör med dubb och länder utan dubbdäck?

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 05 jun 2017 20:28
av joel80
Gummi är väl i typ samma familj:

"Polymerer i form av konstruktionsmaterial kallas i dagligt tal för plaster. Med plaster menas emellertid konstruktionsmaterial som baseras på polymerer, i allmänhet med olika tillsatser för att ge materialet önskade egenskaper. Det kan till exempel vara färger eller mjukgörare. Polymera material brukar delas in i följande.

gummimaterial (elastomerer)härdplastertermoplaster"
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Polymer

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 05 jun 2017 20:59
av Torkel
Jerker skrev:
MSO skrev:
Det är noterbart att konstgräs ligger så pass högt ändå tycker jag. Visst har det nämnts, men hade inte koll på att det var så stora mängder därifrån.
Och överlag väldigt intressant data. Jag har känt av lite i diskursen att en del tror det mest handlar om några dårar som flippar en och annan plastpåse överbord osv...
Gjorde precis samma iakttagelse! Och det har varit en del diskussioner om mikroplaster i hudkrämer. Det är också försvinnande lite i jämförelse, även om det mesta hamnar direkt i avloppsvattnet.
Om man läser texten i länken så skriver de att krämer och båtbottenfärg är stora källor till farliga ämnen som man är kvantifierbara. Alltså sådant man vet hamnar i havet.
IVL:s rapport skriver uttryckligen att ”det är dock inte nödvändigtvis källor med de största mikroplast-utsläppen som bidrar mest till belastningen av mikroplast i havet”.
Vad gäller däck och vägslitage är det en enorm potentiell källa. Framförallt från däck enligt länken. Men vargar är potentiellt jättefarliga också. Jättedåligt om de hamnar i haven också.

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 06 jun 2017 00:07
av joel80
Är det dåligt om vargar hamnat i havet?!

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 06 jun 2017 05:43
av Tjell
Det tillverkas enorma mängder däck - som slits ner i våldsam takt. Jag har sedan barnsben alltid undrat var allt detta material tar vägen! Tja, så småningom hamnar det i haven...

Problemet stavas överbefolkning!


Skickat via min iPhone och Tapatalk

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 06 jun 2017 06:48
av Anders77
Detta är ett problem som kommer bli ett större problem.

Dubbdäck har sönder asfalten och då kommer det upp partiklar som vi kan bli sjuka av.

Mjuka däck är behagliga och tysta men släpper ut mikroplaster när de slits ut mot asfalten.

Hårda däck vill ingen ha men är alltså bästa alternativet verkar det som.

Tål att tänkas på.

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 06 jun 2017 06:51
av Jerker
_TonyV skrev:
Jerker skrev:
hälften så dyra och höll dubbelt så länge
Den rimmar illa med lönsamheten för däcktillverkare. Då måste de fyrdubbla försäljningen, omöjlig ekvation.
Av en slump trillade jag över den här artikeln som egentligen handlar om datorer, men som för att beskriva datortillverkares problem med att datorer och smartphones har allt längre livslängd tar avstamp i vad som hände i däckindustrin när stålradialdäcken kom: Eftersom de höll så mycket längre så slog det ut en massa däcktillverkare eftersom det inte behövdes lika många däck längre.

Alltså, utveckling är oundviklig. Enskilda företag slås ut av denna utveckling. Bara kartellbildning - vilket är förbjudet i de flesta utvecklade demokratier - motverkar den här utvecklingen.

Så kan man också applicera detta på bilindustrin. Gamla biltillverkare kommer att slås ut inte bara för att de inte klarar omställningen utan också för att - eftersom elbilen kommer att hålla mycket längre - det kommer att behöva tillverkas mycket färre bilar. Det rimmar illa med lönsamheten. Ändå kommer det att bli så.

https://www.wsj.com/articles/the-radial ... 1496604821

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 06 jun 2017 07:16
av Stefan T
använd 15" istället för 21" så minskar slitaget drastigt på däcken smalare däck är eftersett bättre med det avseendet och inte förglömma dubbdäck vilket gör illa mot vägen med

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 06 jun 2017 19:51
av Torkel
joel80 skrev:
Är det dåligt om vargar hamnat i havet?! Bild
Absolut. Skulle vara helt livsfarligt ju!

