Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Inlägg av Jerker »

Jag bytte efter c:a 5000 på min Zoe, hustrun efter 10000 på sin Kia. Samma dimensioner ungefär.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2153
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Inlägg av jpetters »

Original däcken på Model X har väldigt låg Treadwear, så håller inte så länge.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Inlägg av okjhum »

12man skrev:
Slitna jämnt? Insidan? Mitten?
Fått ut c:a 5000 av mina sommardäck och visst lite mer slitna bak var de allt
De är jämnt slitna. Inga tecken på fel hjulvinklar eller lufttryck.
Modell X 90D sedan mars -17.
Passerade 8000 mil i oktober 2019.
Snart 13000 mil nu i juli 2022.
---
Model YLR sedan 29 juni -22.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Inlägg av Leo »

5000mil låter som helt normalt. Tung bil, högt vridmoment.

Dessutom brukar breda lågprofildäck ha aningens mindre mönsterdjup från början (jämfört med smala standarddäck av samma däcksfabrikat/modell till en ”vanlig” bil)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Skriv svar