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 06 jun 2017 20:59
av Bjelke
Torkel skrev:
joel80 skrev:
Är det dåligt om vargar hamnat i havet?! Bild
Absolut. Skulle vara helt livsfarligt ju!
Ja inte fan vågar man fiska då inte :shock:

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 06 jun 2017 21:16
av mati
Havsvarg - Seawolf
Den ser faktiskt ganska farlig ut. Och den spottar säkert ut en massa plast i vattnet.
Bild

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 06 jun 2017 21:56
av joel80
Torkel skrev:
joel80 skrev:
Är det dåligt om vargar hamnat i havet?! Bild
Absolut. Skulle vara helt livsfarligt ju!
Jag ser en uppenbar uppföljare till Sharknado-filmerna!!

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 07 jun 2017 08:04
av Jerker
För att återföra tråden till ämnet: Jag tror att, när man fått över de flesta bilar på eldrift, kommer man att fokusera på andra aspekter av bilkörandet och däckslitaget kommer att vara en sådan. Det är ju inga små mängder vi talar om och det är nedskräpning av gigantiska mått. Vad vet vi idag om vilka konsekvenser detta kommer att få i framtiden? Det var ingen som var orolig för CO2 eller andra utsläpp från bilar och industri för några decennier sedan. Då raljerade man över de få som varnade för det på samma sätt som vi kan se exempel på t.o.m. i den här tråden.

Ska bli intressant att se hur många år det tar innan den här frågan lyfts på allvar i miljödebatten. Har en känsla av att detta är en öm tå för alla bilister inkl. elbilister.

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 07 jun 2017 08:23
av zyax
Jerker skrev:
För att återföra tråden till ämnet: Jag tror att, när man fått över de flesta bilar på eldrift, kommer man att fokusera på andra aspekter av bilkörandet och däckslitaget kommer att vara en sådan. Det är ju inga små mängder vi talar om och det är nedskräpning av gigantiska mått. Vad vet vi idag om vilka konsekvenser detta kommer att få i framtiden? Det var ingen som var orolig för CO2 eller andra utsläpp från bilar och industri för några decennier sedan. Då raljerade man över de få som varnade för det på samma sätt som vi kan se exempel på t.o.m. i den här tråden.

Ska bli intressant att se hur många år det tar innan den här frågan lyfts på allvar i miljödebatten. Har en känsla av att detta är en öm tå för alla bilister inkl. elbilister.
Det kommer bli stort den dag autonomin och elbilismen är stor samtidigt som vi nästan bara har förnyelsebar elenergi, dvs vi är där om bara ett fåtal år. Varför dessa kriterier? Jag tror nämligen att med autonomi så kan man tumma lite på däckens grepp och köra med hårdare och mer miljövänlig gummi. Diskussionen kommer fram först när utsläppen i övrigt är låga förstås. Sedan kommer nog mjukare däck att komma, men då med kort hållbarhet och inte alls gummibaserade, det borde inte vara omöjligt att göra däck som är organiska och kan brytas ned av naturen. Vem bryr sig om däcken bara håller 1000 mil om det ändå är ett automatiskt byte av dessa?

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 14 jun 2017 08:33
av Laban
zyax skrev:
Sedan kommer nog mjukare däck att komma, men då med kort hållbarhet och inte alls gummibaserade, det borde inte vara omöjligt att göra däck som är organiska och kan brytas ned av naturen. Vem bryr sig om däcken bara håller 1000 mil om det ändå är ett automatiskt byte av dessa?
Googlade lite och man arbetar en del på att göra däck av endast naturliga råvaror:

https://www.tirebuyer.com/education/eco ... technology

Sen gör kanske inte det automatiskt materialen nedbrytbara.